Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:57

Nee ik snap je maar bij de PRE's zitten wel heel veel rare zenuwachtige idioten. Daarbij ken ik er een paar en die kunnen ECHT NIET LOPEN. Nou een Fries heb ik nog nooit opgezeten maar schijnt wel echt anders te zitten en te rijden.

Dus wat je zegt als je mee wil in het Z dan is naast normaal braaf en meewerkend karakter een PRE en een fries imo niet het meest voor de hand liggend.

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:01

Ik heb goede ervaringen met Lusitano's. Heel werkwillig, superslim, heel heet te rijden maar toch heel braaf. Wel eigenzinnig, maar wel eerlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:03

Mavantos, ze zijn echt wel goed te vinden hoor. Wij hebben ze altijd gevonden en ik ben lichamelijk ook niet meer goed haha. Degene die ik nu heb loopt er meer op karakter en constant in alles en zeker niet qua gangen. Heel wat anders als de vorige die qua bewegingen echt 100 keer beter was. Hoewel die ook echt braaf was. Dat was allemaal karakter trouwens, bij beide. Je hebt echt verschil in karakters qua braafheid.

Zoals je zelf zegt, niet op 1 ras vast pinnen en gewoon rondkijken. Ik vond het wel lastig zo'n stap 'terug' doen door gezondheid, maar met huidige is het heel anders maar net zo leuk. Had niet verwacht dat ze zo mee kon komen, eigenlijk beter nog.

Oh en wat ik paar berichten terug las. Over niet gaan kijken als advertentie niet meteen hét gevoel geeft. Dat kan je beter dus wrl doen als ze verder aan de eisen voldoen. Al mijn paarden waren in de advertentie geen wauw gevoel, ze voldeden en dat was alles. Degene die wauw waren vielen in het echt enorm tegen. En op foto's en woorden kan je niet rijden, dus gebruik een advertentie om te kijken of het binnen jouw eisenlijstje valt, heel zwart wit. En daarna gaan kijken voor het gevoel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:05

Ik denk dat je bij elk ras kans hebt op een braaf of nuchter paard (of minder brave). Ik zou zelf geen ras kunnen noemen dat bovengemiddeld vaak braaf is en leuk mee kan draaien op wedstrijd. Ik heb best wat ervaring met Friezen en heb er meer voorbij zien komen die niet nuchter/braaf waren dan die t wel waren. PRE nog minder eerlijk gezegd. Ik heb zelf een Gelderse; super nuchter: loopt zo een asfalteermachine voorbij op buitenrit maar moet wel even naar de nieuwe poepschep in de hoek van de bak kijken :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:08

Opvoeden is geen probleem hoor. Ik heb door de jaren heen best wat jonge dressuurpaarden gehad, gereden en daarna weer verkocht. Ook echt scherpere types.

Ik heb ook wel vaker op een Fries gereden. Wel de luxere variant. Daar missta je echt niet mee in de ring als je ze netjes voor elkaar hebt.

Heet is ook niet erg, maar het moet vooral gewoon een eerlijk paard zijn. Ik wil gewoon kunnen opzadelen en een rondje kunnen rijden zonder wannabe cowboy te hoeven spelen :') _O-

Wat ik in ieder geval bedoel is dat het paard een safe gevoel moet geven. Het hoeft echt geen dooie te zijn. Paard mag ook echt wel schrikken van normale dingen en hoeft niet langs een asfalteermachine of fanfare te lopen, maar niet van een grasspriet die er gisteren ook al stond.

Ik zou het wel leuk vinden als ik mn slipjas weer een keer aan kan, maar zelfs dat is geen must. Een braaf werkwillig paard is het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 02-06-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:09

En wat is braaf. Daar kun je legio dingen onder verstaan. Is dat eentje die niet gauw ergens van schrik, of eentje die goed aan het been gereden is, of altijd keurig op je let als er bij staat mee loopt. Of makkelijk alleen op buitenrit gaat. Vaak zijn paarden op hun manier op een bepaald vlak best braaf om juist ergens anders weer wat minder braaf te zijn.

Hier een springmerrie op haar manier heel braaf en attente merrie die goed op je let en je nooit zal vergeten waar jij je bevindt.

Maar zit je erop en komt er dan iets spannends aan ben je haar kwijt en vergeet ze dat er ook nog een ruiter is. Buitenrijden is door haar gedrag erg moeilijk. Valt wel aan te werken maar komt niet vanzelfsprekend en dat zal altijd wel een dingetje blijven. Maar zet je haar 3 maanden stil kun je zonder problemen op stappen en gaan rijden in een voor haar vertrouwde omgeving.

Onze pony is daarentegen op de grond baldadig en zal als je haar de kans geeft haar eigen plan trekken, boeit haar echt niet dat ze over je voeten heen walst of je omverduwt als je in de weg staat van waar zij naar toe wilt.

Maar heel simpel buiten te rijden door praktisch elk verkeer en maakt niet uit of ze net een paar weken heeft stilgestaan. Dit was al zo toen ze net zadelmak was.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:15

Inderdaad en wat ik braaf vind, dat vindt een ander doods of andersom. Ik vind stilstaan bijv een MUST, kan ie nog zo braaf zijn maar als ie niet stilstaat is ie voor mij niet braaf genoeg. 99x braaf zijn maar de 100ste keer ff lekker aanzetten en bokken = voor mij een no go.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:26

Tsja, ik heb jaren een Fries gereden, die misstond zeker niet in de ring maar was in die zin niet ‘braaf’ te noemen; hij ging er wel ns hard vandoor (al vond ik m wel braaf maar was toen veel moediger dan nu). Sneu was dat ie van wedstrijden giga stress kreeg en dan amper at en dus ook maag zweren kreeg. Het was een enorm lief maar gevoelig/ introvert dier. Natuurlijk zijn er ook zat Friezen die dat helemaal niet hebben maar wilde er zelf geen ivm de enorme gezondheidsproblemen van t ras

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:58

Zonnetje81 schreef:
Inderdaad en wat ik braaf vind, dat vindt een ander doods of andersom. Ik vind stilstaan bijv een MUST, kan ie nog zo braaf zijn maar als ie niet stilstaat is ie voor mij niet braaf genoeg. 99x braaf zijn maar de 100ste keer ff lekker aanzetten en bokken = voor mij een no go.

Nou dat, ik vind stilstaan persoonlijk helemaal niet boeiend en ze hoeven het van mij niet echt :o dat tweede deel ben ik het er dan weer wel mee eens.

Schrikkerig / kijkerig maar dan op een eerlijke manier (dus bij schrik een stapje opzij en geen rodeo) is IMO ook nog steeds "braaf" maar tegelijk snap ik wel dat men er meestal geen behoefte aan heeft :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:01

Ik denk dat je mijn braaf meer kan omschrijven als een gewoon 'normaal' paard. Niet bokken, steigeren, rodeo, staken e.d., maar eens schrikken is niet erg als er een normale rem op zit. Er staat bij ons geen hek om de buitenbak en het doel is wel dat ik erop blijf zitten en we samen in de bak blijven zonder dat daar speciale rituelen voor moeten worden uitgevoerd of alle planeten in de goede stand moeten staan.

Ook gewoon graag normaal te laden in de trailer door twee personen en normaal doen op vreemd terrein. Kijken mag, spannend vinden aan het begin ook, maar mij lanceren of helemaal nooit de bak door komen is een no go.

Keertje in een groep naar buiten met lekker weer en een klein sprongetje zijn pluspunten. Hoeft echt geen kind op te kunnen rijden of engelengeduld te hebben met poetsen. Hoef ook niet in mn eentje op buitenrit als dat niet kan, maar het paard voor de rest perfect past.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 06:41

Ik ben eigenlijk bij de Friezen uitgekomen vanwege hun karakter. Ze zijn zeker niet dood, beide merries waren hartstikke heet. Maar bokken, steigeren of er vandoor gaan dat deden ze echt niet. En dat was bij de KWPN-ers die ik had voorheen anders. 1 van mijn Friezen was wel ontzettend kijkerig.

Eigenlijk boeit mij het ras niet zo erg. Wilde fijn karakter en een paard dat door de keuring kwam. Begin dit jaar had ik nog 3 Friezen staan, maar in alledrie de zoektochten heb ik ook gekeken naar KWPN, Belgische warmbloed, Gelders.

Gelders wordt niet al te veel aangeboden en is ook niet altijd braaf.

Mijn lijf zit ook niet zo lekker in elkaar en niet ieder paard is fijn voor mijn lijf. Dat is bij sommige Friezen die hoog op gooien, wel een probleem.
Ik rij nu voor iemand anders Irish draught paard(en).
Daar heb ik qua karakter en type paard ook schik mee.

Lusitano heb ik ook wat mee. Als er wat passends zou zijn qua maat, looks en prijs zou ik daar in een zoektocht echt wel naar kijken.

Mijn 4 jarige begint van heel lastig en onbetrouwbaar naar erg braaf te gaan. Er is nog hoop dat ik niet op zoek hoef naar een nieuw paard.

Ze kan wel leuk capriolen uithalen :D
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 07:15

Ze heeft aardig sprong :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:23

Friezen, ik vind ze prachtig. Maar mijn bezwaar tegen Friezen is toch wel de grote hoeveelheid erfelijke dan wel veel voorkomende gebreken als gevolg van inteelt (door gesloten stamboek). Dwerggroei, waterhoofd, slokdarmverstopping/verlamming, aortaruptuur, oogaandoeningen, staart en maneneczeem. De twee eerste zie je natuurlijk meteen. Veulens met een waterhoofd worden meestal dood geboren. Maar de andere gebreken, die ook heel vervelend kunnen zijn en soms ook dodelijk, niet.
Maagverlamming komt ook bovengemiddeld vaak voor. Alsook het niet afkomen van de placenta na veulenen bij merries. Darmproblemen en koliek ben ik zo ongeveer bijna bij iedere mij bekende Fries tegengekomen.
Daarnaast hebben Friezen een kleinere longinhoud waar je wel rekening mee moet houden bij gebruik in de sport.

Je moet maar eens door het Friese paarden topic scrollen hier op bokt en jezelf de vraag stellen: Wil ik dit echt?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-06-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:23

mavantos schreef:
Ik denk dat je mijn braaf meer kan omschrijven als een gewoon 'normaal' paard. Niet bokken, steigeren, rodeo, staken e.d., maar eens schrikken is niet erg als er een normale rem op zit. Er staat bij ons geen hek om de buitenbak en het doel is wel dat ik erop blijf zitten en we samen in de bak blijven zonder dat daar speciale rituelen voor moeten worden uitgevoerd of alle planeten in de goede stand moeten staan.

Ook gewoon graag normaal te laden in de trailer door twee personen en normaal doen op vreemd terrein. Kijken mag, spannend vinden aan het begin ook, maar mij lanceren of helemaal nooit de bak door komen is een no go.

Keertje in een groep naar buiten met lekker weer en een klein sprongetje zijn pluspunten. Hoeft echt geen kind op te kunnen rijden of engelengeduld te hebben met poetsen. Hoef ook niet in mn eentje op buitenrit als dat niet kan, maar het paard voor de rest perfect past.

Een Iberisch paard zou echt wel goed bij je wensen passen.

De meeste zijn behoorlijk cool en hebben een fijn en meewerkend karakter, daarnaast zijn ze makkelijker uit te zitten. PRE's zijn over het algemeen qua karakter iets makkelijker dan de Lusi's.

Friezen heb ik ook goede ervaringen mee qua karakter maar dat was wel meer een vorige generatie. Geloof dat er nu qua karakter soms wel iets veranderd is, en ze gezond vinden valt ook niet altijd mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:31

Bij Friezen heb je ook wel stammen met meer pit er in. Heb ooit gekeken naar Friezen om te kopen. De eerste was echt zo kneiter heet en die mensen konden er niks mee. De tweede was net ster geworden en onder het zadel beoordeeld. Via een bevriende veehandelaar uit Friesland bij die man terecht gekomen. Had toen 1 eis moet kunnen galopperen. Nou ja rijden en kreeg er geen galop uit. Komt hij daarna met de beoordeling aan, oh galop konden ze onder het zadel niet beoordelen want ze wilde niet galopperen. Oh ja en ze is vandaag ook drachtig gescand. Echt hoor _O- hele pokke end naar Friesland gereden.

Heb alleen nog nooit op iets Iberisch gezeten en het blijft toch altijd nog kriebelen. Maar goed voor een fijne betaal je wel echt veel. Dus ik hoop maar op de staatsloterij :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:41

Ik denk dat het woord braaf misschien niet helemaal de lading dekt. Ten eerste is het subjectief (wat voor de 1 braaf is is dat voor de ander niet) en ten tweede kan een paard braaf zijn maar toch niet door iedereen te rijden zijn. Ik zou dan eerder nog willen zeggen, nuchter en makkelijk te rijden paard of zoiets.

We hebben nu zelf een 4-jarige met zoveel Go (ik kan het even niet anders noemen). Geen ril of schrikachtig paard, maar als hij schrikt dan gaat hij wel heeeeel hard en is dan ook echt even niet te stoppen. Het is sowieso echt moeilijk bij hem om er de rust in te krijgen. Hij blijft lopen en blijft heel voorwaarts. En er zit ook best een karaktertje op. Hoewel hij dus in de omgang en onder het zadel en bij opstijgen ook best braaf is (dwz niet bokken, niet steigeren) wil er bij ons op stal niemand op. Hij is pas 4 en het zal best een keer komen, maar voor nu is mn dochter dus de enige die opstapt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:41

Ik heb een lusitano bijgereden en genoten. Wat een verschrikkelijk fijn paard was dat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:44

Een iberisch paard zou ik ook nog wel eens willen hebben ja. Wel 1 met maat en ruime gangen.
Als je ze groen koopt is de prijs niet heel veel hoger dan een goede groene KWPN-er. Maar ze worden toch vaker gehouden tot ze behoorlijk beleerd zijn en dan is de prijs meestal ook heel fors.
Je moet er echt verstand van hebben en de goede wegen vinden om met een goed paard thuis te komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:51

Mavantos, ik ben toen der tijd bij Bo van Kasbergen geweest om PRE's te kijken. Hadden op dat moment niet iets staan wat ik zocht, maar een hele fijne ruiter/opleider en ook echt eerlijk over de paarden. Ze hebben met regelmaat ook PRE's staan die goed in de sport mee kunnen komen.

Verder ben ik fan van de Debbehoeve, stal Brons en Annika Roodhart. Hebben regelmatig paarden in aanbod met een echt eerlijk verhaal, en ik vind ze prima in de prijs. Jam ken jij, hij was toen bv door bouw echt goedkoop. Ondanks zijn bloedlijn en mega bewegen. Voor rond de 10k, wat toen echt niks was. Maar is wel het beste paard geweest wat ik heb gehad en zijn bouw trok helemaal recht na een jaar :P
Igor heb ik bij Annika, was ook vrij goedkoop, had wat dingetjes qua opzadelen, gedrag e.d. maar is ze heel eerlijk over geweest en daar heb ik nu ook een heel fijn en super gezond paard aan. En nu is hij ook echt bomproof met alles. Ook de dingen die hij eerst spannend of eng vond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:00

De stal waar ik mijn vorige vandaan heb is tegenwoordig een stuk duurder dacht ik, helaas. Want dat vond ik ook erg prettig, eerlijk over alle paarden en fijn gereden. Maar goed, moet zeggen dat dat eerlijke vanaf bepaalde prijsklasse bij die professionele stallen sowieso niet zo zeldzaam is haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:37

Zonnetje81 schreef:
Nee ik snap je maar bij de PRE's zitten wel heel veel rare zenuwachtige idioten. Daarbij ken ik er een paar en die kunnen ECHT NIET LOPEN. Nou een Fries heb ik nog nooit opgezeten maar schijnt wel echt anders te zitten en te rijden.

Dus wat je zegt als je mee wil in het Z dan is naast normaal braaf en meewerkend karakter een PRE en een fries imo niet het meest voor de hand liggend.

Dat zenuwachtige gedoe zie je vaak bij de import. De paarden worden in Spanje en Portugal heel anders opgeleid dan dat er hier gereden wordt, dus als je dan hier vervolgens met veel hand en been gaat rijden kunnen ze daar echt helemaal niks mee. En dat uit zich dan vaak in zenuwachtig gedoe.

Ik ken genoeg Iberische paarden die ingezet worden voor riddershows en steekspellen. Juist omdat het dieren zijn die (bij correct rijden) heel erg meedenken met hun ruiter. Als je kijkt naar de stierenvechterspaarden bijvoorbeeld (bepaalde stammen) zijn het paarden die heel heet kunnen worden, maar niet gek. Dat wil je namelijk ook niet als er een stier op je af komt gestormd :+ Maar het zijn wel gevoelige paarden en als je ze oneerlijk behandelt dan ga je dat echt wel merken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:47

Zou het misschien ook niet te maken hebben met dat de paarden die hier in Nederland staan, vaak (niet altijd) in de "goedkopere" prijsklasse vallen met een reden?

Dat Nederland een beetje het "afschot" land geworden is voor PRE's waar ze in Spanje niet op zitten te wachten?
Beetje hetzelfde als Italie/Engeland vroeger voor de ongezonde paarden vanuit Nederland was?
Alles wat hier de keuring niet goed genoeg door kwam, vertrok richting Italie of Engeland, omdat zij daar toen niet zoveel waarde aan hechten.

Hier in Nederland zijn best veel mensen/is momenteel best een grote markt voor de goedkopere paarden, omdat vanwege de huidige economy veel mensen geen 10.000-20.000 aan een paard uit kunnen / willen geven.
En als je die markt dan als "gemiddelde" voor dat ras gaat rekenen, is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Feit blijft natuurlijk dat ze zeer gevoelig zijn en dat het wel je ding moet zijn, maar ik denk ook wel dat de aantallen die geïmporteerd worden, geen goed doen voor de naam van het ras......

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:47

Babootje schreef:
Friezen, ik vind ze prachtig. Maar mijn bezwaar tegen Friezen is toch wel de grote hoeveelheid erfelijke dan wel veel voorkomende gebreken als gevolg van inteelt (door gesloten stamboek). Dwerggroei, waterhoofd, slokdarmverstopping/verlamming, aortaruptuur, oogaandoeningen, staart en maneneczeem. De twee eerste zie je natuurlijk meteen. Veulens met een waterhoofd worden meestal dood geboren. Maar de andere gebreken, die ook heel vervelend kunnen zijn en soms ook dodelijk, niet.
Maagverlamming komt ook bovengemiddeld vaak voor. Alsook het niet afkomen van de placenta na veulenen bij merries. Darmproblemen en koliek ben ik zo ongeveer bijna bij iedere mij bekende Fries tegengekomen.
Daarnaast hebben Friezen een kleinere longinhoud waar je wel rekening mee moet houden bij gebruik in de sport.

Je moet maar eens door het Friese paarden topic scrollen hier op bokt en jezelf de vraag stellen: Wil ik dit echt?

Precies de reden dat ik geen Fries meer wil. Mijne had dus slokdarmverlamming de laatste 7,8 jaar en het is niet alleen het stricte voerbeleid maar ook de constante angst dat het weer misgaat, de machteloosheid áls het weer misgaat..Verder op stal 2 Friezen (waarvan eentje 3 jaar was) gestorven aan een aorta-ruptuur en eentje aan een gescheurde maag omdat het voer door een verlamming niet meer naar de darmen kon komen.
Ik zal mijn X altijd missen want afgezien van zijn medische ellende was hij de allerbeste en de allerknapste maar ik wil dit als het even kan nooit meer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:58

Sky_As schreef:
Zou het misschien ook niet te maken hebben met dat de paarden die hier in Nederland staan, vaak (niet altijd) in de "goedkopere" prijsklasse vallen met een reden?

Dat Nederland een beetje het "afschot" land geworden is voor PRE's waar ze in Spanje niet op zitten te wachten?
Beetje hetzelfde als Italie/Engeland vroeger voor de ongezonde paarden vanuit Nederland was?
Alles wat hier de keuring niet goed genoeg door kwam, vertrok richting Italie of Engeland, omdat zij daar toen niet zoveel waarde aan hechten.

Hier in Nederland zijn best veel mensen/is momenteel best een grote markt voor de goedkopere paarden, omdat vanwege de huidige economy veel mensen geen 10.000-20.000 aan een paard uit kunnen / willen geven.
En als je die markt dan als "gemiddelde" voor dat ras gaat rekenen, is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Feit blijft natuurlijk dat ze zeer gevoelig zijn en dat het wel je ding moet zijn, maar ik denk ook wel dat de aantallen die geïmporteerd worden, geen goed doen voor de naam van het ras......

Dat speelt zeker mee. De echt goede worden niet zomaar verkocht, dan moet je een flinke zak geld meenemen. Idealiter ga je voor dit type paarden echt zelf naar Spanje of Portugal. De import die hier naartoe komt is vaak toch het ondereind. Maar ik snap ook heel goed dat je dat niet zomaar gaat doen en het is ook niet gezegd dat je hier geen goede kan vinden.

Overigens moet ook gezegd worden dat ook de Iberische paarden steeds meer naar het typische sportmodelletje gefokt worden en dat doet niet veel goeds voor hoe het ras eigenlijk zou moeten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:19

Dat is vooral bij de PRE zo, de Lusitano's worden minder doorgefokt maar zijn vaak ook duurder. (met papier)

Er komt ook veel naar NL omdat de afgelopen jaren het voer door de droogte en de warmte in die landen door de extreme hitte enorm duur was geworden waardoor veel mensen hun paarden niet meer konden betalen en ze spotgoedkoop werden daar. E500, - per stuk, een vrachtwagen vol en dan hier verkopen voor 4/5000,- is een leuke handel.

Cruzado's kunnen ook gewoon volle PRE's en Lusi's zijn maar zonder papier, want in die landen moet de moeder ook ggk zijn voor de fok. Maar deze zijn dan daarom ook gelijk minder duur.

Oftewel, er is zat leuks te koop maar wel gewoon goed kijken zelf.