Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zonnetje81 schreef:Inderdaad en wat ik braaf vind, dat vindt een ander doods of andersom. Ik vind stilstaan bijv een MUST, kan ie nog zo braaf zijn maar als ie niet stilstaat is ie voor mij niet braaf genoeg. 99x braaf zijn maar de 100ste keer ff lekker aanzetten en bokken = voor mij een no go.
mavantos schreef:Ik denk dat je mijn braaf meer kan omschrijven als een gewoon 'normaal' paard. Niet bokken, steigeren, rodeo, staken e.d., maar eens schrikken is niet erg als er een normale rem op zit. Er staat bij ons geen hek om de buitenbak en het doel is wel dat ik erop blijf zitten en we samen in de bak blijven zonder dat daar speciale rituelen voor moeten worden uitgevoerd of alle planeten in de goede stand moeten staan.
Ook gewoon graag normaal te laden in de trailer door twee personen en normaal doen op vreemd terrein. Kijken mag, spannend vinden aan het begin ook, maar mij lanceren of helemaal nooit de bak door komen is een no go.
Keertje in een groep naar buiten met lekker weer en een klein sprongetje zijn pluspunten. Hoeft echt geen kind op te kunnen rijden of engelengeduld te hebben met poetsen. Hoef ook niet in mn eentje op buitenrit als dat niet kan, maar het paard voor de rest perfect past.
Zonnetje81 schreef:Nee ik snap je maar bij de PRE's zitten wel heel veel rare zenuwachtige idioten. Daarbij ken ik er een paar en die kunnen ECHT NIET LOPEN. Nou een Fries heb ik nog nooit opgezeten maar schijnt wel echt anders te zitten en te rijden.
Dus wat je zegt als je mee wil in het Z dan is naast normaal braaf en meewerkend karakter een PRE en een fries imo niet het meest voor de hand liggend.
Babootje schreef:Friezen, ik vind ze prachtig. Maar mijn bezwaar tegen Friezen is toch wel de grote hoeveelheid erfelijke dan wel veel voorkomende gebreken als gevolg van inteelt (door gesloten stamboek). Dwerggroei, waterhoofd, slokdarmverstopping/verlamming, aortaruptuur, oogaandoeningen, staart en maneneczeem. De twee eerste zie je natuurlijk meteen. Veulens met een waterhoofd worden meestal dood geboren. Maar de andere gebreken, die ook heel vervelend kunnen zijn en soms ook dodelijk, niet.
Maagverlamming komt ook bovengemiddeld vaak voor. Alsook het niet afkomen van de placenta na veulenen bij merries. Darmproblemen en koliek ben ik zo ongeveer bijna bij iedere mij bekende Fries tegengekomen.
Daarnaast hebben Friezen een kleinere longinhoud waar je wel rekening mee moet houden bij gebruik in de sport.
Je moet maar eens door het Friese paarden topic scrollen hier op bokt en jezelf de vraag stellen: Wil ik dit echt?
Sky_As schreef:Zou het misschien ook niet te maken hebben met dat de paarden die hier in Nederland staan, vaak (niet altijd) in de "goedkopere" prijsklasse vallen met een reden?
Dat Nederland een beetje het "afschot" land geworden is voor PRE's waar ze in Spanje niet op zitten te wachten?
Beetje hetzelfde als Italie/Engeland vroeger voor de ongezonde paarden vanuit Nederland was?
Alles wat hier de keuring niet goed genoeg door kwam, vertrok richting Italie of Engeland, omdat zij daar toen niet zoveel waarde aan hechten.
Hier in Nederland zijn best veel mensen/is momenteel best een grote markt voor de goedkopere paarden, omdat vanwege de huidige economy veel mensen geen 10.000-20.000 aan een paard uit kunnen / willen geven.
En als je die markt dan als "gemiddelde" voor dat ras gaat rekenen, is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Feit blijft natuurlijk dat ze zeer gevoelig zijn en dat het wel je ding moet zijn, maar ik denk ook wel dat de aantallen die geïmporteerd worden, geen goed doen voor de naam van het ras......