Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:50

Thx!
Ik vind kort en goed op dit moment nog veel meer waard dan lang. Ik wil sowieso nog niet op de cirkel werken want ze wordt in juni pas 3 (ik roep nog steeds 2,5 maar dat klopt natuurlijk niet meer helemaal :+ )

Latino wordt mooi! Hij pakt het echt fijn op hè!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:59

Oeps, ik heb al een tijdje niks meer gepost hier. Wel netjes bijgelezen :D

Hier gaat het een beetje af en aan. Het rijden thuis gaat super goed. Vanaf vandaag hebben we ook eeeindelijk een bak om in te rijden! Voorheen werkte ik in het weiland maar dat was echt geen doen en ze bleef maar uitglijden. Ik voelde/zag vandaag direct aan de longe dat ze veel stabieler en zelfverzekerder was. Morgen voor 't eerst rijden :D

Voor de rest zijn we nu wat begonnen met buitenrijden maar dat blijft een heel lastig punt. Ze is zo bang voor alles en nog wat. We hebben een paar slechte ritten/wandelingen gehad en ze is dus erg gespannen. Nu het rijden zelf redelijk goed gaat wil ik dus wat meer focus leggen op het naar buiten gaan. Ik wil notabene zo graag endurance met haar gaan starten maar op 't moment komen we misschien net 300 m het erf af :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:05

Wat vervelend!! Hoe doet ze het aan de hand buiten?

Wij zijn vandaag voor het eerst naar buiten geweest, even een rondje om de stal! :D Hij deed het geweldig, zat er pas voor de vierde keer op. Ben al wel veel met hem aan het wandelen geweest, echt honderden kilometers al buiten gemaakt dus verwachtte ook geen gekkigheid. :D

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:17

Wat gaaf captain! Wat een brave is het toch!

Piekosjj wat vervelend dat het buiten niet goed gaat

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:52

Aan de hand is bijna nog erger want ze kan best ‘gevaarlijk’ zijn als in trekken, steigeren, je omver lopen dat soort dingen. Ze heeft zich zelfs als een keer los getrokken en naar huis gerend :o Ze vertrouwd me gelukkig al een stuk meer, en ik kan haar ook beter lezen nu. Ik probeer nu een wat nieuwe tactiek uit. Veel heen en weer terug lopen zodat ze doorheeft dat we altijd weer terug naar huis gaan, dat lijkt haar meer rust te geven. en goed opletten niet over haar grenzen te gaan. Vind ‘t best lastig hoor. Thuis is ze zo stoer en voor de duvel niet bang! Ze leert super vlug. Maar dan het erf af is ze opeens een klein meisje en bang/gespannen voor alles en niks en zodra ze zo ‘hoog’ in haar hoofd zit krijg je er ook niks meer doorheen. Dus nu probeer ik het voor te blijven en haar focus op mij te houden en haar niet te veel de kans geven om te kijken en in zo’n freeze modus te komen. Onze laatste wandeling ging relatief goed, dus hopelijk kunnen we zo verder opbouwen :j

Ik zag het op insta Captain, echt super gaaf dat het zo fijn gaat voor jullie! Maar dat mag ook wel met al het werk dat je al in hem hebt gestoken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:33

Vandaag even een stukje gewandeld. We kunnen hier een rondje lopen, maar het stukje tussen 2 sloten door vind ik nog een beetje spannend met Lissy dus we lopen nog op en neer. Wel iedere keer een stukje verder. Ze loopt dan heel ontspannen mee en op een gegeven moment zie je haar denken: oliebol, hier ben ik nog niet geweest :=
Rond dat moment draai ik meestal ergens om, maar dan is ze het eerste stukje super heet en wil ze me echt voorbij. Mooi stukje om te trainen iedere keer dus. Als we dan weer ter hoogte van onze eigen weide zijn, moet ze eerst diep zuchten, dan hard hinniken en dan nog een keer flink briesen en dan is ze moe :+ :')
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:09

Captain, wat zijn jullie stoer!
Piekosj, klinkt als een goede tactiek. Soms moet je echt geduld hebben hé, babystapjes.
Maartje, ook dat klinkt goed. Steeds stukje verder. Belangrijk dat jij inderdaad relaxed bent, als jij het stukje tussen de sloten spannend vindt, gaat zij daar natuurlijk op reageren. Gaat waarschijnlijk vanzelf als je het zo rustig opbouwt.

Had vandaag een fijne les op de grond met Amir. Wat een verschil toch als de juf erbij is. Had nooit durven denken dat we langzaam zo zouden vorderen. Was altijd jaloers op trainers die bijvoorbeeld alleen maar naar de achterhand van hun paard moesten kijken om het paard te laten keren. En nu zijn we zelf (af en toe) al zover. Hij kan ook koppig zijn en een duidelijke mening hebben, maar dat mag. Hij pikt het allemaal goed op, ik moet alleen zelf nog leren de juiste hulpen, positie en lichaamstaal te gebruiken. Veel leren, maar ook genieten!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:12

Vind dat soms ook wel lastig met al die paardentrainers op insta miereneter! Vooral diegene van eh .... featherlight ofzo. Natuurlijk 'verkoopt' ze haar diensten vnl met dat soort magische video's, maar als ze in de video zegt "onze eerste keer het zadel op" en een ander "eerste keer rijden" maar ze wel in beide videos bijv dezelfde kleding aan heeft. Dan denk ik altijd zelf: hoe groot is die kans nou écht dat je in een dag voor het eerst het zadel er op legt, en helemaal in 100% ontspanning met een vlag in je handen hoofdstellloos rond kunt galloperen? :+

Ik heb vorige week voor het eerst met Tessla gegallopeert onder het zadel. En dat heeft ons dus zo'n drie maanden geduurd :+ Hadden we ook wel veel ongeluk met het moeten rijden in het weiland, ijs/sneeuw etc. We rijden nu een weekje in onze nieuwe rijbaan en ik voel al meer verbetering in haar in die week tijd dan in de afgelopen twee maanden! :j

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:09

Captain, geweldig zeg zo snel al buiten! Hoe voelt dat? Zit er echt al goed stuur en rem op enzo? Ben benieuwd!

Wij zijn nu zo'n 2,5 maand bezig en vandaag eerste galopje aan de longe mét ruiter erop. Dat deed ie heel erg netjes! Steeds zo leuk om te merken dat je echt vorderingen maakt en tegelijkertijd ook geen druk of iets, dat houdt het ook fijn. :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:49

Wat een mijlpalen alweer allemaal, echt super leuk! En fijn dat ze het zo braaf op pakken :)

Odin is vorige week maandag gecastreerd, koliek er bovenop gekregen. Was nog wel even spannend, maar uiteindelijk zelf erbovenop gekomen.

Zaterdag ga ik hem naar ophalen en komt ie lekker naar huis :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:29

Piekosjj schreef:
Dan denk ik altijd zelf: hoe groot is die kans nou écht dat je in een dag voor het eerst het zadel er op legt, en helemaal in 100% ontspanning met een vlag in je handen hoofdstellloos rond kunt galloperen? :+

:D Inderdaad ja. Nou ja, voor mij, gewone sterveling, is het zo snel niet weggelegd in ieder geval.

Piekosjj schreef:
Ik heb vorige week voor het eerst met Tessla gegallopeert onder het zadel. En dat heeft ons dus zo'n drie maanden geduurd

Nou ja, dat mag ook drie maanden duren toch. Tof!

Britt1, jullie ook aan het galopperen, leuk!

Diertjec, oef, wat een heftige periode. Fijn dat het beter gaat en wat een heerlijk vooruitzicht dat hij naar huis komt!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:11

Ik heb haar video’s over het beleren van jonge paarden ook bekeken. Zo’n ruime roundpen is natuurlijk ideaal, je paard kan niet te hard en is minder snel geneigd om scherpe bochten te draaien.

Hoe snel je galoppeert is geen maatstaaf voor hoe goed je het doet. Als je de filosofie hebt dat je paard eerst alles in stap moet kunnen snappen en dragen, vervolgens in draf en dan pas in galop, kun je zomaar een jaar verder zijn.

Waar ik paarden inreed werd wel altijd meteen een galopje uit gehaald, zodat ze goed zouden begrijpen wat been betekent. In een kleine vierkante pen er op zitten en been aanleggen als iemand anders het paard vanaf de grond vooruit dreef.

Op een andere plek ging het wel wat rustiger, eerst de rem en het stuur er op en dan pas galopperen.

Met Gully ga ik het zien, we hebben sowieso nog een erg lange weg te gaan. Vanwege haar bouw wil ik het ‘dragen in plaats van verplaatsen’ goed onder de knie hebben.

Omdat ik nu eindelijk kan belonen zijn we in ieder geval met sprongen vooruit aan het gaan met voetjes geven!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:14

Ik zat nog in de topic van vorig jaar te toen ik deze ontdekte. Inmiddels helemaal bijgelezen en veel nieuwe mensen en paarden tegengekomen. Erg leuk om jullie ervaringen te lezen

Ik las dat meer mensen problemen hebben (gehad) met dat hun paard een periode minder goed voetjes geeft. Erg herkenbaar. Hier is het uiteindelijk over gegaan. Hij was toen ook aan het groeien en volgens de smid kon het komen dat hij dan last heeft van zijn groeischrijven en balans weer opnieuw zoekt. Ik had net een nieuwe smid toen het begon en ik had dus gezegd dat hij heel braaf was :Y) . Was ie ook maar hij wilde zn voetjes echt maar heel even optillen.

Verder was het weer en dat het vroeg donker is ook herkenbaar. Met die stromende regen, modder, storm en kou heb ik toch wel verschillende momenten gedacht ze op marktplaats te zetten (sta op een doe het zelf stal).

Ook las ik dat mensen last hebben met het soort van plannen. Dit had ik ook. Tot ik bedacht om gewoon en agenda voor hem aan te schaffen zodat alles op 1 plek staat dus ook hoe het oefenen die dag ging maar ook de hoefsmid afspraken etc. Wanneer hij onrustig is streep ik het gewoon van de planning af maar per week probeer ik wel een aantal dingen op te schrijven. Ook het echt gaan poetsen bij de poetsplaats en niet ff wat borstels meenemen naar de wei. Sluipt er allemaal makkelijk in hier :D Ik hou echt van overzicht dus een agenda voor de paarden is ideaal voor ons

Wij zijn nu ook bezig met grondwerk. Schouder verplaatsen naar binnen en naar buiten op de volte aan de kaptoom. Hij snapt het wel maar hij vind het echt mega saai. Ben nog zoekende hoe ik hem hier kan motiveren want met mn stem en kriebels wordt hij niet echt gemotiveerd. Hopelijk halverwege de zomer voor het eerst een ruiter erop :):)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:28

Puppie en ik hebben onze trailertraining afgerond. Laden, ergens anders naartoe gereden, uitgeladen en er weer in en weer terug naar stal. Ik ben bekaf, maar megatrots! Vanavond gaan mijn vriend en ik samen laden. Ik het paard, hij de klep. Hebben de opdracht gekregen dit minimaal een keer per week te doen, liefst vaker, om de routine te krijgen en te houden.

Qua voetjes geven durft ie nog wel eens bij de voorvoeten te gaan bewegen op drie benen en met de achtervoeten wil hij nog wel eens lastig doen. Terwijl hij dat bij de hoefsmid helemaal niet doet. Het helpt wel dat ik hem nu vaker op de poetsplaats zet en alleen daar de hoeven uitkrab. Is wel nodig, we hebben van dat vervelende asfaltpuin op het erf liggen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:18

@blaze1994 Motiveren vind ik bij O ook nog wel een uitdaging. Hij is over het algemeen al best braaf maar vraag me weleens af of hij het/mij wel leuk vindt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:00

Blaze, wat een goed idee, die agenda! En ik benijd je niet. Sinds deze winter sta ik niet meer doe-het-zelf, weet dus nog goed hoe dat afzien was vorige winter. Ben zo blij dat ik daar vanaf ben. Het werk zelf vind ik niet erg, maar de kou, de nattigheid, de modder, het slepen met water en hooinetten in het donker: dat hoeft nou niet per se.

Moska, goed van jullie. Zo fijn als je paard gewoon een trailer op en af kan zonder gedoe.

Voeten geven zit de mijne weer in een lastige periode. Als ik het regelmatig doe, gaat het snel weer goed. Behalve bij de smid. De voorvoeten = omhoog gaan. Smid is enorm geduldig, respect voor die man, maar ik schaam me dood. Kan er alleen lastig aan werken, want hij doet het alleen bij het bekappen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:13

Nee ik ben heel blij met hoe ik het nu met Tessla doe :j Ik had van tevoren een beetje een 'plan van aanpak' met wat ik in welke volgorde wilde doen, maar daar is uiteraard niks van gekomen met mijn vosmerrie :D Maar achteraf zal het vast wel goed komen, en het rijden thuis gaat nu echt fantastisch!

Vandaag was de chiropractor er. Kreeg een berichtje vd eigenaar dat ze beter in haar lijf zat dan vorige keer, en dat ze losgemaakt is in haar hals en heupen. Ze heeft linksachter een wat raar voetje doordat ze als jaarling vast heeft gezeten in het draad, dus daardoor zal ze nooit helemaal recht in haar lijf zitten door overcompensatie etc. Maar al in al waren het geen grote problemen :)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:37

lletam schreef:
@blaze1994 Motiveren vind ik bij O ook nog wel een uitdaging. Hij is over het algemeen al best braaf maar vraag me weleens af of hij het/mij wel leuk vindt

Ja die van mij werkt heeel graag voor voer. Maar sommige dingen kun je moeilijk trainen met voer. Daarom heb ik maar een sessie met m'n grondwerktrainster ingepland. Kijken of zij nog tips heeft. Stilstaande dingen train ik met belonen door voer in een emmer te gooien zodat hij mijn handen niet als snoepje ziet en dit werkt echt als een trein. Maar met grondwerk niet handig..

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:41

miereneter schreef:
Blaze, wat een goed idee, die agenda! En ik benijd je niet. Sinds deze winter sta ik niet meer doe-het-zelf, weet dus nog goed hoe dat afzien was vorige winter. Ben zo blij dat ik daar vanaf ben. Het werk zelf vind ik niet erg, maar de kou, de nattigheid, de modder, het slepen met water en hooinetten in het donker: dat hoeft nou niet per se.

Moska, goed van jullie. Zo fijn als je paard gewoon een trailer op en af kan zonder gedoe.

Voeten geven zit de mijne weer in een lastige periode. Als ik het regelmatig doe, gaat het snel weer goed. Behalve bij de smid. De voorvoeten = omhoog gaan. Smid is enorm geduldig, respect voor die man, maar ik schaam me dood. Kan er alleen lastig aan werken, want hij doet het alleen bij het bekappen.

Ja precies dat! Maar ik vind het zo fijn dat die van mij 24/7 buiten staan en ik eigenlijk alles zelf kan bepalen. Ik ga een automatische voerbak maken dus dat scheelt al werk en tijd. Wil ze eigenlijk ook zindelijk maken (nu mee bezig) d'r ik ook niet elke dag perse de mest op hoef te ruimen. (nu poepen ze nog waar bij de hooibak) maar wellicht ga ik ook weer naar pension als m'n oude merrie het loodje legt. Ik sta alvast op een wachtlijst voor een hele fijne waar eigenlijk nooit een plekje vrij komt

Wat betreft het voetjes optillen. Komt het door de manier waarom de hoefsmid z'n voet vast houdt? Of misschien de vijl? Zelf heb ik een botte vijl van de hoefsmid, die gebruik ik ook af en toe en ik hou voetjes op dezelfde manier vast als de hoefsmid. Doet hij het bij een stalgenootje ook? Wellicht vind hij het raar als jij het niet doet maar iemand anders?
Ik gebruik bij de hoefsmid een horslyx en dat werkt erg fijn. Hij bouwt hiermee het geduld voor een tijd stilstaan op en zelf doe ik het zonder en dan steeds langer doen of voetjes uitkrabben en "vijlen"

Wellicht heb je er iets aan

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:21

Maartje_M schreef:
Thx!
Ik vind kort en goed op dit moment nog veel meer waard dan lang. Ik wil sowieso nog niet op de cirkel werken want ze wordt in juni pas 3 (ik roep nog steeds 2,5 maar dat klopt natuurlijk niet meer helemaal :+ )

Latino wordt mooi! Hij pakt het echt fijn op hè!

Ja de tijd gaat snel hè? Ik had een 2,5 jarige gekocht, maar vanaf 7 mei zou ik haar mogen inrijden volgens het gros.

Technisch gezien ook al wel mee bezig, maar het er op zitten gaat nog een hele poos duren.

Wel net voor het eerst haar voorvoetjes uit kunnen krabben! Het duurde haar nog net iets te lang, maar ze tilde zelfs al haar voet op zonder dat ik het vroeg. Haar achterbeentjes heb ik al een korte seconde vast kunnen houden.

Ik zie erg mooie en relaxte foto’s voorbij komen van Tessla, Piekosjj! Jullie gaan stiekem ineens best snel:)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:48

Dankjewel Gale! Ze gaat echt als een speer op het moment. Ik durf nu wel te zeggen dat ze echt in 'ingereden' want alles qua stuur, rem en gas zit er op. Nu gaan we werken aan het verfijnen :j

Vandaag voor het eerst sinds een week weer in de rijbaan gereden. Het waaide en ze zat bomvol energie dus ze was bang voor van alles en nog wat en ze wou alleen maar in het midden blijven :+ Uiteindelijk nog wel best fijn rond kunnen sturen en geoefend met een mooie volte rijden in draf. We hebben wel bijna 10 min aan een stuk gedraafd en ze was eigenlijk helemaal niet moe ofzo. Super fijn teken!

Vind dat ze nu echt mooi begint te worden :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:10

Knappe merrie! Dat is toch heel wat, met die wind en dat weer, en dan toch gewoon kunnen rijden. Jullie zijn echt ver, stem, stuur en gas er al op!

Herkenbaar trouwens, ik had dinsdag les met Amir en hij was helemaal hyper, heeft vooral rondjes gegaloppeerd en gerend. Was koud en het waaide, dus ik snapte 'm helemaal. Uiteindelijk toch goed gewerkt.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:56

Ik stap uit het topic meiden.

Besloten dit jaar nog niet in te gaan rijden en wellicht gaat hij de verkoop in.

Jullie allemaal veel plezier en succes :D

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:06

Wat fijn Piekosjj! Wel herkenbaar zo met het weer. En super dat ze nu eigenlijk al ingereden is :D

Fijn dat je het toch goed af hebt kunnen sluiten miereneter!

Ik heb zaterdag Odin opgehaald en maandag alweer naar de kliniek gebracht. Gisteren geopereerd en hij mag begin volgende week weer mee naar huis als alles mee zit.
Afbeelding

En dan mag hij lekker verder gaan groeien. Het is hier ook nog even de vraag of ik hem dit jaar wel ga beleren. Hij is nog zo onwijs puppy, in lichaam en hoofd en zeker met wat ie afgelopen 1,5 jaar allemaal mee gemaakt heeft, is het denk goed om heel rustig aan te doen met hem

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:56

Duimen dat alles meezit Diertjec. Leuk koppie <3 . Fijn dat je hem de tijd geeft om te groeien en tot rust te komen.