Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:08

Wij hadden even radiostilte door de verhuizing van Koda. Nu hij zich redelijk thuis voelt op ze nieuwe plekje durfde ik wel aan om te gaan wandelen.

Ons eerste rondje door de duinen is een feit. *\o/*

Met zijn neus op de grond alles ruiken. Af en toe even de omgeving in je opnemen door stil te staan en de tijd te nemen, waarna hij zijn pad weer vervolgt.

Thuis ging hij lekker naast zijn vriendin staan slapen, want je hebt toch wel een wereldreis gemaakt.

Wat ben je ook een heerlijk braaf paard! <3 Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:15

Wat knap ban Koda! *\o/* en knap paard hoor <3

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:19

Knapperd <3

Zo leuk al die bontjes hier <3

Hier van de week Joop weer eens geslingerd, had hij echt ff nodig kwa energie
Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:23

Wauw, Koda is echt een knap dier!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:26

Ik houd van bonte paardjes <3

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:18

Wat gaan jullie hard!
Leuke updates weer, en Koda is echt een knapperd <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:23

Oh nog meer knappe bontjes <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:59

Koda is een Knapperd. En Thirza, strikje erom is niet nodig!

Ik heb vandaag maar weer eens een zadel erop geknupt. Vos dacht, dikke middelvinger.

Afbeelding

Afbeelding

Eerste paar minuten met singel of zadel of lijnen achter de kont is dikke NOPE. En als ze dan eenmaal loopt. Heerlijk dier.

Aan het eind nog even voet in stijgbeugel en over het zadel heen; geen kik. Of ik wel even aan de rechterkant wat balancerbrokjes als beloning wilde aangeven...

Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:03

Zo hallo, die was het er echt ff niet mee eens zeg! Knap dat je het nog vast hebt kunnen leggen.

Wel goed dat ie er na n paar min wel oké mee is. Heb je al vaker over het zadel heen gehangen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:20

Duidelijk eigen mening hierboven. Wel fijn dat het na een paar minuten weer oké was :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:05

Ja hoor, vorig jaar ook al paar keer gehangen. Ik merkte het al toen ik richting de bak liep bij de buren. Steeds proberen aan te draven.

Energie teveel, en in eerste instantie toch wat druk op rug of achterbenen. Terwijl ze aan de ene kant broodnuchter is en aan de andere kant toch weer even moet bokken of de energie kwijt moet.

En eenmaal de "stalmoed" (ze kan 24/7 in en uit lopen) er uit, dan kun je er weer alles mee.

Zadel was ook alweer aantal maanden geleden.

Och ja, met die Vos is het nooit saai _O-

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:43

Dank je wel allemaal!

@thirza die van jou kan ook netjes ze beentjes optillen!

@rocamor haha wat een doerak, super fijn dat die uiteindelijk geen kik gaf, Knap hoor!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:34

Oewww die bonte is wel heel erg leuk! Is het een barock?

En haha ik moet steeds zo lachen om die vos! Vind haar aftekening wel heel tof trouwens

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:30

@nadiine__x ja klopt, barock pinto

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 03:49

Ooh die twee zwartbonte zijn prachtig <3
Vind ik toch wel het mooiste :o

Die vos :+ volgens mij wel extravert haha. Je weet wel wat je er aan hebt!

Hier hadden we zaterdag weer wat overleefd :') onze binnenbak is een paar 100 meter lopen. Weer of geen weer, ik kan Luna aan een los touwtje mee nemen, dat is ze gewend en niets kan haar van haar stuk brengen. Maar er waren twee jonge hengsten aan het werk in de binnenbak dus wij gingen naar een extra buitenbak naast de binnenbak. Maar die 20 meter heeft ze al een paar maanden niet gelopen, omdat het niet ons eigen terrein is. Dan kom je langs bosjes en het waaide. En ik ben geen held. Dus Luna al snuivend en dribbelend er langs. Held op sokken.
In de buitenbak alleen maar kijkerig, verder super braaf. Heel kort gelongeerd. Barst het in eens van de regen, keihard waaien dus ze sprong alle kanten uit. Maar wel van me af en houdbaar. Dus uiteindelijk toch naar de binnenbak, moest ze weer langs die dodelijke bosjes. Ik zag ondertussen niets meer want bril doorweekt, het was glad van de modder, Luna stuiterend naast me. Zodra we bij de binnenbak waren, niets meer aan de hand :’) want dat kent ze. En stond ze weer aan een los touwtje naast me te kauwen. Ik had echt een moment van, die rukt zich los en gaat direct door naar stal.
Maar we hebben t samen overleefd :+

Afbeeldingdit was dezelfde ochtend. Raar weer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:38

Grappig Sirius_, dat ze toch zo "autistisch" zijn dat die herhaling goed gaat, maar daarna iets anders gelijk weer (even) lastig. Och daar leren ze van.

Nadine, waarom moet je lachen om de vos? Ik moet er overigens ook wel om lachen. Ik straf dit gedrag niet af. Liever dat ze het aan het begin aan de longe eruit gooit, dan opkropt en dan ineens ontploft. Nu is het voorspelbaar.

Vos extravert? Soms wel, soms niet. Geen touw aan vast te knopen. Ik vermoed dat ze wat wisselt tussen beiden en / of ook tussen Vuur en Water.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:17

Gister was Sheeca weer zo braaf aan de longe, pas de 4e keer en de vorige keer was al even geleden.
Met 1 hand longer en filmen en dan toch best oke je rondje blijven lopen vind ik braaf.

Na afloop nog even over de balkjes gestapt, daar moest ze even over nadenken maar dat vond ze echt heel oké.
En heb voor het eerst in m'n leven een 3e oortje geknipt :') . Zo veel jaren eigen pony's, maar altijd shetten die ook naar de keuring gaan. Dus een dikke no-go om daar met een schaar in de buurt te komen. Maar heb nu een sport pony, dus het moest er maar van komen :j .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:52

Dat doet ze braaf Dennis, en ter verdediging, ik heb geen shetten en ook geen sportponys, maar het derde oor heb ik ook nooit geknipt (afgelopen 20 jaar).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:02

Ik moest echt even bedenken wat jullie met 3e oor bedoelde
Die vos hierboven heeft een duidelijke mening.
Pony van Dennis loopt braaf zn rondjes.

Hier Dream vorige week voor het eerst kennis laten maken met een sprongetje. Deed hij erg fijn. Alleen was het overigens wel lastig ..
Afbeelding
Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:48

Rocamor schreef:
Grappig Sirius_, dat ze toch zo "autistisch" zijn dat die herhaling goed gaat, maar daarna iets anders gelijk weer (even) lastig. Och daar leren ze van.

Nadine, waarom moet je lachen om de vos? Ik moet er overigens ook wel om lachen. Ik straf dit gedrag niet af. Liever dat ze het aan het begin aan de longe eruit gooit, dan opkropt en dan ineens ontploft. Nu is het voorspelbaar.

Vos extravert? Soms wel, soms niet. Geen touw aan vast te knopen. Ik vermoed dat ze wat wisselt tussen beiden en / of ook tussen Vuur en Water.

Ohhh ik hou van die karakters! En zolang het speels is en inderdaad niet gevaarlijk waarom er niet om lachen? Beest heeft ook lol toch, tenminste, die indruk krijg ik een beetje van haar, volgens mij is het wel een clown. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:27

Kom even snel een vraag stellen. Klopt het dat een watertrens aan beide zijde 0,5-1cm mag uitsteken en een Bustrens aansluitend aan de mond moet zitten?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 21:29

Zertab schreef:
Kom even snel een vraag stellen. Klopt het dat een watertrens aan beide zijde 0,5-1cm mag uitsteken en een Bustrens aansluitend aan de mond moet zitten?

Ja. Dat heeft volgens mij te maken dat bij een watertrens door de rotatie van de ringen het vel van de mondhoeken mee kan draaien.
Een kneveltrens of bustrens is mijn voorkeur om een jong paard mee te starten overigens, vooral die eerst heeft een duidelijke begeleiding.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:46

Balou_k schreef:
Zertab schreef:

Ja. Dat heeft volgens mij te maken dat bij een watertrens door de rotatie van de ringen het vel van de mondhoeken mee kan draaien.
Een kneveltrens of bustrens is mijn voorkeur om een jong paard mee te starten overigens, vooral die eerst heeft een duidelijke begeleiding.

Ja Pharon heeft de eerste keer een watertrens in gehad. Nu heb ik me verdiept en heb een Bustrens besteld, dubbel. Heb twee maten besteld 12,5 en 13,5. Watertrens had hij 13,5 in en paste volgens mij wel dus zou een Bustrens op 12,5 uit komen.
Ruimte in zijn mond heefr hij niet veel volgens de twee vingers test (veel druk) dus ben voor 14mm gegaan. En sweet iron omdat ik daar heel benieuwd naar ben.

Ben heel benieuwd hoe hij er op gaat reageren. Het is een gok natuurlijk, maar op de watertrens is hij best onrustig. En is sowieso te dik voor hem. Dus hij moest sowieso iets anders.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:53

Hier ook begonnen met sweet iron bustrens, omdat m’n volwassen merrie daar ook fijn op loopt. Ging ook erg fijn bij de jonkies. Toch met sturen wat moeilijkheden met mijn projectje van dit jaar, dus kneveltrensje erbij gekocht. Merk toch wel dat dat nog duidelijker is. Knevel is zonder sweet iron trouwens. Dat lijkt hier achteraf geen verschil te maken.

__

Vanaf de start van het topic lees ik al mee, maar nog niet voorgesteld. Ik ben ook voornamelijk meelezer de laatste tijd, maar wellicht wel aardig even hoi te zeggen.

Komend jaar ga ik Liv verder oppakken. Liv is bij mij geboren in 2020, ze was een van de drie veulens dat jaar. Een is verkocht, de ander heb ik ook nog.

Beide 2020 dames wilde ik dit jaar beleren. Met de ander is dat gelukt. Daar rij ik heerlijke buitenritten mee en af en toe mag ze mee naar les.

Ik had het al een beetje zien aankomen, maar met Liv is het andere koek. Veel gevoeliger, meer verwerkingstijd en kleinere stappen. Dus ik ben keihard met haar bezig om de voorbereiding op de grond, die ik weliswaar altijd al vrij uitgebreid doe, nog veel steviger te maken. Ze is verder (al vanaf veulen) ook braaf met opzadelen, erop zitten vind ze prima en de stap- en drafhulp kent ze min of meer. Van de zomer hebben we ook wel een paar keer gegaloppeerd, maar dat was echt met een dubbel gevoel. M’n onderbuik gevoel zei toen al dat we te snel gingen.

Er is gelukkig nooit wat gebeurd onder het zadel, maar ik weet hoe erg bij ons beide het vertrouwen stuk gaat als het wel gebeurd, dus wil niet (zoals afgelopen zomer) daar tegenaan hikken. Ontspanning en vertrouwen is het aller- allerbelangrijkste voor ons.

De twee “2020-zusjes” zijn echt een wereld van verschil, want die ander ben ik al mee door het bos gevlogen en af gevallen, maar gezien de omstandigheden, heeft ons dat beide echt weinig gedaan en rijden we gewoon door. Ik beleer al sinds 2011 Tinkers/koudbloeden en heb daar m’n eigen weg in gevonden. Ik doe vrijwel alles buiten, en longeren heeft bij mij niks te maken met beleren en leren ze vaak later pas. Met Liv doe ik nu wel af en toe een lesje dubbele longe, zodat we beide meer ervaring en vertrouwen opdoen in de bak en ik een mooie tussenstap heb qua hulpen.

Dit zijn Liv en ik

Afbeelding

Afbeelding

En ze heeft echt het meest gave boven aanzicht wat ik ooit heb gehad. Die gekleurde, piepkleine puntoortjes en die kleurspeling in haar manen. Ooooh, wat hoop ik nog vele kilometers op haar te mogen slijten.
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:57

Ja en wellicht laat ik voordat hij ingereden wordt een bitfitter komen. Zadelpasser zit ik sowieso over na te denken maar wanneer is dat het juiste moment?

@cally leuk tinkers<3