Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
upendo schreef:En met 8K kom je in deze markt niet zo ver. Het kan twee kanten op: of de markt wordt nog extremer of de markt blijft hetzelfde komende tijd verwacht ik.
Lzzl schreef:Hoi allemaal!
Ik kom even vanonder m'n meeleessteen gekropen. Ben voornamelijk aan het meelezen geweest voor als ik volgend jaar ook op zoek wil gaan naar een paardje en ik nu alvast wat ervaringen wil meekrijgen van iedereen. Maar nu heb ik toch wat vragen gekregen!
Ik lees van iedereen hier (en zie zelf ook) dat de paardenmarkt uit z'n voegen is gebarsten qua prijzen die gevraagd worden. "Een simpel paard voor onder de 5000,- vind je tegenwoordig niet meer", is wat al een paar keer gezegd is hier. Toch zie ik soms wel een paarden voorbij komen voor onder de 3000,- die worden geadverteerd als zijnde 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc.
Nu vraag ik me dan af wat er dan 'mis' moet zijn met deze paarden, aangezien ik hier steeds hoor dat goede paarden onder de 5000,- niet te vinden zijn.
Ik zoek zelf een paardje van 1.58-1.65, waarmee ik lekker recreatief kan rijden. Af en toe een buitenrit, beetje grondwerk, beetje in de bak, lekker tutten. Niets bijzonders en wellicht op termijn een proefje voor de lol. Zo'n paardje van onder de 3000,- met zo'n beschrijving van 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc. lijkt dan helemaal perfect voor mij. Toch houdt 't mij tegen, omdat ik de geluiden uit dit forum in m'n achterhoofd heb.
Maar waarom zou dit dan geen goed paardje zijn? Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik ben helemaal groen wat betreft paarden kopen, dus ik trek helemaal niemand in twijfel. Ik ben gewoon benieuwd!
Lzzl schreef:@sky_As - Ja helemaal mee eens! Maar dan vraag ik me weer af, wat kan nog door de beugel met het “mis zijn” als ik niet hele gekke dingen wil doen met een paard.
@Dylan93 - Precies! Van Spanjaarden dacht ik altijd dat die best duur zouden zijn, maar die komen vaak inderdaad als relatief goedkoop online. Als een draver al gekoerst heeft, waarom zou dat dan zo’n afknapper kunnen zijn? Stel dat ie wel OHZ is en ook kan galopperen; is een carrière achter de rug dan nog erg?
Zo veel vragen
Sky_As schreef:Daar kom je achter door te keuren en de dierenarts te vragen welk advies hij geeft. Er zijn paarden die gewoon door hun bouw niet fijn te rijden zijn, dus die zullen recreatief prima hun ding kunnen doen, maar moet je soms gewoon geen hogere dressuurkunsten van verwachten.
En sommige zijn zo ongezond dat de kans dat ze ieder moment een grasmaaier worden ook aanwezig is. Verder heb je ook paarden die niet echt knap zijn, en niet goed kunnen lopen, en bijvoorbeeld een kleine aanmerking hebben, dan heb je kans dat je wel een dier treft die aan je eisen voldoet.
Zelf kijken, iemand met verstand mee, goed proefrijden, dus hoe braaf is braaf, en hoe braaf blijft braaf. En goed keuren, dus in die prijsklasse zou ik juist ook röntgen keuren (omdat dat de prijsklasse is waar de "rommel" in verdwijnt). Kleine opmerking op de foto is natuurlijk geen probleem, daar is de prijs dan ook naar. maar 3000 euro voor een paard met bijv. Cyctes in de voet, 4 op de straalbenen, en/en/en kan dan weer 3000 te veel zijn.
Chippie links of rechts, 3 op het straalbeen of iets, hoeft absoluut dan geen probleem te zijn. Dus altijd in overleg met paardenmensen/dierenarts.
Lzzl schreef:@sky_As - Ja helemaal mee eens! Maar dan vraag ik me weer af, wat kan nog door de beugel met het “mis zijn” als ik niet hele gekke dingen wil doen met een paard.
@Dylan93 - Precies! Van Spanjaarden dacht ik altijd dat die best duur zouden zijn, maar die komen vaak inderdaad als relatief goedkoop online. Als een draver al gekoerst heeft, waarom zou dat dan zo’n afknapper kunnen zijn? Stel dat ie wel OHZ is en ook kan galopperen; is een carrière achter de rug dan nog erg?
Zo veel vragen
Zo veel vragen
Lzzl schreef:Hoi allemaal!
Ik kom even vanonder m'n meeleessteen gekropen. Ben voornamelijk aan het meelezen geweest voor als ik volgend jaar ook op zoek wil gaan naar een paardje en ik nu alvast wat ervaringen wil meekrijgen van iedereen. Maar nu heb ik toch wat vragen gekregen!
Ik lees van iedereen hier (en zie zelf ook) dat de paardenmarkt uit z'n voegen is gebarsten qua prijzen die gevraagd worden. "Een simpel paard voor onder de 5000,- vind je tegenwoordig niet meer", is wat al een paar keer gezegd is hier. Toch zie ik soms wel een paarden voorbij komen voor onder de 3000,- die worden geadverteerd als zijnde 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc.
Nu vraag ik me dan af wat er dan 'mis' moet zijn met deze paarden, aangezien ik hier steeds hoor dat goede paarden onder de 5000,- niet te vinden zijn.
Ik zoek zelf een paardje van 1.58-1.65, waarmee ik lekker recreatief kan rijden. Af en toe een buitenrit, beetje grondwerk, beetje in de bak, lekker tutten. Niets bijzonders en wellicht op termijn een proefje voor de lol. Zo'n paardje van onder de 3000,- met zo'n beschrijving van 'braaf, makkelijk te rijden, kan op buitenrit', etc. lijkt dan helemaal perfect voor mij. Toch houdt 't mij tegen, omdat ik de geluiden uit dit forum in m'n achterhoofd heb.
Maar waarom zou dit dan geen goed paardje zijn? Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik ben helemaal groen wat betreft paarden kopen, dus ik trek helemaal niemand in twijfel. Ik ben gewoon benieuwd!
Achaiah schreef:Lzzl schreef:@sky_As - Ja helemaal mee eens! Maar dan vraag ik me weer af, wat kan nog door de beugel met het “mis zijn” als ik niet hele gekke dingen wil doen met een paard.
Zo veel vragen
Ik ben gek op dravers en veroordeel ze dus helemaal niet maar dravers zijn nou eenmaal geen “goede” paarden. Wow dat komt er echt veel lomper uit dan ik het bedoel![]()
Hard draven kunnen ze goed, maar als je echt sport ambities hebt moet je geen draver kopen. Ze hebben het lijf niet mee.
Daarbij worden ze vanaf 2 jaar al zwaar belast in training en je moet dus goed opletten, goed keuren. Ik heb er eentje gehad en die was echt met 3,5 jaar al kapot.
Wel zijn ze vaak enorm stabiel, heel verkeersmak omdat ze al veel gezien hebben en het karakter is ook goud. Ze doen zo hun best!!
IndianSu schreef:Lzzl schreef:Hoi allemaal!
Ik heb ook gemerkt dat termen als "braaf" soms nogal makkelijk rondgestrooid worden. Iedere verkoper kan wel zeggen dat het paard braaf is, maar je komt er pas achter als je gaat kijken. Dat zou ik dus sowieso doen als je een leuk paardje ziet, en wees dan ook vooral kritisch.
Mkango schreef:Eens, maar ik lees in de post van Kiwiaa niet dat ze onzeker is op het paard, maar onzeker over haar eigen kunnen en dat er mensen in haar omgeving zijn die zeggen dat ze wel de kunde heeft. Ik vind daar wel een verschil in zitten. De eerste keer dat ik op een jonkie moest, vroeg ik me ook af of ik daar wel goed genoeg voor was (maar ik had weinig keus), alleen dat vertaalde zich niet naar mijn rijden: toen ik erop zat, reed ik met hetzelfde vertrouwen als op de oudere paarden.
Achaiah schreef:Tja wat is braaf idd.
Mijn draver kon super heet worden maar gaf je toch nooit een onveilig gevoel. Stabiel heet![]()
Hij zat voor geen meter, liep als een giraffe rond, bleef stuwen ipv dragen, en het heeft bloed zweet en tranen en meerdere instructices gekost voor hij een beetje normaal de bak door kon. Veel lesgevers weten ook nog eens niet wat ze ermee aan moeten![]()
Maar verder zijn ze fantastischmet 3 jaar alleen op buitenrit, geen enkel probleem. Heb nooit maar dan ook nooit het gevoel gehad dat ik ernaast zou belanden.
Lzzl schreef:Dankjewel voor alle uitgebreide reacties!
Ik had helemaal bedacht dat Dravers leuk zouden zijn voor mij vanwege het 'ze doen zo ontzettend hun best'. Dat klinkt zo aandoenlijk, maar nu ik deze reacties lees is dat voor nu voor mij toch niet zo handig inderdaad.
Vind het zó lastig allemaal, vooral als 'leek' is het een groot doolhof van advertenties. En het liefst wil ik ze allemaal en allemaal redden![]()
Ik blijf nog heel even wachten met serieus kijken en hopelijk () gaan de prijzen wat zakken.