[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:02

sylva schreef:
Ik herken Equitom hier echt niet in. Sterker nog, ik heb gisterenavond laat gemaild met ze mbt een vraag over beoordeling van fotos van een kliniek hier in de buurt en had vanmorgen om 8 uur mail terug van Tom zelf.

Deze maar eens quoten, ik ben duidelijk niet de enige die wel goed met Equitom kon/kan communiceren. Nogmaals: goede communicatie met anderen, begint bij jezelf.

Furrow

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:06

Misschien had je ander personeel? Je betaald voor een service, dat het normaal is dat ne zelf achter iets moet bellen meermaals verbaast me.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:07

SVRL schreef:
sylva schreef:
Ik herken Equitom hier echt niet in. Sterker nog, ik heb gisterenavond laat gemaild met ze mbt een vraag over beoordeling van fotos van een kliniek hier in de buurt en had vanmorgen om 8 uur mail terug van Tom zelf.

Deze maar eens quoten, ik ben duidelijk niet de enige die wel goed met Equitom kon/kan communiceren. Nogmaals: goede communicatie met anderen, begint bij jezelf.

Dat zal dan per afdeling verschillen. Elke afdeling heeft een ander mailadres namelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:27

Gebeld.
Er is verdere behandeling nodig dmv gewrichten van rug en de kogels van beide voorbenen inspuiten.
Beide kogels uitverdoofd en hij liep véél beter, hij heeft het zelfs gefilmd en stuurt dat ook door.
Beide voorkogels vertonen lichte démodellage op foto's (zoals de facetgewrichten en nu ook de spinaaluitsteeksels van de rug) en ook op écho was er ontsteking te zien rond de kogels.

Behandelplan besproken en ook mag hij morgenavond naar huis. Hij ging zorgen dat hij morgenvroeg de behandeling doet zodat hij 's avonds naar huis kan.
Per mail krijg ik ook een opbouwschema die we telefonisch ook besproken hebben.

Hij heeft de bewegingen van limo goed bestudeerd en kon niks van ataxie opmerken. Toch heeft hij voor de zekerheid ook foto's van de hals gemaakt. Vind dat alleen maar positief. Nu heb ik limo bijna helemaal op foto gehad :)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-05-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:29

"Goed nieuws" ik hoop dat de behandeling aanslaat. Wat betekend dit voor de toekomst?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:38

Kogels worden ingespoten met een product gemengd met bloedplaatjes van gezonde paarden.

Hij mag na 10 dagen opbouwend longeren en daarna terug het rijden oppakken.
Maar démodellage gaat volgens mij sowieso artrose vormen (is dus nog niet echt artrose blijkbaar). Moet hem ook een supplement geven ter ondersteuning van de gewrichten.
Hij merkte ook op dat zijn spieren "wegsmelten" de foto van maart zei hij is zijn bespiering namelijk een stuk beter dan het nu is. Dus supplement dat hij gaat voorschrijven moet ook selenium en vitamine E bevatten.
Daarnaast zei hij liefst Weidegang. Heb dan gemeld dat ik in maart van manege naar 24/7 Weidegang ben gegaan met minder krachtvoer.
Krachtvoer moest ik niet teveel geven voor de maag niet te belasten. Maar misschien iets anders qua hooi ofzo bekijken.
Denk dan dat ik luzerne ga bijgeven ook.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:38

Art_Ificious schreef:
SVRL schreef:

Dat zal dan per afdeling verschillen. Elke afdeling heeft een ander mailadres namelijk.

Bizar dat ik tijdens de twee operaties continue van hetzelfde mailadres mail kreeg, van verschillende mensen, evenals dus Tom zelf. Zelfs de dierenarts die de verzorging op zich nam mailde me foto's tussendoor om me gerust te stellen, op eigen initiatief.

Ook best raar dat ik dan gewoon, net zoals toen, het normale info mail adres gebruik welke bij algemeen contact staat en dan nog geen 12 uur later direct netjes terug gecontacteerd ben in dezelfde periode als dat jij geen contact krijgt, terwijl ze aan mij niet eens definitief herhaalde klandizie hebben met mijn vraag.

Zeg niet dat jij geen gelijk hebt in hoe het gaat. Ik ben er niet bij dus kan er niet over oordelen. Wel vind ik het raar, herken ik het totaal niet van ze en vraag ik me dan af waar het precies aan ligt. Ligt het "probleem" bij jouw communicatie, mogelijkheden en/of gebrek aan een dergelijk iets, of ligt het bij hen. Ik vermoed ergens in het midden met een kettingreactie van oorzaak en gevolg.

Ik ben heel blij dat er iets uit is gekomen en ik hoop van harte dat het voor jullie gaat werken, met oog op het opbouw schema.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:40

Toch goed dat je deze keuze hebt gemaakt, hoe voel je jou er zelf bij?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:48

Ben heel blij dat ik toch doorgezet heb.
Al had ik echt meer de achterbenen verwacht.
Maar anderzijds kan het idd kloppen zoals iemand aangaf: achterbeen optillen = pijn aan voorbeen = daarom moeilijk doen.

Dokter zei ook dat hij pijn heeft en hopelijk door de inspuiting van de rug en kogels weer pijnvrij kan bewegen.
Dus ergens zat mijn gevoel gedeeltelijk goed en liep hij idd met pijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:50

Art_Ificious schreef:
Kogels worden ingespoten met een product gemengd met bloedplaatjes van gezonde paarden.

Hij mag na 10 dagen opbouwend longeren en daarna terug het rijden oppakken.
Maar démodellage gaat volgens mij sowieso artrose vormen (is dus nog niet echt artrose blijkbaar). Moet hem ook een supplement geven ter ondersteuning van de gewrichten.
Hij merkte ook op dat zijn spieren "wegsmelten" de foto van maart zei hij is zijn bespiering namelijk een stuk beter dan het nu is. Dus supplement dat hij gaat voorschrijven moet ook selenium en vitamine E bevatten.
Daarnaast zei hij liefst Weidegang. Heb dan gemeld dat ik in maart van manege naar 24/7 Weidegang ben gegaan met minder krachtvoer.
Krachtvoer moest ik niet teveel geven voor de maag niet te belasten. Maar misschien iets anders qua hooi ofzo bekijken.
Denk dan dat ik luzerne ga bijgeven ook.

Demodellage/remodellage van het bot laat al een lichte verandering van het bot zien door het onstekingsproces. Remodelleren betekent ook veranderen.

Heb je de veearts ook gemeld dat het gaat om een pony die niet of nauwelijks belast is geweest? Lijkt me ook best relevante informatie namelijk.
Verder lijkt het me een goed logisch schema. Heeft de arts echt helemaal niets over zijn knie RA gezegd? Vind ik namelijk best vreemd gezien de bevinding.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:59

Fijn dat er meer duidelijkheid is!
Ik denk dat het schema ook goed is en dat hij ook meer spieren moet opbouwen. Ga je nu regelmatig rijden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:59

Fijn dat je nu zekerheid hebt maar geen prettige uitslag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:59

Over achterbenen niks gezegd née.
Maar verdere vragen mocht ik steeds via mail doen.
Juist omdat hij zo jong is wil hij niet inspuiten met cortizone maar met natuurlijke producten.

Morgenavond is hij er niet. En morgenvroeg moet ik ook 2,5 u werken. Dus kan ik niet aanwezig zijn op de kliniek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 12:00

Het rijden ga ik opbouwen na het longeren.
Nu ik weet wat er mis is kan ik wel weer verder met het rijden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:05

Fijn dat je nu alles weet Art :j kun je gericht verder. Goed van je!

Spiervermindering vind ik niet zo gek, hij is van omstandigheden veranderd en niet meer echt aan het werk geweest. Slinken van bespiering kan dan hard gaan. Maar extra ondersteunen kan nooit kwaad, doe je prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:06

Art_Ificious schreef:

Mits hij de revalidatieperiode en de behandeling verder goed doorstaat. Want hij heeft nu pijn en slaat de behandeling niet aan zal hij ook op de weide pijn blijven houden, gelukkig is het nog niet zover maar houd dit wel in je achterhoofd. Je zal snel genoeg merken of hij nog pijn heeft, dan laat hij het optillen achter dus niet meer toe.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:08

Art_Ificious schreef:

Maar dan zal je wel weer eerst een goed passend zadel moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:09

Het inspuiten met bloed(plaatjes) heet IRAP. Uit het bloed wordt een natuurlijke ontstekingsremmer gedestilleerd. Vaak gebeurt dat met bloed van het paard zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:11

Ik denk dat jouw zadel nu niet zo goed past omdat hij veel bespiering is kwijt geraakt. Misschien kan je dat nu oplossen met een goede pad eronder bijvoorbeeld van flexbalance, een pad van traagschuim, of een bontje van echt schapenwol. Ik zou dat gezien zijn gevoelige rug eigenlijk altijd wel adviseren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:12

Ik wil je een hart onder de riem steken, ik ken zoveel paarden met heftigere klachten die gewoon recreatiepaard zijn, of zelfs in de sport lopen. Als je dit gewoon netjes bijhoud kan hij echt pijnloos leven.

Mogelijk wel wat korter als je moet beginnen met inspuiten, maar ik heb liever een aantal jaar korter geleefd maar pijnvrij dan andersom :)

Ik denk wel, dat je op een gegevwn moment een ' knop' om moet zetten en dan rijtechnisch hem door zaken heen moet duwen, uiteraard met hulp! Want ik zie vaak dat pijn in het verleden ervoor zorgt dat iets gedrag is geworden.

En dan moet je limo leren dat bepaalde dingen geen pijn meer doen, je moet hem dat gunnen, dat hij weer zelfvertrouwen krijgt, door hem soms iets te laten doen waarvan hij denkt dat hij dat niet kan.

Zo'n proces is echt super mooi, vind dat het mooiste van paarden trainen :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:15

Wat wordt bedoelt met demolage?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:16

Denk ik nu gek of lijkt het helemaal niet slim om hier een rijpaard van te willen maken? Niet om t een of ander, maar situatie schetst:

Ruim jaar geleden onderzoek, wees lichte artrose rug uit.

Onderzoek nu wijst meer negatieve verandering in rug uit, kogels eveneens aangedaan maar geen vergelijking met vorige keer mogelijk wegens ontbreken onderzoek van de kogels destijds.
Conclusie is inspuiten en opbouwen volgens schema. Paard heeft in rust positie nu dus duidelijk pijn volgens de arts. Dat inspuiten gaat de pijn doen afnemen en de beweging vergemakkelijken. Hoe slim is het om hier dan een rijpaard uit te willen? Hebben ze daar nog iets over gezegd? Het lijkt mij dat je dan toch meer kapot gaat maken gezien inspuiten niet voor eeuwig is en dan toch ook herhaald zou moeten worden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:25

Gelukkig is er iets uitgekomen wat je vermoedens ook zeiden.

Ga je nog haren opsturen of aan kliniek doorgeven ivm die new forrest afwijking.

Blijft namelijk vreemd een jonge onbelaste pony die best veel problemen heeft al.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:58

Ik ga proberen zo goed mogelijk antwoorden te geven.

bigone schreef:
Art_Ificious schreef:

Mits hij de revalidatieperiode en de behandeling verder goed doorstaat. Want hij heeft nu pijn en slaat de behandeling niet aan zal hij ook op de weide pijn blijven houden, gelukkig is het nog niet zover maar houd dit wel in je achterhoofd. Je zal snel genoeg merken of hij nog pijn heeft, dan laat hij het optillen achter dus niet meer toe.
Ik hou at zeker in mijn achterhoofd. En ik zie dat snel genoeg aan limo. Ik zag het nu ook dat hij pijn had, zijn gedrag en lichaamshouding vertelden mij genoeg, maar volgens vele hier zag ik spoken en moest ik hem zelfs gewoon doorrijden.

Babootje schreef:
Het inspuiten met bloed(plaatjes) heet IRAP. Uit het bloed wordt een natuurlijke ontstekingsremmer gedestilleerd. Vaak gebeurt dat met bloed van het paard zelf.
arts zei heel duidelijk dat het bloed van een ander paard wordt.

Betreffende het zadel, deze knelde juist omdat limo gedurende de periode dt ik les kreeg meet spieren gekregen had. Goed mogelijk dat die nu dus wel weer past door verlies VN spieren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:58

ruitje schreef:
Ik wil je een hart onder de riem steken, ik ken zoveel paarden met heftigere klachten die gewoon recreatiepaard zijn, of zelfs in de sport lopen. Als je dit gewoon netjes bijhoud kan hij echt pijnloos leven.

Mogelijk wel wat korter als je moet beginnen met inspuiten, maar ik heb liever een aantal jaar korter geleefd maar pijnvrij dan andersom :)

Ik denk wel, dat je op een gegevwn moment een ' knop' om moet zetten en dan rijtechnisch hem door zaken heen moet duwen, uiteraard met hulp! Want ik zie vaak dat pijn in het verleden ervoor zorgt dat iets gedrag is geworden.

En dan moet je limo leren dat bepaalde dingen geen pijn meer doen, je moet hem dat gunnen, dat hij weer zelfvertrouwen krijgt, door hem soms iets te laten doen waarvan hij denkt dat hij dat niet kan.

Zo'n proces is echt super mooi, vind dat het mooiste van paarden trainen :) .

Dank je hier kan ik wel wat mee.