Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:57

Pinky_girl schreef:
Soeskia schreef:
Enkel vooraan zijn manen, waar de deken tijdens het grazen een beetje open komt te staan, zijn zijn manen weg.

Dit is op te lossen door de hoofdkap te bestellen. Dit beschermd uiteraard het hoofd maar valt ook een deel over de hals, precies het deel wat er vrij komt als je paard zijn hoofd naar beneden doet. Super dus!

Oh kijk ik dacht dat er dan nog een stuk open bleef. Nou die onthouden we voor volgend jaar Dan gaat hij mooi weer op.

Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 01:21

kjoetie schreef:
voor de paarden die echt heel erg last hebben van eczeem is het volgende misschien het proberen waard.
Zoek (of plant voor volgend jaar) een hederaplant,vooral bekend als de gewone klimop.

http://www.baaij-hoveniers.nl/images/kl ... .jpg[/img]

voer iedere dag vanaf februari een handje hederabladeren door het voer. De meeste paarden vinden het zelfs lekker dus dat is geen probleem. Het liefst zo vers mogelijk, geen takken, alleen de blaadjes. Eventueel met wat knoflook. It works like a charm! Ik heb een arabische merrie van 24 verzorgd, die al haar hele leven zware eczeemklachten had, tot bloedens toe schuurde, en die nadat ik hiermee begon de hele zomer zonder deken in een wei aan een bosrand gestaan heeft, waarbij de manen zelfs doorgroeide in de zomer. Het is allicht het proberen waard, ik ben er superpositief over.

Hoi Kjoetie,

Wil je even aangeven waar ik dit topic kan vinden? Via de knop: zoeken probeer ik van alles, zoeken op hedera, op klimop, op Kjoetie. Misschien doe ik het helemaal verkeerd hoor, maar hoe weet ik nu onder welk onderwerp ik moet zoeken. Ik vind dat er heel veel informatie op Bokt staat, maar het lijkt mij zo onoverzichtelijk. Hebben jullie nog tips voor me?

Groeten, Noa

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:06

Je moet eens op alle topic's klikken en dan staat er boven de topic, een sticky. er staat dan bv; hier is VMR voor bedoelt ofzo. Moet je eens lezen. Misschien word je daar iets wijzer van.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:11

heeft het zin om een paard nu no een boettdeken te kopen, terwijl hij al schuurt?

mijn paard heeft er heel veel last van en ik heb al alles geprobeerd... nu wil ik wel een boett, maar ik ben zo bang dat hij nog jeuk zal hebben en het deken aan flarden zal scheuren... de prijs is niet niks..

verder vroeg ik me af welke maat ik moet nemen, mijn paard is 1.51 groot en zwaar gebouwd zie profiel)

neem ik dan beter een van 1.50 tot 1.75 of toch maar tot 1.50?

zijn jullie paarden nu volledig verlost van schuren of niet? (waar schuren ze dan nog wil indien niet)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:40

Ik denk dat het nooit te laat is voor een deken. Kan je paard schuren in de wei? Dan loop je natuurlijk meer risico.

Zou voor een deken gaan van 1.50 en groter, maar misschien kan de ruitersportzaak waar je 'm gaat kopen beter adviseren. Ik heb zelf ook een zwaar gebouwde pony van 1.52, die heeft zobiezo de dekenmaat altijd 1 maat groter.

Mijn (andere) pony is volledig van het schuren af. Ze heeft vanaf eind maart de boett op en alleen het kleine stukje net voor haar uiers is niet bedekt, daar houdt ze nog een klein beetje last.
Voor de rest kan ze gewoon op stal en lekker in het land zonder dat ze helemaal hyper wordt van de jeuk.
Ik vind het mijn geld dubbel en dwars waard.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:56

Luna is veeeel rustiger op de wei. Toch, als ze de kans ziet, zal ze aan haar nek gaan schuren. Ik denk dat dat eerder een automatisme van haar is geworden. Ik denk ook dat de bos manen onder haar deken haar soms kribbelt. Een paard zonder exzeem gaat ook soms schuren, maar die dragen geen deken dat ze kapot kunnen schuren. Daarom hebben wij ook de gehele wei anti-schuur afgemaakt zodat ze nergens kan gaan schuren met haar deken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:34

Soeskia:
Ja dat is echt ideaal aan de deken hoor. Dat hebben ze super bedacht. Er komt dus nooit een stuk manen vrij, want anders is het imo nog tevergeefs...

Acilon:
De kans dat ze nog een poging doen met deken is er uiteraard wel. Maar het zal ongetwijfeld helpen om de weide schuurvrij af te zetten zodat rollen en eigen achterbenen het enige zijn om te krabben. Beetje rottig voor de pony misschien maar anders komt deze natuurlijk nooit uit de visuele cirkel van jeuk, schuren, genezen, jeuk enz.
De Boett werkt dus ook genezend, want de beesten kunnen er vanaf dat moment niet meer bij, dus kan de huid eindelijk gaan genezen.
Ik heb afgelopen jaar ook midden in het jaar geprobeerd een boett deken te kopen maar helaas, overal uitverkocht. Heb toen de rest van de periode met Horsol gesmeerd en daar was ik ook super tevreden over. Vroeg dit jaar een boett aangeschaft en nu is het nogsteeds een helemaal compleet paardje zonder jeuk!

Lunas:
Automatisme klopt! Pinky ging in de winter zelfs vaak aan de poetspaal nog even 'head bangen' zoals hij het die afgelopen zomer veel deed toen hij echt jeuk had. Nu doet hij dat eigenlijk nooit meer maar wel zodra ik hem in zijn stal zet (waar dus ook nog eens geen beesten kunnen komen om hem te steken) gaat hij meteen zijn staart schuren.. Gelukkig staat hij 24/7 buiten..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:03

Acilon, Schuurt jou pony nou nog? Die van mij heeft de helft van de zomer met een deken en de rest zonder gelopen. En die schuurt nou niet meer.
Wil je trouwens je deken bestellen bij reitersport Zilke? Niet doen, ben er echt niet tevreden over!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:34

hoi, ik ga zo nog even het hele topic doornemen maar eerst even reageren.

ja mijn paard schuurt nu nog steeds en behoorlijk zwaar. staart en manen kaal, ook op de schoft en ter hoogte van de lenden... dit jaar is het veel verergerd (heeft het nog maar van vorig jaar in augustus)

ik heb ook al fenonolf geprobeerd maar niks helpt.

probleem is dat mijn paard 24 op 24 op de wei loopt met een grote loopstal. maw plaats om tegen te schuren zat. zelfs om gewoon acher te haken met deken ook. ik vraag me dan ook af hoe ik in godnaam mijn stal/wei schuur en achterhaakproof hou... hoe doen jullie dat? ik zoek even een foto van de stal...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:40

Afbeelding

daar aan de linkerkant zie je de hoek van de stal, dat is zijn favo schurplaats... ook andere 2 hoeken (die niet op de foto te zien zijn) staat hij aan te schuren...

jammergenoeg is de stal niet van mij en kan ik hem dus niet naar eigen keus aanpassen (zoals jullie zien is het deze winter pas verbouwd)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:15

Kun je niet een stukje weide afzetten zodat ie niet bij de schuur kan komen?

Idd een beetje vervelend voor je paard, maar hij zal er ff door moeten.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:31

sja, hij staat de hele dag op stal eigenlijk omdat het hier ook nog eens niet te doen is van de dazen.. hij is ook wat ouder (23) en kan niet zo goed meer tegen de warmte.. het laatste wat ik wil doen is zijn stal afnemen, met of zonder deken..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:44

Mijne schuurt dus niet meer dankzij de zonnebloemolie, misschien kan je het ook eens proberen. Ik maakte altijd een bak met zonnebloemolie, deed ik een paar teatree duppels door en wat aloe vera zalf. Voor het hele van de huid. Ze heeft al weer haar!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:20

Acilon schreef:
sja, hij staat de hele dag op stal eigenlijk omdat het hier ook nog eens niet te doen is van de dazen.. hij is ook wat ouder (23) en kan niet zo goed meer tegen de warmte.. het laatste wat ik wil doen is zijn stal afnemen, met of zonder deken..

Het risico dat je deken stukgeschuurt wordt is groot dan natuurlijk
Ik persoonlijk kies er liever voor dat mijn paard niet kapot gaat en hyper is van de jeuk.
Vervelend dat niks helpt, bij Jewel hielp alleen de D-itch van de paardendrogist een beetje, en bij Steffie dus weer iets anders. Misschien kun je nog een aantal andere dingen proberen.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:30

maar zonnebloem olie, dat plakt toch verschrikkelijk?+ als ze daarmee op de wei lopen in de zon kan je nog brandwonden hebben ook..

waar ik vroeger reed waren ook veel paarden met ecxeem, daar probeerden ze zelfs met frituurvet... resulaat paarden die naar frieten roken en toch nog schuurden.

ik was hem nu iedere dag met lavendel en daar voelt hij zich supergoed bij, werkt heel verzachtend, wonden genezen mooi (hij is momenteel egens'open' gewoon kaal, ook de verharde ruwe opgezwollen huid is weg door de lavendel)... maarja met zoon slecht weer heb je zowiezo minder last. dus dan werkt lavendel goed. maar vanals de zon er echt goed doorpriemt en het warm wordt is lavendel helaas niet genoeg.

ik weet het echt niet meer. nog meer smeerseltjes proberen heeft geen zin meer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:52

*schop*

vraag!!!!!

welke deken bevalt nu t beste?
de mijne krijgt er straks ook een en ik zit te denken aan de pagony eczema.

iemand bekent mee?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:07

Ik zweer nogsteeds bij de boett deken. Pinky voor het eerst sinds heeft 30 cm manen! Misschien zijn de andere ook goed hoor, ik heb alleen de boett gebruikt, maar ik ben ZEER tevreden!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:00

Luna heeft deze zomer voor de eerste keer haar BOETT-deken opgehad. Jammer genoeg heeft ze er toch heel wat gaten ingeschuurd. Zo heeft ze vb. de hele staartflap erafgeschuurd. Daartegenover staat wel dat Luna nu manen heeft van 40 cm lang en dat heb ik nog nooit gezien bij haar. Als je dan weet dat de winter er aan komt en ze niet gaat schuren, wil dit zeggen dat ze volgend jaar zeker 60 cm manen gaat hebben. Dus toch wel wat lof over het BOETT-deken.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:04

ellepel schreef:
vraag!!!!!

welke deken bevalt nu t beste?

Vroeg ik me laatst ook af!
Ik open er zometeen maar een topic over!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:15

Ik was eerst wel vaker te vinden in dit topic, maar helaas is mijn lieve merrie Sikiley plotseling overleden afgelopen zomer. Ze had behoorlijk eczeem en na jaren een boettdeken heeft ze het laatste jaar een ivanhoe deken gehad. Ik was er eerst niet zo tevreden over, hij was zomaar stuk. Nadat de wei dekenproof was gemaakt beviel hij qua draagcomfort beter dan de boett moet ik zeggen.
Nu vertoont mijn haflingermerrie ineens vage tekenen van maneneczeem Ik denk erover om voor de zekerheid in maart maar zo'n halsdeken op te doen. Zijn er hier mensen die zo'n halsdeken hebben voor hun paard? Hoe bevalt dat?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:00

De deken van Guinness bevalt me heel goed, ze heeft een mooie blauwe van Loesdau (duitse 'divoza'). Ondanks dat ze op stal toch wel wat geschuurd heeft en dat mijn andere merrie haar soms verwoedt staat te knabbelen in de manen, nog geen enkele beschadiging. Deken blijft goed zitten en droogt supersnel. Enige nadeel: de hoofdkap is knudde, bij de oren is die gemaakt van heel fijnmazig gaas en dus na 1x ergens tegen aanwrijven kapot. Volgend jaar wil ik eens kijken of ik een hoofdkap van Boett kan aanmeten op mijn deken.

De halsdeken van Ivanhoe heb ik ook, beviel op zich goed, maar ik had er al wel vrij snel wat kleine gaatjes in en heb er al eens een nieuwe klip op moeten zetten (1 zomer gebruikt). Ik heb het idee dat hij wel wat langzamer droogt, het is vrij dikke stof.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:21

Ik zou toch voor de boett gaan. Je bent misschien iets meer geld kwijt, maar naar mijn idee voor meer kwaliteit.

Een bekende van me heeft de pagony, ik heb het idee dat ie minder sterk is dan de boett. Hij heeft deze zomer overleeft, maar er zaten wel flink gaatjes e.d. in. Mijn boett is nog helemaal heel.
Dan heb ik ook een voorbeeld-pony qua dekens

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:37

Sikiley had eerst altijd een Boett, maar die stof werd zomaar gaar (na 1 seizoen al). Bovendien vind ik de Ivanhoe halsdeken praktischer in het geval van Amber; zij heeft geen jeuk aan de staartwortel dus heeft ze ook niets aan die staartflap die eraan zit.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:11

Ik zweer ook bij de boett! Dit is al het 3e jaar dat ik die heb en werkt nog steeds goed! Dit jaar heeft ze die niet veel omgehad ivm veulen en heb ik moeten smeren (helaas begint ze nu opeens weer veel met schuren, heel de zomer was ze zowat schuurvrij en smeerde ik bijna niet!).
Boett deken durf ik nu niet om te doen, omdat ik een springhert heb gefokt en bang ben dat hij met zn benen in de bilriem/stiek blijft hangen.

Nu hopen dat het 's nachts gewoon snel gaat vriezen, al die stomme rotmuggen moeten WEG .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:49

Ik heb de deken er vorige week afgehaald en er een winterdeken op gegooid.
Zijn er meerderen die er al mee gestopt zijn?