Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinedeau95

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:55

Ik ben altijd een stille meelezer van dit topic, maar ik kan het beamen dat het een zoektocht moeilijk is. Gisteren is mijn tweede potentiele paard afgekeurd. Altijd minder leuk nieuws.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:59

Ach wat balen, klinisch afgekeurd?

Ik ben voor een stalgenoot ook op zoek naar een liefst 3 of 4 jarige grote D-kleineE pony (2 mag, maar dan wel verder perfect). Geen import, gewoon in Nederland geboren. Nou letterlijk ik kijk elke dag op mp, fb, sporthorses etc. er zijn gewoon 0 resultaten. Alles wat in het lijstje past qua leeftijd en hoogte is of import of is weg. Eergister stond er één op, dus ik had gelijk gebeld (stond er pas een uur op): was al verkocht.. gekkehuis..

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:46

upendo schreef:
En met 8K kom je in deze markt niet zo ver. Het kan twee kanten op: of de markt wordt nog extremer of de markt blijft hetzelfde komende tijd verwacht ik.

nou laten we hopen dat het gewoon even zo blijft. HAHA.

mijn zoektocht gaat ook weer door. had een hele leuk vos gezien, maar bij de keuring helaas niet goed. Nu toch de knoop doorgehakt om niet te laten herkeuren.

Dus als jullie wat leuks tegen komen? sterke voorkeur voor een vos, maar vrees dat ik dit misschien los moet gaan laten.. :+

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:49

Welke stokmaat zocht je ook alweer?

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:56

Hoi allemaal :wave: !

Ik kom even vanonder m'n meeleessteen gekropen. Ben voornamelijk aan het meelezen geweest voor als ik volgend jaar ook op zoek wil gaan naar een paardje en ik nu alvast wat ervaringen wil meekrijgen van iedereen. Maar nu heb ik toch wat vragen gekregen!

Ik lees van iedereen hier (en zie zelf ook) dat de paardenmarkt uit z'n voegen is gebarsten qua prijzen die gevraagd worden. "Een simpel paard voor onder de 5000,- vind je tegenwoordig niet meer", is wat al een paar keer gezegd is hier. Toch zie ik soms wel een paarden voorbij komen voor onder de 3000,- die worden geadverteerd als zijnde 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc.

Nu vraag ik me dan af wat er dan 'mis' moet zijn met deze paarden, aangezien ik hier steeds hoor dat goede paarden onder de 5000,- niet te vinden zijn.

Ik zoek zelf een paardje van 1.58-1.65, waarmee ik lekker recreatief kan rijden. Af en toe een buitenrit, beetje grondwerk, beetje in de bak, lekker tutten. Niets bijzonders en wellicht op termijn een proefje voor de lol. Zo'n paardje van onder de 3000,- met zo'n beschrijving van 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc. lijkt dan helemaal perfect voor mij. Toch houdt 't mij tegen, omdat ik de geluiden uit dit forum in m'n achterhoofd heb.

Maar waarom zou dit dan geen goed paardje zijn? Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik ben helemaal groen wat betreft paarden kopen, dus ik trek helemaal niemand in twijfel. Ik ben gewoon benieuwd :)!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:00

Waarschijnlijk een concessie op de gezondheid en-of bouw van het paard wat hem zo 'goedkoop' maakt. Of een ras waar relatief niet veel vraag naar is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:04

Ik zie momenteel voornamelijk dravers en spanjaarden met deze beschrijving voor die prijs staan. En af en toe een volbloed.

Al zie ik bij Dravers vaak dat ze nog niet kunnen galopperen ohz, of uberhaupt maar net ohz zijn en net van de baan komen.

Plus dat ze er vaak al een carriére op hebben zitten op de baan, wat voor sommigen ook een reden kan zijn op er niet zo een te kopen.

Bij bijvoorbeeld Spanjaarden in die prijsklasse weet ik niet waarom er zoveel verschil in zit tov de paarden in klasse >5000. Misschien papieren, of manier van bewegen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:06

Lzzl schreef:

Ik kom even vanonder m'n meeleessteen gekropen. Ben voornamelijk aan het meelezen geweest voor als ik volgend jaar ook op zoek wil gaan naar een paardje en ik nu alvast wat ervaringen wil meekrijgen van iedereen. Maar nu heb ik toch wat vragen gekregen!

Ik lees van iedereen hier (en zie zelf ook) dat de paardenmarkt uit z'n voegen is gebarsten qua prijzen die gevraagd worden. "Een simpel paard voor onder de 5000,- vind je tegenwoordig niet meer", is wat al een paar keer gezegd is hier. Toch zie ik soms wel een paarden voorbij komen voor onder de 3000,- die worden geadverteerd als zijnde 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc.

Nu vraag ik me dan af wat er dan 'mis' moet zijn met deze paarden, aangezien ik hier steeds hoor dat goede paarden onder de 5000,- niet te vinden zijn.

Ik zoek zelf een paardje van 1.58-1.65, waarmee ik lekker recreatief kan rijden. Af en toe een buitenrit, beetje grondwerk, beetje in de bak, lekker tutten. Niets bijzonders en wellicht op termijn een proefje voor de lol. Zo'n paardje van onder de 3000,- met zo'n beschrijving van 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc. lijkt dan helemaal perfect voor mij. Toch houdt 't mij tegen, omdat ik de geluiden uit dit forum in m'n achterhoofd heb.

Maar waarom zou dit dan geen goed paardje zijn? Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik ben helemaal groen wat betreft paarden kopen, dus ik trek helemaal niemand in twijfel. Ik ben gewoon benieuwd :)!

Kijken kan natuurlijk altijd, maar bij deze paarden zou ik extra goed laten keuren. Want kans is erg groot dat er of iets best mis is op de foto, of dat ze überhaupt geen klinische keuring doorkomen.. Paarden zijn op dit moment gewoon duur, dus waarom zou je een gezond paard die je voor 8000 euro kunt verkopen voor 3000 weg doen?

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:11

@sky_As - Ja helemaal mee eens! Maar dan vraag ik me weer af, wat kan nog door de beugel met het “mis zijn” als ik niet hele gekke dingen wil doen met een paard.

@Dylan93 - Precies! Van Spanjaarden dacht ik altijd dat die best duur zouden zijn, maar die komen vaak inderdaad als relatief goedkoop online. Als een draver al gekoerst heeft, waarom zou dat dan zo’n afknapper kunnen zijn? Stel dat ie wel OHZ is en ook kan galopperen; is een carrière achter de rug dan nog erg?

Zo veel vragen :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:16

Daar kom je achter door te keuren en de dierenarts te vragen welk advies hij geeft. Er zijn paarden die gewoon door hun bouw niet fijn te rijden zijn, dus die zullen recreatief prima hun ding kunnen doen, maar moet je soms gewoon geen hogere dressuurkunsten van verwachten.
En sommige zijn zo ongezond dat de kans dat ze ieder moment een grasmaaier worden ook aanwezig is. Verder heb je ook paarden die niet echt knap zijn, en niet goed kunnen lopen, en bijvoorbeeld een kleine aanmerking hebben, dan heb je kans dat je wel een dier treft die aan je eisen voldoet.

Zelf kijken, iemand met verstand mee, goed proefrijden, dus hoe braaf is braaf, en hoe braaf blijft braaf. En goed keuren, dus in die prijsklasse zou ik juist ook röntgen keuren (omdat dat de prijsklasse is waar de "rommel" in verdwijnt). Kleine opmerking op de foto is natuurlijk geen probleem, daar is de prijs dan ook naar. maar 3000 euro voor een paard met bijv. Cyctes in de voet, 4 op de straalbenen, en/en/en kan dan weer 3000 te veel zijn.

Chippie links of rechts, 3 op het straalbeen of iets, hoeft absoluut dan geen probleem te zijn. Dus altijd in overleg met paardenmensen/dierenarts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:18

Lzzl schreef:
@sky_As - Ja helemaal mee eens! Maar dan vraag ik me weer af, wat kan nog door de beugel met het “mis zijn” als ik niet hele gekke dingen wil doen met een paard.

@Dylan93 - Precies! Van Spanjaarden dacht ik altijd dat die best duur zouden zijn, maar die komen vaak inderdaad als relatief goedkoop online. Als een draver al gekoerst heeft, waarom zou dat dan zo’n afknapper kunnen zijn? Stel dat ie wel OHZ is en ook kan galopperen; is een carrière achter de rug dan nog erg?

Misschien is het in Spanje goedkoper om een paard te fokken.

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:23

Sky_As schreef:
Daar kom je achter door te keuren en de dierenarts te vragen welk advies hij geeft. Er zijn paarden die gewoon door hun bouw niet fijn te rijden zijn, dus die zullen recreatief prima hun ding kunnen doen, maar moet je soms gewoon geen hogere dressuurkunsten van verwachten.
En sommige zijn zo ongezond dat de kans dat ze ieder moment een grasmaaier worden ook aanwezig is. Verder heb je ook paarden die niet echt knap zijn, en niet goed kunnen lopen, en bijvoorbeeld een kleine aanmerking hebben, dan heb je kans dat je wel een dier treft die aan je eisen voldoet.

Zelf kijken, iemand met verstand mee, goed proefrijden, dus hoe braaf is braaf, en hoe braaf blijft braaf. En goed keuren, dus in die prijsklasse zou ik juist ook röntgen keuren (omdat dat de prijsklasse is waar de "rommel" in verdwijnt). Kleine opmerking op de foto is natuurlijk geen probleem, daar is de prijs dan ook naar. maar 3000 euro voor een paard met bijv. Cyctes in de voet, 4 op de straalbenen, en/en/en kan dan weer 3000 te veel zijn.

Chippie links of rechts, 3 op het straalbeen of iets, hoeft absoluut dan geen probleem te zijn. Dus altijd in overleg met paardenmensen/dierenarts.

Slim! Heb gelukkig een schoonmoeder die al 25jr paardenmens is, die wel goed kan adviseren en dan inderdaad nog erbij keuren. Dankjewel voor de tips! Dan weet ik in ieder geval dat ik niet per definitie onder de 3000 hoef af te wijzen :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:23

Lzzl schreef:

Omdat met de mate van belasting er natuurlijk ook slijtage kan zijn, of zwakke plekken. Hoeft natuurlijk niet, maar kan wel :)
En de gemiddelde Draver is ook geen ster in de dressuur/springen, mede dankzij hun bouw.

Dus mensen die een allrounder zoeken om ook misschien eens een proefje of parcoursje te starten, zullen denk ik niet heel snel voor een draver gaan.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:26

Lzzl schreef:

Ik ben gek op dravers en veroordeel ze dus helemaal niet maar dravers zijn nou eenmaal geen “goede” paarden. Wow dat komt er echt veel lomper uit dan ik het bedoel :+
Hard draven kunnen ze goed, maar als je echt sport ambities hebt moet je geen draver kopen. Ze hebben het lijf niet mee. En als recreatieruiter moet je ook een leuk stukje kunnen sturen of investeren in lessen om zo’n paard correct aan het lopen te krijgen en goed over de rug te krijgen.
Daarbij worden ze vanaf 2 jaar al zwaar belast in training en je moet dus goed opletten, goed keuren. Ik heb er eentje gehad en die was echt met 3,5 jaar al kapot.

Wel zijn ze vaak enorm stabiel, heel verkeersmak omdat ze al veel gezien hebben en het karakter is ook goud. Ze doen zo hun best!!
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 19-05-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:27

Die goedkope paarden bewegen allemaal zo beroerd dat keuren in 9 gevallen op 10 zonde van je geld is. Dat dus.

En braaf zijn ze vaak ook in theorie, braaf = wil niet te hard naar voren vanwege lichaamelijk ongemak :+

Of inderdaad zijn het dravers en Spanjaarden die nog letterlijk niets kunnen, op hun rug laten zitten en that's it.

Prijzen van die import volbloeden snap ik helemaal niet, die kosten tegenwoordig 6-8K blijkbaar???? Niets bekend over het verleden, stijf en/of onregelmatig, graatmager en nauwelijks omgeschoold zijn ze blijkbaar zgn "allrounders" en mogen voor zulke bedragen weg :? Ik heb er tijdens mijn zoektocht een bij zo'n handelaar gezien, met name uit nieuwsgierigheid, en dat was een heel triest gezicht... Mager beestje met een huidaandoening, talloze littekens, ook op de pezen, en zijn bewegingen straalden gewoon pijn uit.
Als ik het vergelijk met het prachtige renpaard dat ik bij bokker kyrkelover heb gezien <3 (ik heb er nog steeds enorm veel spijt van dat dat niet gelukt is :( ) dan valt mijn bek echt open van die onzin prijzen die de handelaren durven te vragen.

------------------------------------

Voor degenen die gevraagd hebben, ik heb een 4 jarige schimmel merrie van cohinoor gespot. Heel vlot damespaardje <3 weliswaar is het niet de meest verstandige keuze voor mij maar ik ben er stiekem helemaal op verliefd. Hoe dan ook ga ik er echt niet aan beginnen totdat ik zeker weet dat ik het financieel rond kan krijgen :o

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:28

Lzzl schreef:

Ik heb ook gemerkt dat termen als "braaf" soms nogal makkelijk rondgestrooid worden. Iedere verkoper kan wel zeggen dat het paard braaf is, maar je komt er pas achter als je gaat kijken. Dat zou ik dus sowieso doen als je een leuk paardje ziet, en wees dan ook vooral kritisch.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:35

Achaiah schreef:
Lzzl schreef:

Ik ben gek op dravers en veroordeel ze dus helemaal niet maar dravers zijn nou eenmaal geen “goede” paarden. Wow dat komt er echt veel lomper uit dan ik het bedoel :+
Hard draven kunnen ze goed, maar als je echt sport ambities hebt moet je geen draver kopen. Ze hebben het lijf niet mee.
Daarbij worden ze vanaf 2 jaar al zwaar belast in training en je moet dus goed opletten, goed keuren. Ik heb er eentje gehad en die was echt met 3,5 jaar al kapot.

Wel zijn ze vaak enorm stabiel, heel verkeersmak omdat ze al veel gezien hebben en het karakter is ook goud. Ze doen zo hun best!!

Ik vind ze qua karakter ook geweldig idd. Maar wat je zegt, ze hebben hun lijf niet mee.

Voor de endurance zijn ze dan soms wel geschikt, maar dan is het wel fijn als de galop bevestigd is. In klasse 1 kun je met draf nog wel wegkomen, langere ritten lijkt mecwel zo fijn als je ook stukken galop kunt doen

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:40

IndianSu schreef:
Lzzl schreef:

Ik heb ook gemerkt dat termen als "braaf" soms nogal makkelijk rondgestrooid worden. Iedere verkoper kan wel zeggen dat het paard braaf is, maar je komt er pas achter als je gaat kijken. Dat zou ik dus sowieso doen als je een leuk paardje ziet, en wees dan ook vooral kritisch.

Helemaal mee eens. Vooral zelf gaan kijken en ervaren. Iedereen heeft of geeft een andere aanvulling aan het woord 'braaf'.

Ik heb (eindelijk!) de keuring gepland staan. Voor volgende week dinsdag, dus nu vooral maar aftellen en hopen dat het goed uitpakt :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:43

Braaf is idd maar net wat iemand daar onder verstaat.

Titane was voor mij braaf, maar kon op buitenrit wel stiekem steeds een beetje harder gaan. Of op lange, rechte paden toch even zn drafbaantempo willen inzetten. Nee was voor hem dan wel nee, maar als je daar niet duidelijk in was, dan ging ie zichzelf vermaken.

Qua schrikreacties vind ik ook altijd een dingetje. Ze mogen van mij best schrikken. Even stilstaan, boogje om iets engs heen, snurken, prima. Gaan rennen is voor mij dus iets wat niet onder de noemer braaf valt. :=

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:05

Mkango schreef:
Eens, maar ik lees in de post van Kiwiaa niet dat ze onzeker is op het paard, maar onzeker over haar eigen kunnen en dat er mensen in haar omgeving zijn die zeggen dat ze wel de kunde heeft. Ik vind daar wel een verschil in zitten. De eerste keer dat ik op een jonkie moest, vroeg ik me ook af of ik daar wel goed genoeg voor was (maar ik had weinig keus), alleen dat vertaalde zich niet naar mijn rijden: toen ik erop zat, reed ik met hetzelfde vertrouwen als op de oudere paarden.

Mijn post was niet specifiek op Kiwiaa hoor, maar meer op een trend die ik zie, dat er veelal aanvankelijk gezocht wordt naar een doorgereden ervaren braaf en soms zelfs bomproof paard en dat er dan vanwege budget overgestapt wordt op een groene die lief en braaf lijkt.

Zal ook zeker niet altijd fout gaan, iedereen is ooit voor het eerst op een groentje gestapt. Als je van jezelf al een behoorlijk zekere ruiter bent en geen problemen hebt met af en toe een bodemonderzoek, dan ga je er met begeleiding inderdaad gewoon komen.

Maar ben je wel snel onzeker als een paard wat onverwachts doet en stop je dan met echt rijden en ga je afwachten wat er gebeurt dan is een jonkie in mijn ogen niet geschikt, ondanks begeleiding, ondanks rijniveau. Het is niet voor niets dat paarden die beleerd zijn en doorgereden duurder zijn. Als iedereen er maar een fijne basis in kon rijden om tot een zelfverzekerd en werkwillig paard te komen, dan was dat geen extra geld waard. Het is gewoon niet voor iedereen. Zelfs in de top heb je ruiters die jonge paarden from scratch opleiden en heb je ruiters die ze overpakken als de basis doorlopen is. Het heeft echt niet alleen met rijvaardigheid te maken.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:08

Tja wat is braaf idd.
Mijn draver kon super heet worden maar gaf je toch nooit een onveilig gevoel. Stabiel heet _O-

Hij zat voor geen meter, liep als een giraffe rond, bleef stuwen ipv dragen, en het heeft bloed zweet en tranen en meerdere instructices gekost voor hij een beetje normaal de bak door kon. Veel lesgevers weten ook nog eens niet wat ze ermee aan moeten _O-

Maar verder zijn ze fantastisch :D met 3 jaar alleen op buitenrit, geen enkel probleem. Heb nooit maar dan ook nooit het gevoel gehad dat ik ernaast zou belanden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:12

Achaiah schreef:
Tja wat is braaf idd.
Mijn draver kon super heet worden maar gaf je toch nooit een onveilig gevoel. Stabiel heet _O-

Hij zat voor geen meter, liep als een giraffe rond, bleef stuwen ipv dragen, en het heeft bloed zweet en tranen en meerdere instructices gekost voor hij een beetje normaal de bak door kon. Veel lesgevers weten ook nog eens niet wat ze ermee aan moeten _O-

Maar verder zijn ze fantastisch :D met 3 jaar alleen op buitenrit, geen enkel probleem. Heb nooit maar dan ook nooit het gevoel gehad dat ik ernaast zou belanden.

Ik had dat bij Titane 1x, toen ik ook daadwerkelijk voor het zadel zat na een onverwachte noodstop :+

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:13

Dankjewel voor alle uitgebreide reacties!

Ik had helemaal bedacht dat Dravers leuk zouden zijn voor mij vanwege het 'ze doen zo ontzettend hun best'. Dat klinkt zo aandoenlijk, maar nu ik deze reacties lees is dat voor nu voor mij toch niet zo handig inderdaad.

Vind het zó lastig allemaal, vooral als 'leek' is het een groot doolhof van advertenties. En het liefst wil ik ze allemaal en allemaal redden :')

Ik blijf nog heel even wachten met serieus kijken en hopelijk ( O:) ) gaan de prijzen wat zakken.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:29

Lzzl schreef:
Dankjewel voor alle uitgebreide reacties!

Ik had helemaal bedacht dat Dravers leuk zouden zijn voor mij vanwege het 'ze doen zo ontzettend hun best'. Dat klinkt zo aandoenlijk, maar nu ik deze reacties lees is dat voor nu voor mij toch niet zo handig inderdaad.

Vind het zó lastig allemaal, vooral als 'leek' is het een groot doolhof van advertenties. En het liefst wil ik ze allemaal en allemaal redden :')

Ik blijf nog heel even wachten met serieus kijken en hopelijk ( O:) ) gaan de prijzen wat zakken.

Gewoon rustig aan doen en mocht je een paard tegenkomen wat je aanspreekt en het is een draver kan je altijd gaan kennis maken! Alleen in het echt krijg je een gevoel erbij en weet je zelf wel of het wat word of niet. Maar idd in je achterhoofd houden dat het “projectjes” zijn en dat er vaak werk en tijd in zit!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:31

En als je een draver koopt, zoek dan bij voorkeur iemand die lesgeeft gericht op dravers :j Zeker als ze nog niet ohz galopperen is het wel fijn om iemand te hebben die hier gevoel voor heeft :)