Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maanoogje schreef:Jelleee schreef:Sommige mensen vergeten voor het gemak maar even dat óók een koudbloed gewoon vitamines en mineralen nodig heeft (en nee dat zit niet in een zoutblok). Prima als mensen geen muesli oid willen voeren, maar zoek dan wel een goed vitaminebrokje uit.
Dat is voor mij namelijk ook een 'ergenis': pony's als Shetlanders of Fjorden die op een schraal stukje worden gedumpt en niets krijgen onder het mom van 'hebben niets nodig en worden dik van lucht'. Ook deze dieren hebben het recht om gezond gevoerd te worden. Bijvoorbeeld een muesli als Marstall Vito, is daar bijzonder geschikt voor.
Ik val even terug op evolutie. In het wild vreten paarden bijna alleen gras, dus geen vitamines. Af en toe vinden ze vast een paar appels, net als mensen die af en toe een beest vingen en die op konden eten. Toch wordt zowel bij mensen als bij paarden aangeraden elke dag die vitamines en dat vlees naar binnen te schuiven, en mensen denken dan dat ik als vegetariër allemaal voedingstoffen mis omdat ik dan vleesvervangers heb en dat is toch niet hetzelfde. Klopt, voor sommigen is het zelfs beter. Blijf je langer jong van. Voor ieder mens en ieder paard is het anders, sommige paarden worden er niet beter op als ze vitamines krijgen. Zou overigens als ik zelf een paard zou hebben wel graag vitaminebrok geven, maar mijn katten en honden krijgen voer zonder vlees met vitamines. Tenminste, als ze het zouden willen. Ik weet natuurlijk al een van de katten die ik in de toekomst in huis heb te vinden (is al 10 jaar "van mij" maar dan bij m'n moeder) en die is lekker kieskeurig. Ieder zijn eigen ding met z'n beestje zou ik zeggen, als hij maar niet broodmager of obese wordt.
Rocamor schreef:Maanoogje schreef:Ik val even terug op evolutie. In het wild vreten paarden bijna alleen gras, dus geen vitamines. Af en toe vinden ze vast een paar appels, net als mensen die af en toe een beest vingen en die op konden eten. Toch wordt zowel bij mensen als bij paarden aangeraden elke dag die vitamines en dat vlees naar binnen te schuiven, en mensen denken dan dat ik als vegetariër allemaal voedingstoffen mis omdat ik dan vleesvervangers heb en dat is toch niet hetzelfde. Klopt, voor sommigen is het zelfs beter. Blijf je langer jong van. Voor ieder mens en ieder paard is het anders, sommige paarden worden er niet beter op als ze vitamines krijgen. Zou overigens als ik zelf een paard zou hebben wel graag vitaminebrok geven, maar mijn katten en honden krijgen voer zonder vlees met vitamines. Tenminste, als ze het zouden willen. Ik weet natuurlijk al een van de katten die ik in de toekomst in huis heb te vinden (is al 10 jaar "van mij" maar dan bij m'n moeder) en die is lekker kieskeurig. Ieder zijn eigen ding met z'n beestje zou ik zeggen, als hij maar niet broodmager of obese wordt.
Ik snap het niet helemaal. Je valt terug op de evolutie. Loop je dan ook nog in een berenvelletje rond op lederen sloffen? Lekker in je hol bij een vuurtje?
Je geeft aan dat je paard wel vitamientjes krijgt, maar je toekomstige kat / hond (geheel tegen hun natuur in) op vleesloos, maar met vitamins zet?
marleen_usar schreef:Stallen die te weinig hooi voeren, wilde ik meer moest ik het zelf maar ergens kopen. En als ik zeg dat paarden problemen krijgen als ze te weinig hooi krijgen, ze mij raar staan aan te kijken. Mijn paard heeft al eens koliek gehad dat wil ik niet nog een keer, toen ik dat zei moest ik niet zo zeuren. Alleen rijden en verder hebben ze totaal geen idee wat een paard moet eten.
0407Tamar schreef:Hah in de western is n hele proef in galop. Plus dat galop een gang is die in de natuur heel erg veel gebruikt word door het paard. Je zal in het wild een paard vrijwel nooit zien draven. Niks mis met galop. Ook niet met veel galopperen. Als je ze maar uitstapt
Maanoogje schreef:0407Tamar schreef:Hah in de western is n hele proef in galop. Plus dat galop een gang is die in de natuur heel erg veel gebruikt word door het paard. Je zal in het wild een paard vrijwel nooit zien draven. Niks mis met galop. Ook niet met veel galopperen. Als je ze maar uitstapt
Nou ja, het licht er denk ik als nog aan hoe je galoppeert. Met een ongetraind paard hele scherpe bochten maken lijkt me niet helemaal verantwoordelijk. Kijk als hij nu western getraind is weet ie als het goed is zelf ook hoe hij een scherpe draai moet maken zonder zijn benen te slopen, maar een simpel paard kan dat misschien niet goed.
marleen_usar schreef:Een verzorger die denkt te kunnen rijden,en dan je paard zo verkloten dat hij een paar maanden later problemen krijgt. Koste me veel geld hem weer redelijk soepel te krijgen.
0407Tamar schreef:Kruising gelders paard tuiger.
Mensen die AL TIJD denken dat ze het beter weten/kunnen. Met JOUW pony. Commentaar leveren en vervolgens zelf nog niks bereikt hebben.
ikke schreef:0407Tamar schreef:Kruising gelders paard tuiger.
Mensen die AL TIJD denken dat ze het beter weten/kunnen. Met JOUW pony. Commentaar leveren en vervolgens zelf nog niks bereikt hebben.
Nou, ik ken iemand die gaf les aan z'n vrouw, op ZZL niveau maar hij reed zelf nog geen deuk in een pakje boter en maakte daar ook helemaal geen geheim van. Maar hij kon je haarfijn vertellen vanaf de grond wat je deed, wat je voelde en hoe je dat moest verbeteren, ook op een niveau waar de meesten niet eens van dromen......
Picasso schreef:ikke schreef:Nou, ik ken iemand die gaf les aan z'n vrouw, op ZZL niveau maar hij reed zelf nog geen deuk in een pakje boter en maakte daar ook helemaal geen geheim van. Maar hij kon je haarfijn vertellen vanaf de grond wat je deed, wat je voelde en hoe je dat moest verbeteren, ook op een niveau waar de meesten niet eens van dromen......
Ze zijn er vast, maar er zijn er meer die wèl overtuigd zijn van eigen kunnen, maar ook geen deuk in een pakje boter rijden en een ander wel denken te vertellen hoe het moet.... In mijn wereld iemand die ik er tijdens concours altijd dik afreed en maar blijven zeuren over mijn rijden. Ik lach er tegenwoordig maar om....