Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:40

Gebroken voetassen?
Waar heb je die foto's gezien? Kun je me links geven?

ps Kiwiko: ik ben absoluut geen expert hoor!!
Als je echt meer verdieping wilt, meld je dan 'es op het forum van hoefnatuurlijk. Daar gaan ze echt diep op de materie in. Mijn kennis reikt zover als Jovarna's hoeven (de dingen die ik bij haar hoeven tegenkwam en -kom) en het meelezen op dat forum.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:48

ik wil me daar niet aanmelden........ weet je ik ben zowizo al een paria daaro

er was een tijd geleden een topic op bokt en ik moet zeggen dat ik daar erg van schrok.

misschien ook niet representatief maar dat is wel HET beeld wat MIJ bij is gebleven. en dan de mensen die er zo trots op waren dat zo een paard er zo bij staat....... kon er niet bij.

Ik wil van alles leren, en geloof me ik lees best heel veel mee op hoefnatuurlijk en paardnatuurlijk........ en ik leer er ook best van, zeker wel......... maar er gaat voor mij ook een berg het bekende prullenbakkie in :D omdat het voor mij niet werkt

Pellie

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:53

Jovarna schreef:
Dennis schreef:
Steunsels laten zitten: les 1 opleiding hoefsmid . Weet je wat er in de naam zit? Steun-sels, geven dus steun. Haal de steunsels weg, weg steun .

Ik geef toe, ben een groentje en heb nog een hele lange weg te gaan.

Serieuze vragen aan jou:
Waar bieden volgens jou en de hoefsmidopleiding de steunsels dan steun aan? Wat gebeurt er zonder deze steun en dus wat is het nut c.q. de functie van steunsels? Waarom is het goed en de bedoeling dat ze doorgroeien, over de zool klappen en over de zool heen groeien?
Wat gebeurt er volgens jou wanneer je de steunsels kort houdt (gelijk met de zool)?

steunsels? what's in a name, want alleen in het Nederlands hebben ze die naam dus ja... s t e u n s e l s . . .

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:01

Even een klein puntje over steunsels en verzenen. Bij verkeerd bekappen en bijhouden van de hoeven ontstaat het probleem van omgekrulde verzenen en steunsels. Een goede smid kan dit probleem voorkomen door de hoeven op de juiste manier te behandelen, maar dit is dus niet door de steunsels zover weg te hakken, dat er niks meer te draaien valt.

De foto's waar Kiwiko het over heeft, die ken ik ook. Bovendien draagt Strasser uit om de hoeven in een bepaalde hoek met de grond te zetten met het doel de onderlijn van het hoefbeen parallel met de grond te krijgen. Het is hierin ESSENTIEEL om te beseffen dat de natuur het hoefbeen niet voor niets in een hoek met de aarde heeft geplaats. En dan kleine hint:dat heeft alles te maken met het zo bejubelde break-over punt.

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:40

KiWiKo schreef:
er was een tijd geleden een topic op bokt en ik moet zeggen dat ik daar erg van schrok.

misschien ook niet representatief maar dat is wel HET beeld wat MIJ bij is gebleven. en dan de mensen die er zo trots op waren dat zo een paard er zo bij staat....... kon er niet bij.

Ik wil van alles leren, en geloof me ik lees best heel veel mee op hoefnatuurlijk en paardnatuurlijk........ en ik leer er ook best van, zeker wel......... maar er gaat voor mij ook een berg het bekende prullenbakkie in :D omdat het voor mij niet werkt

Dat topic heeft m.i. het NB of TB geen goedgedaan. Als ik twijfels had zijn ze door die foto's kompleet weggenomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:11

Jovarna schreef:
Gebroken voetassen?
Waar heb je die foto's gezien? Kun je me links geven?

ps Kiwiko: ik ben absoluut geen expert hoor!!
Als je echt meer verdieping wilt, meld je dan 'es op het forum van hoefnatuurlijk. Daar gaan ze echt diep op de materie in. Mijn kennis reikt zover als Jovarna's hoeven (de dingen die ik bij haar hoeven tegenkwam en -kom) en het meelezen op dat forum.

ik ben een ontzettende natural, vind de site hoefnatuurlijk heel goed, maar dat forum... ik zou er zeker niet lid van worden, ik vind er een heel vervelend sfeertje hangen. kan je beter bij het nhforum gaan kijken. Of gewoon eens het boek van strasser lezen.

ben trouwens heel benieuwd hoe een tb omgekrulde verzenen aanpakt, alleen met wiggen of doen ze ook iets met de bekapping?

steunsels worden trouwens bij strasser gezien als een trekkracht. Trekt de hoef weer terug nadat hij optimaal heeft uitgezet. Er wordt alleen op gesteund bij high-impact, dus galoperen op harde ondergrond of na een sprong.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:13

volgens mij is er een duidelijke reden waarom bij natuurlijk bekappen de hoef door de mens wordt bijgewerkt. Namelijk omdat de slijtage van de hoef niet helemaal perfect is. Want geen probleem is bij een paard dat zo rond loopt, maar wel minder goed voor het paard is als hij een extra last van de ruiter te dragen heeft.
Net zo goed als dat jij voor een flinke wandeling een paar goede schoenen aan trekt.

Voor alle duidelijkheid, dit is maar een verklaring die in mij opkwam, maar het kan zijn dat dit niet klopt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:17

Ik heb er vandaag weer even een tijd rondgeneuzeld........... maar mijn site is het ook niet.........

Gewoon het trappen naar beneden halen van mensen die gewoon goed werk afleveren.

Ik heb een post gedaan in het debat........ maar die post is heel snel weer weg gehaald........ halelua verhalen mogen gepost worden......... critische niet.

Manou heeft zeker een punt, zowizo is wat wij doen niet natuurlijk......... dus moeten wij het paard zoveel mogelijk helpen bij zijn onnatuurlijke diensten

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:23

dat kan je dus op meerdere manieren opvatten, ik denk persoonlijk zo: als het al niet natuurlijk is wat we met paarden doen (rijden dus ) dan zorg ik dat alle andere omstandigheden wel zo natuurlijk (lees: gezond) mogelijk zijn, zodat ze van die paar dingen die ik met d'r doe minder last heeft.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:37

wel grappig... wordt er gevraad: wie is tegen? eerste mensen die reageren zijn mensen die voor zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:48

ik heb ook nog niemand gezien/ gehoord die per definitie tegen is eigenlijk...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:41

merrieveulen schreef:

dat heet open staan maar mi gat de deur steeds verder dicht vwb NB en alles wat er bij hoort...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:52

Alane schreef:
merrieveulen schreef:

dat heet open staan maar mi gat de deur steeds verder dicht vwb NB en alles wat er bij hoort...

vind ik ook ja. ik hou me ook bezig met bepaalde 'natural' dingen, maar ik doe mijn best om geen mensen te veroordelen die het anders doen. natuurlijk is iedereen ervan overtuigd dat hij of zij de beste manier heeft, anders zou je het niet zo doen, maar er zijn meerdere goede manieren. en wat voor mijn paard goed is, kan voor een ander paard helemaal niet goed zijn.

ik ben voor 24/7 weidegang. door omstandigheden op stal is dat nu even niet mogelijk, en moet Faram 's nachts op stal. als ik hem kom halen, staat hij al hinnikend bij het hek. hij vindt het dus niet erg om op stal te staan, al zou 24/7 weidegang voor hem lichamelijk misschien beter zijn.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:50

precies... heb jij een bepaalde overtuiging niets mis heb ik ook, maar de mijne is niet zalig makend en waarschijnlijk de jouwe ook niet, beide wegen gaan naar Rome zo ook de gulden middenweg, en dat gedeelte ontbreekt voor mij te vaak... zonder te zeggen dat de andere kant minder goed/slecht/slechter/of wat dan ook is... maar een weg is op die grote kaart die zou moeten leiden naar het aller beste wat past bij het paard dat IK verzorg/onder mijn hoede heb...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:29

De allerbeste weg voor het PAARD is de weg die het dichtst bij zijn natuur staat.
Alle andere wegen zijn het meest geschikt voor de MENS die gebruik wil maken van het paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:01

Alane schreef:
merrieveulen schreef:

ja ik ben er ook niet helemaal open voor.
Ik hoor zo regelmatig dat veel mensen natuurlijk bekappen en denken te weten wat hoord en hoe het hoord maar dat een paard er alleen maar slechter op word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:02

merrieveulen schreef:

vind ik ook ja. ik hou me ook bezig met bepaalde 'natural' dingen, maar ik doe mijn best om geen mensen te veroordelen die het anders doen. natuurlijk is iedereen ervan overtuigd dat hij of zij de beste manier heeft, anders zou je het niet zo doen, maar er zijn meerdere goede manieren. en wat voor mijn paard goed is, kan voor een ander paard helemaal niet goed zijn.

ik ben voor 24/7 weidegang. door omstandigheden op stal is dat nu even niet mogelijk, en moet Faram 's nachts op stal. als ik hem kom halen, staat hij al hinnikend bij het hek. hij vindt het dus niet erg om op stal te staan, al zou 24/7 weidegang voor hem lichamelijk misschien beter zijn.

Weet je dat is met mijn paard ook zo, maar ook omdat hij het is gewend. Als ze altijd om een vaste tijd binnen gehaald worden, gaan ze om die tijd bij het hek staan, mijn paard hoort mijn auto al van uit de verte aan komen en ziet mij voorbij rijden, als het rond zijn tijd is, moet ik hem niet lang laten wachten want dan gaat hij door het lint. Maar zomers als het warm weer is of overdag te heet, gaat hij s'nachts naar buiten en dat vind hij de eerste keer en de tweede keer raar, maar de 3 keer heel normaal, het is maar wat ze gewend zijn. Als ze buiten genoeg te eten hebben,dus geen honger hebben rond hun voedertijd omdat ze toch al genoeg hebben kunnen knabbelen, raken ze het heel snel gewend. Hebben ze honger dan zal hij heel humeurig worden als je hem steeds te lang laat staan.
[/quote]

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:10

Is idd maar net wat je paard gewend is.
Mijn Kevin werd toen hij nog in pension stond altijd helemaal gek als er andere paarden binnen werden gehaald en hij niet, dat betekende voor hem namelijk dat zij wel eten kregen en hij niet.
Toen wij hier gingen wonen en de paarden dus ook ben ik ze buiten gaan voeren, probleem was in een week opgelost (hij moest wel een weekje ongeveer wennen) en er was niets meer aan de hand, hij kon gewoon buiten blijven.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:11

Arabesk schreef:
De allerbeste weg voor het PAARD is de weg die het dichtst bij zijn natuur staat.
Alle andere wegen zijn het meest geschikt voor de MENS die gebruik wil maken van het paard.

en wie bepaalt of een manier het dichste bij de natuur staat EN goed is voor het paard?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:21

Alane schreef:
en wie bepaalt of een manier het dichste bij de natuur staat EN goed is voor het paard?

Dat ìs al bepaald. (nl. door de natuur zelf...!)

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:45

T@nj@ schreef:
Is idd maar net wat je paard gewend is.
Mijn Kevin werd toen hij nog in pension stond altijd helemaal gek als er andere paarden binnen werden gehaald en hij niet, dat betekende voor hem namelijk dat zij wel eten kregen en hij niet.

Lijkt mij eerder dat hij het eng vond om alleen buiten te blijven, van nature weet hij dan dat hij gegarandeerd poemavoer is. Het voer zal hem niet hebben kunnen boeien als hij met zijn voeten in een enorme voerton stond, namelijk het gras.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:03

24/7 buiten is ALTIJD beter dan 24/7 op stal voor een paard

vergelijk het met een zeehond, die stop je toch ook niet in een badkuip om m vervolgens 1 uurtje per dag in het bassin te trainen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:46

Fronton schreef:
Lijkt mij eerder dat hij het eng vond om alleen buiten te blijven, van nature weet hij dan dat hij gegarandeerd poemavoer is. Het voer zal hem niet hebben kunnen boeien als hij met zijn voeten in een enorme voerton stond, namelijk het gras.

Nou, ik ken mijn eigen paard denk ik ietsjes beter dan andere mensen maar hij bleef niet alleen achter hoor, er stonden er nog een stuk of 30 waarvan er zeker 15 gewoon ook snachts buiten bleven.
Als er smiddags weidemaatjes binnen gehaald werden betekende dat voor hem gewoon dat het etenstijd was, punt. Nu is dat niet meer, ten eerste krijgen ze van mij buiten eten en ten tweede doe ik dat ook niet op gezette tijden (en nu ga ik een hoop commentaar krijgen vrees ik....) omdat mijn tank een ingebouwde klok heeft en ben ik 5 min. te laat verbouwd hij het hek en ieder paard wat daar in de buurt durft te komen.
Nu zal ik wel weer te horen krijgen dat mijn paard dan een onopgevoed dominant etc.etc.etc. beest is........... als ik maar echt weet wat er werkelijk in mijn paard omgaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:35

Nou, nee T@nja, niet van mij. Je kunt een paard zo conditioneren dat hij bijna robot is, maar zoals jij dat doet is er in mijn visie niks aan te merken.

Ik sta nu op een nieuwe DHZ stal met het oogmerk elkaar te helpen, maar krijg nu al te horen, mijn paarden krijgen Stipt op 08.00 u te eten en gaan stipt om 11.00 u naar buiten en 16.00 uur naar binnen en weer te eten, of ik mijn steentje in dit rooster bij wil dragen. Nou krab, krab, ik doe mijn eigen paard wel en als ik s'avonds zijn voerbeurt doe, geef ik voor de rust op stal hun paarden wel de rest van hun hooirantsoen. 16.00 of 18.00 uur naar binnen maakt mijn paard dus niks uit, hij weet dat ik kom en als er genoeg gras staat, vind hij 19.30 ook wel goed. Zo een heelijk makkelijk ding.

Idd samen uit en samen thuis, maar alleen maar omdat de voerton open gaat en hij die niet wil missen. Als de andere paarden op stal staan, kun je hem gerust s'morgens buiten zetten en pas om 19.00 u binnen halen, als er nog een avondzon is, staat hij zelfs in zijn uppie nog achterin. Maar als zijn maatje om 17.00 weg gehaald wordt en hij niet, gaat hij uit zijn dak, niks poemavoer, gewoon Ze gaan eten. Het eerste wat hij doet als hij op stal komt is zijn neus in zijn voerbak stoppen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:02

Precies zoals mijn tank het deed toen hij nog savonds op stal stond

Maar ik heb al eens eerder een behoorlijke bak ellende over mij heen gehad hier op Bokt toen ik vertelde dat ik niet iedere dag strak op de zelfde tijd voerde. Ik kreeg te horen dat paarden een strak ritme nodig hebben en daar moet je niet vanaf wijken, nou ik wel dus, niets zo ergerlijk als een paard met een overduidelijke ingebouwde klok