Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:15

famkeY schreef:
Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is? Probeer me alvast een beetje voor te bereiden.. maar ben nogal beschermend naar onze paardjes dat ik het zo lastig vind om anderen erop te laten := ze zijn super betrouwbaar, daar ligt het hem niet aan hoor. Gevoel is lastig..

Als ik kom kijken voor een al ingereden rijpaard dan verwacht ik dat ik de eerste keer dat ik kom ,nadat hij is voorgereden,meteen zelf erop mag om te proberen. Vroeger was het zo dat je dan nog 1 of 2 keer kwam proefrijden maar tegenwoordig gaat de handel zo snel dat je daar vaak de tijd niet voor krijgt en meteen moet beslissen,anders gaat een ander ermee vandoor.Wel wordt meestal afgesproken dat de koop is gesloten mits het paard wordt goedgekeurd (positief koopadvies voor het doel van de koper).In lage prijsklasse wordt niet altijd gekeurd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:30

famkeY schreef:
Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is? Probeer me alvast een beetje voor te bereiden.. maar ben nogal beschermend naar onze paardjes dat ik het zo lastig vind om anderen erop te laten := ze zijn super betrouwbaar, daar ligt het hem niet aan hoor. Gevoel is lastig..

Uiteindelijk bepaal jij als verkoper wie je erop laat en wanneer. Tot de koop gesloten is ben jij de eigenaar en de eigenaar bepaalt. Als potentiele kopers dat niet fijn vinden, is dat toch echt hun probleem. Het is uiteraard wel netjes om op het moment dat je de afspraak maakt aan te geven wat jouw spelregels zijn. Als jij iemand vaker wilt zien rijden, dan is dat aan jou. Als je verkoopt op basis van gunning is dat aan jou. Als die koper dat niet wil omdat het paard bv aan de andere kant van het land staat, is het aan de koper om er vanaf te zien om te gaan bezichtigen. Zo simpel is het volgens mij. Het gaat er niet om wat gangbaar is of wat men verwacht, het gaat erom wat jij prettig vindt in dit verkoop proces.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:45

Fly_high schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik zit vandaag zwaar in spanning. Gister mijn nieuwe aanwinst opgehaald en naar de kliniek gebracht voor zijn castratie.
Als alles goed gaat kan ik hem donderdag of vrijdag eindelijk mee naar huis nemen.

Spannend! Hopelijk staat die zo op en top gezond bij jou op stal :)

Ik heb een uitstapje op de planning komend weekend :):) helemaal naar de overkant van het land. De uren die ik hiervoor in de auto moet zitten word ik niet zo enthousiast van :') maar de paarden dan weer wel, dus joh, als het maar iets leuks oplevert!

Woon zelf in het noorden. Ik heb er nu 3 bekeken, staan er nog 2 van te koop haha. Ben benieuwd, of de juiste er voor jou tussen zit

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:48

oji schreef:
famkeY schreef:

Uiteindelijk bepaal jij als verkoper wie je erop laat en wanneer. Tot de koop gesloten is ben jij de eigenaar en de eigenaar bepaalt. Als potentiele kopers dat niet fijn vinden, is dat toch echt hun probleem. Het is uiteraard wel netjes om op het moment dat je de afspraak maakt aan te geven wat jouw spelregels zijn. Als jij iemand vaker wilt zien rijden, dan is dat aan jou. Als je verkoopt op basis van gunning is dat aan jou. Als die koper dat niet wil omdat het paard bv aan de andere kant van het land staat, is het aan de koper om er vanaf te zien om te gaan bezichtigen. Zo simpel is het volgens mij. Het gaat er niet om wat gangbaar is of wat men verwacht, het gaat erom wat jij prettig vindt in dit verkoop proces.

Eens. Ik vraag het inderdaad wel als ik ver moet rijden of ik ook kan/mag rijden. Dan weet je waar je aan toe bent

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:49

Fly_high schreef:
@oji, yes ik ga er 2 of 3 kijken, het is nog even wat details afstemmen. Ze staan allemaal in het noordoosten van het land terwijl ik uit de Randstad kom, nou handig is anders ;) maar het zijn echt paarden waar ik een aardig goed gevoel bij heb obv filmpjes, dan is het die moeite IMO ook waard.

Spannend!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:50

Evamarie schreef:
Nou ze is wel aardig op haar plek merk ik. Gaat supergoed. Ze is heel leuk met mij, dikke mik! Wat een klik, dolgelukkig ben ik met haar!

Leuk evamarie, gefeliciteerd!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:56

famkeY schreef:
Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is?

Toevallig zijn wij gisteren bij een paard langsgegaan. Op mijn verzoek heeft eerst de verkoper hem voorgereden en de drie gangen laten zien. Daarna ging mijn dochter erop. En daarna ikzelf nog, nadat ik aan de verkoper gevraagd had of dat goed was.

Het is een leuk lief paard, dus hebben we met de verkoper afgesproken dat mijn dochter binnenkort voor een tweede keer langskomt om wat sprongetjes te maken. Als we hem dan nog steeds leuk vinden, willen we hem kopen onder voorbehoud van de keuring.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:58

Kalea schreef:
famkeY schreef:

Ik zou het vreemd vinden om er niet op te mogen bij een eerste bezichtiging, zeker niet als ze actief te koop staan. Als je via via op zoek bent naar een koper vind ik een kennismaking aannemelijker, dan heb je als koper ook het idee dat er tijd is om te beslissen.
Als je een leuk paard gaat adverteren op de grote sites krijg je zoveel reactie en is het moeilijk om te selecteren lijkt me?

Daar heb je helemaal gelijk in hoor! Ze moeten natuurlijk ook de kans krijgen om te kunnen rijden. Alleen net als de ruiter een bepaald type paard zoekt, zoek ik een bepaald type ruiter voor het paard. De allerliefste natuurlijk <3 ..
ach voor beide partijen spannend.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:03

oji schreef:
famkeY schreef:

Dit is wel eigenlijk precies wat ik bedoel.. :D ik gun eigenlijk beiden een periode om goed te proberen of het past. Maar dan ook dat ik denk dat het past.. Die snelle handel heb ik niet zoveel mee…

Maar ik begrijp ook dat mensen verwachten er ook gelijk op te kunnen. Anders weet je ook niks… beetje dubbel. Alleen ga ik zoiezo voor het gunnen, niet voor het snelle.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:06

anjali schreef:
famkeY schreef:

Als ik kom kijken voor een al ingereden rijpaard dan verwacht ik dat ik de eerste keer dat ik kom ,nadat hij is voorgereden,meteen zelf erop mag om te proberen. Vroeger was het zo dat je dan nog 1 of 2 keer kwam proefrijden maar tegenwoordig gaat de handel zo snel dat je daar vaak de tijd niet voor krijgt en meteen moet beslissen,anders gaat een ander ermee vandoor.Wel wordt meestal afgesproken dat de koop is gesloten mits het paard wordt goedgekeurd (positief koopadvies voor het doel van de koper).In lage prijsklasse wordt niet altijd gekeurd.

Heb je ook gelijk in! Ik denk dat het voor een onzekere ruiter net zo spannend is voor de eerste keer erop. Net zo spannend als een onzekere verkopen.. die alleen het allerbeste wil :P

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:21

Ik doe ook niet mee aan snelle handel tenzij het echt super goed voelt voor beide partijen. De verkoop van mijn paard gaat wel met veel emotie, dus ik wil echt dat ze goed terecht komt. Ik ben echter zelf ook maar 2x gaan bezichtigen, maar paard was toen nog niet zadelmak dus weinig om te testen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:31

Ik wil er ook graag op als ik kom kijken, zeker als ik van ver kom.
Het is nu inderdaad de tijd van snelle handel waarbij je eigenlijk tijd krijgt om vaker te kijken bij de meeste.

Zelf mijn paard bijna 3 jaar geleden verkocht, zij is 3 keer komen kijken en heeft hem vervolgens gekeurd. Ik wilde graag dat hij bij de juiste match terecht kwam dus heb haar de ruimte gegeven om vaker te komen kijken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:31

Lieser schreef:
famkeY schreef:
Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is?

Toevallig zijn wij gisteren bij een paard langsgegaan. Op mijn verzoek heeft eerst de verkoper hem voorgereden en de drie gangen laten zien. Daarna ging mijn dochter erop. En daarna ikzelf nog, nadat ik aan de verkoper gevraagd had of dat goed was.

Het is een leuk lief paard, dus hebben we met de verkoper afgesproken dat mijn dochter binnenkort voor een tweede keer langskomt om wat sprongetjes te maken. Als we hem dan nog steeds leuk vinden, willen we hem kopen onder voorbehoud van de keuring.

Oh leuk! wat voor paardje is het? :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:43

oji schreef:
famkeY schreef:

Natuurlijk is dat zo.Maar je moet een koper niet van heel ver laten komen terwijl je zelf nog twijfelt of je hem wel wil verkopen.Spreek het eerst telefonisch goed door.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:47

Ik heb dat een keer gehad, eerst anderhalve week goed contact met de eigenaar. Het klikte goed tussen ons en paard leek helemaal te passen bij mijn wensen dus ik 2 en halfuur enkele reis gereden. Gaf ze aan dat ze toch twijfelde of ze überhaupt wel wilde verkopen... Terwijl ik dat eerder had gevraagd.
Heel erg vervelend!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:50

CalipsoLover schreef:
Ik doe ook niet mee aan snelle handel tenzij het echt super goed voelt voor beide partijen. De verkoop van mijn paard gaat wel met veel emotie, dus ik wil echt dat ze goed terecht komt. Ik ben echter zelf ook maar 2x gaan bezichtigen, maar paard was toen nog niet zadelmak dus weinig om te testen natuurlijk.

Dit dus. Zo is er in mijn ogen altijd wel iets te verbeteren in bv huisvesting of anders, waardoor ik zelf de verkoop niet door laat gaan. Alles moet kloppen en dan nog heb je er geen zicht op bij uiteindelijke verkoop. Maar als ik 200 km in de auto moet gaan zitten om te zien bij wie en hoe mijn paard er straks bij komt te staan, dan doe ik dat. Zint het me niet, dan breng ik hem er ook niet naartoe :o
Afgelopen zondag overigens een lief meisje gehad, maar die moet eerst haar pony nog verkopen. Maar ja, ik heb geen haast en hoop hem dit weekend nog te klasseren in het Z2.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:02

Iemand die bij ( als ik het zo eens lees ) best wat mensen op de foei lijst staat krijgt wel erg veel interesse van in elk geval een aantal van diezelfde mensen.

Zoveel dat het best wel irritant wordt in mijn ogen. Laat het lekker, dit is gewoon mega roddelen, gissen en heeft zelfs wat weg van pesten. Kortom iemand verteld zelf wat die wil en krijg je geen antwoord laat het dan rusten. Stuur dan desnoods een pb als je écht benieuwd bent.

Spannend Lieser, ik ben benieuwd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:02

Zonnebloem92 schreef:
Ik heb dat een keer gehad, eerst anderhalve week goed contact met de eigenaar. Het klikte goed tussen ons en paard leek helemaal te passen bij mijn wensen dus ik 2 en halfuur enkele reis gereden. Gaf ze aan dat ze toch twijfelde of ze überhaupt wel wilde verkopen... Terwijl ik dat eerder had gevraagd.
Heel erg vervelend!

Zo dat is heel zuur zeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:22

Lieser schreef:
famkeY schreef:

Oh wat fijn! Nu dus wel paard wat jullie allebei fijn lijken te vinden? Zou jullie gegund zijn eindelijk zeg! Ik duim

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:38

Fly_high schreef:
Oh leuk! wat voor paardje is het? :)

Het is een 9-jarige Irish Sport Horse. Een ruin van 1.60m, stevig gebouwd. Wat kijkerig, maar heel kalm en lief.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:39

famkeY schreef:

Tot nu toe heb ik er 5 gehad en allemaal hebben ze bij de eerste bezichtiging gereden, nadat ik heb voorgereden. Twee daarvan gaven aan op minimaal L niveau te kunnen rijden, maar dat zat er toch wel een stukje onder. Nu ik weet dat mijn paard zich keurig laat rijden door minder kundige ruiters, durf ik dat wel aan. Als ze nu echt gaan rommelen en mijn paard raakt onzeker of geïrriteerd, dan heb je als verkopende partij altijd de keus om te zeggen dat het geen match is en ze er beter af kunnen komen :')
Doe vooral wat goed voelt. Ik verkoop nu ook voor het eerst en ik ben ook erg beschermend naar mijn dier toe en wil dat hij het nog beter krijgt dan bij mij + 200% zeg maar :j

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:45

Ineke2 schreef:
Iemand die bij ( als ik het zo eens lees ) best wat mensen op de foei lijst staat krijgt wel erg veel interesse van in elk geval een aantal van diezelfde mensen.

Zoveel dat het best wel irritant wordt in mijn ogen. Laat het lekker, dit is gewoon mega roddelen, gissen en heeft zelfs wat weg van pesten. Kortom iemand verteld zelf wat die wil en krijg je geen antwoord laat het dan rusten. Stuur dan desnoods een pb als je écht benieuwd bent.

Spannend Lieser, ik ben benieuwd!

Eens. Zolang zij blij is, maakt het toch verder niks uit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:46

MyWishMax schreef:
Oh wat fijn! Nu dus wel paard wat jullie allebei fijn lijken te vinden? Zou jullie gegund zijn eindelijk zeg! Ik duim

Er blijkt nog een tweede gegadigde te zijn, die heeft een afspraak staan voor komend weekend. De verkoper wil die eerst langs laten komen. Wij hebben inmiddels een tweede afspraak staan voor maandag. Mijn dochter heeft dus al de zenuwen omdat ze denkt dat het paard er dan al niet meer is

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:57

Zonnebloem92 schreef:
Heel erg vervelend!

Dat kan me voorstellen… mijn onzekerheid zit niet het het niet verkopen hoor. Maar aan wie haha

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:00

Padoertje schreef:
famkeY schreef:

Tot nu toe heb ik er 5 gehad en allemaal hebben ze bij de eerste bezichtiging gereden, nadat ik heb voorgereden. Twee daarvan gaven aan op minimaal L niveau te kunnen rijden, maar dat zat er toch wel een stukje onder. Nu ik weet dat mijn paard zich keurig laat rijden door minder kundige ruiters, durf ik dat wel aan. Als ze nu echt gaan rommelen en mijn paard raakt onzeker of geïrriteerd, dan heb je als verkopende partij altijd de keus om te zeggen dat het geen match is en ze er beter af kunnen komen :')
Doe vooral wat goed voelt. Ik verkoop nu ook voor het eerst en ik ben ook erg beschermend naar mijn dier toe en wil dat hij het nog beter krijgt dan bij mij + 200% zeg maar :j

Precies dat zeg maar! Ben ik niet als enige haha.. had jij bij alle 5 een goed gevoel? Of heb je een partij van te voren al aangegeven dat het geen match is?