Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:28

@ Sunrise, gewoon nu al gaan en eerlijk vertellen wat je plan is qua tijd. Wij krijgen ook vaak mensen met hun eerste paard en dat is helemaal prima toch, iedereen moet ergens beginnen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:46

ruitje schreef:
@ Sunrise, gewoon nu al gaan en eerlijk vertellen wat je plan is qua tijd. Wij krijgen ook vaak mensen met hun eerste paard en dat is helemaal prima toch, iedereen moet ergens beginnen :)

Precies. En volgens mij is dat op de meeste pensionstallen geen probleem.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:45

Poekkie schreef:
@LWDaisy: dat hooi-verhaal ben ik zeker mee akkoord. Er moet een basis kwaliteit kunnen verwacht worden van het voer. ‘T zou voor mij wel anders zijn als bvb de pensionners het afgesproken hooi krijgen (van goede kwaliteit, geen schimmel en blikken) en de eigen paarden duur duits kruidenhooi bvb. Dat noem ik dan eigen keuze staleigenaar.

Qua putten is dat idd mijn redenering. Ik zou ook nooit mijn paarden los laten lopen als ik daarna niet meteen zou slepen.

Die manegepaarden ga ik dan weer niet met je mee. Ieder eigen keuze over zijn paard. Als jou paard buiten komt en verzorgd wordt naar wens, dan vind ik niet dat je je met de manegepaarden hoeft te bemoeien. Maarja dat is mijn mening.

Ik geef nog een voorbeeld… een van mijn paarden zet ik ‘s nachts apart van de kudde ivm aangepast dieet. Voor pensionpaarden doe ik dat niet, heb ook die mogelijkheid niet. Is dat dan een ‘voorkeursbehandeling’? Ik vind van wel maar vind ook niet dat pensionners daarover zouden mogen klagen.

Oei, ik heb een tijdje niet meer meegelezen, vandaar mijn late antwoord!
Mijn paard staat 's avonds en 's nachts ook apart :) Ze is een kwaaie als het op eten aankomt haha, als ze apart staan blijft het voor iedereen veel leuker :)

Ik vind dat je "moet" kijken naar de behoeften van de paarden en de mogelijkheden van de staleigenaar. Gelukkig is er voor mijn paard de optie haar 's avonds apart te houden.
Er staan er bij ons nog een aantal apart, ook ivm aangepast dieet (hoefbevangen). Heel fijn dat dat kan, dat die mogelijkheid (ruimte) er is :) Ik weet niet of ik dat onder "voorkeursbehandeling" vind vallen... De paarden die apart staan (bij ons), staan apart voor een reden. We hebben het geluk dat er ruimte voor is.
Ik zou het pas een voorkeursbehandeling noemen als de staleigenaar gaat selecteren op "van die verdraag ik het wel, maar van die niet", in plaats van op "dat paard heeft die ruimte voor zichzelf nodig", of dat nu is omdat het paard ouder is en zichzelf in de kudde niet meer kan weren en daardoor nooit voldoende voer binnen krijgt of nooit kan schuilen. Als de nood er is bij het paard, en er is de ruimte, dan "moet" het mogen, ongeacht wie de eigenaar is. Als je het voor het ene hoefbevangen paard toelaat, dan voor het andere ook. Natuurlijk zolang er daarvoor de ruimte is! :)

Ivm de manegepaarden - ik vind het gewoon niet eerlijk. Het zijn toch paarden? Zij mogen toch ook buiten staan, ipv altijd alleen maar op stal? Natuurlijk heb ik er niets over te zeggen en is het idd niet aan mij om me daarin te moeien - maar ik vind het niet eerlijk naar de paarden toe :)
Nu zeg ik "manege"paarden, maar dat geldt imo voor alle paarden hoor :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:05

Ergens vind ik het voor de manegepaarden idd nog wel oneerlijker, die werken ook nog eens een stuk harder :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:33

Die post van mij is lang geleden…

Maar ik heb hier de optie om 1 paard veilig apart te zetten bij mijn shetjes. Als die plek overdag vrij is, is dat fijn en kan die gebruikt. Maar ik wil een van mijn eigen paarden ‘s nachts daar apart in de zomer. En heeft een ander pensionpaard ook zoiets nodig dan is dat pech maar zal die moeten verhuizen. Ik zet de behoeften van mijn eigen paard(en) op 1.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:39

Poekkie schreef:
Die post van mij is lang geleden…

Maar ik heb hier de optie om 1 paard veilig apart te zetten bij mijn shetjes. Als die plek overdag vrij is, is dat fijn en kan die gebruikt. Maar ik wil een van mijn eigen paarden ‘s nachts daar apart in de zomer. En heeft een ander pensionpaard ook zoiets nodig dan is dat pech maar zal die moeten verhuizen. Ik zet de behoeften van mijn eigen paard(en) op 1.

Oh dat zou ik ook doen hoor!
Mij gaat het meer om: stel nou dat je zo'n 5 plekken hebt, dat je dan niet mag zeggen "Marieke haar paard wel want Marieke vind ik leuk, maar Julie vind ik minder leuk dus haar hoefbevangen paard niet" terwijl je daar dan wel de plaats voor hebt :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:58

Ja dat zou raar zijn maar als ik het me goed herinner ging het toen over het voortrekken van de eigen paarden. Dus ja dat doe ik dus zonder schroom :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:21

Dat je dat doet kan en moet je zelf weten. Maar je moet er vooraf eerlijk over zijn naar je klanten en daar ook de afspraken op maken.

Dus; in de bak mag je ze niet loslaten, maar voor mn eigen paarden maak ik een uitzondering.

Of; ik zet in het weekend alleen mijn eigen paarden buiten en binnen bijvoorbeeld.

Dan kunnen mensen vooraf daar wel of niet voor kiezen. Voor mij zou het geen optie zijn. Ik wil ergens staan waar mensen het uit liefde voor dieren en paarden doen en elk dier gelijk is.
Heb op stallen ook nog nooit verschil gemaakt, ook niet als ik de eigenaar wel kon schieten.

Maar je voorkomt problemen door het van tevoren aan te geven. Soms vinden mensen veel goed als de prijs maar laag genoeg is, of de stal is lekker dichtbij etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:24

Dat is handig gezegd maar ik heb 1 plek om apart te zetten. Punt. Liefde op of af maar zelfs mijn eigen tweede paard apart zetten zou niet lukken.

Ik zeg dat niet aan iedereen op voorhand wat mijn eigen paarden wel of niet mogen, vind dat eig ook niemand zijn zaken. Ik zeg duidelijk welke service en welke afspraken ze van mij mogen verwachten voor hun paard en hou mij daar aan. Wat ik dan zelf met mijn eigen dieren doe heeft niemand zich mee te moeien.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:23

Ik vind het apart zetten van paarden snachts een afknapper. Die van mij trekt dat dus niet als er elke nacht een uit de kudde verdwijnt en gaat dan de kudde afschermen. Daar komt gedoe van natuurlijk.

Ik vraag het dus ook bij een nieuwe stal of dat gebeurt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:43

Hoe doe jij dat dan als mensen voor lange wandelingen of op wedstrijd gaan?

Nu eig nog op geen enkele stal meegemaakt dat er een probleem was met paarden apart zetten. Maar zo zie je maar dat je het als stalhouder nooit voor iedereen goed kan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:54

Apart zetten als paard alleen trekt de mijne ook absoluut niet. Dat heeft bij mijn ruin dus een gebroken kaak opgeleverd. De pensionhouder besloot van de 1 op de andere dag geen paarden meer buiten te zetten en iedereen moest het zelf doen. Ik was aan het werk en mijn dieren waren op stal blijven staan als enige.
Zelfs nu mijn paard 19 is, is alleen laten staan een absolute nogo. Ja, als het niet anders kan, dan betekent dit op stal en alle deuren tot boven aan toe dicht, want anders gaat ze nog over een onderdeur.
Stel het is niet anders, iemand gaat op wedstrijd en mijn paard blijft alleen achter, dan is dat voor enkele uren en ja, dan moet ze op stal met alle deuren dicht. Dan is het niet anders. Maar een hele nacht alleen op deze manier gaat echt niet.

Mijn ervaring is wel dat als er een reden is om een paard net even anders te behandelen en het is niet afgesproken, dat een pensionhouder best wil meedenken als het tijdelijk is. Ik had ooit dus een ongewenst en plotseling drachtige merrie. De afspraak was ook als het zo ver was dat het veulen kwam dat ze dan in een grotere box zou en die pensionklant dan een paar nachten tot aan de bevalling de kleinere box (3 bij 3) van mijn merrie zou krijgen. Als merrie en veulen er waren zou er gezocht worden naar een tijdelijke oplossing door bijvoorbeeld met weidehekken een stal te maken.
Uiteindelijk is mijn merrie wat eerder dan verwacht bevallen in haar box van 3 bij 3. En dat ging ook met het veulen goed, dus is er nooit een grotere box gemaakt. Maar het kon dus wel, het was ook een overmachtssituatie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:58

Poekkie schreef:
Hoe doe jij dat dan als mensen voor lange wandelingen of op wedstrijd gaan?

Nu eig nog op geen enkele stal meegemaakt dat er een probleem was met paarden apart zetten. Maar zo zie je maar dat je het als stalhouder nooit voor iedereen goed kan doen.

Ik heb dat ook niet meegemaakt.

Maar goed, ik wil mijn ponies ook niet in grotere kuddes en ze wennen er maar aan als er eentje een tijdje weg is. Zolang ze tenminste samen staan met een andere moeten ze niet zeuren vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:01

Ik ben zo'n ei die dan de belangen van de pensionner voorop zet en mijn paarden het dan "slechter" hebben.
En dan nog krijg je bagger over je heen, terwijl ik dan al met een schuldgevoel liep ik doe het niet voor alle paarden goed.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:48

Een lange wandeling of een tijdje een kliniek is geen probleem. Ze staat in een stabiele kudde en ze zijn altijd welkom terug.

Het probleem ontstaat als ze in een nieuwe kudde komt en daar gaat er standaard een (of meerdere) snachts uit de hele nacht en komt er de volgende ochtend bij. Het is logisch dat die dan niet meer bij de kudde hoort in haar ogen.
Ik vind het ook iets heel onwenselijks met een kudde. Of alle paarden snachts op stal of niemand er uit

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:54

Mijn paard staat dan gewoon ernaast bij de shetjes. Is nog steeds zichtbaar en contact over de draad mogelijk. Alleen niet meer bij het eten. Nooit iets van gemerkt. En leren ze anders maar gewoon worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 01:58

Tja, die klant betaald jou wel.

Het is een kleine moeite en gewoon netjes om vooraf te vertellen hoe en wat, zeker als je zo klein bent. Dan kunnen mensen kiezen of ze dit wel of niet acceptabel vinden. Zou jou zelf ook een hoop gezeik kunnen voorkomen als mensen niet voor zulke verrassingen komen te staan.

Dat jij vindt dat je je eigen paarden kan voortrekken is prima, maar dat ligt er dus aan hoeveel effect dit heeft op de paarden van klanten en de klanten.

Het zijn niet altijd klanten die om niks zeiken, maar ook pensionhouders die zomaar wat doen. Ook pensionners hebben soms al nare ervaringen en weinig vertrouwen. Vaak willen mensen gewoon weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten en dat dit ook zo gebeurt.

En ja, uit liefde, omdat een klant zijn/haar paard maar kort ziet en de stalhouder veel zorg op zich neemt en vaak de paarden vaker en langer ziet. Dan zou je normaal, als paarden liefhebber ook om die dieren geven. Je hoeft er niet gek op te zijn of mee te knuffelen, maar het beste voor alle dieren op je erf willen, lijkt me redelijk normaal. Die mensen laten ze in goed vertrouwen ook bij je achter.

Maar kan ook dat mensen die voor ene dergelijk stalletje kiezen daar minder om geven. Die zijn er vast ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 03:03

Met alle respect superpony, maar als ik aan jouw morele standaard zou moeten voldoen ben ik binnen de maand gillend gek.

Daarentegen hebben de beesten het hier gewoon goed hoor. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maat ik lees altijd een beetje een steek onder water naar mij toe in je berichten. Alsof hier dat ene stalletje is waar ik niet het beste voor de dieren zou willen ofzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 08:23

Volgens mij is een paard aan de andere kant van het draad zetten, zodat die minder kan eten, een betere optie dan de hele kudde op rantsoen zetten, zodat het meest dikke paard niet nog dikker wordt? Dus dat is dan toch geen voortrekken, maar kijken wat er voor de betreffende kudde het beste past?
Of interpreteer ik hier nu iets verkeerd?

Ik denk dat het risico van je paard in een kudde houden, met dieren die niet allemaal van jezelf zijn, altijd is dat je geen invloed hebt op wat een andere eigenaar met zijn/haar paard doet en je dus altijd concessies moet doen.

En zelfs met wel eigen paarden, want er zal er maar 1 geblesseerd raken en apart van de kudde moeten revalideren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:19

Poekkie schreef:
Mijn paard staat dan gewoon ernaast bij de shetjes. Is nog steeds zichtbaar en contact over de draad mogelijk. Alleen niet meer bij het eten. Nooit iets van gemerkt. En leren ze anders maar gewoon worden.

Als jij als stalhouder vindt dat ze het maar gewoon moeten vinden en dat dus de tijd wilt geven heb ik geen probleem mee. Mijn pony heeft er ook weinig last van en ik ook niet. Het zijn de eigenaren van de andere paarden die vaak problemen ondervinden.

Helaas is de ervaring dat stalhouders dat niet willen en mijn pony dus kan vertrekken. Vandaar dat ik op voorhand dat dus een afknapper vind

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:40

Je hebt apart zetten en apart zetten. Als iemand zijn paard 's nachts op stal wil en overdag er weer bij, geen problemen mee.
Maar ik weet van een stal waar een hengstige merrie gewoon alleen op stal gezet wordt zodat een hengst gewoon de wei in kan in een weiland er naast. Dat vind ik dus notdone. Dan zorg je maar voor een goede afrastering.
Sommige paardeneigenaren willen een merrie-, en ruinenkudde. Dat kan ook niet overal. Mij maakt het niet uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:40

Als een pensionpaard niet kan meedraaien in het ritme van stal hier en continu de boel kort en klein slaat zal die idd moeten vertrekken.
een stalhouder kan ook niet constant het regime van de andere paarden aanpassen aan ‘die ene klant’.

@germie: dat van die hengstige merrie vind ik ook niet kunnen als dt paard in haar groep verder geen problemen geeft in die periode.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:00

DuoPenotti schreef:
Ik ben zo'n ei die dan de belangen van de pensionner voorop zet en mijn paarden het dan "slechter" hebben.
En dan nog krijg je bagger over je heen, terwijl ik dan al met een schuldgevoel liep ik doe het niet voor alle paarden goed.

Als je een commerciele stalling hebt dan brengen de pensionpaarden toch het geld binnen waar de eigen paarden ook van leven? Als pensionklanten zien dat je je eigen paarden beter zou behandelen dan die van hen, dan heb je kans dat ze een andere stalling gaan zoeken. Want dat gaat steken. Maar jij @DP doet dat dus juist niet! De klant is koning toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:06

De klant is niet koning, het paard. :)
En dat de klant een andere stal zou gaan zoeken, moeten ze vooral doen dan.
Maar ik ben nog altijd degene die ze de deur heeft gewezen....

Daarnaast is wat paarden erbij niet echt een verdien model, ja beetje maar niet dat mijn paarden er van kunnen leven.
Is natuurlijk anders als het goed is met een grote stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:22

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Als je een commerciele stalling hebt dan brengen de pensionpaarden toch het geld binnen waar de eigen paarden ook van leven? Als pensionklanten zien dat je je eigen paarden beter zou behandelen dan die van hen, dan heb je kans dat ze een andere stalling gaan zoeken. Want dat gaat steken. Maar jij @DP doet dat dus juist niet! De klant is koning toch?

Reken op zo’n 50 euro per stal winst. Daar helpt een beetje maar daar heb je de eigen paarden verreweg nog niet mee betaald.