Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:40

A/b pony wil ik niet, en dit omdat ze er echt al te groot voor is. Een grote c zou nog kunnen. Dat ik vanaf een d maat zoek is zodat pony lekker bij ons kan blijven en niet dat ik over 2 jaar pony moet verkopen en een grotere moet aanschaffen. En dit is nu eenmaal mijn budget. En heel eerlijk, ik vertik het om 5,6,7000 en meer te betalen voor een pony of paard. Er zal vast ergens een pony zijn die binnen ons budget past. Ik hoef geen speciale kleurtjes(is het er 1 met wel een leuk kleurtje is dat mooi meegenomen). En ik zoek geen spectaculaire beweger. Ik zoek een doodnormale lol met je knol pony waar wij als gezin jaren plezier mee kunnen hebben.
En met de verkoop van mijn merrie heeft mijn dochter al een knauw overgehouden(ik eigenlijk ook maar we zijn bijna 2 jaar bezig geweest met haar vanwege zand eten en het lukte ons niet, we hadden niet het juiste plekje voor haar). Wij willen onze dieren tot aan de dood bij ons houden mits dit haalbaar is natuurlijk(je kan niet alles op voorhand voorspellen).

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:14

Joh ik was 7 en begon op een pony van 1.40. Met 11 zat ik op een E en met 12 maakte ik al paarden en pony’s zadelmak. Leeftijd hoeft echt niets uit te maken, beetje lef wel. Zolang je geen onwijs sterke en lompe tank koopt, dan komt het best goed. Zeker als je zelf ook handig bent en je dochter kunt helpen. Ik kocht voor mijn dochter van 10 een D pony en toen ze 12 was, zat ze op een paard omdat ze te lang werd. Zo kort plezier hebben van een dier is dan ook niet leuk. Dan maar op de groei kopen hoor.

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:19

Hier ook groot begonnen maar toch terug gegaan naar klein en vanaf het begin geleerd dat verkoop erbij hoort en niet erg is.
Het verschilt per persoon. Ik wou geen shetlander maar heb er toch 1 en ik zou niet groter willen!

Dus lekker doen waar je je goed bij voelt. Maar investeer wel in iets goeds. Het gaat vaak mis bij een klein budget en daardoor komt t dier ergens te kort.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:28

Ik ben oprecht van slag van mijn bezichtiging van vandaag.
Mooie verhalen over het beste voor haar paard willen en dat de juiste klik en thuis zo belangrijk voor haar was, maar ze was er zelf heel slecht voor.

Dier kwam in zichzelf gekeerd over en later begreep ik waarom. Hij werd slecht voorgereden. Veel protest, niet willen lopen.
Zelf vrij snel opgestapt. Hij was volledig geblokkeerd. Rechtsom nog wel wat beweging naar voren, linksom helemaal drama. Ze zei vooraf “als hij t even niet weet, dan gaat hij even stilstaan en kan je weer verder rijden “.

Het was staken en weer verder rijden… ja na getrap en slaan ja. Ik kreeg verschillende keren te horen dat ik te soft was, terwijl ik voor mijn eigen gevoel al te grof was en me dat helemaal niet lekker zat.

Ik ben afgestapt en heb gezegd dat ik dit niet wilde.
Vervolgens heeft zij m overgenomen en zijn wij naar huis gegaan.

Ik was echter m’n jas vergeten en moest terug.
Zag niet alles. Alleen zijn hoofd in de hoek en hoorde zweepslagen. Ben over de zeik weggelopen.

Later dacht ik “ik had moeten filmen, ik had haar aan moeten spreken”. Voelde me echt rot.
Denk dat het geen enkel verschil gemaakt had , want dan had hij t een ander moment wel weer te voortduren gehad. En t is achteraf, maar ik vind het echt erg dat dit gebeurd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:29

Maar jouw dochter zat al wel langer op het paard (nouja pony) als anderhalf jaar toch? Plus dat ze jou had en jij wel de ervaring en kunde hebt haha.
Je kan wel lef hebben als je nog maar net 1,5 jaar rijdt, maar die kan ook net zo snel weer weg zijn als je dus ineens niet meer die brave manegeponys hebt en je ineens vliegles krijgt of zelfs gewoon merkt hoe anders niet manegepony's kunnen zijn en hoe weinig je zelf eigenlijk nog maar kunt. Het is niet eens alleen lef wat van belang is, maar toch ook wel stukje 'ervaring' en goede begeleiding.

Alleen als je dus een d of e pony wilt waar moeder ook op kan heb je dus al wel een grovere pony nodig. Daar heb ik meer moeite mee als de stokmaat, haha. Pony's waar ik nu nog op zou kunnen qua lengte (niet eens qua gewicht want dat is voor mij makkelijker, want ik ben stukje lichter bij dezelfde lengte) vind ik niet helemaal geschikt voor meisje van 9. Dat brede/grove is vaak juist de reden dat iets niet past en niet alleen de stokmaat.
Te sterk heeft ook niet met stokmaat te maken.

Ik zou met 12 samen met moeder paard gaan rijden. Ze kocht een merrie van 1,74 maar zo enorm breed en sterk dat ik er niks mee kon en dus een pony kreeg. Maar tijdens die zoektocht en op stal genoeg paarden van dezelfde maat gereden, maar smaller, wat gewoon goed ging.

Ik zou me eerder druk maken of er überhaupt wat te vinden is voor dit budget wat en braaf genoeg is, wat echt wel extreem belangrijk is in dit geval bij zo'n beginnertje, genoeg kan om dochter ook te kunnen helpen en ook nog gezond. Want anders kan je alsnog over 2 jaar afscheid nemen en dan niet vanwege stokmaat, maar omdat ze kapot zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:30

boemel schreef:
Mooie verhalen over het beste voor haar paard willen en dat de juiste klik en thuis zo belangrijk voor haar was, maar ze was er zelf heel slecht voor.

Dier kwam in zichzelf gekeerd over en later begreep ik waarom. Hij werd slecht voorgereden. Veel protest, niet willen lopen.
Zelf vrij snel opgestapt. Hij was volledig geblokkeerd. Rechtsom nog wel wat beweging naar voren, linksom helemaal drama. Ze zei vooraf “als hij t even niet weet, dan gaat hij even stilstaan en kan je weer verder rijden “.

Het was staken en weer verder rijden… ja na getrap en slaan ja. Ik kreeg verschillende keren te horen dat ik te soft was, terwijl ik voor mijn eigen gevoel al te grof was en me dat helemaal niet lekker zat.

Zag niet alles. Alleen zijn hoofd in de hoek en hoorde zweepslagen. Ben over de zeik weggelopen.

Later dacht ik “ik had moeten filmen, ik had haar aan moeten spreken”. Voelde me echt rot.
Denk dat het geen enkel verschil gemaakt had , want dan had hij t een ander moment wel weer te voortduren gehad. En t is achteraf, maar ik vind het echt erg dat dit gebeurd.

:( :(

Wat afschuwelijk!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:31

boemel schreef:

Jeetje wat erg boemel. En wat schijnheilig om dan te doen alsof ze het beste voor het paard wilt. Het klinkt alsof het al heel snel beter is als bij huidige eigenaar.... Snap dat je van slag bent, het is ook heel lastig om ter plekke iets te doen. Je bent al gestopt en afgestapt, maar daarna kan je al weinig. Zelfs als je gefilmd had, wat had je dan kunnen doen voor het paard? :(:) Sommige mensen verdienen geen dieren en zo'n paard is eigenlijk gewoon al te lief en braaf he?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:34

boemel schreef:

Wat triest. Je zou het paard bijna kopen om hem daar weg te kunnen halen |(

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:35

Wat triest. Gewoon melding maken bij de dierenpolitie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:39

Ze hebben geen poot om op te staan. Paard heeft geen verwondingen. Hoe graag ik zou willen, hier kunnen ze niks mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:45

Bah..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:51

Ik snap wat je bedoelt Lieser. Het paard heeft niet de prijs er naar om hem er maar bij te kopen en heb al een projectpaard staan. Ik heb het gevoel dat er medisch iets niet goed zit. Daardoor ongewenst gedrag en een eigenaresse die daar met slaan gewenst gedrag van denkt te kunnen maken.
Vreselijk!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:22

Boemel heftig, ik wilde ook bij een gaan kijken en die zei alleen als ik er een goed gevoel bij heb kun je het paard kopen. Zelf had ze hem pas en voor de handel gekocht had. Vond ik al bijzonder, maar dit is nog heftiger.
Over de discussie welk paard voor een kind. Ik vind het afhankelijk van het paard, kind en ook hoeveel een ouder kan. Wij hebben een haflinger gekocht voor mij en de kids van 10 en 8 jaar. Mijn kids kunnen er goed mee uit de voeten. Ze is bomproof maar wel licht aan de hulpen. Dit is de 8 jarige op onze haf van 1.55m Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:36

En van zulke foto’s en ervaringen wordt ik dus gelukkig! Er komt vast wel een leuke ruin op ons pad. De zoektocht heeft ook zeker geen haast!

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:46

Hier past mijn dochter van 10 ook echt niet meer op een A of B pony. Ze is dan ook echt al vrij lang. Onze e-pony is wellicht iets aan de grote kant, maar met zijn fijne karakter kan dat prima. Ik rij hem zelf 2 a 3 keer in de week zodat hij ook correcte beweging krijgt. De forse D voor een meid van 9 zou ik dan ook wel aandurven. Het budget vind ik daarentegen een uitdaging voor een gezond dier. Of je moet ook openstaan voor een wat oudere, dan weet ik er nog wel eentje te staan!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:53

Toen ik 12 was kreeg ik een net zadelmakke driejarige Vivaldi van richting de 1.70m en ging ik op wedstrijd met de Jazz van rond de 1.72m van mn moeder _O- . Zo lang er voldoende wordt geïnvesteerd in goede begeleiding zal het wel goed komen.

Een echte brave en fijn gereden pony vinden voor dat budget lijkt mij wel lastig, tenzij deze ook echt wel ouder mag zijn. Alles is toch duurder geworden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:25

Samantha89 schreef:
En van zulke foto’s en ervaringen wordt ik dus gelukkig! Er komt vast wel een leuke ruin op ons pad. De zoektocht heeft ook zeker geen haast!

Gezond en braaf voor dat budget sorry vergeet het maar

Komt wellicht erg direct en bot over maar ik zit er middenin en 3000 voor pony braaf zeker wat jij zoekt lol met je knol is juist wat iedereen zoekt! En dan ook nog eens in de D maat nee vergeet het maar of een oudere 22+ kan een optie zijn voor dit budget.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:28

Samantha89 schreef:
A/b pony wil ik niet, en dit omdat ze er echt al te groot voor is. Een grote c zou nog kunnen. Dat ik vanaf een d maat zoek is zodat pony lekker bij ons kan blijven en niet dat ik over 2 jaar pony moet verkopen en een grotere moet aanschaffen. En dit is nu eenmaal mijn budget. En heel eerlijk, ik vertik het om 5,6,7000 en meer te betalen voor een pony of paard. Er zal vast ergens een pony zijn die binnen ons budget past. Ik hoef geen speciale kleurtjes(is het er 1 met wel een leuk kleurtje is dat mooi meegenomen). En ik zoek geen spectaculaire beweger. Ik zoek een doodnormale lol met je knol pony waar wij als gezin jaren plezier mee kunnen hebben.
En met de verkoop van mijn merrie heeft mijn dochter al een knauw overgehouden(ik eigenlijk ook maar we zijn bijna 2 jaar bezig geweest met haar vanwege zand eten en het lukte ons niet, we hadden niet het juiste plekje voor haar). Wij willen onze dieren tot aan de dood bij ons houden mits dit haalbaar is natuurlijk(je kan niet alles op voorhand voorspellen).

Ik zou vooral Facebook pagina's in de gaten houden. Daar komen nog weleens leuke dieren voor een zacht prijsje voorbij. Opletten of een dier is zoals omschreven, moet je altijd. Eens met Mavantos, begeleiding is het belangrijkst. Mijn Welsh was ook een idioot onder het zadel, maar daar reed ik uiteindelijk gewoon over de weg mee naar de ponyclub en terug.

Vreselijk Boemel :n

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:43

Samantha helaas wel niet voor jouw bedrag.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:38

Samantha89 schreef:

https://link.marktplaats.nl/m2218917796 ... ialbuttons

https://link.marktplaats.nl/m2003175682 ... ialbuttons

https://link.marktplaats.nl/m2201450068 ... ialbuttons

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:11

Sky_As schreef:
Samantha89 schreef:

https://link.marktplaats.nl/m2218917796 ... ialbuttons

https://link.marktplaats.nl/m2003175682 ... ialbuttons

https://link.marktplaats.nl/m2201450068 ... ialbuttons

De eerste staat geen prijs bij, de tweede vind ik er niet gezond uitzien (even los van de vacht, maar kijkt nou niet lekker fit uit zn ogen) en nummer 3 staat erbij dat die niet geschikt is om te springen. Klinkt alsof die iets mankeert, maar kan natuurlijk ook een gebrek aan aanleg zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:14

Die laatste is een draver en die uit België denk ik ook.

Dat zou ik dan weer niet adviseren bij deze wensen.

Sowieso haat ik het als Dravers geadverteerd worden zonder vermelding van het ras, geeft aan dat mensen niet open zijn i.m.o.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:16

Ik vond ze er al op lijken qua type. Maar verder niet genoeg verstand ervan, blij dat jij even komt delen met jouw ervaring of dat iets zou zijn. Want dat is wel snel een type wat je dan vindt denk ik?

Dat niet melden vind ik ook kwalijk, ook bij de EV's bijvoorbeeld. Of zelfs er nog ander ras/type van maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:39

Tja, met zo'n budget zul je ergens consessie moeten doen en wie weet past het wel perfect.... Er zijn ook zat mensen die zelf geen idee hebben wat ze zelf hebben.
Dit is een beetje wat je voor die prijs kunt verwachten....

Zo hebben wij ooit een stier op marktplaats gekocht die bij een oud boertje stond.
Bleek achteraf een super goed papier bij te zitten en is daarna zelfs nog ki stier geweest ( beetje zelfde als goedgekeurde hengst bij paarden)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:58

Eerste lijkt Spaans en tweede die stal zou ik wegblijven ook buitenlandse import