VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:28

prachtig beschreven TS :knuffel: ;(

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:38

Zo hee ik dacht ik ga niet janken... Zit hier tranen met tuiten te huilen. Paarden weten zoveel meer dan wij denken, voelen zoveel meer dan wij weten... Dat met de wind was een teken van Nosey.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:41

Het is volbracht. |( Mooi de windvlaag en fijn dat ze er ook klaar voor was. Als ik de laatste kerstfotos zie zie ik wel opengesperde neusgaten, wat meestal toch ademproblemen verraad. :(:)

Gelukkig heeft Nosey liefde leren kennen, een naam, een volle buik, veiligheid en warmte in elke vorm die bestaat. Dat is dan een grote troost nog. :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:13

Waarschijnlijk dacht ze dat ze al in de hemel was..

Hier ook tranen, vind het nog steeds zo oneerlijk voor haar. Maar als de ademhaling weer verslechterde na het stoppen met de medicatie dan waarschijnlijk wel de juiste keuze.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:59

Hier ook dikke tranen over nosey en haar laatste reis.
Kan het niet helpen maar dit paard was in mijn hart gekropen, die blik <3
Zo fijn dat haar laatste tijd vol met liefde was en ze in alle rust aan haar laatste reis begonnen is.
Zal dit paard niet snel meer vergeten.
Lieve TS, je hebt het goed gedaan en heb diep respect voor jou .
Heel veel sterkte :knuffel:

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:03

Ook hier als stille mee lezer rollen de tranen over mijn wangen. Wat was ze een geweldig paard wat helaas op de verkeerde plek geboren was. Gelukkig heeft nog een paar prachtige weken bij jou gehad.

Ik wil ook zeggen dat ik heel veel respect voor jou hebt ts! Ondanks alles heb je er alles aan gedaan om haar toch de kans te geven die ze zo verdiende. Bedankt dat je ons Nosey hebt laten kennen! Heel veel sterkte met dit zware verlies :knuffel:

Dag lieve nosey heel veel plezier aan de andere kant van de regenboog Y;(

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:44

Heel veel sterkte TS, het is een rollercoaster geweest en je hebt die als een held uitgezeten.

Nosey, geniet van je vrijheid nu

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:14

Hoe gaat het met jou ts? :knuffel:

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:57

Wat een verhaal… wat heb je het prachtig beschreven TS!
Je bent zo enorm goed bezig voor deze lieverds. Heel veel sterkte Y;(

Vreselijk wat de mens een dier aan kan doen..

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:32

Heel veel sterkte lieve TS. Gelukkig heeft ze nog een paar mooie weken gehad bij jou. Die afscheidfotos zijn prachtig.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:06

Ach nee, heel veel sterkte met het verlies van Nosey. :knuffel:

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:39

Veel sterkte TS. Wat een ontroerend en mooi afscheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:16

Hopelijk gaat het een beetje met je en hopelijk gaan de andere twee wel goed .
Ik geef je een knuffel!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:36

Hoe gaat het met je? :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:38

:knuffel: knuffel vanuit hier. Hopelijk gaat het met jou en de andere twee paarden goed!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:24

Wat zijn jullie lief en meelevend allemaal en sorry iedereen voor de radiostilte...

Dit topic is nog wat confronterend, Nosey heeft altijd de hoofdrol gehad hier. En ook in het dagelijks leven. Ondanks dat ze maar heel kort hier heeft mogen zijn draaide de hele dag om haar. 5x per dag eten geven, medicatie geven, aandacht, verzorging, en de emotionele kant met al die zorgen, dan weer hoop hebben en dan weer het gewoon niet weten.

Dat is allemaal weg gevallen nu. Dat laat een enorme leegte achter, hoewel met nu nog 12 andere paarden het nooit saai is...
Maar toch, om niet elke keer dat vrolijke scheve neusje door de tralies te zien steken in de vraag om brokjes voelt raar.

Om weer even zweverig te doen, Nosey 'voelt' vredig, klinkt raar om te zeggen. Maar het voelt alsof ze eindelijk verlost is van haar zware ziekte lijf en nu vrij is.
Dat geeft mij iig steun :o

Voor haar lichaam werd opgehaald heb ik haar staartharen af kunnen knippen en ook het grootste deel van haar manen en haar mini voorpluk. Dat heeft bijna een week in water moeten staan voor de geur van diarhee eruit was... Haar staart haar is nu wel prachtig wit.
De plukken haar komen straks met een groot afgedrukte foto aan de muur te hangen.
Zij zal nooit vergeten worden.
Ik vind het ook zo mooi om te lezen hoeveel mensen zij heeft geraakt. Hoeveel harten ze heeft gestolen <3

De andere twee doen het goed.
Nu Nosey weg is kan mijn aandacht veel meer liggen op de training van Aurora. Ze heeft nog zo'n lange weg te gaan, als ik de videos van bijvoorbeeld de Mustang Makeover bekijk zijn die paarden echt niets in vergelijking bij wildebras Aurora :Y)
Het aggressieve is veel minder geworden. Ze is absoluut geen vals of gemeen paard, ze is alleen echt een PAARD, in de zin van, zij spreekt paards en als je dat niet snapt kan je een mep krijgen. En als je de staldeur open doet zegt zij in het paards oprotten... Dus we hebben nog steeds regelmatig meningsverschil over wat wel en niet mag :=
Tegelijk vindt ze mensen ook heel eng, wat ook voor haar heftige rand zorgt.
De eerste weken was dat je in de deur opening stond al genoeg om haar totaal in de stress te krijgen. Ze stampte dan heel hard met haar voorbeen op de grond of trapte gewoon willekeurig tegen een muur. En ze heeft behoorlijk wat kracht in die beentjes...

De afgelopen dagen heb ik niet meer met de stick gewerkt (die overigens ook kennis had gemaakt met haar tanden en hoeven) maar echt met mijn hand kunnen aaien. Alleen als ze in een hoek stond en ik op een veilige plek. Ze durft nog niet aan mij te ruiken maar ondergaat aanraking nu. Ik mag haar hele hals, bovenlijn en deel van haar hoofd nu aanraken, ze vindt dat ook niet heel eng meer.
Ik heb ook dus eindelijk die vreselijke klitten uit haar manen gekregen en ze uit kunnen pluizen.
Jeetje wat is ze prachtig :') Super lange manen, de onderste helft zwart, de bovenste helft echt wit door de frosting.... En dan haar boter kleurige vacht en aalstreep <3
Even de fotos van een paar dagen geleden gepakt, moet nu nog betere fotos maken van haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een enorme mijlpaal behaald, ze heeft een halster om... Het was even wat hengelen, ik mag haar neus namelijk absoluut niet aanraken nog. Maar haar oren wel, dus het wat gevis heeft ze eindelijk een halster om...

Afbeelding

Ik heb enigzins wat druk vanuit de overheid van Zweden om haar te trainen. Daarom ga ik nu wat sneller met het mak maken dan ik anders misschien had gedaan. Hoewel dan ook het wel heel handig is als ze zich laat aanraken voor het geval ze ziek wordt en om een keer die hoeven te kunnen bekappen na 9 jaar...

Maar ondanks dat Nosey nu ingeslapen is, blijven we onder verplichte quarantaine. De quarantaine duurt tot Aurora en Nouri mak genoeg zijn om zich totaal door de dierenarts te laten onderzoeken op basis gezondheid en om een bloed test voor Equine Infectious Anemia af te nemen.
Als die test negatief is en de DA verklaart ze gezond, dan mogen ze uit isolatie.
Voor nu kan er nog lang geen DA bij komen, bij Nouri wel, maar alleen Nouri laten controleren heeft geen zin. Het gaat ze vooral om Aurora.
Dus ik probeer zo snel mogelijk haar te trainen zonder onder haar grenzen te gaan.

Twee keer per dag oefen ik 10 minuten met haar, alleen haar laten ontspannen met een mens erbij en aanraken. Nu heeft ze vanochtend haar halster om gekregen dus zal ik gaan oefenen met haar laten wennen op druk daarvan.

Ze is echt groener dan groen. Maar gelukkig heel slim en van zichzelf vriendelijk.

Nouri doet het super, hij blijft nog wat gespannen wat niet heel raar is als je bedenkt dat zijn enige voorbeeld zijn moeder is...
In de nacht staat hij in zijn eigen stalletje, overdag de hele dag buiten met Aurora samen.

Hij laat zich netjes overal aanraken en een halster omdoen, meelopen is nog lastig. Wijken voor druk begint hij te snappen dus dat komt zeker goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:48

Je bent blijkbaar zo sensitief en jullie hadden blijkbaar zo'n band Nosey en jij dat je voelt van haar uit dat het goed is zo en vredig. Wat mooi! En ja dat is troostrijk en zweverig maar ik vind het vooral heel fijn voor je!

Dat worden prachtige paarden moeder en zoon en foto twee van moeder en zoon hebben lijkt het wel, de zelfde blik.
Ik vind het heel pittig voor je dat de druk nog steeds op de ketel is vanuit de Zweedse overheid voor moeder en zoon , ook al vind ik het ook goed dat ze zo voor dierenwelzijn gaan. Ik vind dat je goed bezig bent. Veel progressie heb je al behaald met mams. Sterkte nogmaals met alles.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:13

Phoe, die hete adem van de Zweedse overheid in je nek is ook allesbehalve leuk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:35

Irritant dat gehijg van die overheid.

Maar weet dat je heel goed bezig bent! Je klinkt als iemand die handeld uit verstand, heel goed. Neem je tijd die je nodig hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:53

Wat een gedoe zeg.

Maar wat een mooi gevoel over nosey <3

Ja een paard om nooit te vergeten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:02

Jolliegirl schreef:
Irritant dat gehijg van die overheid.

Maar weet dat je heel goed bezig bent! Je klinkt als iemand die handeld uit verstand, heel goed. Neem je tijd die je nodig hebt.

Inderdaad.. alsof dat gedram iemand in deze situatie helpt. :roll:

Zo te zien laat je je er niet teveel door beïnvloeden ts. Goed om te zien, ook voor Aurora. Knuffel vanuit hier. :(:)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:23

Dat oogje van Nouri op die foto <3 . Zo oplettend. Doe ik het goed baas???? Schattig!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:14

Echt een aansprekend paardje die Aurora.

Ook zij is nog wel mager he.
En Nouri, gaat wel een mooitje worden hoor!
Je ziet nu al de uitstraling.

Het is jammer van Nosey maar Aurora en Nouri zijn net zo goed het volgen waard.
Goed bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:40

Fijn dat Nosey vredig voelt! Ik kan me die leegte heel goed voorstellen..het was echt een persoonlijkheid. En ook zo mooi om te zien hoeveel vertrouwen zij had in de mens ondanks alles. Fijn dat ze vredig voelt, dat is wel zo belangrijk ook voor de verwerking.

Aurora is volgens mij een heel ander type, hopelijk blijft ze zich zo positief door ontwikkelen. Gaat nu misschien wel sneller met het halster om! Die druk van de overheid is wel echt nog steeds heel erg vervelend. :-(

Nouri heeft denk ik geluk dat hij zo jong is en nu alles lekker op jonge leeftijd al kan leren.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:48

Hopelijk gaan ze snel stappen maken en kunnen ze uit isolatie (tenminste hebben ze elkaar)
Maar Spicey heeft een spelmaatje nodig :+