Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:06

Tja ik heb nu een MFSC op maat gemaakt voor mijn andere paard, die nogal breed gebouwd is en bijna geen schoft heeft. Mijn jonkie is nu nog smal en onbespierd, maar heeft wel meer schoft. Zou het ook ontzettend jammer vinden als ik mijn MFSC niet op haar zou kunnen gebruiken, want het is echt wel mijn favoriete zadel en behandel het ook alsof het van porselein is :') Lastige kwestie jonge paarden en zadels.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:30

suikermeisje schreef:
Ik heb een springzadel prestige eventing. Super fijn zadeltje voor mij en past tot nu toe op alle paarden die ik thuis heb gereden. Op Gelderse hengsten pastte die niet. Toen was die te smal.
Ik koop pas een op maat gemaakt zadel als ze 5-6 zijn. Ze veranderen nog wel in bespiering maar botten worden niet veel breder etc meer. Met m'n huidige paard toen een dressuurzadel gekocht met 6 jaar. Super fijn zadel!

Doe ik ook. Koop met 3 altijd een goed en betaalbaar zadel en daarna 3 jaar Sparen voor het perfecte zadrl

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:07

Vandaag mijn meisje weer eens gereden, alhoewel dat eigenlijk niet op de planning stond :')
Ik zou haar vandaag gewoon longeren, maar moest mijn Prolite pad eens onder het zadel proberen. Toen ze haar zadel eenmaal had opliggen kreeg ik wel zin om te rijden haha. Eerste 10 minuten was ze behoorlijk fris en kijkerig, maar zodra die ontspanning er eenmaal is is ze zo'n zalig paard. Mijn verbazing word met de dag groter als ik zie hoe snel ze alles oppikt en doorheeft <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:59

Hier heeft ze vandaag (na 3 dagen vrij) voor het eerst een bitje in gehad.
We willen haar uiteindelijk bitloos rijden, maar vinden het belangrijk dat ze beide leert kennen en weet wat het is. Ze vond het maar een gek ding, maar hapte hem wel zo in.
Verder gewoon weer wat grondwerk en longeren gedaan. Eerst enkele lijn en later 2e x met dubbele lijnen (nog niet achter billen langs) aan kaptoom. Deed ze heel braaf. Rechtsom longeren wordt ook steeds makkelijker. Ze draaide nog wel paar x om maar daarna was t over.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:31

Mijn baby heeft gisteren voor de eerste keer peesbeschermers om gehad. Zo vond er niet zoveel aan, hihi.

Daarentegen was haar deken in haar voerbak wel dood eng, als ze t op heeft niet en ook op en af halen geeft ze niets om (zelfs over haar hals/hoofd niet), maar in haar voerbak. Poehpoeh, Hahaha. Na haar overtuigd te hebben vond ze t niet meer eng.

Afbeelding
Ze vond haar zelf stout denk ik. :))

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:13

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:01

Quir schreef:
Wat een leuk paard Snollygoster! Nieuwsgierig koppie heeft ze, maar ook vooral ondeugend!

Ik heb de paarden thuis staan en hier een goede rijbaan thuis, vrijwel altijd goed (ook met veel regen of droogte). Verder is alles klei grond, maar goed met 20/25 en (veel) meer cm sneeuw en -25 merk je daar toch niets van.

Verder heb ik mijn paarden op blote voeten staan nu (ik mag toch nog niet rijden ivm hersenoperaties), maar daardoor durf ik ook niet zo goed met ze aan t werk in de rijbaan. Het is absoluut niet glad (doordat het zo koud is plakt de sneeuw ook niet), dus in principe zou het moeten kunnen in de rijbak. Vandaag vond ik het alleen al te koud om deken eraf te halen om alleen te poetsen. :=

Maar ik wil op korte termijn met de 2,5 jarige beginnen met clickeren, vrijheidsdressuur en grondwerk richting longeren. Met de andere wil ik ook gaan clickeren en verder vrijheidsdressuur uit gaan bouwen (ze kent al wat dingen, zo leuk!).

De 2,5 jarige vandaag, zo'n enorme knuffel! <3
[ [url=m/42jAsc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ppyrhN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UkyaQT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe wisselen die van jullie trouwens? Liberty wisselt nu behoorlijk, ze heeft daardoor een bult op haar onderkaak (dop te lang blijven zitten). Vraag me alleen af hoe snel die bult weer verdwijnt? Dat zou namelijk wel weer moeten (het is een eruptiecyste). Ze heeft er verder geen last van of iets, eet heel goed en tanden zien er verder netjes uit. Alleen wil ik niet eerder een bit en hoofdstel omdoen voor die bult (grotendeels) weer weg is.

Jara had ook twee knoekels op haar kaak, zelfde verhaal. Tandarts is er bij geweest en zei dat dit vanzelf weg zou trekken. Heeft toch een paar weken de tijd nodig gehad en heeft haar toch een klap gegeven. Jara at namelijk niet helemaal goed op dat moment.
Ondertussen is het weg getrokken en heeft ze een bobbelloos kopje.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:49

Bij die van mijn komen ook kiezen door inderdaad. Vandaag mogen we hem ophalen nadat hij afgelopen vrijdag is geopereerd :D

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:22

tandarts komt hier wss in maart, jap is flink aan het wisselen en heeft ook bobbels op de onderkaak. Zag gister dat 1 van zijn voortanden mist haha.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:31

De tandarts komt zodadelijk langs voor mijn merrie. Mijn DA had bij klinische keuring al gezien dat ze wat haken had zitten, ook laat ze de helft eruit vallen als ze eet dus is echt wel nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:36

Morgen komt de osteopaat, ben heel benieuwd. Ze doet ook cranio sacraal en massage en ik ben erg benieuwd wat ze bij mijn dames gaat vinden.
Tandarts mag van de zomer weer.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:44

Ai suikermeisje dat klinkt zeker niet fijn... Hiet idd de tandarts voordat we met het bit aan de gang gaan. Vandaag even gekeken welk zadel hem zo ongeveer past voor het longeren, hij geeft er totaal niks om ook de singel niet. Helaas zijn al onze zadels aan de smalle kant voor hem (terwijl we zadels van small-medium tot wijd hebben), op de schoft past het prima maar hij heeft nu al zulke brede schouders :'). Durf deze niet eens op te leggen voor enkel longeren, toch de zadelmaker even laten komen tegen de tijd dat we daarmee bezig gaan. Kan vast wel 1 passend gemaakt worden...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:46

Wie heb jij als osteo Azmay? De mijne doet namelijk ook craniosacraal :)

Tandarts is geweest, mijn meisje was zo flink! We hebben haar niet eens moeten verdoven. Hij heeft twee losse melkkiezen getrokken en ze had ook nog een fragment van een uitgevallen tand zitten. Verder wat bijgevijld. Kiezen heeft ze nu allemaal gewisseld, maar snijtanden nog niet. Wolfstanden zijn bij de vorige eigenaar er blijkbaar nog niet zo lang geleden uit gehaald.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:35

Tandarts is afgelopen oktober nog geweest dus die mag nog even wachten hier..
Na een lange pauze (mijn herstel) Di deze week weer opgepakt... rustig we ervan 0 alles terug oppakken... Longe ging fijn en ook bij het freestyle werken zaten de knopjes op de juiste plek.
Vandaag krijgt madam haar singeltje weer om... ben benieuwd hoe dat gaat ... singeltje is geen probleem geweest tot ze vorig jaar plots elke keer kreupel begon te lopen als ze dr singel om had, was haar manier om aan te geven dat ze pijn had bleek na hele grondige inspectie, ze had een (mini)sarcoid zitten net naast de singel... die is nu een 5 maanden helemaal weg na een agressieve behandeling... Ze heeft haar singeltje daarna nog wel een keer opgehad maar reageerde toen heel erg zuur (was ook niet heel lang na de behandeling)....
Ben benieuwd wat ze er nu van gaat vinden weer teeug

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:17

Hier ligt helaas ook alles redelijk stil vanwege het weer, wij hebben alles buiten en dus is de grond gewoon te hard door de vorst om verder te gaan. Winterstop dan maar..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:38

Gabber ligt ook al ff stil hoor. Vind het goed. Pak hem op met beter weer. Miss wel de zomer pas.

Zijn dagelijkse ding is nu

Buiten staan
Eten
Gepoetst worden
Binnenstaan

Best heftig

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:45

Hier ook even een break. Bak was veel te nat van de week (en madam met watervrees) en komende week gaat t vriezen dus word t ook alleen overdag buiten staan en poetsen en eten. Hopelijk snel gedaan met die winterse tafarelen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:08

Ik doe inderdaad ook rustig aan laatste dagen. Vooral bezig met gewenning. Hij vindt het altijd gek als ik bij de oren zit (bij bijv hoofdstel omdoen) en hij doet dan zijn hoofd zo hoog dat ik er bijna niet meer bij kan :+ Nog veel oefenen dus!
Ook heb ik iets geks met het zadel.. de singel past niet omdat de singelstoten wat te breed zijn? Mijn standaard ej singel pastte er iig niet om.. Weet iemand toevallig of er singels met een breder 'aansingelstukje' zijn? (Dus dat ijzeren gedeelte)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:17

Ik heb die van mij vandaag nog eens gereden, was weer van zaterdag geleden. Weer lekker voorwaarts, maar erg braaf. Ben er wel bijna afgedonderd, ze had volgens mij een centje zien liggen op de grond want ze stopt plots uit het niks terwijl we aan het draven waren, waarbij ik bijna in haar nek lag :'). Mijn lesgever is ook komen kijken, hij had d'r nog niet gezien. Alleen maar positieve dingen en lof over haar! Lessen gaan we voorlopig nog niet doen, ik wil haar eerst beter leren kennen.

Ben wel behoorlijk blij dat ik momenteel over een goede binnenbak beschik als ik dit hier zo lees allemaal :(:)

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:20

ja een binnenbak zou nu wel lekker zijn, maar ach voor mij is het erger om alles buiten te hebben dan voor de paardjes. Hopelijk na volgende week de echte winterse kou voorbij :(

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:43

Onze eigen bak is nog niet af dus ben nog niet begonnen met jap, komt wel als de bak af is ;) Nou loopt hij zo de trailer op, maar waar we altijd rijden kan je de bak niet afzetten en om een jonkie voor de eerste keer te longeren in een 20 x60 baan is mij wat te gek haha.

Jap is nog hengst en mag graag óveral in bijten (en dan vooral in zijn halster met omdoen }> ), uiteraard straf ik hem hier steeds consequent voor af maar hij blijft het doen... Hij is niet gemeen, maar mag gewoon graag dingen vastpakken. Iemand nog tips?? Ik denk dat hij het nu vooral als een spelletje ziet

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:50

Terugbijten? :')
Goh, Iessada doet het ook, wil graag van alles wat proeven, maar meestal is een waarschuwing wel genoeg om even haar aandacht erbij te houden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:35

Hier negeer ik dat soort gedrag, tenzij er in mij gebeten wordt. Zowel 3,5 jarige merrie als ook mijn nu bijna 7 jarige ruin stoppen graag halster en touwtjes e.d. in hun mond. Verkennen en speelsheid, dat wil ik niet afstraffen. Als ze echt aan mij beginnen duw ik consequent het hoofd weg, en paar x is dan meestal voldoende om duidelijk te hebben dat dat niet de bedoeling is. Inmiddels ppl alleen stem meestal al voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:48

[***] doet dat niet maar haar kudde dames wel, soms best vervelend. Gewoon kleine correctie met een stemverheffing. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:07

Ik had zo'n hengst! Hahahah beet overal in maar niwt in mij. Eigenlijk vond ik dat altijd wel prima zolang hij mij respecteerde en niet een mij zat. Zodra we gingen wandelen had hij altijd iets beet tussen zijn tanden. Halster, touw, tak verzin iets en hij hield het beet.