Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:18

Ik denk dat je eerst moet definieren wat 'te groot' in houd.

Je voeten er onder uit is niet erg, sterker, dat zou eigenlijk moeten. Je moet wel nog met je kuit tegen je paard aan zitten. Kom je ook met je kuit onder je paard vandaan ben je in ieder geval te LANG, maar dat wil nog niet zeggen dat je te zwaar bent en je pony je niet kan dragen. Ben je verder wel licht en met een klein kontje, ach, je zit zal er niet mooier op worden maar je pony zal er geen last van hebben. Ik vind dat dus ook geen probleem en je zal mij er ook nooit over horen.
Je moet kijken of je pony zijn rug wel lang genoeg is om jouw kont te dragen; als je gewicht tever naar achter of naar voren komt doet dit wel schade aan het ruggetje. Maar dit is meestal pas bij ponys onder de 1.10 een probleem.
Als iemand weet dat de rug van hun pony te kort is vind ik het erg slecht als ze er toch regelmatig op gaan rijden.

En je gewicht, ik zelf hou ongeveer aan dat ik niet meer mag wegen dan 20% van het gewicht van de pony; maar wel een pony goed op gewicht!
Als de pony overgewicht heeft tel ik dat weer op bij mijn eigen gewicht, dat moet de pony immers ook dragen.

Dat betekent voor mij (66 kilo) dat het om en nabij de 1.25 wel ophoud, hangt ook veel af van de bouw van de pony. Maar dit alleen voor 'lichtere' arbeid.
Bij de zwaardere sporten (endurance, crossen, springen op hoog nivo) houd ik max 15% aan; wat voor mij neerkomt op minimale stokmaat ongeveer 1.40 (hangt ook weer af van de bouw uiteraard).
(bij ons komt de paardenweegschaal, we weten dus wel hoe zwaar de ponys optimaal zijn)

Mijn ponys zijn 1.45 arabier(om en nabij de 450),
Afbeelding
en 1.53 connemara pony (iets meer dan 500 kilo; op 500 kilo was ze nog te mager).
Afbeelding
Ik ben dus 1.75 groot en mijn max gewicht is 66 kilo (altijd je zwaardere dagen/momenten aanhouden)
Ik rijd endurance, western, amateur springen en recreatie.

Rijd iemand die echt te zwaar voor zijn/haar paard of pony vind ik het ook slecht, alleen er wat van zeggen ligt wel moeilijker; gewicht is toch een gevoelig onderwerp. Maar misschien is het wel een goede motivatie voor de ruiters om aftevallen, voor het welzijn van hun pony. Wat ik nog erger vind zijn mensen die te zwaar zijn, en dan hun paard ook vetmesten waardoor ze breder lijken; en dan vind iedereen het plaatje ineens wel goed. Terwijl juist dan het paard ontiegelijk belast word! Het is veel beter dat te doen op een paard wat tegen het magere aan zit, die heeft dan niet óók nog al dat extra gewicht mee te sjouwen!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:39

Jij bent inderdaad ookm neit te groot voor ze

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:53

te groot vind ik niet zo heel erg, als mensen te zwaar zijn vind ik het een ander verhaal!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:04

Terwijl te groot dus net zo veel schade aanricht misschien nog wel meer

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:26

Ik ben het helemaal eens met Toydoll

liselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:04

ben 1.70 65 kilo en rijd op ponys van 1.45 en 1.56

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:08

khOuuvnnjOuu schreef:
hmm.. te groot zijn is niet erg .. de paarden hebben daar meestal niet zo veel last van.. het is voor jezelf misschien wat lastig omdat je niet makkelijk meer kan drijven.. ik heb zelf een pony van 1.41 en ben 1.70 groot en weeg 58 kg.. dit gaat perfect wel ben ik te lang.. niet dat je van die benen er onder ziet slungelen.. maar als je neit te veel weegt maakt het toch niets uit? Knipoog

Nee, ik denk dat je zeker niet teveel moet wegen!! Logisch natuurlijk Knipoog Je zegt nu misschien wel dat te groot zijn niet erg is omdat de paarden daar meestal niet zo veel last van hebben maar zoals vele keren eerder al gezegd is is dat wel degelijk schadelijk!!! Daar komen jij en je paard later wel 8ter, hij heeft er dus natuurlijk niet meteen last van Verward

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:12

ik heb 7 jaar lang een pony gehad (1.14 een shetlander) ik ben nu 16 jaar weeg ong. 57 kg ben 1.60m heb sinds afgelopen sinterklaas een haflinger en rijd zo af en toe nog op die shet. Maar ik ben zeker niet te zwaar voor hem. want hij vindt het iedere x weer leuk als ik op hem rijd. Hij geeft zelfs af en toe nog een bokje (af en toe is hij best dwars maar dat was ook toen ik jonger was) dus als ik te zwaar voor hem zou zijn zou die toch zeker geen bok geven? dat is dan toch té zwaar? Ik heb hem dus nog steeds. En heb hem al 1 keer op proef laten staan. Maar dat is uitgelopen op niks want hij was jaloers op die andere pony die ze daar ook hadden hij bokte steeds en beet naar die andere pony. En hij was weer blij toen die bij mij was Tong uitsteken Ik zie hem ook niet zo gauw met een klein kindje op zijn rug lopen. lijkt me toch wat te gevaarlijk omdat hij dus soms gekke streken heeft en jongere kinderen die dus bij zijn maat passen die gooit hij er (té) gemakkelijk af. Dan is het soms toch beter als er een ervarendere grotere ruiter op zit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:17

Bokken doet hij ook als je te zwaar bent, dat heeft niks emt je gewicht te maken, net als rennen, oren naar voren en graag willen werken. Zelfs mijn dekhnegst si geschikt voor de kleine kinderen om mee te rijden, dus met een beetje inspanning en goede begeleiding kunnen alle pony's dat worden.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:20

Maartje1990 : Dat snappen hun niet..Knipoog Ik heb al vele boze reacties gehad Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:23

karoliena schreef:

Hangt er vanaf, als je alleen te lang bedoelt doet dat écht géén schade aan. Is je kont de dik, ja, dan wel.

Maartje1990 schreef:
(1.14 een shetlander) ik ben nu 16 jaar weeg ong. 57 kg ben 1.60m

een shet van 1.14 weegt zo'n 250 kilo (dat is dan nog ruim genomen, shet hier is 190 en 1.05 groot), en jij met je 57 kilo bent dan 22% van zijn gewicht. Is hij nog te dik (wat de meeste shets zijn) ben je nog zwaarder.
Dus ja, ik vind wel dat je te zwaar bent. Voor 5 minunten in de week zal de schade aan zijn ruggenwervels nog wel meevallen, maar vaker is echt wel slecht.
Ook denk ik dat je met 1.60 met je reet te ver naar achter zit, en op zijn zwakke deel van zijn rug zit.

Bokken kan een teken zijn van belasting op een verkeerde plek. Een paard wat bokt is in de meeste gevallen wat mee mis. Ook dwars zijn is een teken van verkeerde belasting.

Als hij niet goed loopt met kleine kinderen zet je hem voor de kar en laat je hem verder met rust.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:25

Sorry hoor maar dit vink een beetje een rare reactie Verward Die van carlolover dan he Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:26

Dat heeft niks met snappen te maken lorenzolover, als ik mijn pony een uur laat gallopperen dor heel nul zand dat kijtk hij nog blij, maar dat is heel ongezond. Een paard geeft het niet aan als iets niet gezond voor hem is tenzij het op dat moment direct al heel veel zeer doet en dan nog. Mijn pony heeft laatst allemaal spierweefsel gescheur in een achterbeen, de fysio moest met alle kracht srukken voordat hij aangaf dat het pijn deed, terwijl hij al niet eens meer kon lopen met dat been, dus dat zegt al genoeg.

@ Toydoll: Ook emt alleen lang richt je schade aan denk eens aan het aantikken van de voorbenen, het uit balans brewngen van de pony door de lengte waardoor de pony meot overwerken om in balans te blivjen, dat zijn allemaal dingen dei kunnen zorgen voor vroegtijdige gewrichtslijtage en andere vervelende dingen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:29

Maartje1990 schreef:
ik heb 7 jaar lang een pony gehad (1.14 een shetlander) ik ben nu 16 jaar weeg ong. 57 kg ben 1.60m heb sinds afgelopen sinterklaas een haflinger en rijd zo af en toe nog op die shet. Maar ik ben zeker niet te zwaar voor hem. want hij vindt het iedere x weer leuk als ik op hem rijd. Hij geeft zelfs af en toe nog een bokje (af en toe is hij best dwars maar dat was ook toen ik jonger was) dus als ik te zwaar voor hem zou zijn zou die toch zeker geen bok geven? dat is dan toch té zwaar? Ik heb hem dus nog steeds. En heb hem al 1 keer op proef laten staan. Maar dat is uitgelopen op niks want hij was jaloers op die andere pony die ze daar ook hadden hij bokte steeds en beet naar die andere pony. En hij was weer blij toen die bij mij was Tong uitsteken Ik zie hem ook niet zo gauw met een klein kindje op zijn rug lopen. lijkt me toch wat te gevaarlijk omdat hij dus soms gekke streken heeft en jongere kinderen die dus bij zijn maat passen die gooit hij er (té) gemakkelijk af. Dan is het soms toch beter als er een ervarendere grotere ruiter op zit.

Wat ik me afvraag maartje;
Hoe moet de pony aan jou aangeven dat je te zwaar bent?
Als die kan bokken - ben je volgens jou niet te zwaar.....als hij niet bokt - is hij volgens jou braaf....

Wanneer je te groot of te zwaar bent is dat slecht voor z'n gewrichten. Dat kán de pony niet weten en aangeven, omdat hij het pas merkt wanneer het te laat is en er dus pijn aan heeft.

Het is aan jou om ervoor te zorgen dat hij door het rijden geen schade op kan lopen.
Of de pony het nu leuk vind of niet, het is niet altijd gezond.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:31

Toydoll schreef:
karoliena schreef:

Hangt er vanaf, als je alleen te lang bedoelt doet dat écht géén schade aan. Is je kont de dik, ja, dan wel.

Door je lengte kan je op de verkeerde plaats gaan zitten. Wanneer je bovenbeen lang is en dus niet naar beneden hangt, zal je kont verder naar achter gaan.
Ook door de onbalans kan de schade groot worden, dus ik ben het met Karo eens

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:37

karoliena schreef:
@ Toydoll: Ook emt alleen lang richt je schade aan denk eens aan het aantikken van de voorbenen, het uit balans brewngen van de pony door de lengte waardoor de pony meot overwerken om in balans te blivjen, dat zijn allemaal dingen dei kunnen zorgen voor vroegtijdige gewrichtslijtage en andere vervelende dingen

Aantikken van de voorbenen is onzin, dat doen alleen beginners die geen onafhankelijke zit hebben, je moet je onderbenen toch echt wel heel erg naar voren afsteken wil je die raken (of je pony moet 'zwemmen' maar dit is zoiezo al een gewrichtsafwijking die overmatige slijtage veroorzaakt; evenals je ponytje uit balans brengen. Als jij gewoon recht boven je dier blijft hoeft deze echt niet over te werken.
Okay, sommige mensen kunnen moeilijker hun balans vinden op een smalle, kleinere pony, maar dat heeft weinig connecties met je lengte. Ik (toendertijd zo 1.70 en 58 kilo) heb tijden gereden op een dartmoor kruizing van 1.20. Voor een dartmoor een lange rug, dus ik paste er met mn kont prima op; zat net op zo'n 19% van haar lichaamsgewicht. Wel stak ik veelste veel uit met mijn benen. Maar ik heb haar nooit gehinderd, ze voelde me amper. Terwijl een vriendin toen van mij, die nog geen 1.60 was en erg licht, kon niet op haar rijden. Ze was geen slechte ruiter, maar op die kleine dribbel bleef ze amper zitten. Ik heb mijn balans juist beter op kleinere ponys, ik heb het probleem op grotere paarden waardoor ik daar dus ook niet op rijd; anders stoor ik ze.

En als jij geen onafhankelijke zit heb stoor je net zo hard een paard van 1.60; dat heeft weinig met de hoogte van de pony te maken.
Het is wel zo dat sommige paarden (vaak paarden breed in de schouders en heupen) beter tegen onbalans ruiters kunnen dan smalle dieren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:40

superwoman schreef:
Door je lengte kan je op de verkeerde plaats gaan zitten. Wanneer je bovenbeen lang is en dus niet naar beneden hangt, zal je kont verder naar achter gaan.
Ook door de onbalans kan de schade groot worden, dus ik ben het met Karo eens

Waarom zou je bovenbeen niet naar beneden hangen als die lang is? Dat is een balans fout, heeft niets met je lengte te maken.

Of mensen doen hun beugels te kort, omdat ze anders te horen krijgen dat hun benen uitsteken, maar wie zijn fout is dat? Juist van de mensen die zeuren dat je 'te groot' bent, terwijl als ze hun benen gewoon lang laten ze prima kunnen rijden.
Nogmaals, je kont moet idd wel op de pony passen, hoe kleiner de pony hoe kleiner het gedeelte die het gewicht kan dragen, en als jij dan niet in het 14 inch (of what ever) zadel past gaat deze inderdaad verkeerd drukken, dat heb ik ook nooit gezegt.

Maar alleen lange benen en wel een passend kontje zijn geen probleem, mits je een onafhankelijke zit hebt.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:43

@ superwoman,en @karonliena: De pony word gecastreerd en er komt verschijnlijk een ander meisjes op. Zij weten wel waar het over gaat Knipoog

xx Hilde

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:07

@ Carlolover, dat is heel verstandig, maak je foto's als ze komt proefrijden, iedereen smult altijd van shetjes met ruitertjes Knipoog

@ Toydoll: 90 % van de topics en foto's die ik zie met te grote mensen op shetlanders, tikken voorbenen aan, zijn uit balans of zitten op de verkeerde plek op de rug, vaak nog emt een zadel dat niet past of een combinatie van alles. Dus blijkbaar is het neit zo dat je een geode zit kan houden als je te groot bent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:53

bovendien ben je naar verhouding in het geheel groter op een shet. dus zowel naar achter als naar voren heb je minder ruimte over. zo komt het aantikken van de benen vaak voor, omdat de zadels te ver naar voren worden gelegd (verder naar achter kan dan niet omdat het zadel al te groot is), de beugels te kort worden gedaan, etc...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:47

Met al of niet te groot ga ik me niet meer bemoeien.
Mijn visie is duidelijk en die van anderen ook.
(Niet noodzakelijk dezelfde)
Maar HIER moet iedereen eens overnadenken.

Toydoll schreef:

En je gewicht, ik zelf hou ongeveer aan dat ik niet meer mag wegen dan 20% van het gewicht van de pony; maar wel een pony goed op gewicht!
Als de pony overgewicht heeft tel ik dat weer op bij mijn eigen gewicht, dat moet de pony immers ook dragen.

(bij ons komt de paardenweegschaal, we weten dus wel hoe zwaar de ponys optimaal zijn)

Wat ik nog erger vind zijn mensen die te zwaar zijn, en dan hun paard ook vetmesten waardoor ze breder lijken; en dan vind iedereen het plaatje ineens wel goed. Terwijl juist dan het paard ontiegelijk belast word! Het is veel beter dat te doen op een paard wat tegen het magere aan zit, die heeft dan niet óók nog al dat extra gewicht mee te sjouwen!!

En als je dan beseft dat het overgrote deel der paarden en pony's veel te zwaar is en dat paarden en pony's die wel goed in hun spieren zitten, maar geen of weinig vet hebben als mager worden gezien....
(met alle commentaar wat je DAAR weer over krijgt)
Besef maar eens dat WAT te zwaar voor een paard algauw 50kg extra gewicht betekent en dan is hij nog niet eens moddervet.
En dat sleept hij dag en nacht, bij iedere stap, staand doezelend, en bij wat hij ook doet mee.

DAT is heel wat schadelijker dan een ruiter met lange benen maar in balans.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:25

karoliena schreef:
@ Toydoll: 90 % van de topics en foto's die ik zie met te grote mensen op shetlanders, tikken voorbenen aan, zijn uit balans of zitten op de verkeerde plek op de rug, vaak nog emt een zadel dat niet past of een combinatie van alles. Dus blijkbaar is het neit zo dat je een geode zit kan houden als je te groot bent.

Nogmaals, ik blijf in herhaling vallen, als ze op de verkeerde plek van de rug zetten met een zadel dat niet past zijn ze gewoon te groot, en dat vind ik ook niet kunnen!
Dat heb ik elke keer weer duidelijk gezegt. En als jij zelf niet in balans zit moet je les nemen op een manege knol die gewend is aan het gehobbel op zijn rug, net zolang totdat je dat wel hebt.
Dat heeft nog steeds weinig te maken met hoe groot je bent (een ruitertje die qua lengte en grootte goed op een shetje past maar geen balans heeft stoort het dier net zo veel).
Tenzij je dus op de verkeerde plek zit omdat je te groot bent, en daardoor geen balans kan vinden (logisch), dan ben je echt te groot.

Maar als je enkelt en alleen lang bent, en dus wél op de goede plek zit en in balans zit, is er geen probleem

Idje, daar ben ik het ook zeker mee eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:40

Toydoll, jij hebt het over lang en té lang, dan ben ik het zeker met je eens!
Over het overgewicht ook!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:05

Even een vraagje (nav een topic).

Wat zien jullie liever? Een klein kind van 4 die er nog makkelijk op past een shetlander inrijden, of een wat langer kind maar wel met ervaring een shet inrijden?

Er is nl. een topic daarover en ik zit toch wel te twijfelen, want de meesten reageren dat ze liever het te grote kind met genoeg ervaring erop zien met inrijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:13

Ik niet!
Op mijn shet had ook nog nooit iemand gezeten. Mijn nichtje van 2 erop gezet en vast gehouden natuurlijk en de pony deed niks! Al had ik er een groot meisje op laten zitten, weet ik zeker dat ze wel had gebokt. Ze is ookal ong 7 jaar nu.
Wanneer ik een groot meisje erop had laten zitten en ze had een bok gegeven, had je kunnen zeggen: gelukkig toch voor een groot meisje gekozen, terwijl dáár juist op reageerde.

Een goede begeleiding, dat is het belangrijkste!