discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:04

Yvonnelind schreef:
@Lusitana: Jij leest dingen die ik niet schrijf, ik stel je gewoon een belangstellende vraag, verder niet. Ik stel die vraag aan jouw..........

Ik stuur je een pb, want het antwoord heeft ook niets met deze discussie te maken

Anoniem

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:28

Maar als spieren alleen goed getraind worden bij LDR ,betekent het dan dat het gros van nederland met verkeerd gespierde paarden rijd

Ik ben helemaal niet tegen LDR ,alleen vind ik dat de ruiters het moeten gebruiken die het kunnen.Ik kan het niet ben lang zo ver niet en hou mij daarom bij de klassieke manier.

Als ik alleen al zie dat een groot deel van bokt zijn pessoa verkeert gebruikt en blijf volhouden dat ze het goed doen.Dan denk ik dat je heel voorzichtig moet zijn met het promoten van LDR.

Ik vind Anky trouwens een top ruiter daar kan ik niks anders dan bewondering voor hebben.

Een gelukkig uiteinde voor iedereen, *o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:45

Silvana, er zijn idd heel veel mensen die een verkeerd bespierd paard rijden. Of heel erg ontwikkeld op de voorhand, en nauwelijks op de achterhand, weinig tot geen buikspieren, overdreven nek en verder nauwelijks bespiering, flinke onderhals. Soms bijna geen bespiering en toch rondhobbelen.

Het lijkt mij ook niet makkelijk om een correct bespierd paard te krijgen als je niet behoorlijke rijervaring hebt en goede intruktie. Al die hulpmiddelen die toegepast worden is dan toch om de ruiter te helpen het paard op een manier te laten lopen om bespiering te laten krijgen, maar als het in een houding loopt en niet fatsoenlijk zijn spieren aanspreekt, heb je er nog niets aan. Dus mijn mening is dat als je LDR doet omdat je vind dat je zo fantastisch kunt rijden en fanatiek traint, maar eigenlijk niet weet wat je doet en die zijn er zat, je je paard wel in een houding dwingt, maar niet op een correcte manier de juiste spieren aanspreekt, door ze aan te spannen en ook weer vrij vlot te laten ontspannen, je iets aan het doen bent, dat nergens op slaat en niks met training van spieren te maken heeft. Zeker niet als ze dan ook no 45 minuten in die houding rondsleuren. Mijn bescheiden mening is dan ook nog dat er maar weinig ruiters zo ver zijn dat ze voelen en weten wat ze doen als ze met LDR bezig zijn, dan zit je toch al ver boven de basissport uit met je prestatie.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:03

in elke sport zie je vooruitgang, bv. in het zwemmen: als je videobanden ziet van jaren geleden, tja, toen zwom men ook slechter dan nu, nu gebruikt men de spieren correcter, verbeterde techniek,...
hetzelfde met tennis, ijsschaatsen, atletiek,...

alles gaat vooruit, en we komen steeds meer over ons lichaam en dat van het paard te weten, waardoor we gerichter kunnen trainen om de bewegingen en het lichaam van het paard beter te maken (en dat is toch een van de doelen van de dressuur?).

dus wat Clayton zegt, tja, zo'n statje kan je voor elke sport maken.

yellow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 09:13

Citaat:
silvana schreef:
Maar als spieren alleen goed getraind worden bij LDR ,betekent het dan dat het gros van nederland met verkeerd gespierde paarden rijd

Ik ben helemaal niet tegen LDR ,alleen vind ik dat de ruiters het moeten gebruiken die het kunnen.Ik kan het niet ben lang zo ver niet en hou mij daarom bij de klassieke manier.

Als ik alleen al zie dat een groot deel van bokt zijn pessoa verkeert gebruikt en blijf volhouden dat ze het goed doen.Dan denk ik dat je heel voorzichtig moet zijn met het promoten van LDR.

Ik heb net een nieuwe info gevonden waar LDR en klassieke trainingsopvattingen naast elkaar gehouden worden.

Is wel weer de pagina waar de discussie mee is opgestart, maar ik vind het wel interessant

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=327

Ik denk dat er zo veel verschil zit in beide methodes, dat je niet kan zeggen LDR is een aanvulling op de andere.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:42

LDR is geen methode, het is een trainingstechniek die bovenop een klassieke opleiding komt. Je kan pas met LDR gaan werken als je je klassieke basis in orde hebt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:37

Methode=systeem=techniek. Maakt het wat uit hoe je het noemt? Laten we nou niet op alle slakken zout leggen en de naamsverdediging heeft ook niets met de inhoud te maken. Natuurlijk moet je eerst gewoon kunnen rijden om wat dan ook toe te passen. Maar deze discussie gaat over wát er dan toegepast wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:25

yellow123 schreef:
Ik heb net een nieuwe info gevonden waar LDR en klassieke trainingsopvattingen naast elkaar gehouden worden.

Is wel weer de pagina waar de discussie mee is opgestart, maar ik vind het wel interessant

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=327

Ik denk dat er zo veel verschil zit in beide methodes, dat je niet kan zeggen LDR is een aanvulling op de andere.

Ik heb net ook weer even deze link doorgelezen (Ulrike is wel actief met plaatsen van nieuwe info zeg...). Maar of ze weet niet wat LDR inhoud, of ze plaatst bewust gekleurde informatie.

Als een paard LDR getraind wordt, moet hij op elk moment de hals op elke hoogte kunnen dragen en is er veel afwisseling in hoofd/hals houding. Zij gaat er hier van de verkeerde stelling uit dat het paard alleen maar diep loopt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:45

Ik denk dat het diepgaan is waar mensen op reageren. De rest zou ze worst wezen. Als het zonder het diepgaan ging, was er geen haan die er naar kraaide.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:09

Nee maar als jij als informerende site bijvoorbeeld roept: Bij LDR wordt het paard of diep ingesteld of in de wedstrijdhouding hoog ingesteld en daar tegenover bij Klassiek een paard wordt in elke houding maar voor de loodlijn ingesteld, dan ben je suggestief bezig.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:24

Je kunt niet zeggen dat ze niet diep worden ingesteld, of het weglaten, want dan heb je het niet meer over LDR. Wat is je probleem?
Er ZIT diepstellen in LDR, dát is waar men over valt en over schrijft.
En zolang er geen compleet boekwerk en info site bestaat over de rest, is het ook makkelijker om maar een dingetje aan te pakken, maar dat terzijde.
Nog iets anders terzijde:
Wat me ook opvalt is dat de tegenstanders "niveau" zouden moeten hebben voordat ze het er over "mogen" hebben, maar dat bij de voorstanders iedereen maar mee mag blaten die fan is van de een of andere topper die het gebruikt. Want onderbouwd wordt er niet door voorstanders (even gebruikers van het systeem er buiten gelaten, daar komt wel wat info vandaan) of men komt met citaatjes aan.

yellow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:23

Citaat:
Ik heb net ook weer even deze link doorgelezen (Ulrike is wel actief met plaatsen van nieuwe info zeg...). Maar of ze weet niet wat LDR inhoud, of ze plaatst bewust gekleurde informatie.

Als een paard LDR getraind wordt, moet hij op elk moment de hals op elke hoogte kunnen dragen en is er veel afwisseling in hoofd/hals houding. Zij gaat er hier van de verkeerde stelling uit dat het paard alleen maar diep loopt.

Nee, dat doet zij niet, maar elke minuut zo lopen is – volgens haar info - niet goed voor het paard.

Ulrike zegt ook zelf, dat zij de contra informatie wil weergeven, omdat de paardenpers alleen de pro informatie publiceert .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:45

yellow123 schreef:
Citaat:

Nee, dat doet zij niet, maar elke minuut zo lopen is – volgens haar info - niet goed voor het paard.

Ulrike zegt ook zelf, dat zij de contra informatie wil weergeven, omdat de paardenpers alleen de pro informatie publiceert .

Zij beweert op haar site dat zij de verschillen tussen LDR en klassiek wil uitleggen en roept daarna allemaal suggestieve dingen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:13

die suggestieve dingen worden door de LDR-fans ook gebruld naar de klassieke training.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:44

Iedereen die serieus met LDR bezig is, zal dat altijd vanuit een klassieke basis doen. Het is een extra er boven op voor wedstrijdruiters die net dat beetje extra soepelheid willen hebben.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:07

waarom won iemand als Reiner Klimke dan OS? zijn paard (als voorbeeld Ahlerich) liep eerlijk opgericht, achterhand er perfect bij, neus exact en altijd op de loodlijn, geen irritant zwaaiende staart, aangespannen buikspieren, mooie bovenlijn,...

en wat moet iemand als Marlies van Baalen dan doen? of Coby, die werd toch ook vierde in Sydney? en hun paarden waren toch erg soepel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:15

Karl66 schreef:
Iedereen die serieus met LDR bezig is, zal dat altijd vanuit een klassieke basis doen. Het is een extra er boven op voor wedstrijdruiters die net dat beetje extra soepelheid willen hebben.

Lusitana schreef:
Natuurlijk moet je eerst gewoon kunnen rijden om wat dan ook toe te passen. Maar deze discussie gaat over wát er dan toegepast wordt.

Voor de tweede keer.
Voor dat beetje extra soepelheid wordt dus oa dat diep vragen gebruikt waar mensen vraagtekens bij zetten of dat wel goed is voor een paard. Daar gaat het even over en als je blijft herhalen, komen we niet verder.
Wat denk je van de vraag van Biepje?

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:39

Yvonnelind schreef:
@Lusitana: Ik stel die vraag aan jouw, omdat jij de enige ruiter op dit topic bent die nog nooit GP heeft gereden, maar wel ervaring heeft met het rijden van een juist uitgevoerde piaffe, naar eigen zeggen.

What??????
Je wilt me toch niet zeggen dat hier 20 pagina's volgekletst is door enkel ruiters die GP hebben gereden of nog rijden????!!!!!
Als dat zo is, meld zich hier naast Lusitana nummer 2 die verre van die klasse is.
Ben trouwens geen tegenstander van LDR, mits het door de juiste personen met de juiste paarden gebeurt.
Ik zie bij mezelf op stal ook erg veel door mede amateurtjes gebeuren waarvan ik denk .....ohohhhhh.....hoe rijd je je paard naar de k.lote.
Maar zeg het maar niet, want dan heb je er geen verstand van (en zij wel)

Ik heb een vrij moeilijk paard (engels volbloed) met kissing spines en die krijg ik absoluut niet rond, dus houd het bij VWNW, dat is zowel voor haar als voor mij al werk genoeg.

Ik heb trouwens wel erg veel respect voor Tyrza, dat ze ondanks de vele weerstand tegen LDR toch probeert duidelijk te maken wat haar gevraagt word en ook dat bereikt heeft waar hier menigeen enkel maar kan van dromen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:43

uhm nee, het is gewoon zo dat Lusitana geen GP rijdt (in die zin van de bevestigde klasse op wedstrijd), maar het thuis wel kan rijden en dus ook een piaffe kan rijden (maar dat dus nog nooit heeft gedaan op wedstrijd)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:44

Ahhaaaaa....ik dacht al

yellow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 04:03

Citaat:

Zij beweert op haar site dat zij de verschillen tussen LDR en klassiek wil uitleggen en roept daarna allemaal suggestieve dingen.

De anatomie van en paard (wervels en ligament) lijkt mij toch niet bepaald suggestief. En de lichaamsuitdrukking van een paard kan ook iedereen zien, indien hij ook maar wil. Zij heeft het over de verschillende opvattingen.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:50

Weet je wat ik héél erg vind? Dat er reeds mensen beginnen te kijken naar het voorbeengebruik. Jaja, staat in 1 van de topics van Jumping Mechelen: oh, wat heeft het paard zulk mooi voorbeengebruik. Maar ho maar, als je naar die achterbenen kijkt .
Ik heb altijd gedacht dat het voorbeen door het achterbeen wordt gestuwd, domme ik .
Maar ja, ik ben jaloers en mag er niet over mee spreken want!!! ik heb nog nooit op dat niveau gereden. Nou, nog een geluk dat alle internationale juryleden gp hebben gereden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:12

Shake hands Nevermind, ik heb ook nog nooit op dat niveau gereden en zal dat ook nooit doen ook.
ik ben gewoon lekker een recreant die ontzettend veel van d'r paard houd en de liefde over en weer belangrijker vind dan prestatie.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:22

ik zou niet weten waarom we er geen commentaar op mochten hebben...

tjaha Nevermind, ik dacht toch ook wel dat achterbenen een rol speelden .

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:29

Maar Biepje toch, dat komt omdat wij Belgen zijn en Belgen presteren niks in de dressuur ...

Dus, ik wil wel graag een antwoord hebben, waarom pro-LDR's er wel mogen over praten alsof ze alle waarheid in pacht hebben en anti's niet? En al helemaal als er wordt verweten dat we onze tegenargumenten uit de lucht grijpen, uiteindelijk betekent dat, dat jullie julie pro-argumenten ook uit de lucht gegrepen zijn. En, over dat het wel goed is omdat ze al zoveel gewonnen hebben, daar ben ik absoluut niks mee: dressuur is een jurysport.