Je voeten er onder uit is niet erg, sterker, dat zou eigenlijk moeten. Je moet wel nog met je kuit tegen je paard aan zitten. Kom je ook met je kuit onder je paard vandaan ben je in ieder geval te LANG, maar dat wil nog niet zeggen dat je te zwaar bent en je pony je niet kan dragen. Ben je verder wel licht en met een klein kontje, ach, je zit zal er niet mooier op worden maar je pony zal er geen last van hebben. Ik vind dat dus ook geen probleem en je zal mij er ook nooit over horen.
Je moet kijken of je pony zijn rug wel lang genoeg is om jouw kont te dragen; als je gewicht tever naar achter of naar voren komt doet dit wel schade aan het ruggetje. Maar dit is meestal pas bij ponys onder de 1.10 een probleem.
Als iemand weet dat de rug van hun pony te kort is vind ik het erg slecht als ze er toch regelmatig op gaan rijden.
En je gewicht, ik zelf hou ongeveer aan dat ik niet meer mag wegen dan 20% van het gewicht van de pony; maar wel een pony goed op gewicht!
Als de pony overgewicht heeft tel ik dat weer op bij mijn eigen gewicht, dat moet de pony immers ook dragen.
Dat betekent voor mij (66 kilo) dat het om en nabij de 1.25 wel ophoud, hangt ook veel af van de bouw van de pony. Maar dit alleen voor 'lichtere' arbeid.
Bij de zwaardere sporten (endurance, crossen, springen op hoog nivo) houd ik max 15% aan; wat voor mij neerkomt op minimale stokmaat ongeveer 1.40 (hangt ook weer af van de bouw uiteraard).
(bij ons komt de paardenweegschaal, we weten dus wel hoe zwaar de ponys optimaal zijn)
Mijn ponys zijn 1.45 arabier(om en nabij de 450),
en 1.53 connemara pony (iets meer dan 500 kilo; op 500 kilo was ze nog te mager).
Ik ben dus 1.75 groot en mijn max gewicht is 66 kilo (altijd je zwaardere dagen/momenten aanhouden)
Ik rijd endurance, western, amateur springen en recreatie.
Rijd iemand die echt te zwaar voor zijn/haar paard of pony vind ik het ook slecht, alleen er wat van zeggen ligt wel moeilijker; gewicht is toch een gevoelig onderwerp. Maar misschien is het wel een goede motivatie voor de ruiters om aftevallen, voor het welzijn van hun pony. Wat ik nog erger vind zijn mensen die te zwaar zijn, en dan hun paard ook vetmesten waardoor ze breder lijken; en dan vind iedereen het plaatje ineens wel goed. Terwijl juist dan het paard ontiegelijk belast word! Het is veel beter dat te doen op een paard wat tegen het magere aan zit, die heeft dan niet óók nog al dat extra gewicht mee te sjouwen!!

Ik zie hem ook niet zo gauw met een klein kindje op zijn rug lopen. lijkt me toch wat te gevaarlijk omdat hij dus soms gekke streken heeft en jongere kinderen die dus bij zijn maat passen die gooit hij er (té) gemakkelijk af. Dan is het soms toch beter als er een ervarendere grotere ruiter op zit.