De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:02

Stro eten doen ze vaak zat idd uit gewoonte, of uit verveling.
Mocht er een vezeltekort zijn, dan vul je die aan door hooi, en kun je het strobed weglaten.
Te veel stro eten geeft kans op strokoliek, een gevoelig paard reageert daar snel op. Dan zou ik ze toch liever van het stro afhalen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:30

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 13-03-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:54

Alsof er geen bacterien zitten in een dikke laag stro.
Daar liggen ze een keer in,en zitten meteen onder de poep en urine plekken.
Nee,da's gezond en hygienisch!!

Vlas neemt de urine op,en droogt erg snel in.
Ik heb mijn paard ook sinds kort op vlas staan,en ik hoef alleen de drollen er uit te scheppen.
Ze ligt wel in de stal,maar heeft (bijna)geen urine vlekken meer.
Op stro had ze dat wel,en ik ga een paard swinters ook echt niet elke dag wassen.

Weet je wat een bacterien er in die mest vlekken zitten??
Het paard is zelf een bron van bacterien...of ze nou op stro of op vlas staan.

Vlas eet ze niet op ,en met stro deed ze dat wel.
Ik geef haar genoeg kuil om te eten,zodat ze zich niet verveeld.

Ze vind het ook heerlijk om in te liggen.
Stro verschuift vaak als een paard gaat liggen,zodat ze uiteindelijk op de kale vloer liggen.
Met vlas heb je daar al bijna geen last meer van.

Nee,ik hoef echt geen stro meer.
Als een ander dat wel wil,best..maar kom niet met onzin aan dat vlas onhygienischer dan stro zu zijn...

taormina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:59

Mensen pas op dat je paard/pony niet van het vlas eet.
Wij hebben er een net voor de dood weggehaald vlas zorgde voor dikke koeklaag in de maag wat al het vocht van de maag aantrok.
Waren er net op tijd bij de kliniek had geen goed woord over voor vlas wij waren de 4e in een week tijd.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:05

nog een keertje dan maar, ik heb het vandaag in een ander topic ook al getypt:

mijn paard staat op vlas en ik ben beslist niet goedkoper uit: stro zit in de stalprijs inbegrepen en dat gebruik ik dus niet, betaal er wel voor. Vlas moet ik zelf kopen en laten brengen en ik moet nog zelf uitmesten ook, de stroboxen worden door de boer uitgemest (zit ook bij de prijs in)

Waarom dan toch vlas??????
Omdat mijn paard een box met stro in 1 minuten leeg eet. Hij komt uit Oostenrijk en daar voerden ze stro als ruwvoer, de rest van de nacht lag/stond hij dus op het kale beton, stel je voor hoe smerig hij was als bonte met veel wit.

ik heb hem nu 3 jaar op vlas staan en het bevalt prima, ondaks dat het me per maand zon 50 euro extra kost en iedere dag een half uur tijd (reken dat maar eens uit in geld) blijft mijn paard op vlas staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:08

Japke_Z schreef:
Owens_hartje schreef:
Goedkoop, goedkoop. Hele verkeerde bezuiniging. Als je het zo duur vind, waarom neem je dan een paard/pony. Sommige mensen leren het NOOIT. Je moet eens kijken wat de grootste behoeft en must zijn in de voeding van onze viervoeters. Bezuinig nooit op voeding, dan vraag je om problemen.
Vezels is het belangrijkste wat op het menu staat voor de paarden. dat houd in hooi en STRO. Ik heb ooit vlas gebruikt. Ik kan maar 1 ding zeggen erover. Het is smerig en vol bacteries, de meeste tijd van de dag staat daar je paardje in. Ik zal het dan ook nooit meer gebruiken.
Maar het is wat iedereen er zelf van vind. Meer gemakzucht, en de prijs.
Als ik daar op zou moeten letten dan verkocht ik mijn paardje aan iemand die het wel kan betalen en die niet op de prijs let van een baaltje stro.

Helemaal mee eens, weetje hoeveel bacterien er in je paard z'n lekkere warme vlasbedje zitten?? Wie gaat er nou slapen op de mesthoop omdat het zo lekker warm is? blegh, dan maar meer tijd en geld kwijt aan dagelijks goed uitmesten, ik zet m'n paarden niet in een broedkamer voor bacterien en schimmels!

Dan denk ik toch dat jullie iets niet goed snappen. Jullie praten over een potstal en dat is Vlas of Stro, net wat je uitkomt. Kijk, dat vind ik ook vies. Maar als je elke dag gewoon uitmest, de mestballen en de natte plek is het hygienischer. Waarom? Vlas neemt meer vocht op, natte plek zoals in een strostal zul je in een vlasstal niet zien. Het vocht loopt in een dikke plasstraal naar de bodem van de stal door de vlas heen en het vlas neemt meteen het vocht op. De bovenlaag is dan dus droog. Om de dag kun je die met de mestvork eruit scheppen, is gewoon een dikke plak die je oppak. De mest is ook droger, die kun je gewoon als balletjes er uit halen. Stro daarentegen is veel natter. Als ze plassen heb je meteen een natte plek die afgeeft waar ze met hun deken in kunnen gaan liggen en dan heb je een natte plek in de staldeken. Het vocht uit de mest wordt ook niet opgenomen door het stro dus als ze er in gaan staan of liggen is het ook nat.

Bacterien? Die heb je nu eenmaal altijd in een stal, hoort bij paarden, Tetanus worden ze voor ingeent en een gezond paard heeft genoeg resistentie tegen ziektekiemen. Hygiene in een stal dat doe je zelf door regelmatig de drinkbak en etensbak schoon te maken, ook eens de stalvloer en elke dag Goed uitmesten.

Heb je dan nog wensen? Neem je Ecolit, daar zit een bacteriedodend middel in.

Heb je wel eens gezien hoe een paard in zijn stal aan het wroeten is? lekker tussen de mest nog wat zoeken, lekker met zijn neus in het stro? Lekker al die schimmelsporen op ademt, lekker tussen het vieze stro zoekende en etende wat er nog ligt? Vlas is niet interessant voor ze, dus die neus gaat er ook niet doorheen.

Toen mijn paard nog op stro stond en ik elke dag opstrooide, had hij de volgende dag allemaal gaatjes gegraven met zijn neus om de graantjes op te pikken. Heel paardeigen, niks mis mee.Maar vind je dat dan wel hygienisch? Zoals ze buiten staan te ruiken aan elkaars mest? Als ze buiten op de wei staan en van de grond af eten, daar geen bacterien?

Ik vind dat je overdrijft. En over bezuinigen over voer? Waar staat dat? Mijn paard krijgt gegoeg gras en hooi, hij heeft geen stro nodig. Die stofzooi komt er bij mij nooit meer in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:11

taormina schreef:
Mensen pas op dat je paard/pony niet van het vlas eet.
Wij hebben er een net voor de dood weggehaald vlas zorgde voor dikke koeklaag in de maag wat al het vocht van de maag aantrok.
Waren er net op tijd bij de kliniek had geen goed woord over voor vlas wij waren de 4e in een week tijd.

Wat voor paard heb je? koudbloeden hebben de neiging het te eten, vandaar de vraag. Hoe lang stond je paard al op vlas?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:12

Japke_Z schreef:
Owens_hartje schreef:
Goedkoop, goedkoop. Hele verkeerde bezuiniging. Als je het zo duur vind, waarom neem je dan een paard/pony. Sommige mensen leren het NOOIT. Je moet eens kijken wat de grootste behoeft en must zijn in de voeding van onze viervoeters. Bezuinig nooit op voeding, dan vraag je om problemen.
Vezels is het belangrijkste wat op het menu staat voor de paarden. dat houd in hooi en STRO. Ik heb ooit vlas gebruikt. Ik kan maar 1 ding zeggen erover. Het is smerig en vol bacteries, de meeste tijd van de dag staat daar je paardje in. Ik zal het dan ook nooit meer gebruiken.
Als ik daar op zou moeten letten dan verkocht ik mijn paardje aan iemand die het wel kan betalen en die niet op de prijs let van een baaltje stro.

Helemaal mee eens, weetje hoeveel bacterien er in je paard z'n lekkere warme vlasbedje zitten?? Wie gaat er nou slapen op de mesthoop omdat het zo lekker warm is? blegh, dan maar meer tijd en geld kwijt aan dagelijks goed uitmesten, ik zet m'n paarden niet in een broedkamer voor bacterien en schimmels!

Sorry, deze twee hebben dus écht niets gelezen (of niets begrepen)over vlas.
Natuurlijk mag je allemaal je eigen voorkeur hebben, maar kam een ander dan niet meteen zo af.

Het nadeel van een (pot)stal van stro is dat er ook nog schimmels in zitten, bij vlas heb je dat niet. Vlas is stof- en schimmelvrij.
Schoner én hygienischer dus!
Daarnaast, beste betweters-zonder-voorkennis , veel paardenhier staan overdag buiten, paard te zijn, en in de nacht pas binnen.
Dus over de prijs (het is voor mij duurder) en gemakzucht (ik was met een stro-stal sneller klaar) en wat al niet meer... niet zo slap zwetsen als je er niets vanaf weet.
Dank u.

[edit] ik sluit me totaal aan bij Russel, dis drukt zich beter uit dan dat ik kan [/edit]

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:23

Ik heb een koudbloed..(tinker) maar ze eet het tot nog toe gelukkig niet...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:28

ik heb ook een koudbloed (Noriker) en die eet het ook niet

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:34

ik heb geen ervaringen met vlas, want mijn pony is gelukkig schoon op stro en eet het haast niet.
hij krijgt gewoon 3 keer per dag aardig wat hooi zodat hij van het stro afblijft.

als mijn pony al het stro op zou eten, zou hij zeker op vlas overgaan met een plak stro per dag voor de darmen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:38

Mijn koudbloed eet het ook niet overigens.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:58

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 13-03-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:02

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 13-03-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:29

@Japke_Z, dan is het verstandiger om op alleen die berichten te reageren dmv bv quoten. Nu heb je het over vlas in zijn algemeenheid en als je het hele topic leest, best veel , dan lees je dat de meesten gewoon uitmesten.

Ken trouwens boere-pensions die in de winter 1 keer in de maand uitmesten en die paarden staan op stro, doen ze dus voor de warmte. Het is een manier van mesten/potten en niet specifiek vlas. Vlas is juist hygienischer dan stro. Laat Stro eens 2 jaar liggen, heb onlangs 2 strobalen van minimaal 2 jaar oud weggegooid. Het ziet er niet uit, het ruikt ontzettend muf, is ontzettend stoffig, half vergaan en dan heb je nog kans op beestjes erin. Vlas van 2 jaar oud dat overigens in plastic is verpakt, is nog steeds als nieuw.

Mogelijk dat er mensen zijn die 2 keer per jaar hun stal uitdoen. Zullen het paarden zijn die zomers 24 p/d buiten lopen en in de winter als het koud wordt alleen de nacht binnen? 24 u p/d op een potstal is m.i. ook niet zo super.

Wel eens jaarlingen in de winter bij de fokker zien staan? Zo een grote loopstal waar er ong. 30 in staan? Staan op een gigantische laag stro, de laag wordt gepot en als ze het voorjaar er na weer naar buiten gaan of worden verkocht, wordt de stal leeggehaald en de pot-stro uitgereden op het land. Komt vaker voor dan je denkt. Wellicht heeft jouw jaarling ook zo een winter doorgemaakt. Soms staan ze een heel jaar zo.

Een pak vlas losse verkoop kost ong. 5,50 tot 6 euro, een pak stro losse verkoop kost ong. 1.10 tot 1.25 , gemiddeld 1 pak vlas per week en hoeveel balen stro? Diegene die flink opstrooien ongeveer 3 balen per week? Wat is goedkoper? Als je dan ook nog zoals zojuist geopperd was, stro als ruwvoer gaan voeren samen met hooi, wie is goedkoper uit? De vlasgebruikers moeten meer hooi voeren omdat vlas niet voor consumptie is. Dat geldpraatje is dus onzin.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:47

Ik bespaar met vlas zo 700 euro per jaar. Met stro moest ik 1 x per maand de bak laten legen. Nu is dat ongeveer 4 a 5 x per jaar.

Het valt op dat de paarden meer liggen en languit liggen. Ze vinden het dus fijner dan stro.
Overdag lopen onze paarden buiten. Als ik mest zie liggen in de box dan haal ik het er uit. Als ik het hoor soppen, dan haal ik de natte plek er uit.

Voor ons geen stro meer als bodembedekking. 1 paard krijgt wel een plakje stro om te knabbelen. De andere hebben er geen behoefte aan. Als ik een plakje in de box gooi, dan is het in no time door de hele stal heen. Ik voer wel als ze op stal staan kleine porties kuil of hooi.

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:00

Katja schreef:
Owens_hartje schreef:
en ik heb er een pony bij in staan. dus die 2 maken er echt een lekkere bende van. Maar als ik gewoon alle dagen de natte plekken eruit haal ben ik wel goedkoper uit dan met stro... ook omdat je met de afvoer van je mest veel goedkoper uit bent.. je hebt veel minder af te voeren.
ik gebruik vlas nu 1 1/2 jaar. en ik wil nooit meer wat anders!

Als je dan toch zo goed voor je paard wilt zorgen waarom staat die dan het grootste gedeelte van de dag op stal?
Wij hebben vlas omdat de beesten er superschoon opstaan en ook de prijs telt mee.
Wat ik minder aan vlas uitgeef kan ik weer aan andere dingen uitgeven zoals onbeperkt hooi als ze buitenstaan.

Mijn paardje doe je geen plezier om hem buiten te zetten. Dan breekt hij uit en loopt hij terug naar zijn stal. Ook op de stal waar ik nu nog sta hebben we een probleem wat het land aan gaat. Dat heb je als je in de randstad staat. Er is hier weinig of niets. Ik ben ook bezig om daar verandering in te brengen. (andere stal met wel veel land)
Maar dat is hier makkelijker gezegt dan gedaan.
Het ligt er helemaal aan in welk gedeelte van het land je zit. Ik zou ook wel vrijstaand zelf willen wonen, maar dat is hier niet te betalen. Ook doordat je werk gebonden bent is het moeilijk om naar het oosten of het noorden te verkassen. Want daar is het wel het beste voor mens en dier. De randstad is een beetje dieronvriendelijk aan het worden.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:44

In Friesland is een oud boerengezegde: "een vies varken leeft langer".

Zit een bron van waarheid in. Als paarden zo vies van onhygienisch waren, zouden ze in de weide ook zeker niet in de drassigste modderpoel willen rollen.
Mijn [naam verwijderd] neemt zelfs geen genoegen met een schone stal - hij zal zijn uiterste best doen er binnen no-time- een vreselijk smerige hut van te maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:18

Dees schreef:
In Friesland is een oud boerengezegde: "een vies varken leeft langer".

Zit een bron van waarheid in. Als paarden zo vies van onhygienisch waren, zouden ze in de weide ook zeker niet in de drassigste modderpoel willen rollen.
Mijn Vagebont neemt zelfs geen genoegen met een schone stal - hij zal zijn uiterste best doen er binnen no-time- een vreselijk smerige hut van te maken

haha, hoe natter viezer en hoe meer het stinkt hoe beter, heerlijk kreunend het gezicht er in vegen en die hals niet vergeten.

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:11

Sorry, deze twee hebben dus écht niets gelezen (of niets begrepen)over vlas.
Natuurlijk mag je allemaal je eigen voorkeur hebben, maar kam een ander dan niet meteen zo af.

Het nadeel van een (pot)stal van stro is dat er ook nog schimmels in zitten, bij vlas heb je dat niet. Vlas is stof- en schimmelvrij.
Schoner én hygienischer dus!
Daarnaast, beste betweters-zonder-voorkennis , veel paardenhier staan overdag buiten, paard te zijn, en in de nacht pas binnen.
Dus over de prijs (het is voor mij duurder) en gemakzucht (ik was met een stro-stal sneller klaar) en wat al niet meer... niet zo slap zwetsen als je er niets vanaf weet.
Dank u.

[edit]
ik sluit me totaal aan bij Russel, dis drukt zich beter uit dan dat ik kan [/edit]
[/quote]
OK Vlas is stof en schimmelvrij, helemaal mee eens hoor *dummie* maar wat gebeurt er nou toch, Het vlas ligt al een aardige tijd in de box, is het dan nog schimmelvrij, en zonder bacterien.Nou de mijne laat ik het liefst in de strond rollen van nog geen 24 uur oud, als hij dat maar niet doet als het er al een tijdje aangekoekt in zijn stalletje ligt te verrotten. Leg jij maar een drol neer in een hoek en kijk eens na 1 week hoe mooi groen die is geworden.
Oh ja bij ons is ook een koudbloed vreselijk ziek geweest van het eten van vlas. Het wordt ook zeker door sommige dierenarten niet aangeraden om het te gebruiken. Integendeel zelfs. Ik heb zat huiswerk gedaan, en heb al ruim 30 jaar ervaring in de verzorging van paarden. En ik kan je vertellen dat het een harde wereld is, zeker als ze af moeten worden geschoten in de stal omdat je ze niet meer overeind kan krijgen. Oh ja voor ik het vergeet. het is ook goed voor de hoefjes van je paardje. De bacterien weten dan ook hun weg wel. En zeker als ze er gevoelig voor zijn, nou dan rotten ze er aardig onderuit hoor. Ik heb ruim 1 jaar een paard op vlas gehad, op een stal waar dat vol pension was en alles inbegrepen. Ik ben er letterlijk en figuurlijk voor gevlucht. En jaar later is die zelfde stal toch ook erg hard terug gekomen van het vlas. En alles staat daar nu op stro. Met uitzondering staat er 1 op zaagsel, want dat is 10 keer beter dan vlas.
Ik ben hier verder over uitgepraat. Het is maar wat je er zelf van vind en hoe belangrijk je trouwe viervoeter voor je is. Btw ik mest elke dag en haal alles er uit. Alleen het schone laat ik liggen en 2x per week haal ik hem helemaal leeg. En buiten dit alles beoordeel ik niet, maar laat mijn ervaring spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:19

Je mag zeker je beoodeling melden, maar je bent nog steeds vaag wat er dan gebeurt is. Idd hebben koudbloeden meer de neiging vlas te eten dan warmbloeden en een goede leverancier meldt dat ook. Vlas mag gegeten worden maar dan een paar hapjes en niet de halve stal. Natuurlijk weet je ook dat er zat paarden ziek worden van het eten van veel stro, zeker bepaalde kwaliteiten stro kunnen ziekmakend zijn.

Je doet nu net alsof iedereen die zijn paarden op stro heeft staan, altijd nette schone stallen heeft en die op vlas staan composthopen zijn. Ik heb heel veel gruwelijk vieze stro stallen gezien, kleddernat, gruwelijk naar amoniak stinkendm, beschimmelde drollen achterin en dagelijks een flienterdun laagje stro over de rommel, ziet er zo netjes uit als je je paard terug zet op stal Voor mij de reden geweest om te vluchten uit dat soort pensionstallen. Door het stoffigegebeuren van die stro die overigens elke dag uitgeschut moet worden, lekker veel stof elke dag, zit ik nu met een paard dat CB heeft.

Ik zou eens zeggen kom eens kijken wat een droge stal ik heb, gigalaag verse vlas, want hij heeft 1 plasplek die elke dag wordt weggeschept en 1 plek voor de drollen, helemaal achterin de stal. Als dat er uit is, heb ik een schone droge stal en het vlas wat ouder dan een week is doe ik altijd in de leeggeschepte plek waar de plasplek lag, dus dat is in een week tijd opgebruikt. Zeker weten dat de meesten die proper op stal zijn dit zo doen.

Laten we het even bij de propere houden!!!

Dan die hoeven. Idd is ZAAGSEL heel slecht voor de hoeven, ze drogen uit en koeken in de hoeven omdat zaagsel minder vocht opneemt dus eerder koekt en nat wordt. De bovenlaag als die nat wordt, blijft die nat. Gaat die in de hoeven koeken dan gaat het broeien en kan hoefzweren e.d. geven. Vlas is los, koekt niet en maakt de hoeven ook niet droger. Integendeel zelfs. Ze staan nooit in een natte stal dus rotstraal zoals je bij stro kunt krijgen en komt veel voor bij pensionstallen die elke dag goed uitmesten te tijdrovend en te DUUR! vinden want dat kost elke dag te veel stro.

Je mag best je mening hebben, maar je hebt te veel een bril op. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je praat vlas nu helemaal de grond in en geeft nu iedereen de schuld van gemakzucht en geldbesparing. Neen, stro is gemakkelijk en kost minder. Is zeker niet gezonder voor paarden. Kijk eens bij klinieken? Staan ze niet op zaagsel of vlas?

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:39

[quote="russel"]
Je doet nu net alsof iedereen die zijn paarden op stro heeft staan, altijd nette schone stallen heeft en die op vlas staan composthopen zijn. Ik heb heel veel gruwelijk vieze stro stallen gezien, kleddernat, gruwelijk naar amoniak stinkendm, beschimmelde drollen achterin en dagelijks een flienterdun laagje stro over de rommel, ziet er zo netjes uit als je je paard terug zet op stal Voor mij de reden geweest om te vluchten uit dat soort pensionstallen. Door het stoffigegebeuren van die stro die overigens elke dag uitgeschut moet worden, lekker veel stof elke dag, zit ik nu met een paard dat CB heeft.

In dit opzicht ben ik het helemaal met je eens. Het is soms treurig zoals de paarden er bij een ander op stro bij staan. Ik noem dat strobezuiniging, maar wel verkeerde bezuiniging.

Ik heb 1 paardje en hij is niet groot. Ik hou hem elke dag goed bji en heeft een prima strobed. Bodem is niet in zicht. Ik ben zo'n 14/16 balen per maand kwijt. Maar hij heeft er wel een lekker bed voor. Hoefrot heeft hij nog nooit gehad, het is idd hoe verzorgd ze er bij staan.
Tot op heden heb ik veel paardjes op vlas zien staan. Bij ons op stal wordt het ook gebruikt. Maar er zijn nog te veel mensen die het op een verkeerde manier gebruiken. Zo krijg je idd Composthopen. En geloof me dat is nog slechter voor de paarden die luchtwegproblemen hebben.
Mijn paardje heeft ook last van zijn luchtwegen. Hij staat op stro en hij heeft er geen last van.

Je hebt het over een slechte kwaliteit stro. Dat geef je dan toch zeker niet aan je paardjes. Je bent zelf eindverantwoordelijk voor wat jij je paard te eten geeft.
Ik wil het beste voor mijn paardje, dus de troep mogen ze houden. Ik ben alles zelf gaan kopen, en als het me niet aanstaat neem ik het niet en ga ik het elders halen. En de prijs maakt me totaal niet uit, als het maar goed is.
Als ik mijn paardje schoonmaak is hij uit de box, ik strooi flink in het rond met het stro, zodat de stof goed weg kan. Maar ook als het stro erg goed is dan heb je niet schrikbarend veel stof.
Als ik ontdek dat er veel stof in een baal zit dan sla ik de baal buiten uit elkaar. Zo voorkom je een hele stofbende in je stal en heeft mijn paardje er ook niet veel last van.
Maar je kan hier zo uren over doorpraten. Iedereen doet toch zoals hij/zij denkt goed te doen. Dat is ieders recht. Ik deel alleen mijn ervaringen, en op gebied van vlas zijn die geheel niet goed.
Jij hebt er wel een goede ervaring mee en nog een aantal mensen. Dat is ieder zijn bevindingen.
Maar met vlas of met zaagsel, maakt niet zo veel uit. MOET je meerdere malen per dag de hoeven zeker uitkrabben. Als zaagsel goed wordt gebruikt dan is dat ook geen probleem. Alleen in zaagsel zit meer stof als in vlas.
Als de hoeven van je paardje verrot gaan komt dat meestal dat de stal niet goed schoon is en dat hij te lang in zijn eigen vuiligheid moet staan. Maar er zijn veel mensen die geloven het wel. Ik heb er zat gezien die in hun eigen stront en zeik stonden, schrikbarend en je kan er niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:24

Over vuiligheid kunnen we idd nog wel uren praten Niet mijn ding. Ik krab de hoeven van mijn paard nooit uit. Erg He? Er zit nl nooit wat in. Als hij de stal uitloopt en het einde van de gang heeft bereikt naar de poetsplaats, ligt alles al in de gang

Maar we snappen elkaar denk ik wel.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:16

Hier nog 1 die elke dag de hoeven uit krabt
Er zit bij mijn paarden ook niks in de hoeven. Als ze naar buiten gaan, dan ligt er een beetje vlas van de stal naar de paddocks of het land. De hoeven zijn wel beter geworden sinds ze op vlas staan.
Ik heb ongeveer een jaar of 20 paarden op stro gehad, maar nu staan ze sinds een jaar op vlas en nooit meer stro.

Ik heb 2 schimmels en die zijn echt veel witter. Af en toe zie een een gele ligplek. Scheelt ook weer extra poetsen. Ook geen hobby van me!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:27

Owens hartje - hoe bedoel je dat ik niets van vlas heb begrepen?
toch raar dat ik het dan al sinds 2001 gebruik

Je kon nog eens wat van me leren.... Als je je paard graag op stro hebt staan, waarom dan verder afgeven op vlas? Is zaagsel dan een beter alternatief voor vlas? ik dacht het niet! En Hennep... een hele dure in verhoudign tot vlas. Stro heeft een hele rits nadelen die vlas niet heeft.

De medaille heeft altijd 2 kanten. Maar ook dat moet je leren...
Leuk onderschrift heb je trouwens