[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:48

Tot nu toe stille meelezer geweest, maar ik laat toch graag een reactie want dan kan ik het topic ook makkelijker terugvinden. :o

Ben benieuwd wat er nog eigenlijk verstopt zit in Madam. Welke karaktereigenschappen naar boven gaan komen naarmate ze steeds meer groeit op persoonlijk gebied. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:51

Avalanche81 schreef:
Klopt :D ik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.

*\o/*
Dit is 1 van de beste uitspraken.

Hoe moeten veulens elkaar wat leren als er niet 1 ouder dier de leiding heeft en het de rest fatsoenlijk leert

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:52

Ik heb dit topic nu pas ontdekt, maar ga het zeker volgen :-)

Heb daarnet alle reacties van TS gelezen, maar al begrepen dat ik ook zeker de reacties van de anderen ook moet meenemen :-)

Mooi om te zien hoe je met haar bezig bent en mooi om te zien hoe ze alles op pakt :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 15:56

Sintara schreef:
Ik ben ook echt van de sensibele, duidelijke paarden en pony's. Ik heb ook bijna altijd 'lastige' paarden mogen rijden, voor maneges en later bijrijdpaarden enzo :D het probleem bij mij is dat ik het hogere werk dan weer qua rijden niks aan vind. Ik hou van veel input van het paard en als je dan hoger in de dressuur of westernsport gaat moet ik teveel zelf bepalen wat er gebeurt. Laat mij maar gewoon basis prutsen :j

Ik heb ooit wel eens een m2 proefje gedaan, had er ook een beker van gewonnen maar ik verveelde me dood _O-

M2 is saai. Als je aan de appuyementen begint, je travers, je werkpirouettes wordt het echt leuk, want dat krijg niet voor elkaar zonder veel input van het paard :')

Je zet je appuyement in, je vraagt je buiging en je neemt je paard mee met je zit het appuyement in, maar als je daar teveel gaat doen, gaat er echt van alles mis _O-

Galopwissels zijn ook leuk. Je wilt ze met veel impuls, enthousiast gesprongen, maar als je teveel gaat doen, worden de paarden ook heel creatief :') Ik vind dat echt hilarisch.

Dat is de uitdaging van hogere dressuur: zo min mogelijk doen, meer kán niet eens met die rille paarden, en maximaal resultaat. Heel vaak is de reden dat de ruiter niet goed is dat ze teveel willen controleren.

Zie je vaak met lessen ook. Ruiter zit in de stap veel te veel te prutsen, krijgt paard "nageeflijk" maar vervolgens lukt het in draf niet meer, want daar krijgen ze minder tijd om veel te doen, maar intussen zijn ze de stap aan het verprutsen. Ik roep echt zo vaak dat mensen gewoon moeten gaan chillen op hun paard, voel dat been, ga met je zit verruimen, beetje verzamelen, schouders laten vallen, onderarmen dragen, handjes netjes rechtop en niet lopen prutsen aan die mond, gewoon een zachte verbinding houden.

Zelfde in draf. Ga gewoon zitten. Probeer of je met je zitbeenknobbels de beweging kan volgen, en met licht rijden, laat je gewoon opgooien, en vang jezelf weer op, benen los en lang, bovenlijf rechtop, schouders laten vallen, bovenarmen los, want anders gaan je handen op en neer als je lichtrijdt, vindt je paard niet grappig, en dan proberen of je met je zit de beweging kan vergroten, en naar een middendraf kan zonder been bij te geven.

Sturen zonder aan die binnenteugel te komen, want als jij met je binnenhand stuurt ga je nooit een correcte SB, travers of appuyement rijden, laat staan een pirouette. En al die tijd mag je verbinding met de mond niet veranderen, blijf zacht, blijf van elastiek, en hou je billen zacht.

Riddles schreef:
Tot nu toe stille meelezer geweest, maar ik laat toch graag een reactie want dan kan ik het topic ook makkelijker terugvinden. :o

Ben benieuwd wat er nog eigenlijk verstopt zit in Madam. Welke karaktereigenschappen naar boven gaan komen naarmate ze steeds meer groeit op persoonlijk gebied. :)

Ik ook :) vooral nu ze wat ondernemender wordt :')

hagelslag schreef:
Avalanche81 schreef:
Klopt :D ik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.

*\o/*

Hoe moeten veulens elkaar wat leren als er niet 1 ouder dier de leiding heeft en het de rest fatsoenlijk leert

Ja dat is toch idioot? Kinderen op de kleuterschool gaan elkaar ook niet opvoeden. Samen spelen is belangrijk, maar leren delen moeten ze ook leren, en niet alles oplossen met geweld en zo :D en daar heb je echt wel een volwassene bij nodig.

Apple schreef:

Heb daarnet alle reacties van TS gelezen, maar al begrepen dat ik ook zeker de reacties van de anderen ook moet meenemen :-)

Mooi om te zien hoe je met haar bezig bent en mooi om te zien hoe ze alles op pakt :-)

Welkom :D ik vrees wel dat we hier straks een meisje hebben :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:58

hagelslag schreef:
Avalanche81 schreef:

*\o/*

Zelfs bij mijn ooilammeren loopt een volwassen hameltje om als "schooljuf" te dienen. Ze zijn te jong nog voor de ram en de mama's gaan daar wel allemaal bij.

hagelslag

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:12

Het is gewoon boeren verstand om jonkies en oudjes bij elkaar te zetten voor opvoeding.

De merrie van mijn zusje had 4-5 jaar geleden het veulentje van mijn haflinger onder haar hoede genomen.
De haflinger merrie voedde volgens haar niet goed genoeg op en zij had zelf al 3 veulens groot gebracht.

Afbeelding
Afbeelding
Lang leve de bokt upload.
De foto's stonden er nog _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 16:20

Hahahahaha die blik van dat veulen ook :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:24

Hier jonger paardje bij ouder paardje. :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:24

Heel interessant topic, ik volg! Ik ben benieuwd welke ruiters jouw voorbeeld zijn TS?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:35

Avalanche81 schreef:
M2 is saai. Als je aan de appuyementen begint, je travers, je werkpirouettes wordt het echt leuk, want dat krijg niet voor elkaar zonder veel input van het paard :')

Je zet je appuyement in, je vraagt je buiging en je neemt je paard mee met je zit het appuyement in, maar als je daar teveel gaat doen, gaat er echt van alles mis _O-

Galopwissels zijn ook leuk. Je wilt ze met veel impuls, enthousiast gesprongen, maar als je teveel gaat doen, worden de paarden ook heel creatief :') Ik vind dat echt hilarisch.

Dat is de uitdaging van hogere dressuur: zo min mogelijk doen, meer kán niet eens met die rille paarden, en maximaal resultaat. Heel vaak is de reden dat de ruiter niet goed is dat ze teveel willen controleren.

Zie je vaak met lessen ook. Ruiter zit in de stap veel te veel te prutsen, krijgt paard "nageeflijk" maar vervolgens lukt het in draf niet meer, want daar krijgen ze minder tijd om veel te doen, maar intussen zijn ze de stap aan het verprutsen. Ik roep echt zo vaak dat mensen gewoon moeten gaan chillen op hun paard, voel dat been, ga met je zit verruimen, beetje verzamelen, schouders laten vallen, onderarmen dragen, handjes netjes rechtop en niet lopen prutsen aan die mond, gewoon een zachte verbinding houden.

Zelfde in draf. Ga gewoon zitten. Probeer of je met je zitbeenknobbels de beweging kan volgen, en met licht rijden, laat je gewoon opgooien, en vang jezelf weer op, benen los en lang, bovenlijf rechtop, schouders laten vallen, bovenarmen los, want anders gaan je handen op en neer als je lichtrijdt, vindt je paard niet grappig, en dan proberen of je met je zit de beweging kan vergroten, en naar een middendraf kan zonder been bij te geven.

Sturen zonder aan die binnenteugel te komen, want als jij met je binnenhand stuurt ga je nooit een correcte SB, travers of appuyement rijden, laat staan een pirouette. En al die tijd mag je verbinding met de mond niet veranderen, blijf zacht, blijf van elastiek, en hou je billen zacht.

Geschreven als een ware fan :P ik heb me misschien ook niet goed uitgedrukt maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 16:42

Ik vind rijden ook echt, echt, echt geweldig :D

en 't is dat ik weet he, dat Madammeke er nog niet aan toe is, maar anders had ik haar allang opgezadeld :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:48

Avalanche81 schreef:
hagelslag schreef:
(quote Avalanche81)
(end quote)
*\o/*

Ja dat is toch idioot? Kinderen op de kleuterschool gaan elkaar ook niet opvoeden. Samen spelen is belangrijk, maar leren delen moeten ze ook leren, en niet alles oplossen met geweld en zo :D en daar heb je echt wel een volwassene bij nodig.

ja, absoluut mee eens, maar je wil niet weten hoe vaak we voor gek verklaart zijn dat we het Fjordenveulen in de pensiongroep gooiden en niet in de opfok.

Nadeel daarvan was dat de Fjord het niet leuk vond als alle paarden in de bak gingen rijden en hij achter bleef. Dat is zo gierend uit de bocht gevlogen dat ie als jaarling z'n eigen sulky had en we er dwars door de stad mee reden.

We hebben er echt alles mee gedaan wat iedereen zegt niet te doen en Bokt verboden heeft met een veulen te doen maar als we niks deden, werd ie strontvervelend. Hij had meer uitdaging nodig dan iedereen bij elkaar verzonnen kon krijgen.

Maar in het kader van "hoe voedt je een veulen op" leer zo'n etterbakje eens af om te bijten. Die nare eigenschap had ie ergens opgelopen en dat kregen we 'm maar niet afgeleerd. Hoofdbrekens tot het moment dat we 'm mee namen op een weekend met Papa Haf. We zetten ze in de wei na een wandeling in het bos en hij bedacht dat ie mijn partner wel in de arm kon bijten. Maar mijn partner deed net het hek dicht, zo'n veer, en hij greep niet alleen mijn partner maar ook de veer en daar stond een klap stroom op, dat ging ergens over. Fjord vloog 10mtr naar achteren en heeft ons zeker 5 min aangekeken wat we nu weer voor truc hadden _O-
Don't try this at home maar Fjord heeft nooit meer gebeten.......

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 16:52

Hilarisch verhaal :')

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:54

Mag ik even zeggen dat dit toch wel mijn favoriete topic van het moment is en een van de leerzaamste topics die ik in tijden heb gelezen op bokt? Je zet me echt aan het denken TS en ik vind jouw denk wijze en manier van uitleggen echt een verheldering maar verademing! Ga er vooral mee door want ik smul er van!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:57

Avalanche81 schreef:
Ik vind rijden ook echt, echt, echt geweldig :D

en 't is dat ik weet he, dat Madammeke er nog niet aan toe is, maar anders had ik haar allang opgezadeld :o

Hoe vaak ik niet tegen mijn man heb gezegd na een tocht of dressuur sessie," paardrijden vind ik Nog leuker als vrijen" _O- waarop hij dan altijd wat bedenkelijk terug keek want in zijn ogen kan dat helemaal niet _O- , dus rijden is echt het allerleukste vind ik en ben het met je eens wat een mens kan doen in het leven.

O wouw dat verhaal van de fjord _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:59

Ik denk dat vele mensen eigenlijk wel een eigen pad volgen en dat het niet altijd zo stellig goed of fout is. Zo moet ik altijd stiekem gniffelen met de uitspraak: groen op groen maakt bont en blauw. Dan moet ik altijd terugdenken aan de tijd dat ik als manegemeid ineens verzorgpaarden tussen 0 en 3 jaar kreeg. Wat een lol we samen hadden, dat mis ik nu juist het felst. Die onbevangenheid, bij zowel mens als paard. Gewoon doen en niet te hard nadenken en paard dacht: oké dan, als jij zegt dat we het gaan doen, doen we het. Ik wou eigenlijk dat ik soms nog zo vrij/naïef met paarden kon omgaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:13

Avalanche81 schreef:
Hahahahaha die blik van dat veulen ook :')

Hij was zo trots dat hij ook vooraan bij het hek mocht staan.
Als hij weer eens bovenop zn moeder gesteigert was, kwam zijn tante(de bonte dus) eraan om hem eraf te jagen.
Eerst met een hap, later met een blik.
De huidige eigenaresse is zo blij dat hij als veulen een fijne opvoeding heeft gekregen.
Net als bekappen, ik geloof dat hij 3-4 week oud was toen de hoefsmid kwam.
Opzich hoefde er niks te gebeuren maar voor de oefening toch even 1 vijl eronder door.
Het veulen tegen zijn tante aangezet(zn moeder vond het ineens eng). Tante kent het trucje dus bleef mooi staan.
Hij kon tegen zijn tante aanleunen.
Hoefsmid kon alle 4 voeten zonder problemen optillen en een vijltje eronder door halen.
Allemaal blij(voordat de hoefsmid kwam hebben wij natuurlijk eerst getest of hij wel voetje wou geven)

Verkeersmak maken doen wij ook altijd met de merrie erbij.
Je hoeft niet dagelijks iets te doen.
Vroeger namen we de veulens ook gewoon mee op buitenrit.
Mijn zusje op de bonte(of ik toen ik nog jonger was) en mijn vader het veulen(hij op de stalen ros).
Eenmaal op het strand aangekomen, veulen los.
Vader over t schelpenpad naar de andere strandopgang en succes ermee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:20

Ikke, dan heeft jouw bijterd nog geluk gehad! Onderstaand verhaal niet zelf meegemaakt maar vernomen van het boertje waar ik destijds de paarden verzorgde. Die hadden vroegah een vies bijtend werkpaard. Ook die kregen ze het niet afgeleerd. Totdat ie de smid wilde grijpen, die net een gloeiend heet ijzer had, waar het lieverdje dus in greep. Uiteraard moest er even gelucht worden op stal. Maar het bijten was ineens over.

Waarom zo'n dier in eerste instantie zo volhardend was met bijten, is me onbekend. Dit was uiteraard uit een tijd dat enkel de bravere paarden het overleefden. De "smeerlappen" (al dan niet door karakter of door pijn) werden gemiddeld genomen veel sneller opgeruimd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:29

Rocamor schreef:
Ikke, dan heeft jouw bijterd nog geluk gehad! Onderstaand verhaal niet zelf meegemaakt maar vernomen van het boertje waar ik destijds de paarden verzorgde. Die hadden vroegah een vies bijtend werkpaard. Ook die kregen ze het niet afgeleerd. Totdat ie de smid wilde grijpen, die net een gloeiend heet ijzer had, waar het lieverdje dus in greep. Uiteraard moest er even gelucht worden op stal. Maar het bijten was ineens over.

Waarom zo'n dier in eerste instantie zo volhardend was met bijten, is me onbekend. Dit was uiteraard uit een tijd dat enkel de bravere paarden het overleefden. De "smeerlappen" (al dan niet door karakter of door pijn) werden gemiddeld genomen veel sneller opgeruimd.

Die werden opgegeten.

Ik weet ook niet waar die Fjord het vandaan had; dat was ook van voor ie van ons was.

Maar paarden waren vroeger ook wel braver, met name omdat ze veel harder moesten werken.
Ik denk dat veel etterbakken van nu een stuk braver zouden zijn als ze elke dag aan de bak moesten zoals vroeger de boerepaarden. Niet omdat vroeger alles beter was maar wel dat veel paarden te vreten krijgen voor 10 uur werk maar nauwelijks een uur hoeven te werken. Die 9 uur energie moet je iets mee......

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 17:54

Gini schreef:
Ik denk dat vele mensen eigenlijk wel een eigen pad volgen en dat het niet altijd zo stellig goed of fout is. Zo moet ik altijd stiekem gniffelen met de uitspraak: groen op groen maakt bont en blauw. Dan moet ik altijd terugdenken aan de tijd dat ik als manegemeid ineens verzorgpaarden tussen 0 en 3 jaar kreeg. Wat een lol we samen hadden, dat mis ik nu juist het felst. Die onbevangenheid, bij zowel mens als paard. Gewoon doen en niet te hard nadenken en paard dacht: oké dan, als jij zegt dat we het gaan doen, doen we het. Ik wou eigenlijk dat ik soms nog zo vrij/naïef met paarden kon omgaan.

Denk dat je die onbevangenheid ook moet houden. Tenminste dat is wat voor mij werkt. Daarom kunnen kinderen soms dingen met paarden die een volwassene niet kan.

Als ik over alles ga nadenken, durf ik niets meer, en ik doe heel veel van wat ik doe best heel intuïtief. Soms wéét ik gewoon dat iets kan of niet kan. En hoe kan ik niet uitleggen. Ik ben heel onbevangen en heel open daarin.
Met rijden ook. Als je bang bent om te vallen zet je je paard op de handrem. En nog afgezien van dat het niet eerlijk is, is het ook rijtechnisch niet slim.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 17:56

Vroeger waren de paarden ook écht braver. Nu worden ze ook zo heet en ril mogelijk gefokt soms, en als je er dan ook nog 3kg sportbrok op een dag in gooit, heb je een wandelende tijdbom.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:02

Avalanche81 schreef:
Apple schreef:

Welkom :D ik vrees wel dat we hier straks een meisje hebben :')

Ik las al een aantal referenties naar het Jongetje :)) Gelukkig voor mij is het Jongetje niet zo sensibel, ril en heet, dat scheelt veel :))

En wat hier ook al gezegd is: het juiste management :+ Zo hebben wij nu de springles verplaatst naar ergens in de ochtend op een ander moment in de week ipv op vrijdagavond. Het Jongetje is namelijk een 'avondpaard' en ik meer een 'ochtendmens'. Daarnaast heb ik ook gewoon een werkweek, dus vrijdagavond is bij mij de scherpte er wel af terwijl het Jongetje dan juist op standje 'ik bedenk iets nieuws' staat :D.
Bij een springles ergens op een ochtend ben ik net wat alerter en zit hij in zijn ochtendslaapje, dus dat past wat beter :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:03

Die 3kg sportbrok is weinig, ik kende er een die 5kg kreeg, gemiddeld 2 uur per dag op een paddock ging en ong 4-5x/week 1 uur onder het zadel.
Levensgevaarlijke situaties leverde dat op, maar minder krachtvoer en meer ruwvoer gingen ze niet doen want 'dan valt hij in'.
Dat dat paard van gekkigheid niet meer wist wat hij met zichzelf aan moest en gewoon ontplofte hoorde blijkbaar zo en als je er vriendelijk wat van zei dan kreeg je te horen dat jij er dan maar op moest stappen.
Mijn 'nee dank je, ik ben nog niet levensmoe' vonden ze niet grappig. :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:24

lor1_1984 schreef:
Die 3kg sportbrok is weinig, ik kende er een die 5kg kreeg, gemiddeld 2 uur per dag op een paddock ging en ong 4-5x/week 1 uur onder het zadel.
Levensgevaarlijke situaties leverde dat op, maar minder krachtvoer en meer ruwvoer gingen ze niet doen want 'dan valt hij in'.
Dat dat paard van gekkigheid niet meer wist wat hij met zichzelf aan moest en gewoon ontplofte hoorde blijkbaar zo en als je er vriendelijk wat van zei dan kreeg je te horen dat jij er dan maar op moest stappen.
Mijn 'nee dank je, ik ben nog niet levensmoe' vonden ze niet grappig. :+

Arm beestje dan ook, hè.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:32

Absoluut.
Maar als eigenaren/stalbeheerders weigeren om verder te kijken dan hun beleid kun je helaas niets.