Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:10

Hij heeft echt een heel leuke uitstraling. Ben enorm benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:25

Wauw wat een verschil alweer.

Verschil in 5 maanden:
Afbeelding
Afbeelding
Echt top gedaan Jaydee_WP

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:31

Wauw zo met die foto's naast elkaar zie je het echt. Jeetje wat een verandering, dat doe je goed!!

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 15:51

Dank je wel.. :o
Als je het zo naast elkaar zet zie je inderdaad het verschil!
Ik ben benieuwd hoe hij er straks in zn zomervachtje uit ziet. En als het wat warmer wordt mag hij ook een keer door de wasstraat. :D

Afbeelding

Afbeelding

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:42

Awh dat snoetje <3

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:55

Zo is het verschil heel goed te zien inderdaad. Ben heel benieuwd als die fluffy vacht er af is, maar daar moet Joep nog maar even mee wachten. :brr:

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:36

Dat koppie op de laatste foto <3

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:47

<3

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:39

Zoooo dat verschil is niet te missen!! mooi hoor

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 10:58

Ja... Joepie is echt een schatje... <3
Zijn er mensen die verstand hebben van dwerggroei en misvormde schedels/waterhoofden?
Van de week was er een fysio op stal en die dacht dat er toch wel iets mis was met Joep... Ze heeft zijn hoofd gevoeld en die vond ze toch veel te groot...
Ook was hij veel te klein en te mager. Ze dacht dus aan dwerggroei en een misvormd hoofd.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:34

Jaydee_WP schreef:
Zijn er mensen die verstand hebben van dwerggroei en misvormde schedels/waterhoofden?
Van de week was er een fysio op stal en die dacht dat er toch wel iets mis was met Joep... Ze heeft zijn hoofd gevoeld en die vond ze toch veel te groot...
Ook was hij veel te klein en te mager. Ze dacht dus aan dwerggroei en een misvormd hoofd.

Oh jeetje, dat zou niet leuk zijn. Zou de dierenarts dat niet opgemerkt hebben als dat zo zou zijn?

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:36

Ik heb er zeker geen verstand van maar als je googelt op "hydrocephalus horse", dan ziet het er toch niet zo uit als schattige Joep.

"Hydrocephalus is usually an easily recognized, isolated, developmental abnormality which is not consistent with life long term. Affected foals are usually born dead or die during parturition, as a result of massive increases in intracranial pressure. They are often premature, with an obvious cranial deformity. "

Zoals ik het lees is de kans vrij klein dat een waterhoofd onopgemerkt blijft en tot een levend, functionerend paard leidt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:46

dwerggroei heeft hij niet. Daarvoor is hij teveel in verhouding. Geloof me, dwerggroei is een heel ander beeld als deze man.
Misvormd hoofd tja dat kan, maar moeilijk te zeggen met al dat haar.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 13:37

Schapenwol schreef:
Jaydee_WP schreef:

Oh jeetje, dat zou niet leuk zijn. Zou de dierenarts dat niet opgemerkt hebben als dat zo zou zijn?

De dierenarts was er laatst voor zijn tweede enting. Ik was daar niet bij, maar hij had wel de opmerking gemaakt dat hij hem nog klein en mager vond.
Een paar dagen later kwam de opmerking van de fysio.

Op zich zou het kunnen; groot hoofd, kort iel nekje, bolle rug, koehakkig achter, mager maar bol buikje.
Het zou wel zijn (blijvende) achterstand verklaren.
Hij heeft alleen niet de kenmerkende korte beentjes.

Misschien dat ik een test ga bestellen bij combibreed, dan weten we het zeker.

Afbeelding

Afbeelding

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:48

Wat voor andere afwijkingen aan de schedel zijn er dan behalve waterhoofd (wat 'ie volgens mij niet kan hebben als ik erover lees)?

Misschien vertekent het feit dat 'ie wat mager is het beeld. En hij heeft heel wat haar op zijn hoofd.Maar een test kan nooit kwaad natuurlijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:48

Niet doen hoor, maar als je hem zou scheren, heb je al een hele andere pony. Al dat haar vertekent zo. Kijk maar naar de vergelijkfoto's in de reactie van Kiki, hier ergens op de pagina (of anders in je beginpost).

Overigens loopt er nog een topic, van _Tarzan over een project-tinkerveulen (geloof ik), die ziet er nu ontploft :D uit _Tarzan @ [ITP] [VOLG] Mijn onverwachte project.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:57

Ik lees me ook even in over dwarfism bij paarden maar ik lees dat dat bij shetlanders, mini's en friezen tot nu toe geconstateerd is. Niet bij andere rassen.

Dus wat je fysio noemde, waterhoofd en dwerggroei, lijkt eigenlijk niet mogelijk. Kan verder niks vinden over het bestaan van andere afwijkende schedelvormen. Ik zou het dus lekker laten. Denk dat je fysio zich vergist.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:30

De buren hadden 2 jaar terug ook een veulen staan die te vroeg bij de merrie was weg gehaald.
Met 4 maand afgespeend omdat hij de merrie leeg zoog(fokkers wouden de merrie niet bijvoeren....).

Die had eerst ook een ander hoofd. Als je niet beter wist, had je bij hem ook dwerggroei vermoed.
Na 1 jaar flink bijvoeren en groeien is zijn hoofd weer normaal geworden zoals het hoort.
Helaas is hij vorige voorjaar verkocht dus geen idee hoe hij er nu uitziet

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 20:02

hagelslag schreef:
De buren hadden 2 jaar terug ook een veulen staan die te vroeg bij de merrie was weg gehaald.
Met 4 maand afgespeend omdat hij de merrie leeg zoog(fokkers wouden de merrie niet bijvoeren....).

Die had eerst ook een ander hoofd. Als je niet beter wist, had je bij hem ook dwerggroei vermoed.
Na 1 jaar flink bijvoeren en groeien is zijn hoofd weer normaal geworden zoals het hoort.
Helaas is hij vorige voorjaar verkocht dus geen idee hoe hij er nu uitziet

Fijn om te horen dat het goed is gekomen met dat veulentje! Hopelijk valt het bij Joep ook mee!

Ik lees inderdaad dat de testen vooral zijn voor shets, mini's en Friezen. Komt het dat niet voor bij welshjes..? Daar ben ik nog niet echt iets over tegen gekomen.

Ik heb het topic over Zorro gelezen. Ik snap wat je bedoelt, hij heeft wel wat weg van Joep!

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 01:36

Nee, het komt niet voor bij welshjes voor zover ik heb begrepen. Maar het lijkt er ook echt niet op. Vraag het anders aan je dierenarts, die heeft ervoor gestudeerd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 07:55

Rode vlag wbt de osteo wat mij betreft.

Joep ziet eruit als een veulen met een behoorlijke ontwikkelingsachterstand, dat klopt ook met zijn verleden.
Dwerggroei ziet er anders uit en zoals gezegd is waterhoofd een hele ernstige en dodelijke kwaal.

Ik vind er iets van dat dit zomaar wordt geroepen....

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:41

Als hij zich zo blijft ontwikkelen.. zo snel in positieve zin. Zou het mij niet uitmaken want voor een diagnose het heeft. Of je moet het idee hebben dat hij lijd of ergens pij heeft. Ben heel benieuwd hoe hij uitgroeit en heb eigenlijk toch ook echt de hoop dat het helemaal goed komt

rowindieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:36

Als je t aan mij zou vragen zie ik gewoon een veulen die een hele slechte start heeft gehad. Heeft tijd (veel tijd) en voer nodig. Hij komt er wel maar duurt gewoon wat langer ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:42

Ik vind hem er uitzien als een veulen met een achterstand, niet met een afwijking. Maar goed wie ben ik om een diagnose te stellen. Ondanks zijn fysieke achterstand lijkt het me een alert en vrolijk ventje. Ik hoop dat een zomer op de wei hem helpt in zijn ontwikkeling. En misschien blijft hij altijd wel wat kleiner, maar goed.. als dat alles is. Met tijd, liefde en goed eten kun je nog een heel eind komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:44

meganvr schreef:
Als je t aan mij zou vragen zie ik gewoon een veulen die een hele slechte start heeft gehad. Heeft tijd (veel tijd) en voer nodig. Hij komt er wel maar duurt gewoon wat langer ;)

Na 20 pag meelezen moet ik hier toch wat van vinden.

Ik ben er ook vrij zeker van dat het terug te voeren is op een slechte start en dat kost tijd, soms veel tijd.

In het verleden eens zo'n veulen gehad, met drie maand bij de moeder weg getrokken :oo onduidelijk waarom maar dat heeft best een tijd gekost voordat het ergens over ging.

Als je al wat wil doen, zou ik beginnen met een bloedonderzoek om te kijken dat het, soort van, goed gaat in z'n vitamine/mineralen balans. Wellicht moet je hier of daar wat ondersteunen maar dat zou ik basis van feiten doen en niet er met een natte vinger vanalles in stoppen.