Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:09

Snif, snif, snif.... het topic begon zo leuk... Huilen
Is iedereen weer gekalmeerd?
Het is duidelijk dat men niet gediend is van Rosita's opmerking, staat genoteerd... is haar mening, mag ze hebben.... kan hooguit genuanceerder...maar ook dat is maar weer een mening nietwaar?
Maar om mensen nu aan te spreken op hun uiterlijke verschijning vind ik jammer..... en onnodig.
Laten we allemaal buiten tegen een boom schoppen, en dan weer GEZELLIG verder babbelen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:31

Mening mag, maar moet niet kwetsend zijn, dat is juist wat ze willen bedoelen. Ik ben geen mishandelaar danku, en vind wreed om er eentje genoemd te worden maargoed karma is een boemerang Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:33

ik ben het om eerlijk te zijn volledig met Rosita eens, ik heb echt geen moeite met mensen die hun paarden anders houden dan dat ik doe. Ik ben opgegroeit in een gezin waar iedereen wedstrijden rijd, de paarden 's nachts op stal heeft staan, met bit worden gereden etc. Dingen wat ik eerst ook deed maar waar ik uiteindelijk ben van afgestapt, ondanks dat niet alles even op prijs werd gesteld ben ik nog altijd dankbaar dat ik binnen dit gezin mijn eigen ding mag doen en niet veroordeeld word op wat ik anders doe dan hun. Dus veroordeel ik hun ook niet.

Maar goed ieder mens heeft zijn grenzen met wat kan en wat niet kan. 's nachts op stal heb ik geen problemen mee, 23 uur op stal wel. Net zo als met paarden slaan, een corrigerende tik vind ik nog kunnen, maar je controle verliezen en onredelijk een paard straffen vind ik niet kunnen. Dat zijn gewoon mijn grenzen, voor mijn eigen paarden liggen die grenzen weer heel anders. Als mijn paard 's nachts op stal moest staan het hele jaar door dan zou ik hem verkopen, een beter tehuis voor hem zoeken. Simpel weg omdat ik weet dat hij niet geschikt is voor een stal en ondanks dat ik er heel veel verdriet van zal hebben zou hij beter af zijn als hij gewoon 24/7 in het land mocht.

Hoe je het ook bekijkt, er zijn gewoon bepaalde standaarden wat een paard nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn. Beweging en sociaal contact zijn naast eten en drinken de belangrijkste imo, en dat gaat niet samen met 23 uur op stal. (tenzij we het over een loopstal hebben natuurlijk Haha! )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:45

Tooske schreef:
Ik vind eerlijk gezegd jou opmerkingen toch ook behoorlijk ver gaan!
Wie ben jij om te zeggen dat iemand zijn paard zou "mishandelen".. Weet je wel waar je over praat?
Ik ben het dan ook helemaal eens met Kiwiko en pattyoosten eens.
Mensen hebben nu eenmaal meningen en dat mag maar je hoeft ze niet aan elkaar op te dringen.
Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we zelf beslissen hoe we paarden houden.
Mijn paarden zijn heel erg gelukkig staan in de winter 3 uur per dag los en in de zomer dag en nacht buiten.
Daarom mishandel ik mijn paarden? kom op zeg zijn ze mager? nee mishandel ik ze lichamelijk? nee.
Dus zou ik je opmerkingen hier niet zo op dit forum plaatsen daar kun je mensen mee kwetsen!! En helpt het nee want echt door jou mening verander ik helemaal NIKS.

Maar denk je nou werkelijk dat mishandeling alleen iets lichamelijks is?
Soms is psychische mishandeling nog vele malen erger.
Een paard wat z'n stal niet uit komt, wordt psychisch afgestompt.
Jij geeft aan dat mensen meningen mogen hebben en niet op mogen dwingen.
Míjn mening is dat ik een paard 24 in een hokje zetten niet door de beugel vind kunnen en het psychische mishandeling vind, ik dring niemand wat op, maar ik hoop van harte dat de DB hier eens een keer iets aan gaat doen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:55

jeetje, zo halen we de 500ste nog wel.. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:30

Nou, ik lees hier even bij en vind het behoorlijk triest dat sommigen mensen zo persoonlijk gaan aanvallen.
Andere topics worden direct gesloten en hier gaat het maar door. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het maar een rare gang van zaken...... Verward

Melis_guhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:33

Iedern mag tog wel zelf weten hoe hij zijn/haar paard houd en mensen daar over aan vallen heeft tog geen zin :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:34

Melis_guhl schreef:
Iedern mag tog wel zelf weten hoe hij zijn/haar paard houd en mensen daar over aan vallen heeft tog geen zin :S

Feit is wel dat een paard nou eenmaal veel beweging en sociaal contact nodig heeft, hoor. Verdiep je in het wezen paard en je kunt er niet omheen. Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:41

alsik in mijn omgeving een paard op stal zou zien,want 24/7 op stal weken staat weken lang.....dan bel ik ook de dierenbescherming Clown , belachelijk of niet.........wat de achterligende reden ook is...

mocht ik mijn pony ooit zo moeten gaan houden vanwege ziekte of wat dan ook,is er voor mij ookmaar 1 optie...spuitje Huilen
Niet omdat ik het zo belangrijk vind,om geen dure stalling te wil betalen etc....maar omdat mijn pony ruimte,beweging en sociale contacten nodig heeft om goed te voelen en dat nodig heeft.en heeft ze tijdelijk een deken nodig,dan krijgt ze die,of moeten er vanwege hoefproblemen ijzers onder dan krijgt ze die ,maar zo lang dat niet speelt, staat ze zonder ijzers, heb ik een hoofstel met/zonder bitmogelijkheden, zet ik ze lekker buiten (met schuilstal en droge stukken) en is zij blij in de stromende regen te vinden,terwijl ik denk,ben je gek.

Ik snap bepaalde opmerkingen wel, alleen dit wijkt allemaal zo af van het topic. en die onzin over natural normal,verdiep je gewoon in je paard en denk voor jezelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:53

celticpony schreef:
alsik in mijn omgeving een paard op stal zou zien,want 24/7 op stal weken staat weken lang.....dan bel ik ook de dierenbescherming Clown , belachelijk of niet.........wat de achterligende reden ook is...

mocht ik mijn pony ooit zo moeten gaan houden vanwege ziekte of wat dan ook,is er voor mij ookmaar 1 optie...spuitje Huilen
Niet omdat ik het zo belangrijk vind,om geen dure stalling te wil betalen etc....maar omdat mijn pony ruimte,beweging en sociale contacten nodig heeft om goed te voelen en dat nodig heeft.en heeft ze tijdelijk een deken nodig,dan krijgt ze die,of moeten er vanwege hoefproblemen ijzers onder dan krijgt ze niet,maar zo lang dat niet speelt, zet ik ze lekker buiten (met schuilstal en droge stukken) en is zij blij in de stromende regen te vinden,terwijl ik denk,ben je gek.

Ik snap bepaalde opmerkingen wel, alleen dit wijkt allemaal zo af van het topic. en die onzin over natural normal,verdiep je gewoon in je paard en denk voor jezelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zou jij werkelijk een pony af laten maken die ziek is en waar enkel een optie de stal voor is. Zou jij dat werkelijk doen? Een leven verspillen omdat je het maar enerzijds bekijkt? Sorry het spijt me zeer maar dat vind ik ziek.
Alle pony's en paarden hier staan 24/7 buiten, maar laatste winter had er eentje erge mok en die heb ik de hele winter en lente op stal gehouden tot ze voor 100% genezen was, want de mok bleef terugkomen.
Maar om een paard een spuitje te geven omdat je hem voor een periode van ziekte op stal moet houden vind ik walgelijk egoistisch!
Wat betekend bij jou
Citaat:
denk voor jezelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!
? Hetzelfde als denk alleen aan jezelf en niet aan het feit dat je beslist over het leven van een ander wezen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:56

Enige wat ik irritant vind, is dat mensen steeds verkondigen hoe geweldig natural wel niet is. Of natuurlijk bekappen.

Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken hoe ze hun paard houden. Zo kun je je paard het hele jaar door (zoveel mogelijk) buiten proberen te houden, of op een pensionstalling zetten waar ze de hele dag in hun box staan en in de winter alleen een binnenbak zien. Natuurlijk is er ook een tussenweg Knipoog

Iedereen moet het lekker zelf weten, mooi setje erop, of een ouder shabrakje. Peesbeschermers of bandages. Ijzers of geen ijzers. Mijn probleem is het niet, en als het paard er geen last van heeft wie ben jij (of ik) dan om er wat over te zeggen?

Je kunt zelf toch zien of je paard wel of niet gelukkig is?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:07

Ik vind het egoistisch om te denken vanuit jezelf als mens. Dat doe ik, dat doen we allemaal. Egoisme is dus iets menselijks Haha!
Als ik zie hoe letterlijk ziek mijn paard werd van een paar uur binnen staan, weet ik wat ik moet doen als ik ze tegen beter weten in op stal zou moeten houden. maar idd,weken lang 24/7 betekent meewerken aan een ziekteprocesvan mijn pony, weiger ik. dat gebeurt dus ook niet, want dan doe ik er allles aan om ander opties te creeeren (en ja hoor dan ik natuurlijk als eerste aan dat spuitje Gestoord ...lees cynisch).

En wat is dit trouwens voor naar topic, om mensen persoonlijk aan te vallen en zo kort door de bocht te gaan. Zelf denken,betekent voor mij,nuanceren, breder denken dan het geijkte en niet zo veroordelend zijn tov de mening van anderen Doei! .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:11

celticpony schreef:
Ik vind het egoistisch om te denken vanuit jezelf als mens. Dat doe ik, dat doen we allemaal. Egoisme is dus iets menselijks Haha!
Als ik zie hoe letterlijk ziek mijn paard werd van een paar uur binnen staan, weet ik wat ik moet doen als ik ze tegen beter weten in op stal zou moeten houden. dat gebeurt dus ook niet, want dan doe ik er allles aan om ander opties te creeeren (en ja hoor dan ik als eerste aan dat spuitje Gestoord ...lees cynisch). maar idd,weken lang 24/7 betekent meewerken aan een ziekteprocesvan mijn pony, weiger ik.
En wat is dit trouwens voor naar topic, om mensen persoonlijk aan te vallen en zo kort door de bocht te gaan. Zelf denken,betekent voor mij,nuanceren, breder denken dan het geijkte en niet zo veroordelend zijn tov de mening van anderen Doei! .

Het grappige is, ik deel jou mening, ik houd mijn pony op dezelfde manier als jou. Maar ik doe alles wat nodig is ziekte te behoeden en genezen (niet bij mijn pony, maar bij zijn weidemaatjes althans) en als het nodig is ze hiervoor op stal te houden, dan doet mij dat ook pijn don't get me wrong. Maar dan moet ik helaas maar even voor dat dier beslissen. Ik ga echt geen pony die een verkoudheid of mok heeft maar nog perfect kan genezen een spuitje geven. Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:42

patsur schreef:
Enige wat ik irritant vind, is dat mensen steeds verkondigen hoe geweldig natural wel niet is. Of natuurlijk bekappen.

Wat ik irritant vind is als mensen steeds maar verkondigen hoe belachelijk het is om je paard natural te houden, inclusief natuurlijk te bekappen. Zie dit topic. Ik weet nog steeds die naam van die zogenaamde NBer van Skess niet. Verward
Maar ondertussen wel allerlei fabeltjes vertellen..... Daar kan ik heel slecht tegen.
Net als dat gezeur van 'zielig, een paard buiten in slecht weer' (zie ook in dit topic). Nou, mijn paard staat liever in slecht weer in zijn natuurgebied met zijn kuddemaatjes dan op stal op een dik bed van stro (hoezo menselijk gedacht?). Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:49

Soms moet het zo goedkoop mogelijk en heeft iemand even weinig te besteden.Ik zit al een paar maanden in de ziektewet en al mijn geld gaat naar mijn paard.Dat getrut dat kost geld, een deken voor die temeratuur, een regendeken,10 verschillende borstels, veel dekjes.Al zou ik het geld hebben voor al die onodige dingen dan zou ik ze nog niet aanschaffen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:54

_rosita_ schreef:
Ik vind het triest voor dat dier, dat is het enige wat ik hier nog aan toe kan voegen.

maar is het dan ook niet triest voor een dier om er zowiezo op te gaan zitten en er allemaal "menselijke dingen" mee te doen?
dan moet je een paard echt een natuurgebied injagen en er niet meer aankomen en em gekke kunstjes leren Clown

Nadya schreef:
Net als dat gezeur van 'zielig, een paard buiten in slecht weer' (zie ook in dit topic). Nou, mijn paard staat liever in slecht weer in zijn natuurgebied met zijn kuddemaatjes dan op stal op een dik bed van stro (hoezo menselijk gedacht?).

jij denkt dan toch meer aan het paard?
ik zet die van mij nu ook op stal als ze staan te wachten smiddags bij het hek... nu lopen ze nog lekker een beetje rond te stappen en te kijken en wat te knabbelen, maar na een uurtje of 8 buiten hebben ze dat echt gezien en willen ze naar binnen.

ik doe echt alles om mijn beestjes een fijn leven te geven. bij mijn pony is het echt erg want door haar ben ik overgegaan op muesli en heeft ze ander ruwvoer als mijn andere paardjes. en volgens mij verzorg ik haar echt goed want ze is voor haar leeftijd nog aardig fit en goed gezond Pling

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:12

Rianneke schreef:
_rosita_ schreef:
Ik vind het triest voor dat dier, dat is het enige wat ik hier nog aan toe kan voegen.

maar is het dan ook niet triest voor een dier om er zowiezo op te gaan zitten en er allemaal "menselijke dingen" mee te doen?
dan moet je een paard echt een natuurgebied injagen en er niet meer aankomen en em gekke kunstjes leren Clown

Weet je, als je geen zin hebt om verder te lezen dan je neus lang is, is dat je goed recht.
Maar kom dan alsjeblieft niet met dit soort opmerkingen.

Wanneer een dier 24 uur op stal staat, is er weinig menselijks aan.
Wanneer een kind 24 uur in een wc hokje wordt opgesloten het hele leven lang, reken maar dat jeugdzorg voor de deur staat en het kind afneemt.... Volledig terecht, want een kind hoort niet in een wc hokje opgesloten te zitten, maar te spelen, ontwikkelen, leren en sociaal contact te hebben, net als een paard

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:24

_rosita_ schreef:
Weet je, als je geen zin hebt om verder te lezen dan je neus lang is, is dat je goed recht.
Maar kom dan alsjeblieft niet met dit soort opmerkingen.

ik heb alles doorgelezen hoor Knipoog

ag wat de 1 triest vind, vind de ander goed voor het welzijn van het paard... ik ken toevallig een pony die 24 uur per dag op zijn stal staat vanwege een peesblessure... moet zo'n beest dan maar buiten omdat dat zo goed voor hem is?

ook heb jij het over de dierenbescherming, maar die zullen nooit wat kunnen doen zolang een paard er in die stal goed verzorgt bij staat...

maar als ik jou posten zo doorlees vind jij dus ook dat huisdieren zielig zijn? want een hond heeft tenslotte ook maar een kleine belevingswereld met een paar uitlaatrondjes per dag. een konijn en cavia komen vaak ook niet verder dan hun kleine hokje... Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:28

de inzichten over boxrust zijn aan het veranderen. Juist voor peesproblemen is het beter als het paard de hele dag door rustig beweegt en vooral RECHTUIT. Een box is alles behalve rechtuit lopen. Ze staan toch te draaien en te doen in een box.

De dierenbescherming is wel bezig met een verandering. Zie het artikel in BIT van deze maand. Ook zij vinden 23.7 op stal niet kunnen en zijn bezig om bij wet dingen te veranderen om het aan te kunnen pakken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:33

arno8 schreef:
Juist voor peesproblemen is het beter als het paard de hele dag door rustig beweegt en vooral RECHTUIT.

jij hebt het nu over gecontroleerde beweging... dit is heel anders als je paard echt in de wei laten.

arno8 schreef:
De dierenbescherming is wel bezig met een verandering. Zie het artikel in BIT van deze maand. Ook zij vinden 23.7 op stal niet kunnen en zijn bezig om bij wet dingen te veranderen om het aan te kunnen pakken.

en denk je dat ze dit erdoor krijgen? ik denk namelijk van niet want dan moeten ze dat veeeeel groter aanpakken...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:38

Rianneke schreef:
maar als ik jou posten zo doorlees vind jij dus ook dat huisdieren zielig zijn? want een hond heeft tenslotte ook maar een kleine belevingswereld met een paar uitlaatrondjes per dag. een konijn en cavia komen vaak ook niet verder dan hun kleine hokje... Knipoog

Aangezien het niet de discussie is en ik ook hierover geen discussie wil aanwakkeren in dit topic zal ik mijn antwoord beperkt houden: een hond altijd in een bench en een cavia altijd in een klein hokje vind ik ook niet kunnen, daar heb je helemaal gelijk in!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:40

In Roemeniè worden honden dood geschopt en in de fik gestoken,gatver das pas erg we kunnen ons beter druk maken over de dringende zaken.Maar waarom let iedereen toch altijd op elkaar,doe gewoon je ding.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:42

marleen_usar schreef:
In Roemeniè worden honden dood geschopt en in de fik gestoken,gatver das pas erg we kunnen ons beter druk maken over de dringende zaken.Maar waarom let iedereen toch altijd op elkaar,doe gewoon je ding.

Dus omdat er altijd wel iets of iemand is die het erger heeft, moet je je ogen sluiten voor iets mindere ergere dingen? Leuk uitgangspunt! Vork

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:44

Als iemand zijn paard sober wil houden of er weinig aan wil besteden, dan kunnen wij daar toch niks aan doen? Dat is de keuze van iemand en die keuze moeten wij dan maar respecteren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:45

Als iemand geen veearts laat komen bij een ziek paard dan moet je wel op gaan letten.