Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:28

pol1 schreef:
Ik denk te zien dat vele paarden die opgehokt ( geen vrije gang hebben) niet gelukkig zijn..uiteraard geldt dat niet voor alle paarden maar denk uiteindelijk wel voor de meeste.

En ligt het dan zuiver aan het feit dat ze op stal staan?
Denk je niet dat het veel te maken heeft met hoe ze op stal staan en wat er verder mee gedaan wordt?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:31

Lusitana schreef:
pol1 schreef:
Ik denk te zien dat vele paarden die opgehokt ( geen vrije gang hebben) niet gelukkig zijn..uiteraard geldt dat niet voor alle paarden maar denk uiteindelijk wel voor de meeste.

En ligt het dan zuiver aan het feit dat ze op stal staan?
Denk je niet dat het veel te maken heeft met hoe ze op stal staan en wat er verder mee gedaan wordt?

Dat zal zeker invloed hebben..Maar denk toch echt als je een paard laat kiezen dat ( de meeste) toch erg blij worden van vrije gang..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:44

Zoals je op de vorige pagina kan lezen gaat dat echt niet altijd op

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:58

Ja, veel parkieten eigenaren vinden ook dat hun vogeltje het goed heeft, in zijn kooitje, omdat hij heel goed voer krijgt, en er de hele dag gezelschap is (wel Menselijk gezelschap, maar oké..) en dat hij er heus niet eens uit WIL, want toen ze de kooi opendeden, bleef 'ie gewoon op z'n stokkie zitten... Tjongejonge, over projectie van je eigen behoeften gesproken.. Ook erg krom, om te stellen dat ( voldoende!) vrije gang heus niet zo belangrijk zal zijn, omdat er ook wel paarden bestaan die het niet zo leuk vinden of nodig hebben... Dat zijn de UITZONDERINGEN die de regel dus bevestigen, niet andersom!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:59

Polly schreef:
Zoals je op de vorige pagina kan lezen gaat dat echt niet altijd op

Daarom heb ik t ook over meeste..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:01

Pocca_Locca schreef:
Ja, veel parkieten eigenaren vinden ook dat hun vogeltje het goed heeft, in zijn kooitje, omdat hij heel goed voer krijgt, en er de hele dag gezelschap is (wel Menselijk gezelschap, maar oké..) en dat hij er heus niet eens uit WIL, want toen ze de kooi opendeden, bleef 'ie gewoon op z'n stokkie zitten... Tjongejonge, over projectie van je eigen behoeften gesproken.. Ook erg krom, om te stellen dat ( voldoende!) vrije gang heus niet zo belangrijk zal zijn, omdat er ook wel paarden bestaan die het niet zo leuk vinden of nodig hebben... Dat zijn de UITZONDERINGEN die de regel dus bevestigen, niet andersom!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:04

pol1 schreef:
Pocca_Locca schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ja, dank u :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:20

Maar met parkietjes word niet gewerkt. Die vervelen zich inderdaad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:26

Pocca_Locca schreef:

:') :') :') whahahaha dat is nou nog eens appels met peren vergelijken. Briljante vondst!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:32

Dat is natuurlijk gewoon onzin erbij halen. Maar ik wil daar wel wat van zeggen:
Een in gevangenschap geboren, door mensen als kuiken gevoed beestje is wat anders dan een uit het wild gehaalde vogel.
Mijn buurman vangt gewoon vogeltjes om bij hem in de voliére te hebben. Die beesten zijn totaal gestressed, maar een kweekvogel is niet gestressed van gevangenschap op zich. Hij heeft immers nooit vrijheid gekend... los daarvan zal hij vrijheid kunnen waarderen en kan zich ook weer prima in natuur kunnen redden.
Dat is ook zo bij paarden op zich, dat de meesten kunnen vrijheid waarderen en zich ook weer redden in de natuur, maar dus ook dat in een stal zijn op zich geen stress op hoeft te leveren.
Dat is wat er gezegd wordt. Niet dat je alle paarden maar vrije gang moet ontnemen.

Waar het verder over gaat is dat behoefte kan afnemen naar mate er meer gedaan wordt met het paard. Ze hebben ook maar zoveel energie per dag te verdelen en ik zie geen verschil in op stal rusten/niksen naast een buurpaard of in een paddock rusten/niksen naast een buurpaard, maar, over projectie gesproken, sommigen vinden dat een paard het verschil voelt dat hij op stal moet zijn en in de paddock mag zin. Nou, die paddock heeft ook begrenzing en is niet meer dan een openlucht stal waar hij moet zijn. De mens bepaald nu eenmaal het houden of dat nu binnen of buiten of halfom of wat dan ook is. Hij staat niet vrij om zijn wei te verlaten.
Als ze ruimte hebben, maar daar niks mee doen, valt het gewenste effect ook weg, behalve dan dat hij in jouw hoofd vrijheid heeft.

Je kunt best van een leidraad uitgaan, die bestaat niet voor niets, en niemand zegt dat die moet veranderd ofzo, maar aanpassingen zijn vaak nodig en hoeven niet zo dramatisch te zijn voor het paard als sommigen lijken te denken.

Dat je dat uitzonderingen noemt is prima, als je maar erkent dat ze bestaan. Dat is het enige waar het over gaat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:20

@lusitana: je vergelijking met stal en een paddock vind ik absoluut appels met peren vergelijken! Neem groomen, sociaal contact, luieren in de zon..Allemaal dingen die kunnen plaatsvinden in een paddock en vrijwel niet op stal. En natuurlijk zit er begrenzing aan een paddock met een stal toch net zo..bovendien loopt een paard op stal ook nog het risico van veelvuldig of langdurig in de ammoniak dampen te moeten staan ( uiteraard weer niet alle stallen voordat iedereen daar weer over valt) dus wat mij betreft is in dr paddock/ wei ook nog een heel stuk gezonder..

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:39

Ik volg nu al een tijdje deze discussie mee maar wat ik vaak mis is het kijken naar een paard individueel. Bij mij op stal staan paarden die een stal doortrappen als ze daar moeten staan maar er zijn ook zeker paarden die na 2 uur buiten staan voor het hek staan te springen om hun stal in te mogen en weer andere paarden maakt het niets uit waar ze staan. Jullie kunnen wel oneindig door gaan met deze discussie maar het gaat echt niets aan de situatie veranderen hoe de (dus ook die va jullie) paarden staan. Bij saddle dancer staan ze meestal binnen bij lustinana bijvoorbeeld helemaal niet, het zij zo! En volgens mij was dit topic bedoeld om te vertellen hoe jou paarden gestald staan en niet om dagen lang een discussie te houden over wat goed en fout.. maar ja ieder zo zijn hobby, ik ben weg in ieder geval :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:44

dat is al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken maar er zijn wat users in dit topic die vinden dat hun manier de enige en beste manier is en die niet willen inzien dat het ook anders kan.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:51

Polly schreef:
dat is al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken maar er zijn wat users in dit topic die vinden dat hun manier de enige en beste manier is en die niet willen inzien dat het ook anders kan.

Tja dat is typisch bokt, het gaat altijd heel lang door zonder enige vooruitgang maar als mensen hun tijd daar aan willen verspillen moeten dat zeker doen :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:59

Polly schreef:

Gelukkig doe jij daar niet aan mee!
:D

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:11

Tsja...tsja... Goed, volgende poging tot een goede vergelijking maken. In dit geval nemen we de mens als diersoort.
Ieder mens is anders, en heeft andere behoeften, gewoontes enz. Maar er zijn wel universele rechten van de mens, gelukkig dat er veel landen zijn waar die niet dagelijks geschonden worden. Natuurlijk kan je best leven in bijvoorbeeld China, of( dat wordt al wat moeilijker) Noord Korea, maar er is wel een verschil in levenskwaliteit, vrijheid, kansen met wat wij hier in het Westen normaal vinden.

Er zijn veel Noord Koreanen, die er hun leven voor wagen om over te steken naar Zuid Korea, maar, echt, zo gek, joh, ik heb dus zelf nog nooooit gehoord van een ZuidKoreaan, die VRIJWILLIG naar Noord is vertrokken..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:12

pol1 schreef:
Polly schreef:

Gelukkig doe jij daar niet aan mee!
:D

_O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:40

Ik zeg niet dat de manier van een van de users hier niet goed is, het is een topic waarin gevraagd is naar hoe paarden gestald staan. Ieder doet dat op z'n eigen manier, jouw paddock VIND IK van hele mooie afmeting maar de manier waarop andere paarden in dit topic gehouden worden heb ik geïnteresseerd gelezen en ik respecteer deze manieren.
Er is maar een klein groepje (als het al een groepje is) die steeds weer op een en dezelfde bokker terugkomen, daar eindeloos afkeuring over blijven herkauwen en dingen aanhalen die totaal niet van toepassing zijn.

Ik reken mezelf niet hieronder.

Dan is er ook een aantal bokkers die steeds weer bovenstaande wijzen op het feit dat er niet goed gelezen is en de situatie niet is zoals gesuggereerd word maar ook daar word structureel overheen gelezen.
En ja, daar reken ik mezelf wel toe.

Maar dit bericht word ongetwijfeld ook weer selectief gelezen, of helemaal niet.

:')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:24

pol1 schreef:
@lusitana: je vergelijking met stal en een paddock vind ik absoluut appels met peren vergelijken! Neem groomen, sociaal contact, luieren in de zon..Allemaal dingen die kunnen plaatsvinden in een paddock en vrijwel niet op stal. En natuurlijk zit er begrenzing aan een paddock met een stal toch net zo..bovendien loopt een paard op stal ook nog het risico van veelvuldig of langdurig in de ammoniak dampen te moeten staan ( uiteraard weer niet alle stallen voordat iedereen daar weer over valt) dus wat mij betreft is in dr paddock/ wei ook nog een heel stuk gezonder..

Het gaat toch weer over HOE een paard gestald staat en niet DAT hij gestald staat.

Mijn paard staat bv op 48m2 op stal, met halve muren en heeft dus normaal contact en kan vrij bewegen. Daarbij komt er gewoon daglicht en frisse lucht omdat er geen dak boven de stalgang is.
Het bed van 3x3m dat hij erin heeft is altijd schoon en droog.
(Hij gaat trouwens overdag naar buiten, net als de ponies.)
Er is geen uitzicht, behalve op elkaar, dus echt ideaal zou het niet zijn om ze daar dag en nacht te houden, want dan vind ik uitzicht ook een must.

Amoniakdampen komen alleen vrij als je in de laag prikt bij het uitmesten. Bij een normale bodembedekking, die dik genoeg is, is er helemaal geen sprake van.
Een stal met amoniakdampen is als een blubberwei... Niet gewenst.
We moeten alleen vergelijkingen maken met ideale omstandigheden van beide.
Er zitten, als je er bij stilstaat, aan weidegang ook de nodige risicos van blessures door slippen, in de omheining knallen, uitbreken en op de weg komen, elkaar verwonden....
We wegen steeds dingen af als we paarden houden, en nemen risicos, op welke manier dan ook.

Maar waar het om ging is dat als een paard niet doet wat je zou willen dat hij deed in de wei, om welke reden dan ook, maar gewoon staat te rusten/niksen er voor dat paard geen verschil is.
Dat verschil zit dan alleen in het hoofd van de mens die het paard zogenaamde vrijheid wenst.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 04:50

Lusitana schreef:
pol1 schreef:

Het gaat toch weer over HOE een paard gestald staat en niet DAT hij gestald staat.

Mijn paard staat bv op 48m2 op stal, met halve muren en heeft dus normaal contact en kan vrij bewegen. Daarbij komt er gewoon daglicht en frisse lucht omdat er geen dak boven de stalgang is.
Het bed van 3x3m dat hij erin heeft is altijd schoon en droog.
(Hij gaat trouwens overdag naar buiten, net als de ponies.)
Er is geen uitzicht, behalve op elkaar, dus echt ideaal zou het niet zijn om ze daar dag en nacht te houden, want dan vind ik uitzicht ook een must.

Amoniakdampen komen alleen vrij als je in de laag prikt bij het uitmesten. Bij een normale bodembedekking, die dik genoeg is, is er helemaal geen sprake van.
Een stal met amoniakdampen is als een blubberwei... Niet gewenst.
We moeten alleen vergelijkingen maken met ideale omstandigheden van beide.
Er zitten, als je er bij stilstaat, aan weidegang ook de nodige risicos van blessures door slippen, in de omheining knallen, uitbreken en op de weg komen, elkaar verwonden....
We wegen steeds dingen af als we paarden houden, en nemen risicos, op welke manier dan ook.

Maar waar het om ging is dat als een paard niet doet wat je zou willen dat hij deed in de wei, om welke reden dan ook, maar gewoon staat te rusten/niksen er voor dat paard geen verschil is.
Dat verschil zit dan alleen in het hoofd van de mens die het paard zogenaamde vrijheid wenst.

Wij verschillen duidelijk van mening en dat is prima.. Ik wijd er verder niet meer over uit..voordat we in een welles/ niettus discussie vervallen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:29

Dit is naar mijn weten de eerste discussie hierover in de geschiedenis van Bokt die rustig verloopt, juist omdat de deelnemers er kalm inzitten en een en ander motiveren.
Het gaat niet om een ander te overtuigen van een gelijk, maar om alle kanten goed te belichten zodat mensen een betere mening kunnen vormen.
We verschillen niet van mening over wat ideaal is.
Ik wijs er alleen maar op dat er meer is om over na te denken en dat de leidraad niet altijd heilig hoeft te zijn.

Bij nader inzien (ik was er gisteren even uit) ging trouwens de laatste vergelijking over op elke postzegel 1 paard, dat er dán geen verschil is met op stal, behalve dat het overdekt is, en niet om het een of ander, beschutten tegen de elementen kan geen kwaad.
Niet dat paarden van poppenstront zijn, maar het overlaten aan de elementen zonder beschutting draagt nou ook niet actief bij aan een vrolijk gevoel of geluk van het paard.

Als je het hebt over op elke postzegel 1 paard, heb je het over het algemeen over schrikdraad ertussen en dat nodigt niet uit tot innig physiek contact zoals ravotten of krabbelen. Al het andere contact, besnuffelen, ruiken, horen en zien en communicatie verbaal en nonverbaal, is op een goede stal ook mogelijk. Rollen ook. En in een stal met halve muren is zelfs krabbelen en elkaar een beetje plagen mogelijk.
Rondrennen gaat in een paddock formaat postzegel ook niet echt. De meeste paarden zullen daarin echt alleen eten en soezen.
Een beetje rondhobbelen kan in en goede stal ook, ze staan niet vastgebonden als het goed is, en zonlicht moet in een goede stal ook binnendringen evenals frisse lucht. Bv een stal met halve deuren naar buiten.

Waarmee ik niet zeg dat een stal béter is, alleen dat ik geen verschil zie in zo´n geval, het gaat dan echt alleen om het idee dat paarden buiten meer krijgen, terwijl het per saldo niet echt zo is als je vergelijkt met een goede * stal.

*Ruim; droog; dik droog bed; goede temperatuur; voldoende natuurlijk licht; frisse lucht; mogelijkheid tot aanraken en andere communicatie; voldoende te zien; voortdurend beschikking tot ruwvoer; rust en regelmaat.

En daarnaast natuurlijk gewoon voldoende beweging krijgen op welke manier dan ook.

En nogmaals, met nadruk, vergelijking met 1 paard per piepklein paddockje.