Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elenaMM77 schreef:wie heeft er niet als kind slootje gesprongen? dat weiland was ook van iemand.
elenaMM77 schreef:wie heeft er niet als kind slootje gesprongen? dat weiland was ook van iemand.
Ibbel schreef:Aansprakelijkheid contractueel verleggen naar een bijrijder is wettelijk niet toegestaan.
En nog een keer: aansprakelijkheid is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid. Je kunt best een bijrijder verantwoordelijk houden voor het niet beschadigen van een zadel (zodat er niet mee gegooid wordt). Je kunt niet je bijrijder aansprakelijk maken voor het onderuit gaan met paard én zadel, en daarbij een auto én je zadel beschadigend. Je zadel is je eigen risico (de aansprakelijkheidsverzekering van je bijrijder zal het niet vergoeden want jij staat het gebruik toe, en je eigen AVP dekt alleen schade aan derden), en de schade aan de auto wordt door jouw aansprakelijkheidsverzekering vergoed. En als je geen verzekering hebt, mag je die schade dus zelf betalen.
En beide zijn geen erkenning van schuld als er iets fout gaat.
Thesserd schreef:Wat ik alleen niet snap, de pony brengt geen schade aan het meisje toch? Stel de pony was een hond, en de hond bijt het meisje; dan kan ik daar nog in komen dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is, ookal is de eigenaar er niet bij en komt het meisje ongeoorloofd aan de hond. Maar waarom het in dit geval van de pony onder aansprakelijkheid bij de eigenaar terwijl het meisje zelf van de pony af valt? Stel het meisje gaat op een hek van iemand anders zitten, en valt daar vanaf, is dan de eigenaar van het hek ook aansprakelijk?
Anoeska schreef:Als eigenaar ben je altijd (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van je dier. Per voorval moet er bekeken worden wat de kosten van de schade zijn, en in welke mate er eigen schuld aangerekend kan worden aan degene die schade heeft geleden. Dat je aansprakelijk bent, wil dus niet 1 op 1 zeggen dat je de volledige schade moet vergoeden. In dit geval (zoals ik het hier lees!) lijkt me dat er een grote mate van eigen schuld aan degene die schade heeft geleden toe te rekenen is.
sneeuwpop schreef:Ik heb om ons erg bordjes staan met verboden toegang met verwijzing naar het wetboek.
Hierdoor kan ik direct de politie bellen, wanneer er iemand zonder toestemming op ons land is. Zonder die bordjes is het niet "verboden" en zal de politie veel minder kunnen doen.
ohjajoh6 schreef:Maar hoe zit het dan met de schade die het meisje aan de pony heeft toegebracht?
Want dit zou dus betekenen dat een mishandelaar van een dier, ook niet aansprakelijk gesteld kan worden?