Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:28

Ik zou ook wat spanning hebben als er bijna een uil tegen mijn hoofd vliegt :+ :D

Jammer van de levertijd maar wel fijn dat je iets passends gevonden hebt.
Ook flut van je val, niet opnieuw last van je schouder?

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:41

Die moet je tweedehands ook wel kunnen vinden? Dan hoef je niet zo lang te wachten.
Of weet je zadelmaker niet een collega die heb op voorraad heeft die kan leveren?

Wat jammer dat zo goed begin en zo vervelend eindigde.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:47

Jeetje wat balen CL! Ik hoop dat je iemand vind! Kon de zadel maker je niet een leen zadel aanbieden?
Het is zo moeilijk uit te zitten als ze draaien klinkt echt of ze idd schrikt van het uit balans raken of iets in die richting.

Syd heeft idd ijzers om de sliding stop te gaan bevestigen ook om blessures te voorkomen door het vast blijven staan in het zand.

Vandaag heel eventjes opgekropen aangezien we morgen les hebben en ik gister evt met een but gevoel afstapte ...
Heb 15 minuten gereden toen was ik er klaar mee omdat ze het zoooooo goed deed ze deed zelfs 2x een vliegende galops wissel!
Zat echt even op een wolk hopelijk blijft het gevoel even hangen!
We hebben wel even aquatraining gehad

Afbeelding

En zien jullie de gelijkenis?

Afbeelding
Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:07

Idd Psvanlot, zag daarnet nog een k&m aangeboden op fb, zijn er zat te koop tweedehands!
Als je weet wat je nodig hebt is dat makkelijk en goedkoper.

Candalisa wat goed bezig, knap hoor!
Ze lijken wel ja!
Lijkt wel of je op het strand bent.. :')

Vientje ook fijn gereden, super!
En een uil, hij zag Pinda als prooi! :D

Calipso gelukkig niet hard gevallen.
Maar fijn van de nieuwe ruiter!
Duidelijkheid is altijd goed. :j

Joya mag geen rijk voer..arm paard!
Je zou stiekem natuurlijk een heel klein beetje erbij kunnen geven als ze heel lief is..
Veel plezier morgen!

Rudi heeft snelle schoenen maar nu moet hij zelf ook nog wat sneller! :))

Berdien ja op Feyre lijkt het helemaal klein maar 16 inch en short is toch niet zo groot?
Je vriend hoef je toch niet te zien.. :')

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:12

Scheelt je ook nog eens een bak geld tweedehands. Zeker bij een jong paard.


Mijn zadelmaakster was daar echt top in. Ze kon me in eerste instantie niet goed aan een tweedehands zadel helpen, maar had wel een nieuwe Kentaur liggen die echt qua model top was, maar een fit 3 en die leek net te groot.

Die heb ik toen een week mogen proberen en ze raadde aan ondertussen op MP te kijken naar een tweedehandse fit 2.
Na een paar keer rijden bleek de fit 3 idd wat groot, en had ik een fit 2 gevonden. Week erop kwam ze terug, ik had de fit 2 om te proberen thuis en zo heb ik voor €650 euro een jaar oud tweedehands gekocht waar zij voor €150 euro een compleet nieuwe vulling in gedaan heeft en hem afgelopen week na 6 weken rijden perfect heeft afgepast.

Echt super service.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:16

Ik heb tweedehands rond gekeken, maar eigenlijk niks gevonden. Ik had 1 iemand gestuurd voor hetzelfde zadel maar die vroeg nog redelijk veel voor een zadel van 5 jaar oud. Dan kon ik beter gewoon een nieuw zadel kopen. Heb intussen ook een voorschot van 900 euro betaald :+ Aan de levertijd kan ze helaas niks doen, die zadels komen ook uit Engeland en met het hele Brexit gebeuren en corona zijn de levertijden nu gewoon wat langer... Gelukkig geen pijn gedaan nee! Heb mijn val iets beter kunnen controleren, ben op mijn poep gevallen en heb er alles aan gedaan om mijn schouder veilig te houden. Dat is gelukt!

Ooh een uil?? :wow: Wel fijn dat ze flink was, ondanks de uil. Een vriendin van me had onlangs een duif tegen haar 3-jarige ruin gehad!

Wat fijn dat het zo goed ging met Syd!

Ik snap het concept candalisa, vind het zo cool! Wist alleen niet dat ijzers daar een effect op hadden!

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:20

Heb je nu niets als het niet gaat lukken om wat te lenen?

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:25

Ja dat is het mooie als je weet wat je nodig hebt.
Je kan echt stukken goedkoper uit zijn dan.
Maar een nieuw zadel van goede kwaliteit is geen weggegooid geld, mijn vorige zadel heb ik sinds 1987 plezier van, past niet op Malik maar is nog steeds goed!
Ik doe dat zadel ook nooit weg. :=

Heb je wel goed gekeken calipso, als ik op fb kijk zie ik er rijen vol!

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:28

Mijn jonkie is zo in ontwikkeling, daar wil ik best een nieuw zadel op leggen, maar daar gaat de hopelijk hartstikke uit groeien.

Vond het hele erg keurig dat de zo enorm mee wilde denken. Hier heeft ze veel minder aan verdiend dan aan zelf wat verkopen.

En ik ben er stiekem heel blij mee, echt een fijn zadel voor een klein prijsje. Mocht van mij best geld kosten, dus dit had ik niet verwacht haha.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:38

Ik hou het voorlopig even bij boomloos. Wordt altijd een beetje moedeloos van dat zadelgehannes met die jonkies. De een is erger dan de ander, maar ken er een die nu 7 jaar is en ook aan haar 7e zadel bezig is. Een paard mag geld kosten, maar er zijn grenzen wil het leuk blijven.

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:44

Maar ook een boomlooszadel moet goed liggen toch of is dat meer onesize-fitsall? Ik heb geen ervaring met boomloze zadels dus hier ben ik wel benieuwd naar?

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:15

Over boomloos zijn ook de meningen verdeeld, natuurlijk moet het goed liggen maar ze zeggen ook dat een ongespierd paard er niet zo geschikt voor is.
Ik denk dat je gewoon moet kijken of het goed ligt en het paard er geen last van krijgt, net als alle zadels.
Ik ben juist blij met de makkelijk verstelbare boom, even in de pers en hij is weer op de juiste maat en dat kan heel precies.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:16

Ja, je hebt verschillende soorten en maten. Zowel vwb groote van het zadel en de breedte/vorm van de pommel (boogje dat moet zorgen dat de schoft vrij blijft). Maar de kans dat het past is wel groter, mits je een beetje bijpassende maat uitkiest. En ze groeien er niet zo snel uit. De pommel is makkelijk te vervangen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:21

MirandaMalik schreef:
Over boomloos zijn ook de meningen verdeeld, natuurlijk moet het goed liggen maar ze zeggen ook dat een ongespierd paard er niet zo geschikt voor is.
Ik denk dat je gewoon moet kijken of het goed ligt en het paard er geen last van krijgt, net als alle zadels.
Ik ben juist blij met de makkelijk verstelbare boom, even in de pers en hij is weer op de juiste maat en dat kan heel precies.


Dat ben ik wel met je eens, daarom bereidt ik een paard graag wat langer voor op het werk zodat ze niet zo arm bespierd meer zijn en vooral niet te jong beginnen. (Dat zou ik met een conventioneel zadel trouwens ook doen, het maakt het hele proces gewoon veel makkelijker.)
Die van mij wordt dit jaar 5, leeftijd maakt ook uit + Niet onbelangrijk, het gewicht van de ruiter.
Ik weeg zelf nu 54 kg.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:24

Malik wordt ook 5 volgende maand! :D
Maar supergespierd is ie niet. :')
En de tijd dat ik 50 woog is ook al lang geleden. _O-

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:35

De mijne was net een slang toen ik haar kocht :D
Maar na een paar maanden wandelen, longeren en los laten lopen, is het ineens een paard geworden *\%/*

En het werk onder het zadel in het begin heel kort houden. Wij zijn nu alleen nog maar aan het stappen, voorlopig max 15 minuten.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:58

Malik is sinds zijn tweede ook een stuk breder geworden, daar zit ook wat spek bij. :D
Ik probeer nu juist weer wat minder Malik en ponnie te krijgen, op dieet!
Stappen doen we wel misschien vijf minuten, maar dan staat hij de meeste tijd stil. _O-

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:19

MirandaMalik schreef:
Stappen doen we wel misschien vijf minuten, maar dan staat hij de meeste tijd stil. _O-


Die van mij vind zo maar ergens stilstaan dan weer zo'n dingetje, dat moet toch op zijn minst bij een mens of een hek :knuffel:

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:40

Oei ik loop weer achter,
Duke was altijd dik maar niet per se gespierd. Die is eigenlijk met 3 jaar pas beginnen uitzwaren.
Boomloos heb ik geprobeerd met Dexter maar hij werd er heel schrikkerig van op aanrakingen en ik zat er niet lekker in. Dus toen die een jaar in de kast lag te verstoffen heb ik hem weer weg gedaan.

Oef CL knap dat je er op bent gedurfd maar wel geluk gehad met die schouder zo te horen! Jullie nieuwe ruiter klinkt wel als een schot in de roos :)

Vientje, ik zou precies ook niet helemaal op mijn gemak zijn na een bijna-botsing met een uil _O-

Fransje, klinkt bekend! Hier ook eentje die gek is van voordroog maar Duke krijgt er jeukbenen van.
Heb nu voor iedereen maar gewoon droog hooi, is geen doen om Duke apart te voeren want dan zou hij ook apart op een wei moeten

Noisy, mooie voetjes! Die voetafdrukjes/slipsporen herken ik van mezelf, zo ziet het er ook uit als ik hier in de wei loop en bijna op mijn gezicht ga :')

Berdien, waauw mooi zadel is het geworden!

Ik mocht uit quarantaine maar wilde nog niet echt onder de mensen komen dus piste huren stel ik nog een weekje uit. Maar het is hier de laatste tijd van het ene 'uitvlucht' naar het andere en zo stond Duke alweer 2 maanden stil. Heel fijn dat dat gewoon kan zonder dat hij er gek van gaat doen maar er bleven maar dingen tussenkomen dat ik nu gewoon heb gezegd ik zadel hem op en desnoods loop ik 4 rondjes over onze parking. De zaak is nog steeds dicht dus die parking is helemaal leeg, ik heb 2 tuinbalken op de grond gelegd gewoon om hem er aan te laten wennen en zo hebben we een kwartiertje rondjes over de parking gestapt.
Beter dan niks doen en uitvluchten zoeken dacht ik!
Hij was super flink en we zijn over en tussen de balkjes gelopen, wat bochtjes gemaakt en zelfs wanneer hij Dexter hoorde hinniken bleef hij heel braaf.

Eigenlijk dus geen re*t gedaan maar toch blij dat we iéts gedaan hebben zeg maar :) Draven op de asfalt durfde ik niet goed, moest hij gek doen en ik val dan val ik van hoog en met een harde landing :+

Mijn vriend heeft wat foto's gemaakt, ik heb het zadel uiteindelijk nog goed gelegd toen ik de foto's zag maar blijkbaar verleer je na 2 maanden hoe je moet opzadelen

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:04

Mooizadel Anoek!

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 15:05

Anouk_H schreef:
Mooizadel Anoek!

Dankjewel! Heel blij mee :D Had hem jaren terug en toen verkocht, altijd spijt van gehad := Heb nu mijn oude zadel terug gekocht en voor Duke exact hetzelfde zadel er ook bij gekocht haha.

Trouwens vergeten te melden maar ik heb ook de zadelpasser een berichtje gestuurd om langs te komen! Heb nu een locatie en we kunnen los draven dus dat moet toch wel te doen zijn denk ik

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:53

Sosha schreef:
MirandaMalik schreef:
Stappen doen we wel misschien vijf minuten, maar dan staat hij de meeste tijd stil. _O-


Die van mij vind zo maar ergens stilstaan dan weer zo'n dingetje, dat moet toch op zijn minst bij een mens of een hek :knuffel:

Malik moet ik heel voorzichtig zijn met de hulpen want anders voel je gelijk spanning.
En hij moet altijd even nadenken voordat hij actie onderneemt, dus het gaat er heel truttig aan toe.
En dat bevalt ook wel in dit stadium. :D

Goed bezig Granoek, ik vind hem zo leuk, hij heeft zo'n pretbekkie!
Ook de zadelpasser langs, die hebben maar goed werk aan ons! :D

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:33

Fijn dat je zicht hebt op een zadel CL! Maar wel lang wachten.. ik zou idd ook kijken naar een tweedehands!

Het ene boomloze zadel is het andere niet, en boomloos moet minstens net zo goed passen als een traditioneel zadel. En ook bij een boomloos zadel kunnen ze er uit groeien, geloof me ^) Feyre haar nieuwe zadel is overigens ook een boomloos zadel :)

Knappe Duke!! Fijn dat jullie weer wat konden doen!

Feyre is overigens weer volop aan het groeien, ik word er gek van := Hebben jullie paarden dat niet? Ze staat nu weer zo vreselijk overbouwd.. kruip er dan toch niet met een heel gerust hart op. Meestal trekt het met een paar weken weer bij, maar ik had toch wel gehoopt dat het Grote Groeien nu een beetje over zou zijn?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:17

De een groeit veel langer door in de hoogte dan de andere. De mijne is in die paar maanden in de hoogte niet of nauwelijks gegroeid, wel breder geworden.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:59

Sosha schreef:
Die van mij vind zo maar ergens stilstaan dan weer zo'n dingetje, dat moet toch op zijn minst bij een mens of een hek :knuffel:

Rudi ook. Hij kruipt dan ook langzaam naar het hek als we daar niet staan :))

Je moet ergens weer beginnen toch Granoek? Fijn dat hij zo nuchter is. Nu weer rustig aan oppakken. Hoe gaat het met zijn knie?

Ik heb het idee dat Rudi ook weer wat aan het groeien is want meneer struikelt op dit moment over zijn eigen benen :+

Vandaag hadden we les en het ging super goed *\o/* Wendy was erg tevreden over zijn ontwikkeling. "Echt een fijn paard" zei ze een paar keer :) Mij is blij! Trotse mama hier :o Was wel een pittig lesje, <3 phoe! Ben blij dat ik nu kan bankhangen.
Morgen even lekker rustig loswerken onder het zadel en dan maandag een welverdiende rustdag.
Dit was onze les
Afbeelding
:')