Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:19

-Mensen die paarden nooit buiten laten staan
-Mensen die bang zijn dat een veulen buiten gewond raakt, waardoor het veulen binnen staat.
-Mensen die erg veel galloperen.
-Mensen die 'verkeerd' rijden
-Mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is, maar nog meer mensen die dat dan gaan tegenspreken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:01

Maanoogje schreef:
Jelleee schreef:
Sommige mensen vergeten voor het gemak maar even dat óók een koudbloed gewoon vitamines en mineralen nodig heeft (en nee dat zit niet in een zoutblok). Prima als mensen geen muesli oid willen voeren, maar zoek dan wel een goed vitaminebrokje uit.

Dat is voor mij namelijk ook een 'ergenis': pony's als Shetlanders of Fjorden die op een schraal stukje worden gedumpt en niets krijgen onder het mom van 'hebben niets nodig en worden dik van lucht'. Ook deze dieren hebben het recht om gezond gevoerd te worden. Bijvoorbeeld een muesli als Marstall Vito, is daar bijzonder geschikt voor.

Ik val even terug op evolutie. In het wild vreten paarden bijna alleen gras, dus geen vitamines. Af en toe vinden ze vast een paar appels, net als mensen die af en toe een beest vingen en die op konden eten. Toch wordt zowel bij mensen als bij paarden aangeraden elke dag die vitamines en dat vlees naar binnen te schuiven, en mensen denken dan dat ik als vegetariër allemaal voedingstoffen mis omdat ik dan vleesvervangers heb en dat is toch niet hetzelfde. Klopt, voor sommigen is het zelfs beter. Blijf je langer jong van. Voor ieder mens en ieder paard is het anders, sommige paarden worden er niet beter op als ze vitamines krijgen. Zou overigens als ik zelf een paard zou hebben wel graag vitaminebrok geven, maar mijn katten en honden krijgen voer zonder vlees met vitamines. Tenminste, als ze het zouden willen. Ik weet natuurlijk al een van de katten die ik in de toekomst in huis heb te vinden (is al 10 jaar "van mij" maar dan bij m'n moeder) en die is lekker kieskeurig. Ieder zijn eigen ding met z'n beestje zou ik zeggen, als hij maar niet broodmager of obese wordt. ;)

Ik snap het niet helemaal. Je valt terug op de evolutie. Loop je dan ook nog in een berenvelletje rond op lederen sloffen? Lekker in je hol bij een vuurtje?

Je geeft aan dat je paard wel vitamientjes krijgt, maar je toekomstige kat / hond (geheel tegen hun natuur in) op vleesloos, maar met vitamins zet?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:32

Rocamor schreef:
Maanoogje schreef:
Ik val even terug op evolutie. In het wild vreten paarden bijna alleen gras, dus geen vitamines. Af en toe vinden ze vast een paar appels, net als mensen die af en toe een beest vingen en die op konden eten. Toch wordt zowel bij mensen als bij paarden aangeraden elke dag die vitamines en dat vlees naar binnen te schuiven, en mensen denken dan dat ik als vegetariër allemaal voedingstoffen mis omdat ik dan vleesvervangers heb en dat is toch niet hetzelfde. Klopt, voor sommigen is het zelfs beter. Blijf je langer jong van. Voor ieder mens en ieder paard is het anders, sommige paarden worden er niet beter op als ze vitamines krijgen. Zou overigens als ik zelf een paard zou hebben wel graag vitaminebrok geven, maar mijn katten en honden krijgen voer zonder vlees met vitamines. Tenminste, als ze het zouden willen. Ik weet natuurlijk al een van de katten die ik in de toekomst in huis heb te vinden (is al 10 jaar "van mij" maar dan bij m'n moeder) en die is lekker kieskeurig. Ieder zijn eigen ding met z'n beestje zou ik zeggen, als hij maar niet broodmager of obese wordt. ;)

Ik snap het niet helemaal. Je valt terug op de evolutie. Loop je dan ook nog in een berenvelletje rond op lederen sloffen? Lekker in je hol bij een vuurtje?

Je geeft aan dat je paard wel vitamientjes krijgt, maar je toekomstige kat / hond (geheel tegen hun natuur in) op vleesloos, maar met vitamins zet?

Mensen kunnen ook prima leven zonder vlees, aangezien alles wat vlees is toch uiteindelijk echt eerst planten moeten eten. Vleeseters eten vaak planteneters, dus dit is qua voedingsstoffen uiteindelijk terug te brengen op hetzelfde. Vandaar dus ook dat dieren kunnen leven met vervangers. Wat denk je van die chemische rommel waarmee ze nat voer voor honden en katten maken? Rauw vlees is het beste wat je die dieren kan geven, maar aangezien je dan ziektes riskeert (en veel mensen sowieso al geen zin hebben dit aan hun beestje te geven) als je in je gezicht gelikt wordt, doet bijna niemand dit. We geven onze huisdieren altijd al onnatuurlijke rommel, zo ook de sport en vitamine brokken van paarden. En inderdaad, aan gras op dezelfde wei gaan ze ook niet veel hebben. Maar heel anders dan in het wild ga je het echt niet kunnen maken, desnoods alleen wat meer neppe rommel in hun brok. Echt voedsel is altijd beter dan iets met toegevoegde vitamines geweest voor elke diersoort, dus ook de mens.

Oh, en ik had het in evolutie over wat we eten, niet over wat we doen en dragen. We zijn genetisch nog bijna helemaal gelijk aan de jagers en verzamelaars, alleen in gedrag niet meer. En mijn paard krijgt ook geen vitaminebrok, dat wil ik doen als ik echt zelf een paard of pony zou kopen. Mijn verzorgpaard krijgt gewoon bix, hooi en gras.

marleen_usar schreef:
Stallen die te weinig hooi voeren, wilde ik meer moest ik het zelf maar ergens kopen. En als ik zeg dat paarden problemen krijgen als ze te weinig hooi krijgen, ze mij raar staan aan te kijken. Mijn paard heeft al eens koliek gehad dat wil ik niet nog een keer, toen ik dat zei moest ik niet zo zeuren. Alleen rijden en verder hebben ze totaal geen idee wat een paard moet eten.

Ik werk als stalhulp op een stal waar dit ook gebeurt. Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van paarden 3x per dag brok geven, ik zou ze liever langer op de wei zetten en ze 2x geven. Maar ja, omdat bij ons op stal alle paarden weten dat er rond 12u brok in de stal is, willen ze allemaal rond 1u echt echt echt wel naar binnen. Zonde vind ik dat, want paarden horen nu juist lekker buiten te staan. Ze krijgen in de avond inderdaad ook geen voerdroog, en er zijn een hoop mensen die gebruik maken van gezamenlijk betaald hooi wat ze vervolgens in slowfeeders stoppen. Ik geloof dat dit vaak zo werkt met de duurdere stallen, aangezien er stalhulpen worden ingehuurd en de baas ze niet voor wat avondvoeren wil betalen/terug wil laten komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:54

Dat als je een hoofdstel koopt, eerst alle gaatjes kan gaan na knippen want je anders de sluitingen niet kan verstellen, schijt irritant.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:15

madhatter schreef:

Waarom zou dat niet goed zijn?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:48

JudArthos schreef:
madhatter schreef:

Waarom zou dat niet goed zijn?

Denk dat ermee bedoeld wordt dat persoon 1 rondje stapt, 5000 rondjes galoppeert tot paard half dood neer valt en dan maar afstapt en terug zet?

Zoiets? :+

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:33

Ja op een buitenritje moet het wel kunnen denk ik. Vaak worden paarden daar zelf ook wat hyper van in mijn ervaring, dus dat is gewoon leuk om een heerlijk stuk te galopperen. Ik merk meestal wel wanneer het niet meer kan, maar ik snap dat er mensen zijn die dat niet interesseert/er niet op letten.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:21

Hah in de western is n hele proef in galop. Plus dat galop een gang is die in de natuur heel erg veel gebruikt word door het paard. Je zal in het wild een paard vrijwel nooit zien draven. Niks mis met galop. Ook niet met veel galopperen. Als je ze maar uitstapt

BlackHallows

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:34

Mensen die denken te kunnen rijden, en als het erop aankomt ze niks kunnen ( of als een beginner rijden) en dan naderhand hun eigen omhoog prijzen dat ze zo goed gereden hebben :')

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:36

BlackHallows schreef:
Mensen die denken te kunnen rijden, en als het erop aankomt ze niks kunnen ( of als een beginner rijden) en dan naderhand hun eigen omhoog prijzen dat ze zo goed gereden hebben :')

Of dan het paard de schuld geven :') _/-\o_

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:50

0407Tamar schreef:
Hah in de western is n hele proef in galop. Plus dat galop een gang is die in de natuur heel erg veel gebruikt word door het paard. Je zal in het wild een paard vrijwel nooit zien draven. Niks mis met galop. Ook niet met veel galopperen. Als je ze maar uitstapt

Nou ja, het licht er denk ik als nog aan hoe je galoppeert. Met een ongetraind paard hele scherpe bochten maken lijkt me niet helemaal verantwoordelijk. Kijk als hij nu western getraind is weet ie als het goed is zelf ook hoe hij een scherpe draai moet maken zonder zijn benen te slopen, maar een simpel paard kan dat misschien niet goed.

BlackHallows

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:17

0407Tamar schreef:
BlackHallows schreef:

Of dan het paard de schuld geven :') _/-\o_

Ja dat ook ja :')

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:11

Maanoogje schreef:
0407Tamar schreef:

Nou ja, het licht er denk ik als nog aan hoe je galoppeert. Met een ongetraind paard hele scherpe bochten maken lijkt me niet helemaal verantwoordelijk. Kijk als hij nu western getraind is weet ie als het goed is zelf ook hoe hij een scherpe draai moet maken zonder zijn benen te slopen, maar een simpel paard kan dat misschien niet goed.

Ik draf kan je ook scherpe bochten maken.En dat aanleren is dus een taak van de ruiter. Bovendien kunnen ze al vrij snel scherp wenden omdat ze dit op de wei ook doen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:31

Ja, dat van de wei is natuurlijk wel zo, maar ik denk toch niet dat het helemaal lekker is om dat zomaar nog eens in de bak meerdere malen met goede snelheid te doen. Ik denk dat het meer een kwestie is van de schade die je eventueel aan kan richten dan van of je paard het kan of niet. Je maakt waarschijnlijk extra slijtage van de gewrichten, tenminste zo werd het mij vroeger uitgelegd. Met pony's maakte je kleinere bochten dan met een paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:06

Een verzorger die denkt te kunnen rijden,en dan je paard zo verkloten dat hij een paar maanden later problemen krijgt. Koste me veel geld hem weer redelijk soepel te krijgen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:10

marleen_usar schreef:
Een verzorger die denkt te kunnen rijden,en dan je paard zo verkloten dat hij een paar maanden later problemen krijgt. Koste me veel geld hem weer redelijk soepel te krijgen.

Ben je er dan de 1e weken dat ze rijd niet zelf bij geweest? Moet je natuurlijk van op aan kunnen maar toch

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:16

Aan dat eeuwige commentaar dat ik een paard moet kopen ipv mijn 2 c pony's te rijden.

Ze worden jaarlijks van top tot teen gecheckt. Boven een bepaald gewicht stap ik niet op en mijn beide zadels zijn compleet aangepast.

Ik denk dat ik na 13 jaar rijden op mijn C toch wel kan zeggen dat ze geen last van me hebben...

Godzijdank sta ik niet meer op een pension stal.

DuFien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:58

Kinderen die aan het zagen zijn of schots en scheef op hun paard zitten en dat dan de instructrice er NIKS van zegt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:04

Ohja,heb er nog één; rasvernkingen. Gelders Tuigpaard bestaat niet :+

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:16

Kruising gelders paard tuiger.

Mensen die AL TIJD denken dat ze het beter weten/kunnen. Met JOUW pony. Commentaar leveren en vervolgens zelf nog niks bereikt hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:06

0407Tamar schreef:

Mensen die AL TIJD denken dat ze het beter weten/kunnen. Met JOUW pony. Commentaar leveren en vervolgens zelf nog niks bereikt hebben.

Nou, ik ken iemand die gaf les aan z'n vrouw, op ZZL niveau maar hij reed zelf nog geen deuk in een pakje boter en maakte daar ook helemaal geen geheim van. Maar hij kon je haarfijn vertellen vanaf de grond wat je deed, wat je voelde en hoe je dat moest verbeteren, ook op een niveau waar de meesten niet eens van dromen......

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:08

Ik word moe maar vooral verdrietig dat er zoveel paarden niet " gehoord" worden.. Wat zijn er toch veel mensen met weinig paardenkennis!!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:03

pol1 schreef:
Ik word moe maar vooral verdrietig dat er zoveel paarden niet " gehoord" worden.. Wat zijn er toch veel mensen met weinig paardenkennis!!

Helemaal mee eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:57

ikke schreef:
0407Tamar schreef:

Nou, ik ken iemand die gaf les aan z'n vrouw, op ZZL niveau maar hij reed zelf nog geen deuk in een pakje boter en maakte daar ook helemaal geen geheim van. Maar hij kon je haarfijn vertellen vanaf de grond wat je deed, wat je voelde en hoe je dat moest verbeteren, ook op een niveau waar de meesten niet eens van dromen......

Ze zijn er vast, maar er zijn er meer die wèl overtuigd zijn van eigen kunnen, maar ook geen deuk in een pakje boter rijden en een ander wel denken te vertellen hoe het moet.... In mijn wereld iemand die ik er tijdens concours altijd dik afreed en maar blijven zeuren over mijn rijden. Ik lach er tegenwoordig maar om....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:03

Picasso schreef:
ikke schreef:

Ze zijn er vast, maar er zijn er meer die wèl overtuigd zijn van eigen kunnen, maar ook geen deuk in een pakje boter rijden en een ander wel denken te vertellen hoe het moet.... In mijn wereld iemand die ik er tijdens concours altijd dik afreed en maar blijven zeuren over mijn rijden. Ik lach er tegenwoordig maar om....

Maar heeft die persoon nou een punt in het commentaar of niet?
Ik kan ook best een en ander vertellen wat ik niet per se zelf na kan rijden. Mijn oog is beter dan mijn gevoel.......