Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:25

djoni schreef:
Om mij ook maar even in de discussie te mengen, (niet dat ik nou veel toe te voegen heb Clown ) Jullie zeggen feitelijk gezien, een paardenmens is iemand die paarden aanvoelt, ieder willekeurig paard. Bovendien weet hij wat hij met het paard aanmoet, hij voelt het aan, maar weet ook wat hij met het gevoel moet doen. Om het maar geheel in de hij vorm te houden. Het lijkt me sterk dat er dat soort mensen zijn.. Ik denk dat er heus mensen zijn die paarden aanvoelen, stúkken beter dan gemiddeld, maar die mensen leren toch ook gewoon door vallen en opstaan, er zal toch niemand bestaan die vanaf geboorte gelijk weet hoe hij met paarden moet omgaan?

Tuurlijk is het een leer proces, maar die feeling kan je niet leren.. dat heb je of dat heb je niet..

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:28

Echt? Ah, weer wat geleerd Clown

Maar dan heeft de openingspost toch niets met deze discussie te maken? Ik bedoel, ik ben mens met paard, maar ik wil het beste met mijn paard, en probeer dus ook veel te leren. Niets mis mee, denk ik zo. En dan denk ik dat er hetzelfde aantal paarden mensen bijkomen, maar omdat er ook steeds meer mensen met paarden bijkomen, vallen die minder op ofzo. En tja, ik denk dat er paardenmensen zijn die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, als je van de definitie van een paar posts hierboven uitgaat..
Citaat:
Mensen met verstand, gevoel en een zekere vorm van nuchterheid.

Maar die zul je ook onder mensen met paarden hebben, en mensen met paarden kunnen ook een zekere feeling voor hun eigen paard ontwikkelen, denk ik zo. Alleen niet die speciale feeling die een persoon gewoon heeft, en niet geeft gekregen dankzij vele uren doorbrengen met één paard. Maargoed, das mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:28

natuurlijk leren die mensen bij, maar de hele belangrijke basis, die hebben ze gewoon zo maar gekregen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:30

Ik denk ook dat je er in moet groeien. De basis is er, zeker, maar door met paarden om te gaan, leer je ook van ze. Juist dat is zo mooi van paarden. Als je echt voor ze open staat, kunnen ze je ontzettend veel leren. Dat geldt net zo goed voor paardenmensen. Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:33

De ervaring die je opdoet, om jezelf te ontwikkelen, doe je niet op met 1, 5, 10 of 20 paarden..
Maar juist door met 100en paarden, en op diverse stallen..

Nogmaals.. het is de feeling die je verder ontwikkeld, dat heb je of heb je niet, en helaas.. sommige zullen het NOOIT zijn of worden..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 27-06-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:34

absoluut.. Nadya........ ook een paardenmens krabt zich wel eens achter de oren....... of krijgt om 3 uur snachts het verlossende antwoord Haha! Haha!

en die leert daar ook weer van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:54

Uhm... vinden jullie dit een voorbeeld van een paardenmens????
Rustend veehouder, begin zeventig, heeft nog enkele percelen land en weidt jonge paarden. Elke dag loopt hij er even tussen rond. Omdat hij beseft, nee wéét, dat die ene wel eens "een lastige kan worden" neemt hij die ene naast zijn ouwe fiets mee naar stal. Daar gekomen bindt hij de twee en een half jaar oude hengst aan de muur van de oude stal, tuigt het dier op, doet hem een hoofdstel aan en knoopt het oude dresseerkarretje erachter. Buurman loopt veertig meter mee naast het hoofd van het paard, op naar het dichtstbijzijnde weiland. Het hek wordt opengezet en de oude boer rijdt het weiland in. Paard is eerst behoorlijk over de zeik maar de man weet het voorwaarts te houden. Na vijf rondjes door het land, komen de oortjes van peerd naar voren. Buurman doet het hek open, boer rijdt met peerd nog even de weg op en neer alvorens hij hem op het erf uitspant, beloont en weer in het land brengt.

Paardenmens of niet???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:56

JA Haha! Haha!

en ik kan me voorstellen dat veel mensen dit niet begrijpen Lachen maar ik kan hier alleen volmondig ja op zeggen........

dat is namelijk precies wat ome Toon gedaan zou hebben

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:58

Euh jongens jullie vergeten nog een clubje naast paardenmensen en mensen met paarden nu hoor ik helemaal nergens bij Haha!
Penny's en dat ben ik Haha!

Ja suleilitha in mijn optiek spreek je hier van een paardenmens want als hij het niet vertrouwde had hij het ook niet zo gedaan, hij kent zijn paard en weet wat te doen wanneer het verwacht wordt.

Een paardenmens weet wat te doen met welk paard en hoe te reageren indien nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:00

Dan is jouw ome Toon net mijn opa, en mijn vader...

Zahlina, mijn voorvaderen deden dit ook bij paarden die ze niet kenden en zetten op hun oude dag doodleuk een notoire op-hol-vlieger van de buren op dezelfde manier opnieuw in tuig en er gebeurde echt nooit nooit iets.
Het heeft denk ik ook met natuurlijk overwicht te maken, een dosis paardenkennis waar je niet meer U tegen zegt maar Gij en een gezonde portie zelfkennis. Deze categorie hoor je nooit beweren dat ze paardenmens zijn, bescheiden zijn ze ook nog...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:07

Het is heel veel waard om zelfvertrouwen te hebben en dit uit te stralen.
Mijn 3 jarige heb ik vorig jaar heel snel beleerd en na 3x zijn we voor het eerst het bos in gegaan.
Was heel trots dus open een topic op HAW Clown
Krijg gelijk de helft van bokt over me heen of ik wel goed bij mijn hoofd was en dat zijn dus net weer die mensen met paarden Haha!

Mijn vriend is van oorsprong een stadse jongen en toen hij ging stage lopen voor hoefsmid hebben ze hem eerst helemaal klein gemaakt.
Niet geboren tussen de paarden, dat wordt nooit iets.
Nu heeft mijn vriend een bepaalde rust overzich waardoor hij heel goed omgaat met bloederige paarden maar ook een overwicht dat je als paard niet met hem moet spotten.
Na een jaar stage lopen hebben zijn 2 begeleiders hem hun verontschuldiging aangeboden omdat hij de uitzondering was op de regel, hij bleek toch wel een paardenmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:11

Mooie boel dat je dan half Bokt over je heen krijgt Zahlina!!!!! Je weet zelf wel of je het bos in kan of niet en dat maakt Bokt niet uit. Ik heb het ook meerdere malen op die manier gedaan.
Verhaal van je vriend vind ik helemaal top!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:15

ach ik heb ook wel eens heel wat pagina's gehaald.......... omdat ik twee jonge paarden met slof reed........ en een keer omdat ik een jong dier een streepje sedalin had gegeven voor een eerste buitenrit (mijn enigste eigenste overigens Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:16

Zahlina, ik ken een aantal mensen die hun paard in het bos beleerd hebben. Lijkt me prima zelfs, lekker rechte stukken, ze hebben de afleiding van de 'rust' om zich heen. Ik heb het na een paar keer ook gedaan, maar toen liep er wel iemand mee, want ik ben gewoon niet zo'n held. Bloos

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:26

Ik vond het dus ook heel normaal en ik denk ook dat dat iets is wat het verschil paardenmens/mens met paarden aangeeft.
Dingen heel normaal vinden omdat je het dier vetrouwt en visa versa.

Aan de andere kant, mijn vader zei altijd "paarden zijn je beste vijanden", ze doen je helemaal niets maar op de gekste momenten doen ze ineens hele rare dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:35

Nadya schreef:
Zahlina, ik ken een aantal mensen die hun paard in het bos beleerd hebben. Lijkt me prima zelfs, lekker rechte stukken, ze hebben de afleiding van de 'rust' om zich heen. Ik heb het na een paar keer ook gedaan, maar toen liep er wel iemand mee, want ik ben gewoon niet zo'n held. Bloos

Deed ik op mijn 18de toen ik stage liep op Hippisch Centrum Hoorneboeg in Hilversum......... de paarden aan de hand het bos in nemen....... aldaar opstijgen........ en hopppaaaahaaa Lachen Kon twee kanten opgaan, of je was binnen 5 minuten weer op stal beiden....... OF het paard was binnen 5 minuten op stal en jij een half uurtje later...... of beiden kwamen 20 minuten vrolijk en blij op stal aan..........

het laatste was meest voorkomend, gevolgd door het eerste en daarna de tweede variant Lachen

Maar dat blijft mijn favo manier van zadelmak maken........... alleen hier in de regio niet realiseerbaar Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:44

suleilitha schreef:
Dan is jouw ome Toon net mijn opa, en mijn vader...

Dit is dan iets wat mij opvalt, RK noemt ergens een paardenmens die al een tijdje overleden is, Kiwiko, ome Toon klinkt ook niet al te jong.En bij paardenmens moet ik idd gelijk aan zo'n oude boer, pet, grijs haar en klompen denken. Misschien denken we tegenwoordig te veel na. Is het wel volgens het boekje? Misschien moet iedereen zich iets meer laten meeslepen door het moment, doen wat je op dat moment voelt, en blijkt het verkeerd te zijn, jammer dan. Of misschien draai ik compleet door Haha!

Trouwens, wat vinden jullie, heb je ook de halve persoon?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:48

Ik denk dat de oudere garde veel meer paardenmensen waren.
Een paard was in die tijd geen luxe, maar een werkdieren.
Paarden werden toen heel anders behandeld dan nu..

Overigens vergelijk ik de oude boer van vroeger niet met de echte paardenmens van nu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:52

Die oude mannen hebben geen boekjes nodig. Tijdens concoursen weten ze al na vijf minuten kijken de winnaars er feilloos uit te vissen. Ze zien een kletsnat veulen in het stro liggen achter de merrie, nog half bedekt met de vruchtzak maar dan hebben zij al een realistisch beeld gevormd over de jonggeborene.
Als je als kind niet op een jong paard durfde, was je een schijterdje en dan moest je maar gaan blokfluiten of kienen of punniken haha, en niet miepen als je na een val met een gat in de kop thuiskwam...
Ze hebben gewoon een kennersblik en wat ben ik blij dat ik zo'n opa had en zo'n pa heb, echt...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:52

Nee, ik ook niet, maar daar moeten mijn hersenen gewoon automatisch aan denken.

Tja, ik zou dan wel weer willen weten, vroeger werd er anders met paarden omgegaan, dus waren er meer paarden mensen. Hoe komt dat dan? Hadden de mensen toen geen tijd om zich te verdiepen in hoe ze met een paard om moesten gaan, dus je had óf de paardenmensen, die alles op hun gevoel leerde, en van het paard leerden ipv uit een boek, óf de hardhandigen die dwongen.. Of het is natuurlijk iets heel anders..

Edit: Ja, maar hoe komen ze dan aan die kennersblik? Toch gewoon doen en doen en doen, denk ik dan? Niet uit boekjes iig..
Laatst bijgewerkt door Avonturier op 27-06-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:53

Femme heeft daar een strak punt.......... vroeger waren paarden werkdieren........ en dan ga je al anders met paarden om

ik denk zeker wel dat de halve persoon ook bestaat Haha! daar wil ik mij dan onder zetten..........

ik heb mijn gevoel ontwikkeld door heel veel kilometers...... ben geen natuurtalent, absoluut niet........ maar ben wel heel handig, en kan een paard redelijk "lezen" en daar adequaat op reageren........ aangeleerd gedrag, niet natuurlijk Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:54

Dus er is nog hoop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:58

Noem mij ook maar een halve ergens tussen in... ik heb nog nooit een paard naar de top gereden, en dat is ook never mijn ambitie geweest. Wel erg veel jong spul ingereden en ook paarden gecorrigeerd, ik heb zogenaamd de hard-way gekozen en heb lef en handigheid. Ook ik heb het geleerd en ben nog steeds lerende.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:59

dat is egwoon klink klaare kolder !!! daar klopt geen zak van Haha! Haha! vraag maar aan mij opa

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:02

nathan_ schreef:
dat is egwoon klink klaare kolder !!! daar klopt geen zak van Haha! Haha! vraag maar aan mij opa

Die hier waarschijnlijk niet op bokt zit? Knipoog