Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:56

Dan: Ik denk dat je op dat punt echt iets mis hebt... zelfs Sunrise is erger dan Matiné. Dat gezwiep zijn volgens mij twee dingen: het is een merrie en extra balans.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:56

Heet er een paard werkelijk Sneeuwwitje? Clown
Tuurlijk is het knap wat andere ruiters opbouwen, maar ik mag dat graag zien, dat iemand zich zo onafhankelijk weet op te werken en zich niet laat meesleuren in de malle molen van de hedendaagse dressuur in Nl en misschien ook wel Duitsland...

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:57

die witte van ah heet Matiné

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:58

Op ieder paard en combinatie afgeven is ook een vak zeg Haha!
Matine is een geweldig getalenteerd paard, en wordt met veel beleid getraind Lachen
Dat geldt trouwens ook voor Sunrise. Ik ben 2 keer op trainingsweek daar geweest, en heb het allemaal live mogen meemaken Ja

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:58

detour schreef:
Heet er een paard werkelijk Sneeuwwitje? Clown
Tuurlijk is het knap wat andere ruiters opbouwen, maar ik mag dat graag zien, dat iemand zich zo onafhankelijk weet op te werken en zich niet laat meesleuren in de malle molen van de hedendaagse dressuur in Nl en misschien ook wel Duitsland...

Wist even die naam niet van het paard, ben meer van de spring. Ik zie er een vorm van verzet in en geen extra balans.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:00

Oke, zal Schneeweisschen in de gaten houden. Zwiepende staarten geven per definitie geen ontspannen beeld vind ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:02

Cayenne schreef:
Op ieder paard en combinatie afgeven is ook een vak zeg Haha!
Matine is een geweldig getalenteerd paard, en wordt met veel beleid getraind Lachen
Dat geldt trouwens ook voor Sunrise. Ik ben 2 keer op trainingsweek daar geweest, en heb het allemaal live mogen meemaken Ja

Ik mag toch nog wel voor mijn mening uitkomen mag ik hopen. Ik kraak verder niemand af, ik word persoonlijk vaak erg blij van IW en SI.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:05

Was ook niet persoonlijk hoor Lachen

Ik vraag me alleen af hoeveel mensen hier in dit topic al de daad bij het woord hebben gevoegd en de instanties eens benaderen om iets te doen aan het leed? Ipv hier te klagen Lachen

Geen woorden maar daden zeg maar! Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:07

Bokt is er voor ons om ons ei kwijt te kunnen en ons zegje te doen.
Ik word al moe van het idee om het om te zetten in daden; kijk liever voor de buis met een bakkie thee naar het wel en wee van de dames in kwestie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:08

detour schreef:
Ik word al moe van het idee om het om te zetten in daden; kijk liever voor de buis met een bakkie thee naar het wel en wee van de dames in kwestie.

Tja, maar dan zal dit leed nog altijd door gaan als iedereen er zo over denkt, en dan is het een vicieuze cirkel waarbij iedereen om het hardste loopt te schreeuwen, maar niemand die het in het gezicht van deze ruiters durft te zeggen Lachen
Er moet toch iemand zijn die "de eerste steen werpt" om het zo te zeggen Lachen

en nu ga ik naar bed Slapen lange dag gehad Doei, doei

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:10

Trusten en er gebeurt al e.e.a. bij de KNHS mbt het uitgeven van deze foto's, dus het balletje rolt; trouwens, denk echt niet dat we bij machten zijn om zelf verandering te kunnen aanbrengen maar goed.

Welterusten Cayenne.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 22:48

Sylvia Ikle is een groot voorbeeld voor mij. Regelmatig krijgt zij niet de punten die zij verdiend. Maar dat is mijn mening.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:46

Daar sluit ik mij volledig bij aan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:28

Cayenne schreef:
detour schreef:

Tja, maar dan zal dit leed nog altijd door gaan als iedereen er zo over denkt, en dan is het een vicieuze cirkel waarbij iedereen om het hardste loopt te schreeuwen, maar niemand die het in het gezicht van deze ruiters durft te zeggen Lachen
Er moet toch iemand zijn die "de eerste steen werpt" om het zo te zeggen Lachen

en nu ga ik naar bed Slapen lange dag gehad Doei, doei

Als alle paardenliefhebbers even zo'n briefje naar de KNHS sturen, gaat er wel degelijk iets veranderen. Je moet echter als mens voor het welzijn van het paard wel dit initiatief willen nemen.
Paarden kunnen immers zelf niet schrijven!!!!!!

Het onderstaande schrijven heb ik vandaag (inmiddels vorige week) naar de KNHS verstuurd.

cms@knhs.nl

M.H.,

Naar aanleiding van het onderzoek dat de KNHS gaat instellen m.b.t. het onderstaande bericht, rijst bij mij de vraag of de KNHS een dergelijk onderzoek alleen beperkt als tijdens het longeren deze dieronvriendelijk en a-functionele trainingsmethodes worden gehanteerd.
Het moet u toch ongetwijfeld bekend zijn dat ook de ruiters zich veelvuldig schuldig maken aan deze dieronvriendelijk en a-functionele trainingsmethodes zoals uit de bijgaande foto overduidelijk blijkt.

Graag zou ik van u vernemen of de KNHS ook bij deze ruiters het welzijn van het paard laat prevaleren boven die van de ruiters. Voor de goede orde bericht u voorts dat ik zowel dit schrijven en de bijgaande foto alsmede uw antwoord op de internetforums Bokt en Fokt publiceer.

Met vriendelijke groet,

Karel de Lange

Afbeelding

Nader onderzoek publicaties EK-Pony Power and Paint
26 september 2007
ERMELO (KNHS) –In de media zijn beelden verschenen van het longeren van de pony Power and Paint door amazone Angela Krooswijk onder begeleiding van haar instructrice Coby van Baalen tijdens de Europese Kampioenschappen Dressuur Pony’s in het Duitse Freudenberg. Naar aanleiding van deze beelden is er in de paardenwereld een discussie op gang gebracht over de manier waarop de pony op dat moment was opgetoomd.

Het KNHS-bestuur heeft opdracht gegeven aan KNHS-aanklager Mr. Aukje Kroondijk om nader onderzoek te verrichten naar deze zaak. Voor de KNHS is het welzijn van het paard het uitgangspunt bij het bedrijven van de paardensport.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:44

Je streven vind ik heel nobel hoor, maar of er daadwerkelijk wat wordt gedaan met brieven van paardenliefhebbers? Ik geloof daar niet zo in; de machtspositie en de commercie maken het erg moeilijk om door te dringen tot de KNHS.

Vind het trouwens wel tof wat je geschreven hebt!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:46

Hoezo a-functionele trainingsmethodes? Ze zijn zéér functioneel en effectief gebleken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:48

Zeer funtioneel? Waarvoor dan? Effectief? En als daar spieren en wervels overbelast raken is het dan maar een kwestie van: het doel heiligt de middelen?!?..

En als het al effectief zou zijn, mag dat dan ook op een diervriendelijke manier?!?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:48

VValar schreef:
Hoezo a-functionele trainingsmethodes? Ze zijn zéér functioneel en effectief gebleken.

Het is maar wat je functioneel en effectief noemt. Slavernij en dwangarbeid was ook zeer functioneel en effectief maar is de hemelzijdank afgeschaft.

Arie, goede actie.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:50

detour schreef:
Zeer funtioneel? Waarvoor dan? Effectief? En als daar spieren en wervels overbelast raken is het dan maar een kwestie van: het doel heiligt de middelen?!?..

En als het al effectief zou zijn, mag dat dan ook op een diervriendelijke manier?!?

Dat deze trainingmethode slecht zou zijn voor de gezondheid van het paard hebben ze nooit kunnen bewijzen. Onthoud dat goed!

Effectief en functioneel voor de hogere (dressuur) sport bij de juiste paarden en ruiters met voldoende ruitergevoel.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:54

VValar schreef:
detour schreef:

Dat deze trainingmethode slecht zou zijn voor de gezondheid van het paard hebben ze nooit kunnen bewijzen. Onthoud dat goed!

Effectief en functioneel voor de hogere (dressuur) sport bij de juiste paarden en ruiters met voldoende ruitergevoel.

Hebben ze nooit kunnen bewijzen omdat de dierenartsen door de heer Jansen waren uitgezocht en opgetrommeld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:55

Juiste ruitergveoel? PPPPFFFFFFFFFffff.. laat me niet lachen. Iemand met het juiste ruitergevoel heeft al die romslomp niet nodig,VValar, lees het topic maar eens door en kijk bijvoorbeeld eens naar de foto's uit de klassieke rijkunt die Arie heeft geplaatst, lees de tekst erbij etc. Lees eens een boek van C.F. Hempfling, kijk naar zijn prestaties zonder al die rotzooi. DAT is ruitergevoel, dat is een dier in zijn waarde laten en samenwerken!

Er zijn wel degelijk paarden op die wijze naar zijn grootje gereden hoor, en dat gebeurt veels te veel!
helaas... Boos!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:55

Zolang je wetenschappelijk bewijs toch niet voor waarheid kunt aannemen, zijn we snel uitgesproken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:56

Nikka schreef:
Voor Sjef reedt zij Prisco ook al erg kort in de hals. Ik weet nog een keer een wedstrijd in het zuiden van het land dat Wim Voncken een betere proef reed met Prisco dan Anky zelf.

Prisco had ook een beetje een korte hals. Anky heeft inderdaad een klassieke opleiding gehad. Daarom kan zij als een van de weinige LDR ruiters nog een beetje verbloemen wat er werkelijk gebeurt en lijkt het in de uitvoering toch nog een beetje klassiek.

Dit integenstelling tot harken als Gal en Minderhoud dit niets anders geleerd hebben dan een paard in de mond te hangen, te plukken, te trekken en te prikken en met deze hoogst geforceerde rijstijl moeten doorgaan voor de vernieuwende elementen in de rijkunst.

Het enige vernieuwende wat deze rijstijl echter heeft voortgebracht is dwang. Dwang veroorzaakt bij een paard fysiek en mentaal leed en dus is het paardenwelzijn in het geding.
Mensen die proberen dwang goed te praten doen het paard en de rijkunst geweld aan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:57

detour schreef:
Juiste ruitergveoel? PPPPFFFFFFFFFffff.. laat me niet lachen. Iemand met het juiste ruitergevoel heeft al die romslomp niet nodig,VValar, lees het topic maar eens door en kijk bijvoorbeeld eens naar de foto's uit de klassieke rijkunt die Arie heeft geplaatst, lees de tekst erbij etc. Lees eens een boek van C.F. Hempfling, kijk naar zijn prestaties zonder al die rotzooi. DAT is ruitergevoel, dat is een dier in zijn waarde laten en samenwerken!

Er zijn wel degelijk paarden op die wijze naar zijn grootje gereden hoor, en dat gebeurt veels te veel!
helaas... Boos!

Door mensen die geen ruitergevoel hebben dus. Dit is ook niet een methode die zomaar door iedereen toegepast kan worden. En dat vergeten veel mensen vaak.

Ik ken de stof die Arie preekt inmiddels wel. Ik kom vaak genoeg op fokt.nl Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:57

Ik vind de mening van bevriende da's van de heer Jansen geen wetenschappelijk bewijs.
Lees die posts van Arie maar eens goed na.