Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:19

Langcara: dat denk ik ook. Ben zo bang de foute keuze te maken van elk kleine kritische puntje een olifant maak. Geen enkel paard is perfect, dit paard komt al heel erg in de buurt van perfect, maar ben zo bang om verliefd te worden en dat hij dan word afgekeurd. Hoop dat het buiten rijden op hem mij kan overtuigen en dat die stomme twijfel is verdwijnt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:34

Lekker lomp van die mensen driebergen. Altijd jammer als ze zo reageren...

Wreckn, dat in hem zelf gekeerd zou ik me niet zoveel van aantrekken. Veel paarden zijn bij vreemde mensen wat ''kat uit de boom kijken'' Dat krijg je er wel uit als je er leuk mee bezig gaat.

Tja het rijden is een moment opname en zegt niet zoveel vind ik altijd. Ik vind het belangrijk om te weten wat een paard doet als ik grenzen op zoek. Verder is het toch wennen aan elkaar.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:52

Adin, soms kan een zadel heel anders zitten op een ander paard... ligt het iets te ver achterover/voorover?

oh ja, dat de mensen in Duitsland wat 'lomp' deden...
sja, ze waren echt een beetje geschrokken van mijn duidelijkheid, denk ik.
en hadden daardoor geen zin om ook nog een kopje koffie te drinken.
ik heb er hartelijk om gelachen.

en lekker een curryworst gegeten op de terugweg! :Y)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:20

Ik vind het juist fijn als ze gelijk zeggen dat het niet het type paard is wat ze zoeken. Bepaard me dan weer een hoop verspilde moeite van voorrijden. Tsja ik snap het niet. En currywordt is zeker lekker :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:06

wreckh schreef:
Langcara: dat denk ik ook. Ben zo bang de foute keuze te maken van elk kleine kritische puntje een olifant maak. Geen enkel paard is perfect, dit paard komt al heel erg in de buurt van perfect, maar ben zo bang om verliefd te worden en dat hij dan word afgekeurd. Hoop dat het buiten rijden op hem mij kan overtuigen en dat die stomme twijfel is verdwijnt.

Met verliefd worden heb je altijd risico. Je kunt ook verliefd worden op iemand, er een relatie mee aangaan en naderhand blijkt het een grote l.l te zijn. Kan ook met een paard zijn. Want je kunt een mens of een dier niet echt leren kennen in een betrekkelijk korte tijd. Het kan goed uitpakken of slecht.

Verliefd worden is ook een groot woord. Misschien moet je dat ook niet verwachten. Ik was ook niet verliefd op mijn eerste paard en hij heeft het me met zijn jeugd en mijn gebrek aan rijvaardigheid heel, heel moeilijk gemaakt. Nu achteraf zou ik hem niet eens meer veranderen, en hem laten zoals hij is. Maar goed, jij wilt ook kunnen buitenrijden, dus dat paard moet buiten een fijn paard zijn. Probeer dat maar eerst eens uit.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:09

WinBinChes schreef:
Lekker lomp van die mensen driebergen. Altijd jammer als ze zo reageren...

Ik denk dat ze beledigd waren. Paarden zijn toch een beetje emotie. En niet iedere paardeneigenaar heeft een realistische kijk op eigen paard.

Wat ik heel grappig vind, is dat je mensen zelfs vaak nog harder kunt beledigen via hun paard dan op de persoon af. Bijvoorbeeld, neem een willekeurige bokker met eigen paard en die wil je hard pakken. Dat kun je nog beter doen door tegen die persoon te zeggen "tjezes wat een kromme knol heb jij zeg!" dan door te zeggen "tjezes, wat ben jij een stomme muts!".
Ik ben zelf niet veel beter trouwens hoor..... ;)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:24

idd, ik wacht het buitenrijden even af. Vannacht toch wel veel aan hem gedacht. Misschien is het juist ook wel een uitdaging om hem wat happier te krijgen. Ik doe veel grondwerk en lekker veel de bossen in, dat doet een paard vast en zeker goed. Dan kruipt hij vast uit zijn schulp. Vind ik ook wel leuk om daar tijd en energie in te steken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:33

wreckh schreef:
idd, ik wacht het buitenrijden even af. Vannacht toch wel veel aan hem gedacht. Misschien is het juist ook wel een uitdaging om hem wat happier te krijgen. Ik doe veel grondwerk en lekker veel de bossen in, dat doet een paard vast en zeker goed. Dan kruipt hij vast uit zijn schulp. Vind ik ook wel leuk om daar tijd en energie in te steken.

Dat is heel goed om vertrouwen te winnen van een paard, en de afwisseling dat je eens wat anders ermee doet. MAar..... hij heeft ook soorgenoten nodig. Liefst een vaste groep of maatje waar het goed klikt en hij altijd weer bij terugkomt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:34

Wino is bij anderen ook veel geslotener hoor. Hij is wel sociaal, maar heeft de deur zeker op een kiertje staan en houd me stevig in de gaten als er vreemden bij zijn.

Hahaha Langara.... Ja valt wat voor te zeggen, ik heb dat niet zo. Ik weet wel beter en vind het verspilde moeite om me daar nog druk over te maken. Maar heb me er in het verleden ook wel schuldig aan gemaakt. Maar nu laat ik me niet meer zo uit de tent lokken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:42

@Lancara: ja, dat denk ik ook. en ik neem het ze ook zeker niet kwalijk ;)
daarom vind ik ze ook niet echt lomp, zeg maar. Het is gewoon niet leuk te horen dat iemand je paard niet zo leuk vind als jij hem vind.

trouwens, ik wordt ook niet gelijk verliefd op een paard.
het moet echt groeien. daarbij wil ik ook een gezond paard, dus hij moet aan heel veel andere eisen voldoen. het volstaat niet met een leuk koppie.

ik heb nu 17 paarden gezien en maar bij 1 had ik het gevoel dat ik iets had met het paard.
bij de eerste aanblik in stal was gewoon goed, leuke kop, volgens mijn idee had ie ook echt een leuk karakter en hij was echt heel fijn te rijden. contact met de verkoper was ook leuk en toen ze vertelde over de afstamming van het paard werd het alleen maar een beter gevoel.
helaas had dit paard een bemerking. foto's nog naar mijn dierenarts gestuurd, maar die gaf eigenlijk een negatief koopadvies. Dat is een paard waar ik nog vaak aan terug denk.

ik vind het nou eenmaal belangrijk een gezonde te hebben... het is al moeilijk genoeg om een gezond paard gezond te houden. mijn eerste paard was nou eenmaal niet zo'n beste ervaring en dat heeft er nogal ingehakt, helaas...

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:48

Driebergen: er komt vast wel een fijn paard voor jou op je pad :j .
Het is zo herkenbaar wat je schrijft, een gezond paard ook gezond houden. Helaas was mijn Usha in dat opzicht ook een echt zorgenkindje. Durf niet uit te rekenen wat ik daar voor DA kosten aan gehad heb :n . Het is alles waard geweest maar zou nu toch wel heeeeel graag een gezond paard op mijn pad tegen willen komen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:20

:D ja, ik ken je verhalen van uit het topic waar ik ook wel eens postte.
misschien durf ik wel niet zo goed 'verliefd' te worden, wie weet...

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:32

Naar wat voor een paardje ben je op zoek driebergen ?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:37

1.75 of groter, breed gebouwd.
3 tot 7 jaar, merrie of ruin.
kleur maakt me niet uit, maar moet gezond zijn!
(cornage vind ik niet erg, ik heb oordopjes ;) )

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:37

oh... sorry, ik vergeet de prijs.
5000, maar als het helemaal klopt kan ik iets meer uitgeven.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:20

Zonde, mijn merrie welke ik te koop heb is "maar" 1.69 - 1.70, verders voldoet ze aardig aan je eisen :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:29

Soms denk ik inderdaad wel eens dat het handiger is om mezelf eens heet te wassen, dat ik een cm of 15 krimp. maar helaas. :D :D :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:48

Langcara schreef:
wreckh schreef:

Dat is heel goed om vertrouwen te winnen van een paard, en de afwisseling dat je eens wat anders ermee doet. MAar..... hij heeft ook soorgenoten nodig. Liefst een vaste groep of maatje waar het goed klikt en hij altijd weer bij terugkomt.

Dat is voor mij natuurlijk vanzelfsprekend. Hij staat nu in een grote kudde en is daar de leider, dus dat zal voor hem wennen zijn als hij hier samen met mijn haf komt te staan. Hij hoeft niet meer de hele dag bezig te zijn met de baas te spelen, hoop dat hem dat rust brengt en dat hem dat goed doet.

Maar goed, eerst maar is buitenrijden. Staat nu gepland voor volgende week dinsdag. Voel me nu in ieder geval al weer veel positiever als gisteren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:56

wreckh schreef:
Langcara schreef:
Dat is voor mij natuurlijk vanzelfsprekend. Hij staat nu in een grote kudde en is daar de leider, dus dat zal voor hem wennen zijn als hij hier samen met mijn haf komt te staan. Hij hoeft niet meer de hele dag bezig te zijn met de baas te spelen, hoop dat hem dat rust brengt en dat hem dat goed doet.

Als hij echt de baas is dan is hij daar niet de hele dag druk mee. Daarnaast als hij redelijk dominant is verander je hem niet in een knuffelpaard. De dominante hebben niet iemand nodig die hem aanhaalt, als je echt een knuffel zoekt zou ik kiezen voor een paard wat niet te hoog in de rangorde is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:23

Vanmorgen is het paard wat ik op het oog heb goed gekeurd!!
Dus zeer binnenkort is hij van mij *\o/* *\o/*
Ik heb vanaf het eerste moment een goed gevoel over hem in de omgang als met rijden klikt het.

@Wreckh: Als je een echte buitenrijder bent is het wel heel verstandig om dit inderdaad eerst te testen. Als hij in de bak super is en buiten niet dan is dat ook niet wat jij zoekt.

Ik was op zoek naar een dressuurpaard leeftijd niet heel belangrijk maar niet te oud niveau africhting naar leeftijd. Maar het belangrijkste was dat er een klik was. Waar ik bij uitgekomen ben is een springgefokt ruin die op Z2 niveau gereden is van 11 jaar. Hij is echt super afgericht en kan er zo mee wegrijden. Stond ook niet te koop, heb die stal gewoon opgebeld of ze niet iets hadden staan wat me zou kunnen passen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:29

Gefeliciteerd Spaikey! Als het gevoel goed is, komt de rest vast helemaal goed :j !

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:17

super gefeliciteerd spaikey!!

idd, dan zou ik ook buitenritje testen. mijn vorige paard was super in de bak, maar buiten was het hard werken ipv. ontspannen. Alleen op pad ging wel prima, maar met een groepje dan was hij heeeel sterk :=

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:20

gefeliciteerd spaikey!

Ik ga morgen weer even denk ik, gister alleen even buiten gestapt, morgen maar weer wat draven enzo. Moet de slag toch nog even te pakken krijgen :)

mijn zadel ligt mooi recht maar toch kiep ik voorover, misschien doordat hij zo overbouwd is. Stokmaat 175 maar zijn kont is wel 1/80 :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:25

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:39

Evelijn schreef:
Als hij echt de baas is dan is hij daar niet de hele dag druk mee. Daarnaast als hij redelijk dominant is verander je hem niet in een knuffelpaard. De dominante hebben niet iemand nodig die hem aanhaalt, als je echt een knuffel zoekt zou ik kiezen voor een paard wat niet te hoog in de rangorde is.

Hangt ervan af. Niet alle paarden zijn leider uit dominantie. Net zo min als je dat bij mensen hebt.
Je hebt paarden die gewoon leiding hebben doordat ze de anderen als een magneet achter zich aantrekken. Misschien omdat ze iets van vertrouwen geven naar de anderen toe of iets van wijsheid uitstralen, zonder dat ze iets afdwingen.

Gefeliciteerd Spaikey! Snel ophalen dat paard!
Laatst bijgewerkt door Langcara op 28-12-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt