Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:41

Er zijn stallen, die ze omscholen. Als ze al wat beter basis gereden zijn, zijn het prima paarden.

De goedkope Spaanse paarden die ik heb gezien, waren vaak best leuk om te zien, maar als ze gingen bewegen was t om te huilen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:55

oji schreef:
Mijn post was niet specifiek op Kiwiaa hoor, maar meer op een trend die ik zie, dat er veelal aanvankelijk gezocht wordt naar een doorgereden ervaren braaf en soms zelfs bomproof paard en dat er dan vanwege budget overgestapt wordt op een groene die lief en braaf lijkt.

Zal ook zeker niet altijd fout gaan, iedereen is ooit voor het eerst op een groentje gestapt. Als je van jezelf al een behoorlijk zekere ruiter bent en geen problemen hebt met af en toe een bodemonderzoek, dan ga je er met begeleiding inderdaad gewoon komen.

Maar ben je wel snel onzeker als een paard wat onverwachts doet en stop je dan met echt rijden en ga je afwachten wat er gebeurt dan is een jonkie in mijn ogen niet geschikt, ondanks begeleiding, ondanks rijniveau. Het is niet voor niets dat paarden die beleerd zijn en doorgereden duurder zijn. Als iedereen er maar een fijne basis in kon rijden om tot een zelfverzekerd en werkwillig paard te komen, dan was dat geen extra geld waard. Het is gewoon niet voor iedereen. Zelfs in de top heb je ruiters die jonge paarden from scratch opleiden en heb je ruiters die ze overpakken als de basis doorlopen is. Het heeft echt niet alleen met rijvaardigheid te maken.

Ik vind ook wel niet dat er een zwart wit onderscheid is tussen zeker en onzeker. Om het dan toch maar specifiek over mij te hebben, van schrikken, wegrennen, bokken oid draag ik mijn hand niet om en rij ik wel door en vliegles vind ik ook niet erg, vaak genoeg gehad met mijn paard, dus dan kun je zeggen ahja dat is een zekere ruiter. Maar dat zijn heel duidelijke situaties. Het zijn meer in andere situaties (zoals bvb dat zoeken naar die hand) dat ik onzeker word, van doe ik het wel goed? Maar ja moeilijk om die ervaring met jonge paarden op te doen als je je te onzeker voelt om met een jong paard aan de slag te gaan :') Maar denk mijn zoektocht even te laten rusten en mssn toch voor verzorgpaard te gaan, dat is tenminste betaalbaar _O-

Nog een toevoeging over die spaanse paarden, check zeker ook of de papieren in orde zijn, dat is vaak toch wel een dingetje (voor meer info: https://pre-stamboek.nl/een-pre-kopen/een-pre-kopen/).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:58

Voor 3.000 euro kocht je 3 jaar geleden al hooguit een afgekeurd paard. Worden sportgefokte paarden met die prijs nu aangeboden, weet je vrijwel zeker dat ze niet goed zijn.

Zelfs koudbloed kruisingen zijn in deze markt al een stuk duurder.

Over groene paarden kopen die net zadelmak zijn: het begin is al lastig, maar na een paar maanden begint er vaak een soort pubertijd, dan gaan ze de ruiter testen. Dat is de fase waarin je als ruiter zeker moet weten waar je mee bezig bent. Niet iedere ruiter kan jonge paarden door deze fase heen loodsen. Het gaat vaak mis. Zeker als de ruiter zelf onzeker wordt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:03

Ik ben juist wel onzeker bij paarden die aan de rodeo gaan, maar dat is imo ook helemaal niet nodig bij een groen paard dat rustig wordt opgeleid :=

Heb inmiddels vaak genoeg gezien dat het ook kan zonder dat er uitbarstingen komen. Natuurlijk moet je wel weten wat je doet, of begeleiding hebben hierin, om miscommunicatie te voorkomen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:22

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels in de OP

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:23

K_nolan schreef:
Welke stokmaat zocht je ook alweer?

vanaf de 1,65 ongeveer en groter.
of moet er echt eentje met body zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:25

Ik heb de mijne nu ruim 5 maanden in bezit maar twijfel nog steeds, ze is heel braaf op zich maar krijg er niet de band mee waar ik op hoopte.
Maar goed al zou ik haar verkopen weet ik ook niet zo goed wat ik nou wel zoek...

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:15

Grappig de discussie hier over dravers en volbloeden die gekoerst/geracet hebben. Ik vind het juist een voordeel als een draver gekoerst heeft. Veel in handen geweest vanaf jonge leeftijd, gewend aan gekke dingen en evenementen, als ze stoppen met koersen omdat het gewoon “klaar” is, zijn het meestal nog spijkerharde paarden ook: anders was de carrière vroegtijdig gestopt. Die dieren worden doorgaans onwijs goed verzorgd en getraind, daar zit meer achter dan je zou denken. Voor mij ook een voordeel: in de drafsport is het heel gangbaar dat de dieren vaak en lang buiten staan. En even eerlijk: als je ziet wat de dressuurpaarden in de hogere prijsklassen al allemaal moeten kunnen mét ruiter op de rug vanaf jonge leeftijd... Maar dat zal een oneindige discussie blijven ;)

Tja, wat het galopperen betreft... Ze kunnen het allemaal. Maar je ziet zo vaak dat onkundige mensen er op gaan zitten en denken dat doe ik wel even... Dat gaat gewoon niet. En dat werkt voor geen enkel paard. Mijn draver had lang gekoerst maar een heel keurige galop op beide kanten. Met wat tijd en aandacht bijna niet te onderscheiden van een niet-draver. Wbt het verleden: mijn draver had maar 1 eigenaar voor mij en ik wist alles over dat dier. Dat gaat dus ook niet altijd op...

Wel zou ik alléén een draver rechtstreeks van de baan kopen, of bij een stal die GOED omschoolt. Ik zie zoveel beestjes bij particulieren staan die dan zo verkeerd ingereden worden, dat ze dan “het typische draver ohz”-beeld gaan vormen. Terwijl ze echt niet zo anders zijn dan je kwpner. Maar ja, je moet er wel de tijd voor willen nemen en bereid zijn om je te laten begeleiden als je het niet zelf kunt. En die bereidheid is er onder dravers minder dan wanneer men een kwpner of ander dressuurpaard koopt, heb ik het idee ;) Speciale instructie heb je imo helemaal niet nodig. Wel iemand met verstand van biomechanica, die weet hoe een draver in elkaar zit en hoe om te gaan met evt. “achterstanden” tov een sportpaard mbt het gestel.

Klaar met mijn pleidooi :'). Vind het gewoon zo jammer want het zijn zulke fantastische beestjes. Qua karakter ongeëvenaard vind ik.

Wat bedoel je Romy1234 dat je geen band kunt krijgen? Vervelend hoor, lastige situatie.

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:18

Romy1234 schreef:
Ik heb de mijne nu ruim 5 maanden in bezit maar twijfel nog steeds, ze is heel braaf op zich maar krijg er niet de band mee waar ik op hoopte.
Maar goed al zou ik haar verkopen weet ik ook niet zo goed wat ik nou wel zoek...

Jeetje wat vervelend, Romy! Hoe komt dat denk je?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:22

Nou paard waar ik vrijdag zou gaan kijken staat op gereserveerd, dus dat zou wel geen kijken meer worden -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:24

Lzzl schreef:
Romy1234 schreef:

Jeetje wat vervelend, Romy! Hoe komt dat denk je?

Ik denk voor een deel ook aan mijzelf, zit niet geweldig in mijn vel en vind alles beetje spannend.
Dan twijfel ik of ik niet te snel mijn keuze heb gemaakt, ze was de eerste en enige waar ik ben wezen kijken.
En merk dat ze dressuurmatig ook niks gewend is, is altijd mee gesprongen en ondanks elke week les lijkt ze niet over d’r rug te willen lopen (rug etc op de foto’s geweest, is goed).

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:56

Romy1234 schreef:
Ik denk voor een deel ook aan mijzelf, zit niet geweldig in mijn vel en vind alles beetje spannend.
Dan twijfel ik of ik niet te snel mijn keuze heb gemaakt, ze was de eerste en enige waar ik ben wezen kijken.
En merk dat ze dressuurmatig ook niks gewend is, is altijd mee gesprongen en ondanks elke week les lijkt ze niet over d’r rug te willen lopen (rug etc op de foto’s geweest, is goed).

Vervelend, zeg! En daar ga je natuurlijk niet beter van in je vel zitten.. ik heb wel eens gehoord dat mensen hun paard te koop zetten, puur om te kijken hoe ‘t voelt als er reactie op komt. Dat als blijkt dat ‘t heel vervelend voelt, het toch niet de juiste keuze is.

Heb je al naar een andere instructrice gezocht? Kan ook veel schelen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:14

Ja of gewoon het paard even een maandje in training zetten. Kan ook heel veel schelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:35

Ik ga binnenkort inderdaad een keer proberen bij een andere instructrice.
Echt te koop zetten om te kijken naar reactie van mijzelf vind ik wat te ver gaan, ik heb er ook geen problemen mee trouwens als anderen mijn paard rijden, zelfs wel fijn want dan hoef ik zelf niet denk ik soms.

Maandje in training zou inderdaad ook nog een optie zijn, ik ben momenteel bezig met een bijrijder en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe die het af gaat.
Ze heeft afgelopen weekend voor het eerst gereden en na de tijd stond dat meisje met haar te knuffelen, die hadden meteen een goede klik. Vond dat heel mooi om te zien maar aan de andere kant denk ik dat wil ik ook maar doet ze niet bij mij.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:42

wyoming schreef:
Nou paard waar ik vrijdag zou gaan kijken staat op gereserveerd, dus dat zou wel geen kijken meer worden -O-

Wat balen!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:50

Romy1234 schreef:
Ze heeft afgelopen weekend voor het eerst gereden en na de tijd stond dat meisje met haar te knuffelen, die hadden meteen een goede klik. Vond dat heel mooi om te zien maar aan de andere kant denk ik dat wil ik ook maar doet ze niet bij mij.

Belangrijker dan alleen een goede klik met de bijrijder is, dat je paard ook iets leert waar jij wat aan hebt.

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:10

oh man, ik denk dat ik een beetje hulp nodig heb van iemand met meer koopervaring :wave:

het is nu twee weken geleden dat ik dit mooie maar veel te dure en groene paard bezocht. Ik denk nog elke dag aan hem
Dus ik denk dat het hart al een beslissing heeft genomen. Ik probeer niet te opgewonden te raken en zal nog een keer naar hem kijken (om er zeker van te zijn dat hij echt zo geweldig is als ik me hem herinner en ik was het niet aan het romantiseren) :+
Ik denk echter al aan praktische zaken: hoe werkt het normaal als ik een paard in Nederland koop, wat voor "papierwerk" moet ik krijgen? En wanneer onderhandelt u meestal over de prijs - voordat u de dierenartscontrole uitvoert of na de dierenartscontrole (als u eenmaal weet dat alles in orde is)? Als de keuring plaatsvindt in een kliniek, zou de verkoper dan het paard daarheen brengen, of ik als potentiële koper?
Vragen over vragen ... Het kopen van een paard is opmerkelijk stressvol dan ik dacht

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:16

Wat betreft papierwerk is het in mijn geval enkel een koopcontract geweest. En natuurlijk paspoort en stamboekpapieren van het paard :)

Onderhandelen zou ik, als ik dat zou doen, pas doen na een keuring. Als je er zeker van bent dat je het paard gaat kopen.

Voor het vervoer naar de keuring zou ik het overleggen met de huidige eigenaar, of een dierenarts op stal laten komen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:17

Ik zou eerst vragen in hoeverre de prijs bespreekbaar is. Wellicht kom je niet eens tot elkaar en dan kan je het meteen al loslaten.

Buitenland zit je officiël met gezondheidsverklaring

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:24

Bedankt voor jullie hulp.

StalNollie, dat heb ik eigenlijk al gedaan, ik ben gewoon slecht in “ongemakkelijke” gesprekken. Ik heb al gezegd dat de huidige prijs te hoog voor mij is en dat ik niet voor een tweede bezichtiging kom als de prijs vaststaat, alleen om hun en mijn tijd te vermijden. De verkoper zei dat de prijs bespreekbaar is als het paard naar het juiste huis gaat, maar nu heb ik zoiets van "ok maar wanneer praten we eigenlijk over concrete cijfers". %)

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:35

Amyciation schreef:
Bedankt voor jullie hulp.

StalNollie, dat heb ik eigenlijk al gedaan, ik ben gewoon slecht in “ongemakkelijke” gesprekken. Ik heb al gezegd dat de huidige prijs te hoog voor mij is en dat ik niet voor een tweede bezichtiging kom als de prijs vaststaat, alleen om hun en mijn tijd te vermijden. De verkoper zei dat de prijs bespreekbaar is als het paard naar het juiste huis gaat, maar nu heb ik zoiets van "ok maar wanneer praten we eigenlijk over concrete cijfers". %)

Volgens mij is dat je ingang. Ik zou ze persoonlijk opbellen dat je de prijs van het paard wilt bespreken omdat je serieus geïnteresseerd bent in de aankoop van het paard. Je kan ze vragen welk bedrag zij in hun hoofd hebben en de prijs die jij in je hoofd hebt. Zo kom je vanzelf nader tot elkaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:39

Inderdaad en dan kun je gelijk inhaken wat de opties zijn wat betreft keuren op andere locatie.

Schrijf punt gewijs je vragen op en bel.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:39

Dilan93 schreef:
Wat betreft papierwerk is het in mijn geval enkel een koopcontract geweest. En natuurlijk paspoort en stamboekpapieren van het paard :)

Onderhandelen zou ik, als ik dat zou doen, pas doen na een keuring. Als je er zeker van bent dat je het paard gaat kopen.

Voor het vervoer naar de keuring zou ik het overleggen met de huidige eigenaar, of een dierenarts op stal laten komen :)

Onderhandelen doe je toch normaliter voor je laat keuren?
Anders heb je risico op kosten (keuring) voor een paard waar je het over de prijs niet eens wordt.
Meest gebruikelijk is onderhandelen, en een prijs afspreken onder voorbehoud van goedkeuring.

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:14

Zo doe ik het ook altijd, eerst het eens worden over de prijs en daarna keuren.

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:23

Bedankt allemaal voor het delen van uw tips en ervaringen. Ik wacht op mijn tweede bezichtiging, als ik daarna nog steeds enthousiast ben, zal ik het onderwerp opnieuw behandelen, en als dat goed gaat, moet ik de keuring doen. Ahhh de spanning :):)