pol1 schreef:@lusitana: je vergelijking met stal en een paddock vind ik absoluut appels met peren vergelijken! Neem groomen, sociaal contact, luieren in de zon..Allemaal dingen die kunnen plaatsvinden in een paddock en vrijwel niet op stal. En natuurlijk zit er begrenzing aan een paddock met een stal toch net zo..bovendien loopt een paard op stal ook nog het risico van veelvuldig of langdurig in de ammoniak dampen te moeten staan ( uiteraard weer niet alle stallen voordat iedereen daar weer over valt) dus wat mij betreft is in dr paddock/ wei ook nog een heel stuk gezonder..
Het gaat toch weer over HOE een paard gestald staat en niet DAT hij gestald staat.
Mijn paard staat bv op 48m2 op stal, met halve muren en heeft dus normaal contact en kan vrij bewegen. Daarbij komt er gewoon daglicht en frisse lucht omdat er geen dak boven de stalgang is.
Het bed van 3x3m dat hij erin heeft is altijd schoon en droog.
(Hij gaat trouwens overdag naar buiten, net als de ponies.)
Er is geen uitzicht, behalve op elkaar, dus echt ideaal zou het niet zijn om ze daar dag en nacht te houden, want dan vind ik uitzicht ook een must.
Amoniakdampen komen alleen vrij als je in de laag prikt bij het uitmesten. Bij een normale bodembedekking, die dik genoeg is, is er helemaal geen sprake van.
Een stal met amoniakdampen is als een blubberwei... Niet gewenst.
We moeten alleen vergelijkingen maken met ideale omstandigheden van beide.
Er zitten, als je er bij stilstaat, aan weidegang ook de nodige risicos van blessures door slippen, in de omheining knallen, uitbreken en op de weg komen, elkaar verwonden....
We wegen steeds dingen af als we paarden houden, en nemen risicos, op welke manier dan ook.
Maar waar het om ging is dat als een paard niet doet wat je zou willen dat hij deed in de wei, om welke reden dan ook, maar gewoon staat te rusten/niksen er voor dat paard geen verschil is.
Dat verschil zit dan alleen in het hoofd van de mens die het paard zogenaamde vrijheid wenst.