Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:16

Ze hebben het terrein alleen betreden? geen insluiping of inbraak toch?

volgens mij kan er geen sprake van inbraak (dat zeker niet, daarvoor moet je schade aanrichten om een pand te betreden), en volgens mij ook niet van insluiping, omdat dat alleen voor panden geldt? ook huisvredebreuk gaat om die reden niet op dacht ik.. houdt je puur de overtreding: betreden zonder toestemming over voor zover ik het zo zie?

Paris_

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:33

Wat zit Nederland toch raar in elkaar als het op dit soort dingen aankomt... :roll:
Ik blijf me echt verbazen af en toe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:06

dat vind ik op zich niet raar hoor Paris..

je weet dat je niet zomaar over iemands terrein mag lopen of door iemands tuin, gemeente perk etc etc etc.. heb jijzelf altijd braaf een pad aangehouden, of heb je ook wel eens ergens een hoekje afgesneden, of via het land van een ander naar een vriendinnetje gelopen omdat je anders kilometers om moest fietsen...

we weten allemaal dat je niet zonder iemands toestemming in diens tuin of op diens land mag komen. maar mer dan een overtreding is dat niet.. Wat je op iemands land in iemands tuin uitspookt, is weer wat anders..

wie heeft er niet als kind slootje gesprongen? dat weiland was ook van iemand.

het betreden is daarom ook niet meer dan een overtreding.. wat je op iemands anders grond doet, kan wel hele andere gevolgen hebben.

Ik denk dat als deze meisjes niet eens naar de ponies gekeken hadden, maar gewoon het weiland overgestoken waren, dan had TS hooguit een wenkbrauw opgetrokken en eventueel een belletje naar de ouders gedaan dat ze dat niet wilde hebben.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:55

elenaMM77 schreef:

Ik :') en ik denk met mij vele want slootjes zijn tegenwoordig best breed..

Ze is opgestapt zonder cap en brak dan nu toevallig haar been, maar het kon erger zijn. Ik hoop dat haar ouders dat beseffen. Dat hun kind er, door haar eigen domme schuld en hun nalatige opvoeding, veel slechter vanaf had kunnen komen. Misschien moeten ze je dankbaar zijn dat je ze betrapt hebt. Anders had ze met een gebroken been uren later in dat land gevonden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:23

elenaMM77 schreef:

Ik ook! En maïskolven uit de boer zijn land meenemen! (En dus onwetend stelen)
Maar de boer was er met de kippen bij en juist daardoor ben ik door mijn ouders even flink gecorrigeerd dat het niet de bedoeling is dat ik op andermans terrein kom waar het niet mag.

Misschien was dit hun leermoment, misschien ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:33

Op zich vind ik dat mensen die zich op andermans terrein begeven en daar een ongeval krijgen, zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Alleen is de wet vaak krom. Eind vorig jaar stappen 4 jongeren een verlaten fabriek binnen in de stad waar ik werk. De deur van die fabriek is gewoon los, maar er hangen wel borden verboden toegang. In die fabriek was er nog materiaal aanwezig, het bedrijf is in faling, dus alles moest blijven staan. Er staat ook een clarck, met de sleutels op en de 2 jongens besluiten om te gaan joy riden. 1 van de jongens rijdt tegen een steunpilaar, er stort een deel van het dak in en 2 jongeren komen om. En weet je wie de schuld kreeg van het ongeval? De eigenaar van het terrein omdat de deur niet op slot was en de sleutels op het voertuig zaten.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:51

ja dat kan ik me nog herinneren , dat is op het nieuws geweest.

de wetgeving is hier idd. heel krom , goed dat het er is daar niet van maar krom.

je zou bijna als je een verzorgster wil een contract op moeten stellen dat ze zelf verantwoordelijk is voor het hoe en wat en als zij schade rijd dat ook voor haar is (wat weer goed afschrikt als je met de neus op de feiten staat) en dat door een notaris want anders krijg je daar weer bonje mee... alleen maar om jezelf in bescherming te nemen.

gelukkig gaat het een miljoen keer goed , maar net die ene keer :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:54

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. In het door jou genoemde geval Sandraverl vind ik ook dat de eigenaar van de fabriek nalatig is geweest. Hij had ervoor moeten zorgen dat de fabriek niet zo gemakkelijk toegankelijk was. En dan nog sleutels in een voertuig laten zitten....
Had hij ervoor gezorgd dat het terrein wel goed afgesloten was, en het gebeurt dan toch, heb je een ander verhaal denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:58

Aansprakelijkheid contractueel verleggen naar een bijrijder is wettelijk niet toegestaan.

En nog een keer: aansprakelijkheid is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid. Je kunt best een bijrijder verantwoordelijk houden voor het niet beschadigen van een zadel (zodat er niet mee gegooid wordt). Je kunt niet je bijrijder aansprakelijk maken voor het onderuit gaan met paard én zadel, en daarbij een auto én je zadel beschadigend. Je zadel is je eigen risico (de aansprakelijkheidsverzekering van je bijrijder zal het niet vergoeden want jij staat het gebruik toe, en je eigen AVP dekt alleen schade aan derden), en de schade aan de auto wordt door jouw aansprakelijkheidsverzekering vergoed. En als je geen verzekering hebt, mag je die schade dus zelf betalen.

En beide zijn geen erkenning van schuld als er iets fout gaat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-05-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:58

In het geval van TS ligt de zaak natuurlijk heel anders. De wei is afgesloten en er lag geen materiaal zoals hoofdstellen of zadels om te gaan rijden.
Maar op het moment dat jouw paard schade veroorzaakt (of het meisje er nu op was gaan zitten of niet) ben je als eigenaar/bezitter van het paard gewoon aansprakelijk. Dat wil niet zeggen dat het meisje geen boete kan worden opgelegd voor het zonder toestemming betreden en gebruikmaken van haar eigendommen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:02

Ibbel schreef:
Aansprakelijkheid contractueel verleggen naar een bijrijder is wettelijk niet toegestaan.

En nog een keer: aansprakelijkheid is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid. Je kunt best een bijrijder verantwoordelijk houden voor het niet beschadigen van een zadel (zodat er niet mee gegooid wordt). Je kunt niet je bijrijder aansprakelijk maken voor het onderuit gaan met paard én zadel, en daarbij een auto én je zadel beschadigend. Je zadel is je eigen risico (de aansprakelijkheidsverzekering van je bijrijder zal het niet vergoeden want jij staat het gebruik toe, en je eigen AVP dekt alleen schade aan derden), en de schade aan de auto wordt door jouw aansprakelijkheidsverzekering vergoed. En als je geen verzekering hebt, mag je die schade dus zelf betalen.

En beide zijn geen erkenning van schuld als er iets fout gaat.

Helemaal mee eens. Maar ik kan me herinneren dat er wel een verzekering was (gekoppeld aan het ruiterrijbewijs) die in dat geval wel vergoedt. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog zo is, maar om die reden accepteerde ik destijds alleen maar een bijrijder die in bezit was van een ruiterrijbewijs.
En ben ik via mijn aansprakelijkheidsverzekering volledig gedekt (wel gecheckt).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:04

Even helemaal off topic: ik moet het eerste geval nog horen van de AVP van het ruiterbewijs die uitgekeerd heeft als er al een eigen AVP was... :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:07

ik vind het maar lastig allemaal en hoop nooit in een dergelijke situatie te komen :+

mijn trol is 2 X door de draad gevlogen in een maand tijd met 2 gewonden tot gevolg (gelukkig niets ernstigs) de heining repareer ik zelf (koop eventueel ook de benodigdheden) en verder gaat alles in goed overleg en fatsoen gelukkig.

maar dan gaan we off topic denk ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:12

Lastig valt op zich best mee. Als je een paard hebt, is een AVP en een rechtsbijstandsverzekering heel verstandig. Dan ben je in het overgrote gedeelte van de gevallen gewoon gedekt door je AVP en wordt het probleem opgelost door je rechtsbijstandsverzekering. Kost bijna niks, veel plezier als het mis gaat :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:30

Door dit topic toch maar even contact gezocht met mijn verzekering, of mijn pony ook mee verzekerd is. Huisdieren en voor hobby wel staat in de polis, maar vind dat alsnog niet duidelijk..

Maar hier praten we ook over verschillende verzekeringen denk ik? Want ik hoop voor TS dat er gewoon uitgekeerd wordt, dat jij dus de onkosten van de DA er in elk geval uit hebt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:59

In Nederland zijn criminelen beschermd maar hun slachtoffers niet. Ik vind dit echt schandalig.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:08

Wat ik alleen niet snap, de pony brengt geen schade aan het meisje toch? Stel de pony was een hond, en de hond bijt het meisje; dan kan ik daar nog in komen dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is, ookal is de eigenaar er niet bij en komt het meisje ongeoorloofd aan de hond. Maar waarom het in dit geval van de pony onder aansprakelijkheid bij de eigenaar terwijl het meisje zelf van de pony af valt? Stel het meisje gaat op een hek van iemand anders zitten, en valt daar vanaf, is dan de eigenaar van het hek ook aansprakelijk?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:19

anjali schreef:
In Nederland zijn criminelen beschermd maar hun slachtoffers niet. Ik vind dit echt schandalig.

Heb je enig idee waar je over spreekt of roept dit gewoon lekker makkelijk?

Criminelen zijn in Nederland inderdaad beschermd tegen eigenrichting, en dat is maar goed ook.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:31

Ik heb om ons erg bordjes staan met verboden toegang met verwijzing naar het wetboek.
Hierdoor kan ik direct de politie bellen, wanneer er iemand zonder toestemming op ons land is. Zonder die bordjes is het niet "verboden" en zal de politie veel minder kunnen doen.
Laatst kwam er iemand van het riool die ontzag had voor het bordje, meer dan voor onze hond. Hij wist dat er een hoop gedoe zou kunnen zijn als hij zonder toestemming zijn werk zou uitvoeren op ons terrein.

Bij de ts kan het gaan tussen particulieren, maar als de ts door de boerderij als bedrijf wordt gezien, is dat een heel ander verhaal...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:38

Thesserd schreef:
Wat ik alleen niet snap, de pony brengt geen schade aan het meisje toch? Stel de pony was een hond, en de hond bijt het meisje; dan kan ik daar nog in komen dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is, ookal is de eigenaar er niet bij en komt het meisje ongeoorloofd aan de hond. Maar waarom het in dit geval van de pony onder aansprakelijkheid bij de eigenaar terwijl het meisje zelf van de pony af valt? Stel het meisje gaat op een hek van iemand anders zitten, en valt daar vanaf, is dan de eigenaar van het hek ook aansprakelijk?

Een eigenaar is altijd risico aansprakelijk voor zijn eigen dier. Daarin verschilt een hond niet van een paard (of een cavia). Risico aansprakelijkheid wil zeggen dat je aansprakelijk bent voor de gedragingen van een ander (een dier, een kind, soms ook een werknemer, mogelijk gebrekkige onroerende zaken). Schuld speelt hierbij geen rol.

Ik quote mezelf nog maar even:
Anoeska schreef:
Als eigenaar ben je altijd (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van je dier. Per voorval moet er bekeken worden wat de kosten van de schade zijn, en in welke mate er eigen schuld aangerekend kan worden aan degene die schade heeft geleden. Dat je aansprakelijk bent, wil dus niet 1 op 1 zeggen dat je de volledige schade moet vergoeden. In dit geval (zoals ik het hier lees!) lijkt me dat er een grote mate van eigen schuld aan degene die schade heeft geleden toe te rekenen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:40

Maar hoe zit het dan met de schade die het meisje aan de pony heeft toegebracht?

Want dit zou dus betekenen dat een mishandelaar van een dier, ook niet aansprakelijk gesteld kan worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:43

sneeuwpop schreef:
Ik heb om ons erg bordjes staan met verboden toegang met verwijzing naar het wetboek.
Hierdoor kan ik direct de politie bellen, wanneer er iemand zonder toestemming op ons land is. Zonder die bordjes is het niet "verboden" en zal de politie veel minder kunnen doen.

Onzin. Het is juist omgekeerd, zo'n bordje plaatsen voegt in principe niets toe. Een tuin met een hek, een weiland met draad erom heen is voldoende om aan te geven dat het privébezit is.
Zie de links die ik eerder al eens geplaatst heb. De verwijzing naar het wetsartikel is zelfs al overbodig.
Alleen als je totaal geen omrastering om je land heen hebt, is het (misschien) handig zo'n bordje neer te zetten. Maar dan moet je dat wel om de paar meter gaan doen, want zonder omrastering kun je overal een stuk land op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:45

ohjajoh6 schreef:
Maar hoe zit het dan met de schade die het meisje aan de pony heeft toegebracht?

Want dit zou dus betekenen dat een mishandelaar van een dier, ook niet aansprakelijk gesteld kan worden?

Dat zijn twee verschillende zaken die je niet zomaar tegen elkaar kunt wegstrepen.
Lees het voorbeeld een paar pagina's terug maar over die twee mensen die elkaars ruit inslaan.

Als je schade aan iemands pony toebrengt, wil dat niet zeggen dat die pony niet tegelijkertijd ook schade aan jou kan toebrengen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:46

De twee schades kan je het beste los van elkaar zien. De moeder van het meisje is risico-aansprakelijk voor de gedragingen van haar kind. Als het kind op wat voor manier dan ook schade veroorzaakt (omgooien dure vaas bij de buurvrouw, ruit intrappen met een voetbal of op een veel te jonge pony gaan zitten), dan zijn de ouders daar risico-aansprakelijk voor. De eigenaar van het paard kan dus de ouders van het meisje aansprakelijk stellen.

De ene zaak heft de andere niet (zomaar) op.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:51

Zie in dit geval ook maar eens te bewijzen dat de eventuele schade aan de pony door dat meisje komt. Medische klachten kunnen door zo veel dingen komen dus bewijs maar eens dat het door DIE actie komt. Dat de pony verantwoordelijk is voor het gebroken been is dan al makkelijker te bewijzen volgens mij. Zij zat er op, pony haalt haar weer van zich af. Dat dat niet mocht (er op zitten) is dan weer iets anders. Denk ik.