Zullen gegadigden genoeg voor zijn... maar je eigen hartje hè...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gerlindie schreef:Een Teke met stippen
Die zou ik meteen van je overnemen
Neon schreef:Oeh baby muzkaleuk dat je de sprong gewaagd hebt... als deze net zo gaaf wordt als je eerste muzka dan ga je een probleem hebben om het veulen weg te doen..
Zullen gegadigden genoeg voor zijn... maar je eigen hartje hè...
Piekosjj schreef:Weet jij of er nog meer Teke hengsten in NL staan zippora? Behalve de Argamak hengsten ‘ken’ ik alleen Gyshgun en Kemzis, maar die staan niet echt in het type dat Jo wilt fokken gok ik zo.
joey2010 schreef:Spannend !
Wel een prachtige hengst hoor.
Ik hoop zo voor een 2021 veulentje voor jullie.
Hannanas schreef:Ik vind hem echt prachtig (behalve de kleur).
Zijn lijf en energie spreken me echt aan.
Ben benieuwd wat hij op je merrie doet!
Waarom staat hij eigenlijk te koop?
JoSav schreef:Er was trouwens nog een ding apart aan Tekes en ik werd er na het bezoek aan HH (bij het wegbrengen van Muzanna) tijdens een avondwandeling met de honden waarbij we twee paarden tegenkwamen (die van verre al omdraaiden) aan herinnerd...
Paarden stinken.
Tekes stinken niet.
Zo raar.
JoSav schreef:Het is al spannend genoeg om te moeten afwachten of de dekking gaat slagen... want ik weet niet of ik een tweede keer uit logeren zou durven. Hangt echt helemaal af van hoe ze terug komt. Als ze ook maar enigszins ongelukkig is laat ik het zitten. Dan maar niet fokken.
JoSav schreef:Traditioneel een kleur die de nomaden overigens verafschuwden en mede daardoor altijd als devies hadden “merrie licht van kleur? Kies dan een donkere hengst.” Dat perkte het risico in op een dubbel crème. Maar dan dwaal ik af.
JoSav schreef:Enfin. De lijst met KI hengsten is kort. Echt kort.
Met de eisen die de EU stelt wordt die lijst nog korter.
Met mijn eigen eisen qua gestel, afstamming, karakter, gangen en overige eigenschappen wordt die lijst nog korter. Ik kijk ook naar voorouders en wat die doorgeven (zo komen in bepaalde lijnen kwaaltjes voor, terwijl andere juist hele sterke paarden opleveren zoals het de oorspronkelijke Turkoman betaamt...)
Dan mag de hengst ook niet te nauw verwant zijn, want je hebt binnen deze kleine populatie te maken met een precaire balans tussen verankeren (bijv. lijnteelt) en uitkruisen. Lijnteelt op een hengst die bekend staat om het doorgeven van afwijkingen is ook een no go. Niet iets waarbij je zou moeten willen verankeren. Nog los van wat hengsten zelf soms voor kwaaltjes hebben of doorgeven.
Dan heb je een verdere afweging. Dit veulen is voor verkoop. Drie paarden is op dit moment namelijk echt teveel. Een commerciëlere hengst is dan een optie, maar hoewel de keuze in KI dan groter is, stond het me tegen en bleef het me tegen staan. Ik heb een heel duidelijk beeld van dit ras en de richting die sommige fokkers daarmee uitgaan (en dat mogen ze zelf weten) staat daar haaks op. Zulke hengsten gebruiken strookt dan eigenlijk gewoonweg niet met mijn “visie” bij gebrek aan een beter woord.
JoSav schreef:Ik heb vervolgens bij diverse fokkers in Amerika geïnformeerd. Hoewel enkele ook voor de EU toelaatbaar diepvries beschikbaar hadden gold dat voor de meerderheid niet. Ook dat beperkte mijn keuze. Wel kwam ik aan de praat met een fokker die vergelijkbare “smaak” had over een nieuwe stoeterij die momenteel aan het opstarten is en de strikte instructie heeft gekregen de hengsten op het fantoom te laten springen en in te laten vriezen om zo die genen veilig te kunnen stellen. Diepvries uit de VS is dus voor volgend jaar waarschijnlijk wel een optie. Van uitmuntende hengsten waar ik al langer op aas. Ik ben in dat opzicht benieuwd of ik voor straks echt serieus een paar jaar vooruit kan qua fokplannen.
JoSav schreef:Zoals ik al vermoedde was dat echt een verhaal apart. En was net als bij mij het uitmuntende papier en de mooie nakomelingen doorslaggevend. Maar goed, dan dwaal ik af.
JoSav schreef:Ik wilde de hengst eerst nader bekijken met mijn merrie in het achterhoofd, juist ook omdat het totaal niet het type was dat ik normaal zou kiezen, afgezien van dat mooie papier.
Maar sommige Tekes zijn daarin heel apart. Voor het oog eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar als ze dan beginnen te bewegen of als je dan hun nakomelingen ziet...
Als ik dan aan wat voorbeelden denk... Karaman... Ekemen...
JoSav schreef:Dan krijgt ze daarna alsnog dat jaartje vrij. Dan kunnen we met het beleren van Manari hopelijk samen buitenritjes gaan doen om die kleine wat kilometers in de benen en in dat koppie te krijgen.