Ja ging goed Bianca, met losrijden wat last van spanning. Er was ook wel heel veel te zien. Paarden die naast de bak in de paddock uit hun plaat gingen. Mensen die dood ritselende blaadjes liepen. Dus dat ging wat ten koste van de verbinding. Uiteindelijk 2 fouten in de contragalop. Maar verder liep hij de proef fijn door. Uiteindelijk waren we 2x tweede met 190,5 En 193 punten.
Maar zo'n buitenrit klinkt ook heerlijk. Zeker met het weer van afgelopen dagen.
Wat leuk Pol. Moet ik eigenlijk ook vaker met Sjef doen. Die kan toch nog wel wat spanning opbouwen op geluid op gekke voorwerpen. Maar ik ben gewoon te schijterig om het op te zoeken.
Juist doen Leonie. Ik heb dit thuis ook al eens vaker gedaan. In een veilige omgeving wat rommel bij elkaar zoeken. Of in eens boe roepen in een spannende situatie of de grens opzoeken door eens te kloppen op een verkeersbord als je er langs loopt. Ik denk dat de kleine dingen vaak nog meer uithalen dan een hele schriktraining organiseren. Juist daar bouw je zoveel zelfvertrouwen mee op, dan gaat alles fijner. Ook jouw vertrouwen als er mensen door ritselende blaadjes lopen en daarmee dat van je paard. Lange lijn eraan en handschoenen aan, wat kan er gebeuren....
We hadden inderdaad super geluk met het weer en de locatie (paarden daar nog even op de weide). Echt ontzettend genoten! 16 KM doen we vaker maar 22 KM is wel weer een record (ondanks dat het niet de bedoeling was). Heeft ook lekker 2 dagen vrij gehad na de rit.
Gefeliciteerd met je mooie punten en plaatsing Leonie!
Leonie, ik heb de pikeur nenita in het blauw.. is van softshell en vrij dun ik vind het een heel fijn jasje.
yeentll
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 21:12
Hallo allemaal! Wat leuk dat iedereen nog steeds lekker actief is in dit topic. Ik heb een aantal pagina's terug gelezen dus hopelijk heb ik het allemaal onthouden, haha.
Moniek, ik las iets over hudson verkopen en een operatie. Gelukkig is het maar moet herstellen en komt er een leuke amazone op zijn pad. En anders lekker zelf blijven rijden, jullie zijn zo'n mooie combinatie.
Leonie, wat is Sjef mooi uitgezwaard zeg en wat gaan jullie ook hard. Blijf het een heel gaaf paard vinden!
Bianca, heb je zelf geen ontzettend spierpijn na zo'n lange rit? Haha. Of wen je er op den duur wel aan? Ik vind 2 uurtjes op buitenrit vaak al lang zat
Pol, goed van je om te doen! Scheelt vaak echt wat als ze het een en ander gezien hebben en ze weten dat het niks engs is.
Babootje, klote dat History zich heeft bezeerd! Gaat het al beter met hem? Of zit er nog steeds vocht? Blijft altijd moeilijk dat soort dingen.
Yentll wat leuk dat je reageer , hoe gaat het met jouw paardjes ? Ja gaat helemaal goed komen met Hudson .. hij hoeft niet weg alleen voor het juiste bedrag
yeentll
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 11:44
@Moniek, snap ik! Die moet je niet voor een simpel bod weg doen, hij is zo gaaf.
Ik heb momenteel alleen de 3-jarige everdale x contango merrie nog staan. Ik heb haar gehouden en ga haar door rijden tot een leuk wedstrijdniveau of tot iemand uiteraard met een goed bod komt. Het is een heel fijn dier om te rijden met omzettend veel kracht over de benen.
Dan heb ik nog het halfzusje van Hinde in de opfok staan van Feel good, deze is nu 2,5 en zal in januari uit de opfok komen. Voor nu ben ik heel tevreden hoe ze zich heeft ontwikkeld.
En dan heb ik vorige week een hengstveulen aangekocht van Feel good x Vivaldi x Kos uit de merrielijn van Tuschinski. Echt een heel ruig groot vos veulen, zal er een filmpje bij doen!
Ik meld me ook weer eens. Ik ben niet zo goed in het volgen van topics. Het ontbreekt me aan tijd om met regelmaat iets te posten.
@Moniek: Wat gaat hij ruig draven die Hudson. Super leuk paard. En succes met de verkoop. @ Leonie een geslaag M2 debuut. Sjef wordt een nog mooier paard nu hij aan het uitzwaren is. @ Pol doet spannende dingen met haar paard... @ Babootje: Hoe gaat het met History? @ Bianca: Heerlijk zo lang op buitenrit! @ Yentll: Wat heb je toch een gaaf paard. Wij hebben een hengstveulen van Everdale x Tango x Gribaldi. Afstamming lijkt wel een beetje op jouw Everdale.
nickynicole
Geplaatst: 27-09-17 13:01
Ik moest dit weekend nog aan je denken Moniek. Je hebt een aantal keren gepost dat je het niet eens was met de beoordeling van bijv. Pavocup.
Mijn 5 jarige was in Vrouwenpolder eerste met 78 pnt en mocht in Ermelo de halve finale starten. Daar liep hij 74 pnt, een enorme tegenvaller. Dit weekend hebben we meegedaan aan een wedstrijd georganiseerd door KWPN Zeeland. Het klassement werd opgemaakt door het percentage van de proef en het percentage van het KWPM (volgens Pavocup principe) bij elkaar op te tellen. We kregen 81,5 pnt van het KWPN. Hiermee waren we overall het best Zeeuws gefokte dressuurpaard en ook nog eens de hoogste KWPN score. https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:15237
Dus mijn paard krijgt van het KWPN een score van 74, 78 en 81,5 pnt
Polo....Wat leuk, daar worden ze inderdaad lekker nuchter van.
Yentll.....Hele knappe merrie die everdale! De feel good is ook mooi uitgegroeid! Doe je verder nog wel inkoop en verkoop jonge paarden?
Biancaa.....Klinkt als een heerlijke geslaagde rit.
Hier erg druk momenteel, met wedstrijden maar ook met de pony's die 7 oktober naar de veiling moeten. Wel met hum nog wezen scannen vorige week en dat zag er allemaal prima uit, ook nog op wedstrijd geweest afgelopen weekend. De eerste proef was madam erg stout en haalden we 179,5 maar de tweede proef maakte ze het goed door 1ste te worden met 196.5.
Yeentll ik lag de avond na de rit om 21:30 te slapen maar wonder boven wonder geen spierpijn! Wat heb jij weer een ontzettend gaaf paard! Mooi veulen ook.
Nickynicole Gefeliciteerd met de titel maar vreemd dat verschil in punten zeg.
Carmuh wat fijn dat alles goed gaat met Hum en veulen en gefeliciteerd met je eerste plaats!
Iemand nog tips tegen schrikken? Wij hebben op stal niet de meest makkelijke buitenbak (veel te zien, auto’s geparkeerd langs de bak, heg met aan de andere kant buren, honden, sproeier, sloot ernaast, geen omheining) paard is dus altijd kijkerig geweest in de buitenbak. Maar de laatste tijd is zijn schrikreactie ontzettend “vergroot”. Niet alleen opzij springen maar echt omdraaien (180 graden) en het op een lopen zetten. Ik lag er gisteren bijna naast Echt in een seconde van heel fijn rijden naar de andere kant van de bak rennen… In de binnenbak op de vereniging of in het bos hebben we er veel minder last van.
Bianca, je beschrijf precies onze buitenbaan Hudson is ook " schrikkeriger " geworden .. maar dat komt 100% bij mijzelf vandaan in de zin van dat ik meer gespannen erop zit soort van afwachtend .. terwijl wanneer ik les heb hij nergens van schrikt .. puur omdat ik dan veel meer geconcentreerd bezig ben ..
Hier aan twee kanten sloot en een druk fietspad erlangs. Regelmatig mensen op het bruggetje aan het vissen of honden die gaan zwemmen in de sloot. De zwanen zijn ook nogal in de weer op het moment. Met name de jonge paarden kijken vooral als ik zelf kijkerig ben Daar zit ik gewoon net iets alerter op dan op de oudere wedstrijdpaarden
Ik heb één paard dat zijn levenswerk heeft gemaakt van schrikken. Ook met omdraaien en wegrennen. Ik heb voor mezelf bepaald dat ik het omdraaien en wegrennen eng vond, dus dat eerst aangepakt. Zodra hij ging zette ik hem stil (niet vriendelijke...) en dan eenzijdig beenhulp blijven geven. Zodra hij dan vooruit/ opzij ging was ik weer vriendelijk. Daarna wilde ik niet meer dat hij zou schrikken maar geconcentreerder met mij bezig was. Hiervoor ben in consequenter gaan rijden (gas en rem met kleine hulpen) en meer oefeningen. Bij een schrikreactie zette ik hem dan niet meer stil (dat snapte hij in de tussentijd wel) maar nog meer aan het werk. Extra verzamelen, extra buiging, extra wat-dan-ook in de oefening. En sprong hij van de hoefslag dan niet heel vriendelijk terug naar de hoefslag.
Resultaat: na 1 jaar is hij fijn te rijden, niet meer schrikken en als hij een "vergissing" maakt corrigeert hij zichzelf. Hij weet heel goed wat de consequentie anders is. Door heel duidelijk te zijn en niet te lief hebben we opnieuw afspraken met elkaar gemaakt. Voor de duidelijkheid ik ben het eerste half jaar doodsbang van hem geweest omdat hij zo snel was..
Daarin tegen zijn mijn jonkies poepje braaf. Die gaan met 2 jaar al aan de hand mee naar bos en strand.
pol013
Geplaatst: 29-09-17 15:00
Heeeel veel gekke dingen met de doen om ze meer zelfvertrouwen te geven. Tristan Tucker methode (of soortgelijk) eens bekijken. En het is bewezen dat hoe harder en verder ze weg kunnen rennen van het 'gevaar' hoe banger ze zijn/worden. Dus wat nn zegt over Gelijk op de rem trappen en de snelheid en afstand verminderen brengt je ook in een opwaartse spiraal. Zo nodig op een wat hardere manier.
Zelf heel bewust uitademen bij enge dingen, zelf niet naar kijken of zelfs bewust de andere kant op kijken. Hand juist los laten ipv strak trekken als je spanning vermoed.
En je realiseren dat die bak niet eng is maar eng wordt gemaakt. wat is er precies eng aan een auto? Of een sloot? Dat maken wij er zelf van.
En ik zeg het nu makkelijk maar moet er ook nog vaak bewust aan denken. Maar werken doet het zeker.
dresjoepie
Geplaatst: 29-09-17 15:31
Gave beesten weer Jentel leuk weer eens iets van jou en de paarden te lezen!
Ik dacht al dat het wel eens die van jou kon zijn Nicky nicole Huegro toch? Super gaaf zeg wat een punten wauw Ach ja blijft een jury sport niet te peilen
Gefeliciteerd met de punten en de prijs Carmuh! dat is dan toch lekker als de eerste proef stout was en niet lekker! Toch niet voor niks weg geweest
Bianca wat vervelend dat die dat is gaan doen! Idd veel schriktrainingen gaan volgen Ik weet niet welke locatie je zit? Verder zou ik heel veel aan de slag gaan met buigen en opzij voor je binnen been Dat je hem ergens wat makkelijker langs kan duwen! Voltes open sluiten enz Vooral goed aan het werk zetten dat die op jou gaat letten ipv op andere dingen te letten!
Bedankt voor de tips wat betreft de middegnalop op de volte Ik ga idd maar gwn wat terug op de eerste helft en dan 2 de iets verruimen
Hudson vandaag naar Bodegraven gebracht .. morgenochtend wordt hij geopereerd.. hopen dat alles goed gaat ( zenuwen zijn aardig aanwezig )
Babootje
Geplaatst: 02-10-17 17:25
moniek21 schreef:
Hudson vandaag naar Bodegraven gebracht .. morgenochtend wordt hij geopereerd.. hopen dat alles goed gaat ( zenuwen zijn aardig aanwezig )
Succes, gaat vast goed. Ze zijn heel kundig daar!
Babootje
Geplaatst: 02-10-17 17:42
History gaat wel goed. Bij zijn actie heeft hij ook op de op het bakrandje gestaan met linksvoor, waardoor die ietwat gevoelig was. Aangezien hij daar zijn peesblessure heeft gehad, hebben we voor de zekerheid toch maar gescand. Niks te zien gelukkig, maar even nog maar wat rustig aan gedaan. Rechtsachter waar hij aanvankelijk gevoelig leek, was verder ook niets meer aan te zien. Verder zijn we aan het klooien met zadels. Alles schuift. We hadden een custom besteld, waarvoor we nu een leenzadel kunnen gebruiken die leek goed te liggen maar iets naar achteren. Die was van voren wat wijder gemaakt en nu schuift die weer over de schoft heen. Ik word hier echt mismoedig van. History reageert er zo sterk op als iets niet goed ligt. Heb hem alweer 2 x los kunnen laten maken (hals schoft). Last but not least is Babette gisteren van History af gelazerd. We staan op een fijne stal nu, maar toch weer iemand die er geen rekening mee houdt dat je een paard in de opbouw hebt en dan als je er net naast bent een deken van de bakrand trekt. Dus is ie ontploft. Ze zei wel "sorry" maar, bedankt, pfff. Op dr hoofd gevallen. Nekpijn en in ieder geval een hersenschudding. Even bij de dokter langs geweest. Vandaag maar niet rijden.
Verder komt er misschien eentje bij. We zijn in onderhandeling over een vosruintje van 1.60. 3 jaar. 4 witte benen en een bles Ben benieuwd.
Bianca.....Ik zou inderdaad ook proberen om zo snel mogelijk stil te zetten zoals nn beschrijf, desnoods op een niet lieve manier.
Moniek..... Spannend, komt vast wel goed!
Babootje.....Fijn dat History goed gaat. Hoe is het nu met babette, een hel handige actie inderdaad van de mede ruiter. Ben benieuwd naar jullie mogelijk nieuwe aanwinst.
Wij hebben gisteren weer gestart en heb er echt fijn aan kunnen rijden. Gingen naar huis met twee 1ste plaatsen en 193 en 201 punten.
Babootje , Pff lekker zon actie .. ik hoop dat het snel weer beter gaat met Babette . Spannend een nieuwe aanwinst klinkt leuk een vosje met 4 witte benen en een bles .. wat voor bloed ? Succes met de onderhandelingen .
Gefeliciteerd met je punten Carmen jullie gaan lekker
Ik sta niet op een stal maar thuis maar heb een man die de bosmaaier aanzet als ik net achter een gebouw uitkom of een rolluik omhoog hengst als ik net op de poetsplaats sta of buren die hun partytent in gaan klappen als ik er langs kom. Heb me er maar gewoon bij neergelegd Zeker wel balen dat his dan verspringt net in een herstel fase. Dan zit je hart wel even in je keel.
Moniek: Snap je spanning helemaal! Duim voor jullie.
Hudson is weer wakker , alles is goed gegaan Met een beetje mazzel mag hij morgen weer naar huis, ze gaan morgen nog controle foto's maken en als hij geen koorts heeft kan hij mee