Ben benieuwd wat er nog eigenlijk verstopt zit in Madam. Welke karaktereigenschappen naar boven gaan komen naarmate ze steeds meer groeit op persoonlijk gebied.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Ik ben ook echt van de sensibele, duidelijke paarden en pony's. Ik heb ook bijna altijd 'lastige' paarden mogen rijden, voor maneges en later bijrijdpaarden enzohet probleem bij mij is dat ik het hogere werk dan weer qua rijden niks aan vind. Ik hou van veel input van het paard en als je dan hoger in de dressuur of westernsport gaat moet ik teveel zelf bepalen wat er gebeurt. Laat mij maar gewoon basis prutsen
Ik heb ooit wel eens een m2 proefje gedaan, had er ook een beker van gewonnen maar ik verveelde me dood
Riddles schreef:Tot nu toe stille meelezer geweest, maar ik laat toch graag een reactie want dan kan ik het topic ook makkelijker terugvinden.![]()
Ben benieuwd wat er nog eigenlijk verstopt zit in Madam. Welke karaktereigenschappen naar boven gaan komen naarmate ze steeds meer groeit op persoonlijk gebied.
hagelslag schreef:Avalanche81 schreef:Kloptik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.
Dit is 1 van de beste uitspraken.
Hoe moeten veulens elkaar wat leren als er niet 1 ouder dier de leiding heeft en het de rest fatsoenlijk leert
Apple schreef:Ik heb dit topic nu pas ontdekt, maar ga het zeker volgen![]()
Heb daarnet alle reacties van TS gelezen, maar al begrepen dat ik ook zeker de reacties van de anderen ook moet meenemen![]()
Mooi om te zien hoe je met haar bezig bent en mooi om te zien hoe ze alles op pakt
hagelslag schreef:Avalanche81 schreef:Kloptik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.
Hoe moeten veulens elkaar wat leren als er niet 1 ouder dier de leiding heeft en het de rest fatsoenlijk leert
Avalanche81 schreef:M2 is saai. Als je aan de appuyementen begint, je travers, je werkpirouettes wordt het echt leuk, want dat krijg niet voor elkaar zonder veel input van het paard![]()
Je zet je appuyement in, je vraagt je buiging en je neemt je paard mee met je zit het appuyement in, maar als je daar teveel gaat doen, gaat er echt van alles mis![]()
Galopwissels zijn ook leuk. Je wilt ze met veel impuls, enthousiast gesprongen, maar als je teveel gaat doen, worden de paarden ook heel creatiefIk vind dat echt hilarisch.
Dat is de uitdaging van hogere dressuur: zo min mogelijk doen, meer kán niet eens met die rille paarden, en maximaal resultaat. Heel vaak is de reden dat de ruiter niet goed is dat ze teveel willen controleren.
Zie je vaak met lessen ook. Ruiter zit in de stap veel te veel te prutsen, krijgt paard "nageeflijk" maar vervolgens lukt het in draf niet meer, want daar krijgen ze minder tijd om veel te doen, maar intussen zijn ze de stap aan het verprutsen. Ik roep echt zo vaak dat mensen gewoon moeten gaan chillen op hun paard, voel dat been, ga met je zit verruimen, beetje verzamelen, schouders laten vallen, onderarmen dragen, handjes netjes rechtop en niet lopen prutsen aan die mond, gewoon een zachte verbinding houden.
Zelfde in draf. Ga gewoon zitten. Probeer of je met je zitbeenknobbels de beweging kan volgen, en met licht rijden, laat je gewoon opgooien, en vang jezelf weer op, benen los en lang, bovenlijf rechtop, schouders laten vallen, bovenarmen los, want anders gaan je handen op en neer als je lichtrijdt, vindt je paard niet grappig, en dan proberen of je met je zit de beweging kan vergroten, en naar een middendraf kan zonder been bij te geven.
Sturen zonder aan die binnenteugel te komen, want als jij met je binnenhand stuurt ga je nooit een correcte SB, travers of appuyement rijden, laat staan een pirouette. En al die tijd mag je verbinding met de mond niet veranderen, blijf zacht, blijf van elastiek, en hou je billen zacht.
Avalanche81 schreef:hagelslag schreef:(quote Avalanche81)
Kloptik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.
(end quote)
Ja dat is toch idioot? Kinderen op de kleuterschool gaan elkaar ook niet opvoeden. Samen spelen is belangrijk, maar leren delen moeten ze ook leren, en niet alles oplossen met geweld en zoen daar heb je echt wel een volwassene bij nodig.
Avalanche81 schreef:Ik vind rijden ook echt, echt, echt geweldig![]()
en 't is dat ik weet he, dat Madammeke er nog niet aan toe is, maar anders had ik haar allang opgezadeld
Avalanche81 schreef:Hahahahaha die blik van dat veulen ook
Rocamor schreef:Ikke, dan heeft jouw bijterd nog geluk gehad! Onderstaand verhaal niet zelf meegemaakt maar vernomen van het boertje waar ik destijds de paarden verzorgde. Die hadden vroegah een vies bijtend werkpaard. Ook die kregen ze het niet afgeleerd. Totdat ie de smid wilde grijpen, die net een gloeiend heet ijzer had, waar het lieverdje dus in greep. Uiteraard moest er even gelucht worden op stal. Maar het bijten was ineens over.
Waarom zo'n dier in eerste instantie zo volhardend was met bijten, is me onbekend. Dit was uiteraard uit een tijd dat enkel de bravere paarden het overleefden. De "smeerlappen" (al dan niet door karakter of door pijn) werden gemiddeld genomen veel sneller opgeruimd.
Gini schreef:Ik denk dat vele mensen eigenlijk wel een eigen pad volgen en dat het niet altijd zo stellig goed of fout is. Zo moet ik altijd stiekem gniffelen met de uitspraak: groen op groen maakt bont en blauw. Dan moet ik altijd terugdenken aan de tijd dat ik als manegemeid ineens verzorgpaarden tussen 0 en 3 jaar kreeg. Wat een lol we samen hadden, dat mis ik nu juist het felst. Die onbevangenheid, bij zowel mens als paard. Gewoon doen en niet te hard nadenken en paard dacht: oké dan, als jij zegt dat we het gaan doen, doen we het. Ik wou eigenlijk dat ik soms nog zo vrij/naïef met paarden kon omgaan.
Avalanche81 schreef:Apple schreef:Ik heb dit topic nu pas ontdekt, maar ga het zeker volgen![]()
Heb daarnet alle reacties van TS gelezen, maar al begrepen dat ik ook zeker de reacties van de anderen ook moet meenemen![]()
Mooi om te zien hoe je met haar bezig bent en mooi om te zien hoe ze alles op pakt
Welkomik vrees wel dat we hier straks een meisje hebben
lor1_1984 schreef:Die 3kg sportbrok is weinig, ik kende er een die 5kg kreeg, gemiddeld 2 uur per dag op een paddock ging en ong 4-5x/week 1 uur onder het zadel.
Levensgevaarlijke situaties leverde dat op, maar minder krachtvoer en meer ruwvoer gingen ze niet doen want 'dan valt hij in'.
Dat dat paard van gekkigheid niet meer wist wat hij met zichzelf aan moest en gewoon ontplofte hoorde blijkbaar zo en als je er vriendelijk wat van zei dan kreeg je te horen dat jij er dan maar op moest stappen.
Mijn 'nee dank je, ik ben nog niet levensmoe' vonden ze niet grappig.