Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:56

Maar dat kapot rijden van je handen, hebben jullie dan constant te veel druk op de teugels of veel te weinig eelt op je handen?

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:04

oomens schreef:
Maar dat kapot rijden van je handen, hebben jullie dan constant te veel druk op de teugels of veel te weinig eelt op je handen?

Het is denk ik ook wel een beetje wat je gewend bent. Vroeger reed ik altijd met handschoenen en als ik dan een keer zonder reed had ik gelijk blaren op mijn vingers. Nu ik altijd zonder handschoenen rij heb ik geen last meer van blaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:09

Ik kan ook zonder rijden maar vind met persoonlijk aangenamer. Eelt, tjah. Vroeger stoorde ik me er niet aan en had ik een hekel aan handschoenen omdat ze gevoel wegnamen. Na een pauze van 5 jaar terug gaan rijden en altijd last aan mijn handen, en toen roeckl ontdekt. Ik was (en ben nog steeds) om :+

Daarnaast werkte ik aan een onthaal en ook als bijverdienste hostess op beurzen. Nette handen horen daar bij. Nu als verpleegkundige ook. Ik heb wel eelt, maar in veel mindere mate.
Vroeger had ik ook de gewoonte om de teugels altijd door m'n handen te laten glijden, ik reed zelden met gesloten vuist. Dat en de combi nylon/rubber teugels en voilà, blaren aan alle kanten.
Intussen rij ik nog steeds met een "open hand", maar niet meer zodanig dat de teugels door m'n vingers glippen zeg maar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:25

Ik rij in de winter altijd met handschoenen, vrij snel in het winterseizoen al. Ik heb binnen no-time de vingerkloven in mijn handen staan als ik mij dan zonder handschoenen naar buiten waag.
In de zomer altijd zonder.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:30

ijssnuiver schreef:
Ik rij in de winter altijd met handschoenen, vrij snel in het winterseizoen al. Ik heb binnen no-time de vingerkloven in mijn handen staan als ik mij dan zonder handschoenen naar buiten waag.
In de zomer altijd zonder.

Yep, hier idem en op de grens naar het lenteweer lijkt het wel of het tijdelijk nog erger wordt, elk jaar zelfde liedje.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:32

oomens schreef:

Ik had het met 1 soort teugel standaard, dat waren die teugels met allemaal van die rubberen 'draadjes'/'stripjes' aan de binnenkant (halskant), antislipteugels zijn dat geloof ik.
Verder droeg ik alleen handschoenen bij paarden die bekend stonden om hun plotseling ruk aan de teugels waarbij de teugels door je handen heen getrokken werden _-:( of als het nattig weer was bij die gladde teugels om een beetje grip te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:03

Ik ben een mietje. Reed vroeger altijd met handschoentjes, en nu nog :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:15

Hier ook een handschoentjes mietje. Altijd al met handschoenen gereden.
Kan gewoon geen dikke eeltplekken of blaren gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:42

Ik reed vroeger zonder en nu met, vind dat eelt niet mooi. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:50

oomens schreef:

Ik heb extreem gevoelige handen, liggen ook thuis vaak open. Dus als mijn huid zo opspeelt moet ik handschoenen aan, anders heb ik ze tot bloedens toe open. Nu heb ik zelf wel fijne teugels, maar stalgenoot niet dus daar heb ik altijd handschoenen aan als ik erop stap. Ook als mijn handen niet al kapot zijn vooraf.

Kamer voor posters had ik ook, alleen ik sliep onder een schuin dak en af en toe lazerde een poster op mijn hoofd als ik sliep :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:58

Ik ben ook een pussy geworden in de loop der jaren. Heel in begin reed ik altijd zonder handschoentjes. Echter toen ik op wedstrijd tevens ging springen en met rubberen teugels ging rijden, ben ik al snel op handschoenen overgegaan. Ik kwam er al snel achter dat dit veel comfort oplevert, zeker wanneer het paard zweet of het regent... Sindsdien geen blaren meer en eelt hoef ik tegenwoordig ook niet meer :)

Inderdaad heb ik ook ponies gereden die geen zadel hadden; hoppa, dan maar zonder erop. Kun (kon!) ik net zoveel mee als met zadel.... (Tegenwoordig kom ik er niet meer op; veelste hoog en glad....... Maar ik pak het nog steeds af en toe mee onder het mom: ze kunnen beter aan alles gewend zijn, dus ook aan zadelloos. Hooguit tweemaal per jaar, of in een revalidatieperiode. En ja: ook de stuiterende, hoog in het bloed staande dressuur-miepjes..... :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:03

De mijne heeft iets teveel schoft om gezellig te zijn zonder zadel :') Heb wel een barebackpad, misschien die er eens opgooien. Al wordt het dan nog kunst om er op te raken. Mijn trapje is niet hoog genoeg en mijn pootjes te kort. (Ik ben 1m60 en paard ergens bijna 1m70)

Ik vond handschoenen vooral aangenaam in de periode dat ik met volledig leren dressuurteugels reed. Mijn merrie kon redelijk zweten en ook bij regenweer gaat dat zo ontzettend glijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:21

Afbeelding

Afbeelding
oomens schreef:

Echt superleuk topic, herkenbaar ook.. Ik kan me herinneren dat ik aan het einde van een herfstachtige buitenrit van twee uur, altijd blaren had, omdat de natte teugels steeds door mn handen gleden. Dus na een tijdje ging ik van die stoffen handschoentjes met rubber nopjes dragen op buitenritten. Errug leuke herinneringen aan de tijd 1985-1990 toen ik bij manege (Filip)Dros in Zandvoort reed.
Ook wel proefjes gereden, maar de strandritten met steevast een paar keer keihard in rengalop, die waren echt super leuk.. Ponyclub was ik op geabonneerd, en ik las alleen de Malle, en de strips van Lena Furberg, die waren echt mooi getekend!
En mijn lievelings film: the Black Stallion..
Ponykamp met de manege, ging naar manege Heelderpeel, in Limburg. Was ook erg leuk altijd.
Veel foto's heb ik niet waar ik zelf op sta, want meestal maakte ik de foto's.. Wel eentje in mijn kamer met de rozetten aan de muur, en een van een vakantie op Texel

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:32

Ja; zo'n lijntje met daaraan allemaal rosetten op een rij! Dat had ik ook!
Later heb ik alles, incl bekers in een grote zak gedaan en weggegeven aan een vereniging in de buurt. De meest bijzondere lintjes en bekers heb ik wel gehouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:40

ohhh n.a.v. het handschoenen verhaal bedenk ik me opeens…springteugels, die waren ook even 'in'. Van die katoenen teugels met allemaal van die leren stukjes erop genaaid

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:46

Die zijn er nu toch nog?
Maar idd die bredere beige, nu zijn ze smaller.
Heb nog wel n paar oldskool teugels hangen. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:48

jazeker, die zijn er nog. Maar zijn nu anders toch?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:50

Allemaal heel herkenbaar! Caps met kinbakjes heb ik niet meer meegemaakt, veel van de andere dingen hier wel. Wat een nostalgie, heerlijk!!

Toevoeging aan de lijst: altijd springzweepjes meenemen op vervelende pony's. Maar omdat je ze niet meteen gebruikte, deed je ze eerst in je laars, tot doordrong op de manege dat dat toch wel gevaarlijk was wanneer je van je pony zou vallen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:03

Szan schreef:
Allemaal heel herkenbaar! Caps met kinbakjes heb ik niet meer meegemaakt, veel van de andere dingen hier wel. Wat een nostalgie, heerlijk!!

Toevoeging aan de lijst: altijd springzweepjes meenemen op vervelende pony's. Maar omdat je ze niet meteen gebruikte, deed je ze eerst in je laars, tot doordrong op de manege dat dat toch wel gevaarlijk was wanneer je van je pony zou vallen.

Zo grappig, ineens komen er allerlei dingen weer boven, zoals dat er af en toe een zweepje achter de houten betimmering van de binnenbak viel, die was je dan kwijt ook

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:31

En gezien hard trekken vrugah?!
Ik weet het niet maar het zou zo maar kunnen...
Je had tenslotte ook maar 1 type bit = enkelgebroken dikke trens want dat was het zachtste voor het paard toen ( en nu is technologie van mening; hoe dikker, hoe vervelender voor paard zn mond waardoor ze stugger zouden zijn (= misschien dus wel het antwoord !!!/ meningen zijn nu ook verdeeld over enkel - dubbelgebroken etc) en verder was er niet veel keus (ipv nu 50 verschillende).

Bij mij zijn leren handschoenen gewoonte! In de zomer zonder vingertoppen, winter met!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:13

oomens schreef:

Ik rij mijn handen nooit kapot. Heb evengoed eelt van het mesten etc. Maar gebruik met mesten werkhandschoenen.
Met rijden leren met veel ''gevoel'' en dat is gewoon gewenning. Toen ik veel in de regen reed vond ik mn leren teugels viezig aanvoelen. Dat heb je niet met handschoenen. Ik rij western en teugels zijn geolied.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 04:32

Bootsiebob schreef:
Ponyclub wordt dacht ik al heel lang niet meer in Nederland uitgegeven

De Penny generatie van nu, moet helaas opgroeien zonder Malle |(

ze plaatst foto's op instagram Lena furberg ik volg haar en heb wel eens antwoord gehad

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:18

oomens schreef:

Ik heb een paar jaar geleden flinke ontstekingen gehad op mijn vingers, toen ben ik beginnen rijden met gripteugels en handschoenen :) En ik ben er nooit meer terug vanaf gestapt :=

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:23

Eline91 schreef:
oomens schreef:

Ik heb een paar jaar geleden flinke ontstekingen gehad op mijn vingers, toen ben ik beginnen rijden met gripteugels en handschoenen :) En ik ben er nooit meer terug vanaf gestapt :=

Ben geen handschoenfan zeg maar..heb de gebruikelijke geprobeerd, mijn probleem zit zeker niet bij de vingers. Ook allerlei andere opties uit andere sporten. Ik kan het nog niet echt vinden helaas. Iemand goede tip voor merk zonder vingers?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:44

Ik had als kind ook altijd een cap speld, als versiering.