Citaat:
Antoine vertelde me dat er o.a. iemand met een zwarte trakhener merrie met hoefkatrol was die voor de tweede keer meereed. Die was op een vorige clinic samen met haar dierenarts gekomen.
Ik was er niet bij natuurlijk, maar volgens de mensen die ik gehoord heb (o.a. Pipo) liep dat paard perfect rad en was er niets op aan te merken. Hebben jullie dat paard ook gezien? En wat vonden jullie (Lovely, Zep,Sjuimpje,...) daar eigenlijk van?
Sorry dat ik een quote van mijzelf plaats. Maar ik denk dat mijn vraag wat verloren geraakt is in de discussie?
Wat mij opvalt in de voorbije 20 blzn. is dat de bespreking van de clinic blijft steken bij de ervaring van Sjuimpje. Ik begrijp dat wel aangzien de aanwezige bokkers vooral hierbij betrokken waren.
Als ik het zo hoor (misschien heb ik het mis hoor?) dan was het paard van Sjuimpje het enige wat niet beter ging lopen. Of in waarvan het resultaat in elk geval niet bevredigend was.
Er werd kritiek gegeven op de didactische kwaliteiten van De Bodt. Er werd ernstige twijfels geuit of de leerlingen met de instructies wel wat konden. Als je de quote bekijkt, dan lijkt het mij dat als je kreupele paard na één les correct en rad loopt, dat de boodschap dan toch wel min of meer moet overgekomen zijn voor die ruiter?
Wat het paard van Sjuimpje betreft heb ik enkele bedenkingen gemaakt. Het is om te beginnen in elk geval een heel erg mooi paard dat je hebt Sjuimpje.
Maar ik begrijp niet goed dat je zo in de problemen komt als je de hals er moet uitrijden? Ik denk dat er toch geen discussie over moet bestaan dat je paard op elk moment voorwaarts neerwaarts moet kunnen strekken. Blijkbaar rijd je volgens het rond en diep princiepe van Anky. Daar heb ik geen probleem mee als je het goed toepast. Maar Anky geeft zelf voortdurend aan dat je paard op elk moment de hals moet kunnen strekken. En dat je je paard in elke halshouding moet kunnen rijden. (zie daarvoor maar het stukje op haar site).
Als je haar laatste video gezien hebt, dan toont ze zelf met Paris dat het belangrijk is om met voldoende halslengte te beginnen. Als je paard dan zo slecht gaat lopen als Antoine je vraagt om de hals op lengte te brengen, dan begrijp ik dat toch niet goed hoor. Heb je daar een verklaring voor?
Wat het gebruik van de benen betreft, dat is blijkbaar niet goed overgekomen. Wat Antoine bedoelt is dat drang naar voor een element is dat in je paard moet zitten. Zeker als je op Z niveau rijdt moet dat voldoende bevestigd zijn. Die drang naar voor moet aanwezig zijn van het moment dat je op je paard stapt. Als je die drang naar voor constant moet opwekken door te drijven, dan is er iets mis en moet je dat zeker niet oplossen door nog meer been hulpen te gebruiken. Om terug te grijpen naar het Anky systeem (en Zep zal dat kunnen beamen), ik denk dat zij net hetzelfde zegt. Een paard moet altijd voorwaarts denken, anders is dat het eerste wat je terug moet bevestigen.
Voor alle duidelijkheid Sjuimpje, ik bedoel dit niet als aanval op kritiek naar jou toe. Ik heb jou nog nooit bezig gezien en misschien lukt het op jouw manier heel goed. Het zijn gewoon vragen die ik mij zo op het eerste zicht stel.