Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FennaK schreef:Ik heb sowieso wel het idee dat er ontwikkeling plaats aan het vinden is in de paardenwereld en daarmee ook de manages en pensionstallen. Er gaat veel meer van het oude standaard houden van paarden afgeweken worden en wordt gekeken hoe het ook anders kan. Wat ik een erg goede ontwikkeling vindt.
Mist schreef:Vind het niet erg hoor ! juist goed dat deze verhalen naar buiten komen! en ervaringen uit de eerste hand met naam erbij mogen volgens mij op bokt ? De namen die genoemd worden zijn wellicht gewaarschuwd, en dat is maar goed ook. Wie weet passen ze hun beleid aan.
Ik heb zelf op een manege gewoond en gewerkt (naast mijn daytime job) maar ik had toen dezelfde principes als nu, de paarden hadden het goed en gingen gewoon op pensioen op de manege. Zelfs koliekoperatie voor een pony die nog niet ingereden was !
Omdat ik behalve dat jaar (zocht destijds een huis in de buurt- nooit gevonden) altijd mijn paarden aan huis heb gehad, ben ik niet echt thuis in dat wereldje. Ook pensionstallen zijn mij vreemd (maar moet er niet aan denken dat ik niet "eventjes" de deur uit kan lopen om bij de paarden te kijken![]()
Ik hoop wel dat de mensen die weten dat er iets mis is met de manege bij hen in de buurt, daar ook eens gaan kijken en mensen er op aanspreken.
Als dit allemaal achter de rug is, heb ik me voorgenomen om toch eens regelmatig een manege binnen te lopen en gewoon te kijken wat er te zien is.
Overigens, Kareltje is weer helemaal happy, had vandaag voor het eerst gerold in de paddock, is nu te vies om aan te rakenen hij heeft veel eetlust en bijzonder luidruchtig, zelfs als ik de buitendeur al opendoe van mijn huis
Mist schreef:...
Omdat ik behalve dat jaar (zocht destijds een huis in de buurt- nooit gevonden) altijd mijn paarden aan huis heb gehad, ben ik niet echt thuis in dat wereldje. Ook pensionstallen zijn mij vreemd (maar moet er niet aan denken dat ik niet "eventjes" de deur uit kan lopen om bij de paarden te kijken
ElineS schreef:Oh, ik denk niet heel zwart-wit. Er zijn vast goede maneges, dat heb ik ook aangegeven. Ik ken ze alleen niet, in mijn omgeving, op de maneges waar ik ben geweest. Die waren allemaal niet zo fijn. Er waren ook wel positieve dingen, maar als alles goed is, maar de zadels klapperen, sorry, dan kan het me niet schelen dat ze maar max 2 uur les lopen, lekker buiten staan in een groep, in grote mooie stallen. Dan vind ik het alsnog niet goed voor de paarden
Maar in 'slecht' is dus wel een heel verschil. Je hebt echt bar slecht, maar ook wel maneges die een deel goed doen of goed zijn gaan doen.. En die maneges, die ondanks dat er nog wat mindere dingen zijn, wel bewust bezig gaan om het beste voor hun paarden te doen, dat juich ik toe, en dan hoop ik dat ze zich daar steeds verder in gaan ontwikkelen.
Blijkbaar zijn er dan wel goede maneges, maar zoals ik ook al zei, ik kan daar niet over oordelen. Ik zeg ook niet dat het voor heel NL geld en dat alle maneges slecht zijn. Nee, mijn ervaring is tot nu niet goed. Ik heb tot nu toe, geen goede maneges gezien. Maar dat ze er zijn, dat geloof ik wel.. En als ze er zijn, super.. Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar, om daar dan een keer te kijken. Om te zien dat het dus wel anders kan. Alleen, ik ben ze nog niet tegengekomen, en dan kan ik niet op iemands woord vertrouwen dat zijn of haar manege goed is. Niet totdat ik het zelf meemaak.. Want hoeveel manege mensen rijden er bijvoorbeeld in Vries en vinden dat, ondanks alles, een prima manege? Tientallen, die dan ook gewoon op bokt posten wat voor goede manege het is. Dus ik ben er wat sceptisch in. Eerst zien, dan neem ik het voor waarheid aan. Hoewel ik wel geloof dat ze er zijn, dat wel. Maar welke, geen idee, en dat kan ik niet van internet aflezen.
Ik heb wel al een aantal PB's gehad met namen van maneges die goed zouden zijn, en ik vind het wel fijn om te lezen dat er wel plekken zijn waar de tandarts regelmatig komt, waar het tuig goed passend is etc. Ik ben er wel benieuwd naar, maar vind het ook zo raar als ik een manege af ga struinen om het voor mezelf te gaan 'keuren' terwijl ik geen interesse in de manege heb... Dus ik houd het maar bij dat ik geloof dat ze er zijn.
Maar ze zijn een stuk minder hoog in aantal dan de slechtere maneges.
Die ik met naam en toenaam noem inderdaad. Waarom mag dat niet? Iedereen mag posten hoe geweldig die en die manege wel niet is. Dat is een mening. Een verhaal uit eerste hand. Dit is mijn mening, dat ik ze drie keer niets vind, en het zijn mijn verhalen uit eerste hand. Bij al die maneges ben ik geweest. Als kind omdat ik er leste, als volwassene omdat nichtjes etc er lesten, en dan ging ik kijken. Dus dat zijn allemaal gewoon verhalen uit eerste hand. Behalve dan het gerucht van stroom op de hindernis, maar wat dat betreft, die man is niet vies van wat tikken en schoppen hier en daar, dat ik het echt niet erg vind dat iemand daar zo'n gerucht over leest. Houd misschien mensen bij zijn manege weg.
Misschien als iemand de manege van Kareltje met naam en toenaam op bokt had genoemd, dat er een beestje stond te verpieteren, dat ze klanten verloren of zodanig een slechte naam kregen, dat ze zulke dingen de volgende keer wel zouden laten.
Nee, als je niet goed bent voor paarden, dan mag je wat mij betreft met naam aan de schandpaal. Dan moet je maar goed zijn voor die dieren.
TS: Ik weet dat je zei dat je discussie over maneges niet erg vond, maar als je wel denkt van ho, nu vind ik het wel genoeg, laat het even weten oké, wil ook niet dat een discussie Kareltjes topic kaapt.