Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:07

Lovely schreef:
Misschien hebben western en dressuur dan toch wel verschillende doelen?

ik denk het ook,
bij western ,en dan praat ik niet over de reining, moet alles er zeer sloom uitzien Gaaaap , terwijl het paard toch aktief en goed aan het been moet zijn.
dat kan alleen maar lijkt me als hij goed verzameld loopt.
en dat vind ik dus best wel moeilijk Haha!

maar we dwalen af en ik weet niet hoe ik weer terug moet naar het oorspronkelijke topic
Laatst bijgewerkt door Jos op 30-01-03 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:08

Lovely schreef:
De foto van Spooky is een jaar oud en op dit moment zijn die paarden (geloof ik) evenlang onder het zadel. Misschien even speuren naar een foto van Ozep van een jaar geleden.
Ik bedoelde overigens niet om precies die foto's te vergelijken, maar meer om aan te geven wat ik bedoel. Volgens mij heeft Jos het ook zo opgevat en niet als een afkraakactie van Spooky vs. Ozep, want zo is het zeker niet bedoeld. Een andere foto van Spooky is er op dit moment niet in dit topic.

Het was van mijn kant ook zeker niet als afkraakactie bedoelt!

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:25

Lovely, ik ben het natuurlijk helemaal met je eens.

Hij rept niet over been (en ook niet echt over geen been trouwens). Volgens mij eenvoudigweg omdat hij zijn verhaal vooral focust op het wat van het probleem en minder op het hoe van de oplossing.
[/u]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:46

Astrid, stug vasthouden en maar been geven lijkt mij een hele vervelende manier van paardrijden en begint al aardig op het van voren naar achteren rijden te lijken, dat moet je niet doen hoor.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:13

Lovely schreef:
Astrid, stug vasthouden en maar been geven lijkt mij een hele vervelende manier van paardrijden

Goh, ik heb toch het idee dat je best begrijpt wat ik bedoel, dat principe is immers heel normaal, het paard hoort na te geven op het moment dat je drijft en je handen sluit. Als dat niet direct gebeurt dan hou je de druk even aan met de bedoeling dat het paard alsnog reageert (vergelijk bijzetteugel=trekt niet maar blijft 'stug' op de plaats) Ruiters en Rechters staat toch ook bij jou in de kast Knipoog . Alleen op sommige momenten zoals hierboven in een reactie aangegeven werd en waar wouter en jij nogal op reageerden is het beter om de spanning even af te laten vloeien door de handen wat te openen, paard daalt dan wat in de hals en zal normaliter de rugspieren ontspannen waardoor je drijvende hulpen beter door kunnen komen, dan geef je dus wel degelijk wat toe aan de voorkant om de achterkant te kunnen verbeteren. Ik maak uit jullie reactie op dat jullie dat van voor naar achteren werken noemen en daardoor niet goed zou zijn.

PS Ernest zal niet blij zijn al je zijn methode bestempeld als van voor naar achteren rijden Clown

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:02

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 00:17

Citaat:
Antoine vertelde me dat er o.a. iemand met een zwarte trakhener merrie met hoefkatrol was die voor de tweede keer meereed. Die was op een vorige clinic samen met haar dierenarts gekomen.

Ik was er niet bij natuurlijk, maar volgens de mensen die ik gehoord heb (o.a. Pipo) liep dat paard perfect rad en was er niets op aan te merken. Hebben jullie dat paard ook gezien? En wat vonden jullie (Lovely, Zep,Sjuimpje,...) daar eigenlijk van?

Sorry dat ik een quote van mijzelf plaats. Maar ik denk dat mijn vraag wat verloren geraakt is in de discussie?

Wat mij opvalt in de voorbije 20 blzn. is dat de bespreking van de clinic blijft steken bij de ervaring van Sjuimpje. Ik begrijp dat wel aangzien de aanwezige bokkers vooral hierbij betrokken waren.

Als ik het zo hoor (misschien heb ik het mis hoor?) dan was het paard van Sjuimpje het enige wat niet beter ging lopen. Of in waarvan het resultaat in elk geval niet bevredigend was.

Er werd kritiek gegeven op de didactische kwaliteiten van De Bodt. Er werd ernstige twijfels geuit of de leerlingen met de instructies wel wat konden. Als je de quote bekijkt, dan lijkt het mij dat als je kreupele paard na één les correct en rad loopt, dat de boodschap dan toch wel min of meer moet overgekomen zijn voor die ruiter?

Wat het paard van Sjuimpje betreft heb ik enkele bedenkingen gemaakt. Het is om te beginnen in elk geval een heel erg mooi paard dat je hebt Sjuimpje.
Maar ik begrijp niet goed dat je zo in de problemen komt als je de hals er moet uitrijden? Ik denk dat er toch geen discussie over moet bestaan dat je paard op elk moment voorwaarts neerwaarts moet kunnen strekken. Blijkbaar rijd je volgens het rond en diep princiepe van Anky. Daar heb ik geen probleem mee als je het goed toepast. Maar Anky geeft zelf voortdurend aan dat je paard op elk moment de hals moet kunnen strekken. En dat je je paard in elke halshouding moet kunnen rijden. (zie daarvoor maar het stukje op haar site).
Als je haar laatste video gezien hebt, dan toont ze zelf met Paris dat het belangrijk is om met voldoende halslengte te beginnen. Als je paard dan zo slecht gaat lopen als Antoine je vraagt om de hals op lengte te brengen, dan begrijp ik dat toch niet goed hoor. Heb je daar een verklaring voor?

Wat het gebruik van de benen betreft, dat is blijkbaar niet goed overgekomen. Wat Antoine bedoelt is dat drang naar voor een element is dat in je paard moet zitten. Zeker als je op Z niveau rijdt moet dat voldoende bevestigd zijn. Die drang naar voor moet aanwezig zijn van het moment dat je op je paard stapt. Als je die drang naar voor constant moet opwekken door te drijven, dan is er iets mis en moet je dat zeker niet oplossen door nog meer been hulpen te gebruiken. Om terug te grijpen naar het Anky systeem (en Zep zal dat kunnen beamen), ik denk dat zij net hetzelfde zegt. Een paard moet altijd voorwaarts denken, anders is dat het eerste wat je terug moet bevestigen.

Voor alle duidelijkheid Sjuimpje, ik bedoel dit niet als aanval op kritiek naar jou toe. Ik heb jou nog nooit bezig gezien en misschien lukt het op jouw manier heel goed. Het zijn gewoon vragen die ik mij zo op het eerste zicht stel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 00:54

Astrid, stug vasthouden en maar drijven is van vervelend rijden en gaat al erg op van voren naar achteren lijken. Nog erger is van voren terugwerken en niet drijven.
Maar een verende hand is wel prettiger en daarmee kun je een fijne verbinding tot stand brengen. Even kort aanhouden in de hand als in weerstand bieden is niet verkeerd natuurlijk, maar dat vind ik niet stug. Bij stug denk ik aan een ontoegeeflijke hand en daar dacht ik ook in mijn reactie, dus vandaar. Die stugge ontoegeeflijke hand zal de achterhand blokkeren, dat weet ik.
De vraag is alleen: veer je mee omdat je de achterhand tegenkomt in je hand, of laat je de voorkant los om zo de achterhand eronder te laten komen?

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 02:29

Tim, om die drang te kunnen ontwikkelen moet je toch wel een keer iets met je been doen? En als bij een bevestigd paard die drang om welke reden dan ook even weg-ebt dan neem ik aan dat je dat weer herstelt met been, ook al zal bij een paard met een fatsoenlijke basis een klein onzichtbaar schakeltje op zit (met been er licht aan) voldoende zijn.

Ik vraag me nog steeds af hoe het kan dat De Bodt Sjuimpje niet mee heeft kunnen geven waarom haar paard van het achterbeen af kwam bij het uitschuiven, waarom (meer) been geen zin had en hoe ze dat probleem had kunnen oplossen.

Is van een paar foto's en zeker door mij niet te beoordelen maar het lijkt er bijvoorbeeld op dat deze ruiter op momenten voorover neigt te zitten en de werking die daar vanuit kan gaan is hoe dan ook met geen been te compenseren, ook al trap je je paard vierkant doormidden. Kan het zoiets zijn misschien?

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 07:02

Lovely schreef:
De vraag is alleen: veer je mee omdat je de achterhand tegenkomt in je hand, of laat je de voorkant los om zo de achterhand eronder te laten komen?

Mijn reactie had niets te maken met meeveren omdat je de achterhand tegenkomt in de hand, dan is er volgens mij weinig sprake van vasthouden en spanning toch. Volgens mij heb ik toch duidelijk aangegeven dat ik wel eens meeveer om spanning kwijt te raken en tijdens die spanning kan de achterhand er niet onder komen. Dus kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat ik voor loslaat om de achterhand eronder te kunnen rijden. In sommige gevallen 'eis' ik van mijn paard dat hij nageeft op de 'staande' hand. In andere gevallen gebruik ik het loslaten van voren. Moeilijk om te zeggen in welke gevallen ik welke oplossing kies, hangt helemaal af van het soort spanning, de situatie, oefening en doel van de oefening. Ik ben wel benieuwd of jij dit nu wel of niet van voor naar achteren rijden noemt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:13

Nog nooit gehoord van drijven met je zit??? Voorwaarts drijven hoeft niet per definitie met de been gebeuren!! Of is je dat nog nooit eerder verteld.
Tijdens mijn laatste les bij AdB moest ik een ophouding geven door te drijven met me zit en dat opvangen in de hand, niet andersom. Zodra hij nageeft de druk op de teugels onmiddelijk lossen zodat Pablo voorwaarts, ondertredend en op zijn eigen benen loopt en niet op mijn handen. Ik moest dus wel degelijk voorwaarts denken en actie ondernemen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:34

Tim,
Ik heb die Trak merrie heel even gezien, ik heb haar niet kreupel gezien, in het begin al niet. Echt tact was ver te zoeken maar zo als ik het kon beoordelen had het meisje wat er op zat niet zo veel gevoel.
Rad en correct zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen.

Niemand heeft gezegd dat ik in problemen ben gekomen,
ik rijd mijn paar altijd in verschillende instellingen, het probleem lag bij het feit dat ik de hals langer moest worden zonder dat ik impuls of verzameling moest onderhouden. Het paard wordt op deze manier uitgenodigt om in het hele lijf lang te worden.
Ik heb het idee dat mensen hier het 'lang in de bovenlijn' en 'lang in het lijf' door elkaar halen.
Het feit dat ik diep en rond train heeft daar volgens mij niets mee te maken, dan zou ik ook nooit het M doorgereden zijn omdat je je paard ook daar hebt op te richten.
Ik rijd/train Ozep bij elkaar opgeteld nu misschien een jaar, in die tijd krijg ik niet voor elkaar dat ik alleen maar hoef te zitten en hand stil te zodat het paard verder alles zelf mag uitzoeken. Dat red ik 1 keer de baan rond misschien maar dan moet ik toch wel weer wat bijschaven d.m.v doorsluiten, weg rijden enz.

De drang naar voren was zeker aanwezig, sterker nog, het paard liep onder me vandaan. Ik mocht hem 2 keer op mijn zit terug rijden maar verder mocht ik er niet aan komen. Je hebt het echt verkeerd begrepen als je zegt dat ik de drang naar voren moet onderhouden door drijven, ik heb het alleen gehad over het achterbeen wat ik niet actief mocht houden.

Aella:
De Bodt constateerde helemaal niet dat het paard steeds meer op de voorhand viel, daar zat het probleem.
Ik voelde het wel, maar heb netjes gedaan wat AdB me opdroeg te doen om zijn systeem een kans te geven. Hij zei niets over een keer terug of naar voren rijden om dat achterbeen weer wat sneller te maken.
Waar het vandaan kwam weet ik, je kan van een paard met deze africhtingsgraad niet verwachten dat wanneer je hem uitnodigt uit te schuiven dat hij wèl blijft sluiten en op dat achterbeen blijft.
Ik merk dat mensen daar van opkijken? Volgens mij heb je dat nooit voor elkaar, niet bij een GP paard, maar ZEKER niet bij een Z paardje.
Het voorover zitten komt bij het lichtijden vandaan, ik mocht niet doorzitten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:48

Tijdens lichtrijden is het soms wenselijk om licht voorover te zitten om zo de rug van het paard te ontlasten en bij wisselende tempo niet te hard terug te vallen in het zadel. Dit is een methode geadviseerd door een paarden fysio. Vooroverzitten hoeft dus per definitie niet verkeerd te zijn. In de galop gebeurt het wel eens als het paard de binnenste voorbeen neerzet (laatste been in de drietakt beweging) waarbij het paard naar voren kanteld. Soms als je niet helemaal lekker in balans bent kan het zijn dat je boven lichaam mee naar voren wordt geslingerd, zie je ook wel eens gebeuren met ruiters boven het ZZ niveau. Foto's blijven een moment opnamen waarbij je moet bedenken dat een tel later de houding wel weer goed was.

Zo zie je maar weer, de beperkingen van internet.

Hmmm, wat anders. Een paard uitschuiven en toch op de achterhand houden zou moeten kunnen en is volgens mij niet afhankelijk van de africhtingsgraad gemeten naar wedstrijdresultaat. Anky kan dat prachtig demonstreren. Alle variaties in halslengte, tempo wisselingen en toch hetzelfde ondertredende actieve achterbeen. Ik denk dat het meer aan de handigheid van de ruiter ligt en dat dit juist bij Anky enorm goed ontwikkeld is. Als ik het al bij benadering zou kunnen zou ik echt heeeel blij zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:03

Eleonoor,
jij haalt Anky weer aan, haar paarden hebben toch wel een heel andere africhtingsgraad en zei een veel beter ontwikkeld ruitergevoel?
Toen ik voor anderhalf jaar terug met Ozep aan de slag ging moest ik hem zowat nog elke pas activeren, dat is nu al terug gebracht naar mischien 1 keer in de minuut.
Dat is helemaal niet erg, het gaat mij meer om het feit dat AdB niet constateerde dat hij steeds meer van het achterbeen afkwam. Vervolgens als klap op de vuurpijl zegt hij dan: "Et voilà"
Dan denk ik bij mijzelf: "Is dit het dan? Verward "

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:07

Hmmm, wat trouwens de eerste keer dat ik met Anky aan kwam dragen, maar vooruit. Verder kan ik niets zeggen over je rijden omdat ik je nog nooit heb gezien en ook de clinic in Lunteren niet. Begrijp me goed, en volgens mij heb ik dat nog niet eerder gedaan, val ik niet jou rijden aan!! Vandaar dat ik Anky aanhaalde, omdat ik haar wel aan het werk heb gezien. De andere opmerkingen op houding en zit zijn algemene opmerkingen welke ook geen betrekking hebben op wie dan ook op bokt.
"Et Voila" Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:12

Gaat me niet zozeer om het feit dat je nu Anky aanhaalt, zit gewoon een beetje door te denken aangezien er regelmatig gezegd wordt dat een paard op zijn achterbeen hoort te blijven als je hem voor wilt uitschuiven.
Ik geloof gewoon niet dat een paard met deze africhtingsgraad als vanzelf op het achterbeen blijft, geen enkel paard blijft uit nature op het achterbeen!
Dat moet je ze leren... en daar ontbrak het me bij AdB aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:43

Astrid, op het moment dat jij meeveert om het achterbeen door te laten komen, dan doe je dat omdat je die druk van achteren krijgt neem ik aan? In het voorbeeld gesteld mbt de clinic was dit dus niet het geval. Daar was het: eerst meeveren (mijn woordkeuze), dan komt de achterhand erbij en niet éérst activeren, aan elkaar brengen en dan uitleggen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:46

verzamelde galop en verzameld draf met losse teugel van een western pony. 129 cm .

Afbeelding

Afbeelding

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:48

Ok Desiree, van mijn instructrice een kort en bondig antwoord aangezien ik het bijna was vergeten te vragen en haar lastig viel tijdens het hooi voeren Knipoog

Rechtrichten: Linkerachterbeen loopt in spoor met linkervoorbeen, dit geld ook voor de rechterbenen en evenveel aanleuning op zowel linker als rechter teugel, gelijke druk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:50

Jos, waarom is die laatste foto een verzamelde draf in het western rijden?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:52

wat bedoel je Verward
calamity loopt hier in de "jog" dat is een erg lanzame draf. die helaas vaak ontaard in een sukkeldraf.
Laatst bijgewerkt door Jos op 31-01-03 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:55

als dressuurruiter vind ik de lengte van de pas te groot en de daling van de achterhand te weinig om dit een verzamelde draf te noemen, maar ik weet weinig (niets:))) van western af en de criteria die daar gelden. Vandaar

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:00

De foto van het paard in galop vind ik fantastisch. Zou willen dat ik zo kon galoperen met Pablo, lijkt me heerlijk!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:03

*LOL* *LOL* het is maar een ponytje met een jongetje erop van 13 hoor.
voor een volwassene zit dat voor geen meter Knipoog

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:11

Begrijp niet dat houding voorover ooit gunstig kan zijn. Of het nou tijdens lichtrijden of achterwaarts gaan gebeurt, het brengt je paard uit balans en je zithulpen komen niet meer door. Ik kan ook geen fysiotherapeutische verklaring bedenken. Het brengt nog meer gewicht op de voorhand, wie is daarbij gebaat? (behalve de fysiotherapeut zelf Knipoog )