Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:28

Ahhh, Gefeliciteerd

Je moet ze ook eigenlijk niet te aanhankelijk maken en ook geen trucjes leren. De veearts kwam voor de merrie. Toen we de stal uit kwamen, stonden de jongens meteen om ons heen om de hele trukendoos uit de kast te halen.
Maar ze heeft ze even geaaid, dus gelijk een goede ervaring met een veearts.

@Kincses, dat ligt eraan wat je zelf kan aanleren en wat je verdere wensen zijn. Ik zeg eerlijk dat ik teveel ellende heb gezien en het niet meer uit handen geef. En dan niet alleen qua training, maar ook hoe ze daar erbij staan, wie ze daar in handen heeft en wie dan gaat rijden/trainen? Ik vind het totaal pakket belangrijk, maar vaak voldoet het voor mij niet aan 1 van die dingen en dan neem ik het risico niet. Teveel er zelf in gestopt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:51

ik ben dat van plan.
De oorspronkelijke afspraak was om haar te laten zadelmak maken. Maar we zijn zoetjesaan begonnen en het ging zo voorbeeldig (hout vasthouden) dat ik er nu al op zit in stap en draf. Ook buitenritjes onder begeleiding nemen we al mee.

Ik ga even moeten overleggen met de zadelmakmaker. Misschien is haar 3 x per week een half uurtje laten doorrijden op verplaatsing ( is maar 5 km) een goed idee. Dan wordt het trailerladen meteen doorgeoefend.

Mijn jonkie is pas 3. Waarschijnlijk pas ik later op het jaar nog een lange weidevakantie in.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:20

Hoe bedoel je niet te aanhankelijk maken, superpony? Hier is de zesjarige de gehele opfok periode veel in de hand geweest met alledaagse dingen, en Amy heeft van alles gezien en ondernomen met schriktrainingen en dergelijke erbij, en ik vind die twee echt vele malen fijner dan het paard van mijn zus wat vijf jaar bij de fokker in de wei heeft gestaan en amper iets gezien had. Ze moeten zich aan mijn regels houden, maar dat kan je ze heel makkelijk leren, is mijn ervaring.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:27

denisesilver schreef:
Hoe bedoel je niet te aanhankelijk maken, superpony? Hier is de zesjarige de gehele opfok periode veel in de hand geweest met alledaagse dingen, en Amy heeft van alles gezien en ondernomen met schriktrainingen en dergelijke erbij, en ik vind die twee echt vele malen fijner dan het paard van mijn zus wat vijf jaar bij de fokker in de wei heeft gestaan en amper iets gezien had. Ze moeten zich aan mijn regels houden, maar dat kan je ze heel makkelijk leren, is mijn ervaring.

Ow, sorry. Dat was een soort grapje eigenlijk.

De quarter is hier geboren en vanaf dag 1 in handen. De shet is met 3 wkn oud met zijn moeder gekomen. We hebben veulen abc gedaan, maar hebben ook dagelijks contact.
Ze hebben respect, kennen goed het wijken voor druk en heb afhankelijk van leeftijd wel dingen aangeleerd en opgebouwd.

Maar ze staan aan huis en er sluipen ook dingen in, die ik prima vind. Als ik bezig ben, zijn ze vaak in de buurt of lopen mee. Als we een klusje doen, staan ze er wel snel bovenop. Ik vind dat nooit zo erg en ze zijn ook vrij makkelijk en niet snel bang of onder de indruk.

Een veearts zien ze gelukkig niet vaak. Ik had de merrie even in de stal, maar toen kwamen ze gelijk kijken. Toen we eruit liepen, wilden ze aandacht. De veearts had wel snoepjes in haar zak gehad en dat hadden ze door.

Niks negatiefs.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:35

Hier zijn we onder andere bezig met het inparkeren bij een krukje en inbuigen (nu ook vanop het krukje), hij vind dingen boven hem nog wel spannend maar dat gaat telkens beter. Ook doe ik hem dan aaien op zijn rug en af en toe met mijn hand een beetje druk zetten. Voorlopig reageert die daar best goed op eigenlijk.

Met longeren doe ik voorlopig even los in een cirkel met prikpaaltjes. Ik heb het idee dat als hij schrikt wanneer je hem vast hebt dat zijn reactie 5 keer zo groot is omdat hij dan ook het idee heeft dat hij gevangen zit ofzo. Daarom nu voorlopig even los en gewoon op lichaamstaal. Zodat hij ook begrijpt dat omdraaien absoluut niet de bedoeling is.

Verder is hij helemaal in de fase alles onderzoeken met zijn mond en had hij gisteren bijna mijn handschoenen opgegeten :,)

Binnenkort komt de tandarts voor de wolfstanden en dan kunnen we eindelijk beginnen met gewenning aan een bitje!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:58

Oh sorry, verkeerd begrepen dan! Je hoort wel vaker dat mensen ze het liefst helemaal groen hebben, vandaar. Ik snap dat nooit zo goed. Willen die ze dan helemaal overweldigen met alles, zodat ze het braaf ondergaan? Lijkt me geen goede basis :+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:23

denisesilver schreef:
Oh sorry, verkeerd begrepen dan! Je hoort wel vaker dat mensen ze het liefst helemaal groen hebben, vandaar. Ik snap dat nooit zo goed. Willen die ze dan helemaal overweldigen met alles, zodat ze het braaf ondergaan? Lijkt me geen goede basis :+

nee inderdaad, ik kocht mijne op 2,5 jaar ook nog best groen maar die kon wel al vast staan om te poetsen, op transport en was al naar vrijspringwedstrijden geweest. Maar ook gewoon lekker van bij een huis tuin en keukenfokker die het voor het plezier deed en waar ze dus regelmatig wel iets deden. Maar qua longeren etc kende hij niks, en dat had ik liever ook zo. Tijdens het kijken zagen we er ook die wel aan de longe waren maar dan vol in de stress etc. Was voor mij een beetje een red flag. Maar ik kocht oo met het idee om dan eerst een jaar te gaan grondwerken etc, ik wilde er niet gelijk op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:38

denisesilver schreef:

Ik zit er wel een beetje tussenin.

Ze hangen hier aan me, maar in theorie doe ik heel weinig met ze. Ik wil bijv wel dat ze per se opgroeien in een groepje/kudde.

Wat ik met ze doe zijn echt hele kleine, korte sessies. Maar ik zie bijv ook hoe de merries ze corrigeren ( vooral het kind van de ander :) ) en hoe de oudere ruin ze spelenderwijs van alles leert en aanpakt. Daar maak ik wel handig gebruik van.

Ik vind dat veel veulens de eerste maanden een maatje of kudde missen en mensen wel echt teveel doen. Dat is ook de keus om zelf te fokken.

Maar zou ook nooit een paard uit de klei trekken en van; nu moet je even alles maar leren. Ik vind die overgang vaak keihard.

Maar het lijkt wel alsof ze zich vanmorgen even extra uitsloofde en dan kom ik er niet helemaal goed vanaf misschien als paardenvrouw, hahahaha Dan komt het bekende; dat doen ze anders nooit hoor.........ze zijn echt heel lief etc etc.

Maar goede ervaring en veearts heeft ze geaaid. Ik denk ook maar; ze komen wel ergere dingen tegen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:43

Hier geen ervaring met wegbrengen voor doorrijden. Dit is nu de 2e keer dat ik een jong paard overneem. De eerste was een aantal weken zadelmak en toen ging ik daar op locatie na rijden en dat steeds meer afbouwen naar zelf onder begeleiding daar rijden en mee naar huis.

De merrie die ik nu rijd was de bedoeling dat ze beter bevestigd terug zou komen, uiteindelijk heeft er denk ik 6-8 keer iemand opgezeten toen ze koliek kreeg en naar Utrecht moest. Die heb ik 4 maanden later vanaf dat punt helemaal zelf opgepakt onder begeleiding van m'n instructrice. Moet zeggen dat het me prima bevalt zo. Ik kreeg laatst de vraag op de rijvereniging of ik dit jaar nog tussen de witte hekjes ging :D Dus dat vond ik wel een compliment, en dat voor ons springpaard.

Ik heb dit weekend voor het eerst een sprongetje onder het zadel gemaakt. Het filmpje gemaakt op statief dat te ver weg stond, dus heb 'm even ingezoomd omdat ie te ver weg was, maar nu is ie wazig geworden. Volgende keer statief dus even ergens anders plaatsen.

En ook het eerste stukje buiten gereden
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:32

Hier ook altijd idioot genoeg geweest om het zelf te doen :+
Wel onder begeleiding. Je zou kunnen vragen of diegene die je paard zadelmak maakt ook wat langer kan doorrijden, maar dat ligt aan hoe druk ze het hebben, en kan misschien een hoger tarief aan zitten.

Jolien je filmpje staat privé. Wat een leuk dier zeg!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:47

Ik vind af en toe een ander, bekwaam iemand, wat aan je paard laten werken, niet verkeerd. Ze moeten niet te eenhandig worden. Bovendien kijkt die er dan ook met frisse blik naar en kan jij het eens van de kant bekijken.
Het kan maar leerrijk zijn.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:49

koend schreef:
Ik vind af en toe een ander, bekwaam iemand, wat aan je paard laten werken, niet verkeerd. Ze moeten niet te eenhandig worden. Bovendien kijkt die er dan ook met frisse blik naar en kan jij het eens van de kant bekijken.
Het kan maar leerrijk zijn.

Ja daar heb je inderdaad gelijk in! Ik denk dat als de mijne een beetje ingereden is ik er ook iemand anders op laat die ervaring heeft met jonge paarden om haar mening eens te horen. Want ik merkte wel bij mijn vorige paard dat er na een paar jaar wat dingetjes in sluipen die je op een bepaalde manier doet maar dat niet altijd zo handig is.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:15

Onze pony gaat waarschijnlijk ook langer doorgereden worden door het meisje dat nu zadelmak komt maken.

Ben echt blij dat ik de knoop heb doorgehakt en het inrijden heb laten uitbesteden. Dit had mijn dochter niet op deze manier kunnen doen. Daar mist ze de ervaring nog voor. De pony is nog erg sensibel. Gisteren na 3 weken hangen heeft het meisje eindelijk kunnen zitten en een klein stukje aan de hand kunnen stappen zonder dat de pony weg schoot. Nu maar hopen dat de pony meer zelfvertrouwen krijgt en ze ook geschikt gaat zijn voor mijn dochter...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:28

Hier vroeger ook veel beleerd maar hoe ouder ik word, hoe voorzichtiger. Heb nu iemand die twee keer per week aan huis komt. Ging heel goed, zouden vorige week dinsdag voor het eerst gaan draven onder het zadel maar helaas heeft ze een ongeluk gehad en been gebroken (met operatie tot gevolg) waardoor ze er langere tijd uit ligt. Kan niemand vinden die aan huis komt hier, misschien iemand nog tips die regio Arnhem/Nijmegen aan huis komt? Anders ga ik denk ik toch zelf maar verder..

Lekker hoor Jolien, eerste stukje buiten :)

Zo sta ik er ook in Koend.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:54

Hier wordt Rio ook verder doorgereden door de persoon die hem zadelmak heeft gemaakt :j Ze komt 2x per week aan stal en ik pak Rio na haar over. De bedoeling is om straks naar 1x per week te gaan dat zij hem rijdt en dan 1x per week dat ik hem volledig rijd en les krijg van haar.

Nu sinds vrijdag weer een nieuw paardje erbij. Een Andalusier van net 5 jaar, uit Spanje, was nog niks mee gedaan. Hier in Nederland is hij in ieder geval bekend gemaakt met het zadel en hoofdstel en een soort van longeren :x Dus nu eerst beginnen met longeren met veel rust erin inplaats van alleen maar rennen 8)7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:19

Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen. Ik zit zelf ff met een tenniselleboog, dus ze heeft nu ook even vrij. Tot nu toe gaat alles echt super makkelijk, dus misssssschien stap ik ook zelf wel op, maar dat heb ik nog nooit gedaan en mijn man zegt dat we alles gaan verkopen als ik eraf val en mijn been breek.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:07

Mannen zeggen altijd idiote dingen...... :')

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:20

Wat een fijne foto,s zie ik voorbij komen.
Paarden al zo fijn aan de tippel.
Top hoor.

Ik beleer alles zelf, het zijn geen heethoofdige types dus durf dat wel aan.
Neem jack nou,hop hoofdstel om ach knoop er ook een zadeltje op.
Over zijn hoofdstel wel halstertje wil nog niet in zijn mond zitten eerst lekker kluiven.
Het boeit hem echt geen ene hol.
Is echt de eerste waarbij ik op moet letten niet te rap te gaan.
Nu weer stapje terug doen en wat aan het stuurtje gaan werken.

Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:22

Ik heb m’n dochter erop gezet de eerste paar keer :')

Hij was heel braaf dus toen durfde ik er zelf wel mee verder :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:23

Libera schreef:
Ik heb m’n dochter erop gezet de eerste paar keer :')

Hij was heel braaf dus toen durfde ik er zelf wel mee verder :D

_O-

Edit: ik besef me net dat wij mijn toen nog eenjarige neefje op Amy hebben gezet. Natuurlijk wel goed vastgehouden :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:36

Onze eerste buitenrit is een feit!
Vrijdag de 13de leek me perfecte dag, me man was op de fiets mee maar we hebben geen hulp nodig gehad het ging geweldig!
Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:52

Kennen jullie dat gevoel van dat er iets zo goed gaat dat je eigenlijk gelijk weer wil? Ik ging deze morgen voor de warmte weer even loswerken met mijn driejarige, dat blijkt echt zijn ding te zijn. En nadat ik bij mijn ontbijt een video had gekeken over de freestyle methode was ik weer geïnspireerd. Deed ik een paar kleine dingetjes toepassen, gewoon om eens te kijken wat hij zou doen. En wauw, hij deed het allemaal echt zo goed! Echt alsof hij dit al kan sinds zijn geboorte haha. Ik moet zeggen dat voor mij de freestyle manier van loswerken echt heel intuïtief aanvoelt ook. En voor hem was het ook gewoon lekker duidelijk, ik denk dat ik soms een beetje te afwachtend ben met hem.
Hij vindt alles met bewegen heel leuk, die kleine oefeningetjes vindt hij maar niets aan haha
maar nu heb ik echt gelijk zin om het weer op te pakken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:07

Ik doe niet zo vaak iets, maar kan wel echt overlopen van trots dat ze alles zo goed doen. Ze blijven het ook aanbieden, dus ik moet zelf juist stoppen en ze soms ook negeren als ze van alles willen.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:38

DDDara, wat ondzettend leuk! Fijn dat het zo goed ging!
roosa, wat gaat het snel! elke keer als ik lees ben jij alweer verder met Jack! Hij ziet er uit als een fijn paard!

Ik weet niet zo veel van paarden beleren (lees: ik weet dat een paard beleerd wordt, en dat je rustig aan moet doen, maar meer ook niet.) en vroeg me af jullie een oud zadel gebruikte voor het inrijden (dat wel paste natuurlijk) of dat jullie direct een nieuw zadel aanschafte? Ik denk dat optie 1 logischer is, maar hoe doen jullie dat?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:48

paardjebont schreef:
DDDara, wat ondzettend leuk! Fijn dat het zo goed ging!
roosa, wat gaat het snel! elke keer als ik lees ben jij alweer verder met Jack! Hij ziet er uit als een fijn paard!

Ik weet niet zo veel van paarden beleren (lees: ik weet dat een paard beleerd wordt, en dat je rustig aan moet doen, maar meer ook niet.) en vroeg me af jullie een oud zadel gebruikte voor het inrijden (dat wel paste natuurlijk) of dat jullie direct een nieuw zadel aanschafte? Ik denk dat optie 1 logischer is, maar hoe doen jullie dat?

Ik doe oud zadel dat wel oké past voor het hangen en zitten. Maar vanaf er gereden wordt komt er een goed zadel, maar wel nog eentje uit de budget range of tweedehands. Later als die goed doorgereden is kijken we verder.
Maar ik heb al gemerkt dat het van persoon tot persoon af hangt. Miest ik de countrymill binnen haalbare afstand hebben dan ging ik daar voor het jong paarden plan waar je een zadel kan huren voor 1 euro per dag.