Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paolasunny schreef:Ik zat er laatst bij toen mijn paard bekapt werd,,
En kwam op een gesprek met de hoefsmid over als het paard dood gaat, of doodziek is.
De hoefsmid was voor de slacht. ''als je hem laat inslapen moet ie nog en uur pijnleiden,
bij de slager is het ''boem'' dood ''
Ik was met hem in discussie gegaan;
Ik stelde hem de vraag: Maar het is toch geen fijn gevoel dat iemand anders je paard op zijn broodje heb??
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen,
wegens ernstige artrose.
het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was.
Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..
Zo denken somige mensen erover.
Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.
Hoe denken jullie hierover??
xx paola
IKbenEllen schreef:En nog iets: kun je me eens vertellen welke stoffen er in vlees / vis zitten die jouw lichaam mist? Pure nieuwsgierigheid hoor.
Joeygabber schreef:Zo krijg je toch wel een heel ander beeld over sommige mensen..
gipsyboy schreef:nou ik laat die van mij nooit slachten alleen al als hij daar aan moet komen en hij ruikt het bloed allemaal, echt niet.
lekker thuis op zijn vertrouwde plekje een prikje en rustig gaan slapen.
eerst verdoving narcose dan is hij al weg en dan de definitiefe prik.
Morris schreef:Als je afspreekt dat je paard als eerste wordt geslacht die dag, dan ruiken ze echt geen bloed.
Citaat:Tuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat thuis op zijn/haar vertrouwde plek laten inslapen het 'mooiste' is. Maar in sommige situaties is dit helaas niet mogelijk.
Perrokai schreef:Krom hoor smystique! Wat is humaner, een stinkend aan zn benen opgetakelt en verbrand paard, of een in coma geschoten paard waarvan zn slagader wordt doorgestoken, dan dood bloed, en in onderdelen wordt gehakt voor consumptie of alsnog verbrand. Humaniteit is in beide gevallen ver te zoeken denk ik.
Zep schreef:Perrokai schreef:Krom hoor smystique! Wat is humaner, een stinkend aan zn benen opgetakelt en verbrand paard, of een in coma geschoten paard waarvan zn slagader wordt doorgestoken, dan dood bloed, en in onderdelen wordt gehakt voor consumptie of alsnog verbrand. Humaniteit is in beide gevallen ver te zoeken denk ik.
Wat wil je er dan mee doen, begraven?
Groot deel van de paarden dat bij de slacht terecht komt staat overigens zo bol van medicatie dat ze niet voor consumptie geschikt zijn. (en dus ook niet gegeten worden)
Mackie schreef:Wat er met het dier gebeurd als het eenmaal dood is, is in beiden gevallen geen leuk gezicht, maar maakt het voor het paard dan nog uit? Zal hij erboven staan kijken en denken van "wat een zooitje ondankbare mensen om mij zo te behandelen na alles wat ik voor ze gedaan heb"? natuurlijk niet!! Het is maar net wat er het beste bij jezelf past en waar je de beste ervaringen mee hebt.
Wij hebben bij ons op stal een keer een paard laten slachten (noodslacht, had z'n been gebroken in het land), omdat de slager nou eenmaal dichterbij was dan de da. Voor hem was het dan het snelste klaar, daarom kozen we toen daarvoor. Dat ie vervolgens wordt verbloed midden in je land (waar later trouwens geen 1 van de paarden op de geur van dat bloed heeft gereageerd) om vervolgens in de trailer getakeld te worden da's geen leuk gezicht, maar wij waren allang blij dat ie zo snel dood kon en ook blij dat ie niet langzaam in zou storten, zodat ie eerst nog op z'n been moest leunen. Tja, wat is dan humaan?? Ik zal altijd proberen het beste te doen voor het paard zolang ie leeft, als ie dan eenmaal dood is, is het voor mij 500 kg dood materiaal en de manier waarop je daarvan afkomt is in geen van de gevallen leuk, maar dat is alleen voor mij niet leuk en niet voor het paard.
En over dat edele van een paard: Mensen hebben het paard ooit edel genoemd, maar wat is er meer edel aan een paard dan aan een hond, een kat of zelfs een varken? het is ook gewoon een dier en heeft echt niet meer hersens dan een ander dier
Citaat:Het gaat hier niet om mij ! Maar over iemand die slachten humaner noemt dan een spuitje, dat vind ik erg krom.
Smystique schreef:Citaat:Het gaat hier niet om mij ! Maar over iemand die slachten humaner noemt dan een spuitje, dat vind ik erg krom.
Geef dan eens aan waarom jij een spuitje humaner zou vinden? Dat is gewoon iets wat wij, mensen hebben bedacht hoor, om ons zelf gerust te stellen dat we niet zo grwulijk zijn op dat moment als we willen.