[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:06

Oeh baby muzka :D leuk dat je de sprong gewaagd hebt... als deze net zo gaaf wordt als je eerste muzka dan ga je een probleem hebben om het veulen weg te doen..

Zullen gegadigden genoeg voor zijn... maar je eigen hartje hè...

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:56

Oh wat spannend Jorieke!
Ook ik ben heel erg benieuwd naar de hengst :j

Hopelijk verloopt alles rustig :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:51

Spannend.. Ik hoop dat het lukt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 12:09

gerlindie schreef:
Een Teke met stippen <3

Die zou ik meteen van je overnemen :D

Die bestaan!
Traditioneel waren er getijgerde Turkomans. Tegenwoordig lijken ze verdwenen.

De Nez Perce indianen/natives hebben in de jaren 90 ter compensatie enkele Tekes mogen kopen voor de paardenfokkerij op hun reservaat in de hoop het oorspronkelijke Nez Perce (appaloosa) paard terug te kunnen fokken.
Enkele fokkers buiten het reservaat waren daarvan gecharmeerd en zijn toen ook stippen-Tekes gaan fokken. Je ziet ze voornamelijk in Idaho.

Enkele voorbeelden:
Teke aandeel in deze Nez Perce is duidelijk te zien...
Bij deze ook.
Kudde
Bruine met blanket
Merrie
Ruin
Merrie met veulen

Op de gelinkte sites staan er meer, voor wie het leuk vindt.
Oh, en hier een dekhengst, gefokt door bovenstaande farm. Vader 3/4 Teke.

Ik licht zo ook alsnog toe welke hengst we voor Muzanna hebben gekozen. Liever in een aparte post, want de toelichting is lang. :=
Overigens zou ik nooit een hengst van een ander ras op mijn merrie zetten. Hoogstens een uitmuntende Iraanse Turkoman, maar die zijn er alleen in Iran. :Y)

Neon schreef:
Oeh baby muzka :D leuk dat je de sprong gewaagd hebt... als deze net zo gaaf wordt als je eerste muzka dan ga je een probleem hebben om het veulen weg te doen..

Zullen gegadigden genoeg voor zijn... maar je eigen hartje hè...

Ik verwacht dat dat wel meevalt, want bij Manari was alles rond de geboorte zo heftig en emotioneel beladen en was het zo’n lang gekoesterde droom een veulen uit Muzanna met Kardash te kunnen fokken... dan wond ze ook nog eens mijn man compleet om haar vinger en hebben die twee tot de dag van vandaag zo’n ongelooflijk intense band... maar ik moet wel zeggen 2 paarden is toch echt meer werk dan 1. :Y)
Dat is qua situatie dus niet te vergelijken.
En een derde paard is qua tijd op dit moment echt volstrekt onrealistisch. Jonkie of niet. }:0
Deze zal dus echt echt echt voor de verkoop zijn... of ik zou de loterij moeten winnen en daardoor ineens zeeën van tijd hebben en voor een hoop dingen gewoon iemand in kunnen huren om bij te springen. :') Niet heel realistisch iig. :+

Lief dat jullie allemaal weer zo meeleven! Ik had het topic liever even links laten liggen met mijn kop in het zand en vingers in de oren lalala tot Muzanna weer thuis is... maar wil jullie ook niet onthouden welke hengst ik nou gekozen heb!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:25

Oeh, super tof, die gestipte Tekes!
Ik grap bij de shetlanders altijd dat met de stippen ook het karakter meekomt, benieuwd of dat met Tekes ook zo is :j
De stippen pony's die ik ben tegen gekomen waren allemaal erg slim, maar wel met heel veel eigen wil, toch echt anders dan de effen en bonte :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 12:30

Teke kruisingen zijn vaak ook vreselijk slim, snel verveeld, sterke eigen mening, beetje apart (op de Teke manier dus naar mijn mening juist vreselijk leuk... doen een beetje denken aan muildieren.)
En van appies wordt ook wel gezegd dat die “anders” zijn idd.

Er was trouwens nog een ding apart aan Tekes en ik werd er na het bezoek aan HH (bij het wegbrengen van Muzanna) tijdens een avondwandeling met de honden waarbij we twee paarden tegenkwamen (die van verre al omdraaiden) aan herinnerd...
Paarden stinken.
Tekes stinken niet.

Zo raar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:59

*\o/* muzka 2.0! *\%/*
Ben zo benieuwd!
Ik ga keihard duimen dat deze dracht een droomdracht wordt zonder negatieve dingen

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:16

Piekosjj schreef:
Weet jij of er nog meer Teke hengsten in NL staan zippora? Behalve de Argamak hengsten ‘ken’ ik alleen Gyshgun en Kemzis, maar die staan niet echt in het type dat Jo wilt fokken gok ik zo.

sorry, Josav is momenteel de expert op aanwezige hengsten in Nederland :D .
Ik heb al een aantal jaar niet meer de tijd om alles in de gaten te houden wat er gebeurt in de Teke wereld. Meeste info lijkt tegenwoordig via Facebook te gaan en daar ben ik al bijna 2 jaar niet geweest wegens.. gebrek aan tijd ;) .

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:18

Oei oei, heb ik jullie onbedoeld vreselijk in spanning laten zitten met een heus mysterie welke hengst ik uiteindelijk heb gekozen. :=
En daarna alsnog niks gezegd. Meteen alle geloofwaardigheid kwijt. :+ :')

Ik zal jullie niet nog onnodig langer in spanning laten zitten.
Het is al spannend genoeg om te moeten afwachten of de dekking gaat slagen... want ik weet niet of ik een tweede keer uit logeren zou durven. Hangt echt helemaal af van hoe ze terug komt. Als ze ook maar enigszins ongelukkig is laat ik het zitten. Dan maar niet fokken. :(:)

Het is Karakum geworden. Ik zal toelichten hoe we uiteindelijk toch bij hem zijn uitgekomen.
Liefst had ik Muzanna natuurlijk thuis gehouden, maar de keuze in KI is echt heel erg beperkt, zeker met mijn eisenpakket. En niet fokken met zo’n merrie voelt als een zonde. := Ik heb dat uit angst al heel lang uitgesteld.

Ik had geen enkele intentie water bij de wijn te gaan doen wat betreft hengstenkeuze en ga dat ook niet doen. Kleur was ook totaal geen overweging ondanks dat voor verkoop “goud” nu eenmaal veel beter verkoopt. :j Het is toeval dat de hengst in kwestie dubbel crème is. Traditioneel een kleur die de nomaden overigens verafschuwden en mede daardoor altijd als devies hadden “merrie licht van kleur? Kies dan een donkere hengst.” Dat perkte het risico in op een dubbel crème. Maar dan dwaal ik af. :+

Voor mij geldt: ik fok met een hengst waar ik achter kan staan en anders fok ik niet.
Maar de voorkeur bleef KI. Er staan zeker relatief veel hengsten binnen een straal van 500 km, maar ik en mijn eisen hè... en voor KI is afstand veel minder van belang.

Bovendien wilde ik na vorig jaar mijn merrie echt niet meer uit handen geven, al helemaal niet voor langere tijd. Ze heeft er zo’n enorme knauw van opgelopen...
Ze is altijd heel open geweest, maar is nu echt wantrouwender naar vreemden.
Dan gaat ze niet lelijk doen oid, want het blijft een ongelooflijk lief, zachtaardig paard; ze gaat gewoon op slot. Ze geeft dan heel duidelijk aan NEE dit wil ik niet.
En oh wat breekt dan je hart.
Als ik iets te snel naar de bezem grijp om even aan te vegen vliegt ze achteruit. Nooit. Nooit zou ik haar slaan. Maar ze heeft van iemand klappen gehad. Dat is een ding dat zeker is. En wat voel ik me daar schuldig over... het risico van een paard houden als particulier, risico van een paard uit handen geven. Ik weet niet wie haar geslagen heeft, noch waarom. Maar oh wat voel ik me schuldig.
En ik ben een gewaarschuwd mens, want ik ken tig horrorverhalen van Tekes die compleet gebroken terugkwamen van een trainer, een paardenhouder of vul het maar in. Dit zijn echt geen paarden voor iedereen. Je kunt hier geen fijner, liever paard aan hebben die zich volledig aan je niveau aanpassen en je kunt hier geen moeilijker, gevaarlijker paard aan hebben. Het is maar net hoe je met ze omgaat. Hoe er met haar is omgegaan en wie lelijk tegen haar gedaan heeft... geen idee... maar ze was totaal in zichzelf gekeerd en het heeft echt even geduurd voor ze weer “thuis” was.

Maar goed, voor ik vreselijk afdwaal...
Dat alles maakte dus dat ik voor KI wilde gaan, mits de merrie zich inmiddels liet scannen en daarin zat duidelijk vooruitgang want de DA in kwestie is dol op Tekes en heeft veel geduld en respect voor de onze. Dat stelt Muzanna heel duidelijk op prijs.

Maar KI is bij dit ras echt een issue.
Daar heb ik het al eens over gehad en daar zit een politieke en economische motivatie achter. Heel frustrerend en heel moeilijk op te lossen. Daar is een behoorlijke investering voor nodig, een omslag zelfs.
Ergens ook bizar want de zwemmers van je hengst invriezen is ook een soort verzekering.
Zo ken ik het verhaal van een peperdure jonge Teke hengst die door de eigenaresse was aangekocht om een stoeterij op te zetten. Nooit ingevroren, niet verzekerd. Op een dag lag ie dood in de paddock. Echt nog heel jong, slechts 1 nakomeling en die was bovendien verkocht. Alle dromen in duigen. Die stoeterij is er nooit gekomen en de boerderij en alle merries op 1 na zijn kort daarna verkocht.
Ik zal mijn mond houden over hoeveel tienduizenden euro’s deze overigens verder alleen als grasmaaier geschikte dekhengst niet lang daarvoor had gekost... want dan klap je steil achterover.

Ook dat is een zijstraat waar ik een heel epistel over zou kunnen schrijven.
Enfin. De lijst met KI hengsten is kort. Echt kort.
Met de eisen die de EU stelt wordt die lijst nog korter.
Met mijn eigen eisen qua gestel, afstamming, karakter, gangen en overige eigenschappen wordt die lijst nog korter. Ik kijk ook naar voorouders en wat die doorgeven (zo komen in bepaalde lijnen kwaaltjes voor, terwijl andere juist hele sterke paarden opleveren zoals het de oorspronkelijke Turkoman betaamt...)
Dan mag de hengst ook niet te nauw verwant zijn, want je hebt binnen deze kleine populatie te maken met een precaire balans tussen verankeren (bijv. lijnteelt) en uitkruisen. Lijnteelt op een hengst die bekend staat om het doorgeven van afwijkingen is ook een no go. Niet iets waarbij je zou moeten willen verankeren. Nog los van wat hengsten zelf soms voor kwaaltjes hebben of doorgeven. :x

Dan heb je een verdere afweging. Dit veulen is voor verkoop. Drie paarden is op dit moment namelijk echt teveel. Een commerciëlere hengst is dan een optie, maar hoewel de keuze in KI dan groter is, stond het me tegen en bleef het me tegen staan. Ik heb een heel duidelijk beeld van dit ras en de richting die sommige fokkers daarmee uitgaan (en dat mogen ze zelf weten) staat daar haaks op. Zulke hengsten gebruiken strookt dan eigenlijk gewoonweg niet met mijn “visie” bij gebrek aan een beter woord.

Ik was in onderhandeling over een hengst. Ik kreeg er helaas geen rietjes van losgepeuterd. De hengst leefde inmiddels ook niet meer. Ik ben ook weer niet dusdanig brutaal dat ik dan durf te zeggen ik betaal wel dubbel dekgeld oid. :=
Ik heb ook nog geïnformeerd naar een andere hengst. Ook die was inmiddels overleden. Omdat er nooit interesse was van andere fokkers in deze hengst heeft die eigenaar de rietjes laten vernietigen. Heel erg. Maar ergens ook begrijpelijk als je zelf geen merries meer hebt.

Er stond ook een in de buurt met een uitmuntend papier, afstammend van enkele van mijn favoriete hengsten van de afgelopen eeuw. Ja, de cremello die hier genoemd werd. :j
Verrassend goede nakomelingen, want de hengst zelf was eigenlijk niet echt mijn smaak. Een echte “toi at” en ook zijn kruis stond me wat tegen. Maar oh oh oh, wat een mooi papier en hij gaf dat “lelijke” kruis niet door. Mooie, gebalanceerde nakomelingen met halzen van mooie lengte en welving, mooie hoofden en mooi in balans op harde, droge benen. Fijne karakters. Een van zijn dochters, die qua bloedlijn aan de moederszijde bovendien verwant is aan mijn merrie, had zelfs inmiddels een dekhengst voortgebracht die door een grote stoeterij in Rusland was aangekocht.
Maar ja, natuurlijke dekking, merrie weer uit logeren... ik durfde niet goed.

Ik heb vervolgens bij diverse fokkers in Amerika geïnformeerd. Hoewel enkele ook voor de EU toelaatbaar diepvries beschikbaar hadden gold dat voor de meerderheid niet. Ook dat beperkte mijn keuze. Wel kwam ik aan de praat met een fokker die vergelijkbare “smaak” had over een nieuwe stoeterij die momenteel aan het opstarten is en de strikte instructie heeft gekregen de hengsten op het fantoom te laten springen en in te laten vriezen om zo die genen veilig te kunnen stellen. Diepvries uit de VS is dus voor volgend jaar waarschijnlijk wel een optie. Van uitmuntende hengsten waar ik al langer op aas. Ik ben in dat opzicht benieuwd of ik voor straks echt serieus een paar jaar vooruit kan qua fokplannen.

Maar het bracht me voor nu terug naar Europa. Want wat wil ik dan? Dit jaar gaat rietjes uit de VS importeren niet meer lukken. Wil ik dan wachten tot volgend jaar?

Mijn eigen voorkeur is om het jaar een veulen, omdat ik niet wil dat mijn merrie nu alsnog een soort fulltime fokmerrie wordt die jaar in jaar uit volgestopt gaat worden (dat anderen dat wel doen moeten zij zelf weten, mijn gevoel staat dat in de weg bij mijn eigen merrie...)
Aan de andere kant is het vorig jaar niet gelukt en ze wordt er niet jonger op... een tweede veulen pas met 15 vond ik ook weer een ding. Ze is nu 13.
Dus speelde ik met het idee toch weer te kijken naar natuurlijke dekking met een hengst in de buurt. De pandemie maakte verre reizen onverantwoord, de merrie weer maanden uit handen geven zou ik nooit meer doen... dus toch maar gaan kijken bij die dubbel crème, Karakum. Andere opties overwegen?

Maar de pandemie leidde tot uitstel.

Ik heb nog geplozen door mijn lijst van andere hengsten die binnen een dusdanig redelijke straal stonden dat ik zou kunnen rechtvaardigen de merrie na 1 keer dekken weer op te halen en als het dan onverhoopt niet zou slagen weer brengen alsnog wel een optie was.
Maar er was bij de meeste qua afstamming en/of verder eigenschappen toch voor mij teveel aan te merken om het aan te durven, en/of teveel een gok vanwege wisselende nakomelingen of te weinig nakomelingen.

Uiteindelijk voor dit weekend een afspraak gezet om bij de cremello te kijken.
De andere hengsten daar spraken me voor mijn merrie specifiek minder aan. Een is natuurlijk veel te nauw verwant aan mijn merrie dus die is zelfs nooit als optie voorbij gekomen.
Dat is deze. Zijn beide ouders komen van dezelfde stoeterij als mijn merrie, vandaar dat nauwe verwantschap.
Een andere hengst zou denk ik op bepaalde merries heel mooi aansluiten, maar niet op de mijne. Ook vermijd ik Kambar bloed liever. Dat is deze hengst.
Daarnaast hadden ze een compacte, massieve hengst staan, maar wel een modern warmbloedig type massief. Omdat ik voor volgend jaar juist met een klassieke massieve alaman wil fokken ook niet direct mijn eerste keuze, ook niet qua afstamming. Dat is overigens een schimmel. Ze hadden er dit jaar een leuk veulen van rondlopen. Maar ja, ik ben ouderwets, en historicus; ik wil me juist richten op dat historische, nomadische kilometervreter, vuurvreter type met die speciale karaktereigenschappen en gangen. :)) Warmbloeden genoeg in de wereld. :D :D
Ze hebben ook een leuke ruin waar diepvries van is. Maar voor dat paard geldt eigenlijk hetzelfde als voor de zwarte: naar mijn mening geschikt voor net een ander type merrie dan de mijne, ook qua bloedlijn.

Ik ben niet kieskeurig of zo... :=
Dan hadden ze dus ook nog een hengst lopen waar ik heel nieuwsgierig naar was hoe die nu daar op zijn oude dag was terechtgekomen omdat het dier zelf een totaal ander type was dan hetgeen waar hun fokkersoog normaal op valt qua hengsten.

Zoals ik al vermoedde was dat echt een verhaal apart. En was net als bij mij het uitmuntende papier en de mooie nakomelingen doorslaggevend. Maar goed, dan dwaal ik af.
Ik wilde de hengst eerst nader bekijken met mijn merrie in het achterhoofd, juist ook omdat het totaal niet het type was dat ik normaal zou kiezen, afgezien van dat mooie papier.
Maar sommige Tekes zijn daarin heel apart. Voor het oog eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar als ze dan beginnen te bewegen of als je dan hun nakomelingen ziet... :wow:
Als ik dan aan wat voorbeelden denk... Karaman... Ekemen...

Goed. Niet weer afdwalen. :D
Dus de afspraak stond. Eens zien waar mijn merrie zat in haar cyclus. Ze was nl. het hele jaar al zo constant en makkelijk en fijn in de omgang, terwijl ze normaal op de dag van de eisprong haar staart wel wat anders hield en wat meer was afgeleid. Dat soort subtiele dingen. Dit jaar was ze net een ruin. Extreem aanhankelijk, extreem constant. Het is dat ik wist dat er geen veulen in zat. :+

DA moest al komen voor een paar andere merries en die van mij kon er last minute nog wel bij, op voorwaarde dat ze zich zonder mij goed liet scannen. Ze was echt een engel zo braaf.
Maar hartstikke hengstig.
Ja, eind mei... volgende keer is dan ergens half juni... dan begint het wel al wat spannend te worden. De andere veulens zijn dan al ouder en voor verkoop is een later veulen onhandig.
Veel overlegd, veel overpeinsd, veel afgewogen. Bezichtiging gold eigenlijk als een soort formaliteit. Als ie echt heel erg zou tegenvallen of lelijk zou doen oid kon ik bij wijze van spreken altijd de merrie weer opladen en wegwezen. De mooie nakomelingen en het uitmuntende papier duwden me toch in de richting van het gewoon doorzetten. Durf eens gewoon...
Out of character voor mij, want ik durf vooral nooit zo resoluut en op de bonnefooi een knoop door te hakken zonder 100.000 scenario’s te doorlopen, maar ook bij het zien van de daar aanwezige nakomelingen werd het gevoel van “hij geeft echt goede veulens” bevestigd. Ook een hele mooie, ruime stap. Verdere gangen moet ik live nog eens zien, maar op basis van zijn nakomelingen heb ik daar wel vertrouwen in met mijn merrie.

En met dit type hengst - totaal niet het type dat ik normaal zou kiezen (ik ben van de alaman at, middentype en massieve type Tekes...) kan ik hopelijk ook een indruk krijgen van hoe mijn eigen merrie fokt. En kan ik misschien zelfs een klassiek Yulduz type fokken. Met het oog op de ambitie die ik voor volgend jaar heb met uit Amerika importeren is dat echt niet zo’n gekke gedachtegang.

Dan krijgt ze daarna alsnog dat jaartje vrij. Dan kunnen we met het beleren van Manari hopelijk samen buitenritjes gaan doen om die kleine wat kilometers in de benen en in dat koppie te krijgen.

Dat is dus de gedachtegang erachter.
Uiteraard valt er over de afstamming van deze hengst, zijn achtergrond, en hoe hij aansluit op mijn merrie (lijnteelt op Yulduz, verder juist relatief vrij bloed) én hoe hij op zijn oude dag hier is terechtgekomen ook heel wat te vertellen, maar dat is voor een andere keer. Of als epistel in een volgtopic op kraamstal oid. :+

En ja dus... het is idd toch “die cremello” geworden. :D

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:40

Ik lees al een lange tijd stil mee, je schrijft met zoveel passie!

Ik kan me de foto van "die cremello" nog vaag herinneren, maar je post zoveel foto's dat ik het niet zeker meer weet (of op welke pagina die stond)
Kun je nog eens een foto van hem posten?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:47

Oehhh ik heb even wat gemist. Spannend zeg. Ben heel benieuwd

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:51

Haha, dat hoor ik vaker. :o

Het gaat om deze hengst:

Foto’s nog uit Oekraïne, zie ook fotograaf. :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een om het af te leren... die is net een slagje kleiner en ik ben te lui om groter formaat te zoeken. :o :o

Afbeelding
Foto’s door V. Bondarenko.

De hengst is van 1998 dus al wat ouder.

En net bericht gehad: ze wil nog niks weten van de hengst. -O-

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:17

Spannend !

Wel een prachtige hengst hoor.
Ik hoop zo voor een 2021 veulentje voor jullie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:33

Ik vind hem echt prachtig (behalve de kleur).
Zijn lijf en energie spreken me echt aan.
Ben benieuwd wat hij op je merrie doet!

Waarom staat hij eigenlijk te koop?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 14:39

joey2010 schreef:
Spannend !

Wel een prachtige hengst hoor.
Ik hoop zo voor een 2021 veulentje voor jullie.

Lief! :D

Hannanas schreef:
Ik vind hem echt prachtig (behalve de kleur).
Zijn lijf en energie spreken me echt aan.
Ben benieuwd wat hij op je merrie doet!

Waarom staat hij eigenlijk te koop?

Kleur is natuurlijk voor de fokkerij wel handig, want gouden kleurtjes zijn gewild. :j Wel moet je ervan houden idd.
Het was helemaal niet de bedoeling hem te kopen. Zit een lang verhaal aan. Kan ik wel eens vertellen.
Maar ze hadden geen enkele intentie hem te kopen. Het is een beetje toevallig zo gelopen en “moest zo zijn” dus denk dat hij daarom officieel bij hun ook gewoon nog te koop staat. :j Ik heb daar niet specifiek naar gevraagd.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:46

Ik wens je een mooi hengsten veulen dat Muzana haar type mee krijgt!
Kortom, een dekhengst waardige hengst die Nur Teke waardig is en in lijn is met jouw fokdoelen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:55

Gek genoeg is dit nieuws een extra motivatie voor mij om een andere baan en ander huis te zoeken, in de hoop dat ik dan de mogelijkheid heb om dit veulen te kopen...
Ik vind je filosofie en kennis over deze paarden helemaal geweldig en zou het werkelijk(is echt geen geintje) een eer vinden om een steentje bij te dragen aan het behoud van deze prachtige paarden en Nur Teke.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:07

Ik volg je topic al een hele tijd vanonder een steen, dit met heel veel plezier en interesse.
Je paarden zijn echt prachtig en lijken mij ontzettend bijzonder in de omgang. En hoe je kijkt naar het fokken en alles uitpluist vind ik echt bewonderenswaardig.

Al tijden kijk ik mijn ogen uit als ik langs Argamak kom en volgens mij heb ik Karakum wel eens in de weide zien staan, maar dat was achter de hoge struiken dus kon het niet goed zien. En helaas rij ik zelf vaak in de auto dus moet ook niet teveel naar de weides gluren :+ Toch maar eens op de fiets langs dit weekend :D

Ik hoop dat het deze keer allemaal goed gaat qua Muzanna en dat dit een goed gevoel en fijne ervaringen oplevert. En natuurlijk een prachtig veulen *\o/*

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:17

Je maakt er wel een spannend verhaal van zo haha ;)
Mooie hengst heb je uitgekozen, ik hoop dat Muzanna hem ook snel leuk gaat vinden.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de schimmel die je net liet zien. Wat een krachtige hengst om te zien

Ik duim ervoor dat Muzanna snel drachtig is

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:03

Fijn epistel om te lezen, Josav. :)
Ik duim dat ze snel drachtig is.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:42

Die gestippelde Teke's zijn gaaf. :))

Dus toch Karakum... :D Hopelijk is Muzanna meteen drachtig, dan is ze snel terug bij jullie! <3
Staat ze dan bij Clara?

Je laat het klinken alsof je heel ondoordacht en plots een beslissing genomen hebt om Muzanna door die hengst te laten dekken, maar volgens mij heb je het echt goed doordacht hoor, zoals altijd. :D
Ik vind het echt geweldig om te lezen hoe jij je hengstenkeuzes maakt die en hoe doordacht die keuzes zijn.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:42

"Common misconception" in dit topic: dat je denkt dat we niet zitten te wachten op je lange posts.

JoSav schreef:
Er was trouwens nog een ding apart aan Tekes en ik werd er na het bezoek aan HH (bij het wegbrengen van Muzanna) tijdens een avondwandeling met de honden waarbij we twee paarden tegenkwamen (die van verre al omdraaiden) aan herinnerd...
Paarden stinken.
Tekes stinken niet.

Zo raar.

Grappig dat je dit benoemt.

Omwille van allergie heb ik al jaren poedels, zij laten geen haren los en hun vacht groeit daardoor in een krul. Alhoewel ze flink uit hun mond kunnen ruiken :Y) stinken ze niet, zelfs als ze nat zijn dan blijft die typische hondengeur ze bespaart. In huis ruik je ze ook niet.

Ben wel benieuwd of dit zou kunnen betekenen dat Akhal Teke's ook een verminderde allergische reactie zouden opleveren. Bij mij, tenminste.

JoSav schreef:
Het is al spannend genoeg om te moeten afwachten of de dekking gaat slagen... want ik weet niet of ik een tweede keer uit logeren zou durven. Hangt echt helemaal af van hoe ze terug komt. Als ze ook maar enigszins ongelukkig is laat ik het zitten. Dan maar niet fokken. :(:)

:(:)

JoSav schreef:
Traditioneel een kleur die de nomaden overigens verafschuwden en mede daardoor altijd als devies hadden “merrie licht van kleur? Kies dan een donkere hengst.” Dat perkte het risico in op een dubbel crème. Maar dan dwaal ik af. :+

Dat heeft te maken met een bijgeloof, toch? Iets over het aantrekken van het kwaad?

JoSav schreef:
Enfin. De lijst met KI hengsten is kort. Echt kort.
Met de eisen die de EU stelt wordt die lijst nog korter.
Met mijn eigen eisen qua gestel, afstamming, karakter, gangen en overige eigenschappen wordt die lijst nog korter. Ik kijk ook naar voorouders en wat die doorgeven (zo komen in bepaalde lijnen kwaaltjes voor, terwijl andere juist hele sterke paarden opleveren zoals het de oorspronkelijke Turkoman betaamt...)
Dan mag de hengst ook niet te nauw verwant zijn, want je hebt binnen deze kleine populatie te maken met een precaire balans tussen verankeren (bijv. lijnteelt) en uitkruisen. Lijnteelt op een hengst die bekend staat om het doorgeven van afwijkingen is ook een no go. Niet iets waarbij je zou moeten willen verankeren. Nog los van wat hengsten zelf soms voor kwaaltjes hebben of doorgeven. :x

Dan heb je een verdere afweging. Dit veulen is voor verkoop. Drie paarden is op dit moment namelijk echt teveel. Een commerciëlere hengst is dan een optie, maar hoewel de keuze in KI dan groter is, stond het me tegen en bleef het me tegen staan. Ik heb een heel duidelijk beeld van dit ras en de richting die sommige fokkers daarmee uitgaan (en dat mogen ze zelf weten) staat daar haaks op. Zulke hengsten gebruiken strookt dan eigenlijk gewoonweg niet met mijn “visie” bij gebrek aan een beter woord.

Heb je een schatting van de hoeveelheid hengsten die KI aanbieden om een beeld te geven? En over wat voor kwaaltjes heb je het dan? Ik weet dat je hier eerder wel het een en het ander over verteld hebt, maar ik kan me niet herinneren dat je daar een specifieke post aan hebt gewijd. (Zo wel, sorry!)

JoSav schreef:
Ik heb vervolgens bij diverse fokkers in Amerika geïnformeerd. Hoewel enkele ook voor de EU toelaatbaar diepvries beschikbaar hadden gold dat voor de meerderheid niet. Ook dat beperkte mijn keuze. Wel kwam ik aan de praat met een fokker die vergelijkbare “smaak” had over een nieuwe stoeterij die momenteel aan het opstarten is en de strikte instructie heeft gekregen de hengsten op het fantoom te laten springen en in te laten vriezen om zo die genen veilig te kunnen stellen. Diepvries uit de VS is dus voor volgend jaar waarschijnlijk wel een optie. Van uitmuntende hengsten waar ik al langer op aas. Ik ben in dat opzicht benieuwd of ik voor straks echt serieus een paar jaar vooruit kan qua fokplannen.

Gaaf. Wat ik hieruit begrijp, is het dus die specifieke fokker die een aantal knappe hengsten heeft staan. Wil je daar meer over vertellen of blijft dat nog even geheim?
Trouwens, als je kijkt naar potentiële hengsten, kijk je dan voor zowel Muzanna als Manari?

JoSav schreef:
Zoals ik al vermoedde was dat echt een verhaal apart. En was net als bij mij het uitmuntende papier en de mooie nakomelingen doorslaggevend. Maar goed, dan dwaal ik af.

Do tell!

JoSav schreef:
Ik wilde de hengst eerst nader bekijken met mijn merrie in het achterhoofd, juist ook omdat het totaal niet het type was dat ik normaal zou kiezen, afgezien van dat mooie papier.
Maar sommige Tekes zijn daarin heel apart. Voor het oog eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar als ze dan beginnen te bewegen of als je dan hun nakomelingen ziet... :wow:
Als ik dan aan wat voorbeelden denk... Karaman... Ekemen...

Om eerlijk te zijn, heb ik het idee dat het ergste risicio dat je loopt is dat je een type veulen fokt dat niet volledig jouw visie vertolkt.
Ik heb Karaman en Ekemen gegoogled, kun je meer over hen vertellen? Vooral bij Ekemen kwam ik duidelijke foto's tegen waarbij ik wel dacht :oo dat daarmee gefokt wordt. :o

JoSav schreef:
Dan krijgt ze daarna alsnog dat jaartje vrij. Dan kunnen we met het beleren van Manari hopelijk samen buitenritjes gaan doen om die kleine wat kilometers in de benen en in dat koppie te krijgen.

Hoe dan ook genoeg materiaal voor dit volgtopic dus. +:)+

Ga je een apart topic aanmaken mocht Muzanna drachtig worden of houd je het bij dit topic?

Oké, en voor nu ben ik even klaar! O:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 23:17

Even kort.
Ook vandaag wilde ze echt niks van de hengst weten.
Het zit even niet zo mee. -O- Uiterlijk vandaag zou de eisprong zijn.

Ik lees later bij.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 06:43

Oei jammer als het niet zou lukken.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:11

Misschien raar gedacht van mij maar misschien wil ze je er bij hebben, omdat het vorige keer traumatisch is geweest.