[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:42

Ik lees je updates al vanaf het begin mee. Ben benieuwd naar de cliffhanger. Wellicht ben ik al te laat met doorgeven, maar.... Laat eerst de tandarts komen en daarna de therapeut/fysio/ect.
Als er een probleem in het atlasgebied zit dan kan dit ook door haken op de achterste kiezen komen.
Stel dat je dan eerst de therapeut het atlasstuk los laat 'kneden' dan kan het in no time weer vastschieten/blokkeren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:33

Wilde weer eens een bitje bij Khava in proberen... lukte niet, schudt ze, krijg IK dat ding recht op m'n smoel (stuk van voortand afgebroken). En dikke lip.

Toen had ik niet meer het beste humeur. Nóg niet trouwens.

Ze gaat eerst naar de tandarts, dan laat ik een osteo/fysio komen en als het dan nóg allemaal niet wil gaat ze weg.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:37

Mischien stuit in nu jou/ iedereen tegen de borst maar waarom niet eens 'doorpakken' paar weken lang een aantal keer in de week aan het werk. alles normaal laten worden, niet teveel voor haar denken maar gewoon doen. Dat ze gevoelig is prima maar overdrijven kan ook. Ik heb het idee met af en toe wel werken en dan weer niet haar minder goed doet dan eens een keer goed 'doorpakken'. Het is marion immers ook gelukt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:49

Shoot, da's nou niet bepaald de update die ik verwachtte. Ook wel heel zonde van je voortand trouwens.

Kan je haar niet weer een poosje bij Marion brengen en dan zelf ook regelmatig door Marion getraind worden zodat jullie (jij en Khavanna) een wat bredere basis samen hebben?

Als ze weg gaat wil ik het wel graag weten :D.

Dat zou wel echt zonde zijn, als je haar weg zou doen. Volgens mij kan ze jou wat leren wat voor jou belangrijk is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:04

Lijkt het je niet een keer tijd om er les bij te nemen ofzo? In plaats van aan te klooien tot er ongelukken van komen en Khava dan maar weg te doen? Niet vervelend bedoeld, maar volgens mij geef je haar nauwelijks de kans om aan dingen gewend te raken. Ik denk niet dat het bij haar in het fysieke ligt. Ze klinkt helemaal niet alsof ze nou echt zo'n moeilijk paard is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:10

Ik lees al een hele tijd mee omdat ik je beide paarden allebei heel aansprekend vind, en je ontwikkeling met ze intrigerend.

Wat me wel al tijden opvalt is dat je eindeloos analyseert, de merrie van alles toedicht en haar als een enorm kwetsbaar poppetje blijft behandelen. Maar, het is een páárd. En zo moet je haar ook gaan zien en behandelen. Ze is ingereden en al, op een vreemde locatie, maar haar alleen maar uit de wei halen was en blijft (?) een groot probleem. Je hebt er hulp bij gehad, en probeert het nu weer zelf. Met beide manieren ben je niet veel verder gekomen.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar begeleiding, en haar gaan behandelen als een paard. Geen getrut, geen gepiep, gewoon doen wat je van haar vraagt. Want dat kán ze, dat heeft ze immers al lang bewezen. Niet teveel menselijke eigenschappen toe dichten (ook aan de ander niet) en aan de slag ermee. Anders ben je over een paar jaar nog aan het peinzen hoe je haar het beste uit de wei kunt krijgen zonder dat ze flipt, laat staan dat je er mee kunt gaan rijden. Of een buitenrit maken?! Het siert je écht wel dat je zo begaan bent, haar de tijd wil geven en dat je haar niet wil beschadigen. Maar dat doe je nu, onbewust, denk ik meer dan dat je met een meer no nonsense aanpak aan de gang gaat :)

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:19

Helemaal eens met Berdien. Verder ben ik er wel van overtuigd dat dit goed gaat komen :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:36

Gebit en nek controleren is altijd zinvol, al is het maar voor je eigen gemoedsrust dat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Toen we ons paard als zesjarige kochten was hij altijd bitloos gereden en voor de zekerheid tandarts laten kijken voordat we een bit gingen proberen. Was een goed idee, hij had flinke haken en anders was zijn eerste ervaring met bit nodeloos vervelend geweest. Nu ging het allemaal vlotjes.

En daarna? Ja, ik denk ook dat je nu een concreet trainingsplan voor zeg een half jaar moet maken en daar dan ook systematisch aan moet werken. Begeleiding daarbij lijkt me verstandig, al is het maar om een goede start te maken en door te blijven gaan tot je enkele stappen verder bent. iemand anders kijkt allicht wat objectiever en ziet vooral een vrij groen paard dat wel al wat meer mans is omdat ze geen puppy meer is maar toch weinig ervaring heeft.
Er moet voor haar duidelijkheid en herhaling zijn, een logische volgorde van stappen die dan ook wel gezet gaan worden. Als je dit zelf niet kan bieden (evt. met begeleiding op eigen terrein) laat haar dan weer oppakken (door vorige trainer of ander geschikt persoon) tot ze zo ver is dat je er zelf mee verder kan. Te veel op-en-af-werk geeft onduidelijkheid en onzekerheid, zowel voor jou als voor Khava.
Maar ik denk ook dat het dan goed komt want ze heeft het vorige keer ook goed opgepakt alleen is deze basis weer verwaterd.

Succes er mee!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:02

Even voor alle duidelijkheid: met "weg" bedoel ik niet dat ze dan verkocht wordt of anderszins definitief bij mij en Jaopie weg gaat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:10

O, jammer :D. Ik zag me al aan komen bij mijn echtgenoot met "lastige" merrie nr. 3 ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:13

Maflinger_S schreef:
O, jammer :D. Ik zag me al aan komen bij mijn echtgenoot met "lastige" merrie nr. 3 ...

Jij dacht ikke ikke hierrrrr met die mooierd? ;)

Jasses terpentijn, naar dat het zo gaat.
Met weg bedoel je terug naar school met haar?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:19

Tja ik zou ook marion weer benaderen en haar een paar weken op bootcamp sturen en je door haar langere tijd laten begeleiden (paar weken bij haar op locatie en vervolgens een paar maanden bij jou thuis). Ik gok dat haar relaxte no-nonsense aanpak nog wel eens heel goed kan werken voor jullie beiden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:27

Hier ook een fanatieke meelezer, maar denk dat het voor Khava juist verstandig is als het wordt opgelost op jouw locatie en met jou erbij TS. Vreemde ogen dwingen en ik durf te wedden dat ze binnen notime braaf haar rondje loopt, zeker als ze wordt doorgepakt op de no-nonsense manier, maar dat ze binnen hele korte tijd nadat ze terug komt weer precies hetzelfde gedrag gaat vertonen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:57

ik vind het zo jammer dat ik zoo ver weg woon anders had ik je met liefde en plezier willen helpen met Khava ... Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat aflopen ...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:58

Haha Terpentijn, er zijn al meteen kapers op de kust voor Khava! :D

Maar jij bedoelde eerder tijdelijke kostschool, denk ik...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:18

Je bent goed bezig en super dat je aan alles denkt. Ik denk dat die pony vooral duidelijkheid en leiding nodig heeft. En dat hoeft niet met schoppen en slaan. Ik hoop dat je iemand kan vinden die jullie kan helpen. Helaas woon ik te ver weg.

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:46

Deze stille mee lezer komt ook onder de steen vandaan. Ik lees altijd met veel plezier je voortgang en je analyse van Khavanna en Jaopie. Ik denk na de laatste paar updates ook dat je misschien moet overwegen om haar ergens anders heen te brengen om verder onder het zadel te beleren. Ben zelf jaren terug ook heel lang zelf met een wat gevoeliger paard bezig geweest, maar uiteindelijk ook de keus gemaakt, met de eigenaar om hem op een trainingsstal zadelmak te krijgen, met genoeg oog voor zijn leertempo en aankunnen. Ik kwam gewoon ervaring met beleren tekort (goed kunnen rijden zegt dan ook niet alles)en alleen is ook maar alleen. Ook voor de veiligheid van jou en je paarden. Ik wil je wel heel veel succes wensen met wat je ook gaat doen mbt Khavanna. Komt vast wel goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:16

Hoe is het nu met jullie? :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:11

Hee Terpentijn, waarom laat je niet eens een diergesprek doen met Khavanna of met beide paarden. Misschien kom je er dan achter wat er in hun hoofd om gaat. Heb ik ooit eens laten doen omdat mijn paard een onverklaarbare blessure had. Met wat uit dat gesprek kwam ben ik naar Van Muiswinkel van Emmeloord gegaan, denk hij kan hoogstens denken dat ik gek ben, maar hij zei tot mijn grote verbazing dat hij al vaker met deze mevrouw gewerkt had en dat ze alle keren gelijk had. Heb het nog een keer laten doen door iemand anders, Petra van naar ik meen de Reikende Hand, hetzelfde verhaal, kwamen ook dingen uit die zij niet kon weten, over mij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:53

Hoe kies ik de juiste maat TOUWHALSTER (dat met die knopen erin) voor haar uit? Ze is 1.38 schofthoogte, maar dat zegt natuurlijk niet veel. ze heeft geen lomp hoofd, maar zweeft steeds maar ergens tussen Cob en Full.
Ze is 7 jaar, iemand énige handvatten voor mij (zie foto). de voorste is zij, daarachter is mijn andere paard, een Tinker x Fries:Afbeelding

Foto door KBK Fotografie
.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:58

Neusomtrek meten 2 vingers onder het jukbeen. En mail met die maat de webwinkel waar je wil bestellen voor advies qua maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:59

Opmeten. :j
Dat doe ik altijd bij die van ons, neusomtrek en de 'bakstukken'.
En als je een standaardhalster wil, zou ik in haar geval een kleine Cobmaat uitkiezen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:44

Heb er inmiddels eentje op maat besteld, lijkt me ideaal voor het "losse" grondwerk (gebaseerd op lichaamstaal etc.) met haar, het is natuurlijk niet bedoeld voor longeren of bitloos zo lang ze nog heftig kan reageren. Ook niet om haar mee de wei uit te halen, als ze panikeert werkt dit veel te heftig in.

Ga sowieso de meer no-nonsense "Western" kant aanpak met haar op, denk dat we daar beiden meer bij gebaat zijn dan bij al dat onduidelijke geaarzel. Ze lijkt daar trouwens ook beter op te reageren (eerlijk gezegd: vanaf het begin al, had ik dus kunnen weten).

Heb nu ook als het écht nodig is geen-flauwekul hulp van een buurtgenoot. Die heeft zelf een leven lang paardenervaring, en die vindt het dus "een vrij makkelijke merrie, degene die moeilijk doet ben JIJ".
Ook goedemiddag, hahaha.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-06-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:45

:D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:51

Niet fijn voor je ego, maar net als de paarden, moeten wijzelf af en toe even op onze plek gezet worden :D

Niet miepen met die knol, gewoon GAAN!