Ik zou dan ook juist enorm geïnteresseerd zijn in de genetica van deze IJslandse kolos.
Whizz:

Pippaa: wat leuk dat je vriend zo blij is met zijn cadeau! Hij is dus al best ver zo te horen.

Ramiro: Leuk, dankjewel! Ik heb geen idee of ze in elke boekhandel liggen, maar ze zijn iig wel via de boekhandel te bestellen dus dat zou ook een optie kunnen zijn, dan bellen ze je als het boek binnen is.

AbbyBlues: wat een leuke vondst! Oom was de eerste hengst die weer werd aangekeurd toen het heel slecht ging met het stamboek. De namen die genoemd worden in het stukje zijn ook zeker niet de minste; zij waren een van de weinigen die stug raszuiver bleven fokken toen er helemaal geen markt meer voor klassieke Friezen was.
Pluizebolpum: je foto doet het helaas niet. Ik denk dat de mijne er voor wordt uitgescholden omdat ze heel wendbaar is, valkkleurig is en er enkele Western ruiters op stal staan. Daarbij voldoet de mijne in veel ogen niet aan het clichébeeld van een Akhal-Teke want die horen iel en lang te zijn met een rare hertenhals.

Leprycorn: oh hou op, schei uit, ik typ nu eenmaal grappig. Er zijn wel meer dingen abnormaal aan mij.

gerlindie: oh dat op hakken naar het paard doe ik wel vaker. Mensen die mij of mijn paard niet kennen verklaren me dan voor gek. Daar kun je toch niet goed op lopen? Ik wel. En paardlief staat niet op mijn tenen en zal niet op mijn tenen staan. Maar wat als ze schrikt? Ja, dan schrikt ze zoals wij dat ook doen: dan gaat er zo'n schokje door haar heen en kijkt ze even naar waar ze van schrok; nooit tegen me op gelopen, nooit per ongeluk op mijn tenen gaan staan, nooit aan de kletter gegaan dus ja dan zijn hakjes nog niet eens zo raar als ik net uit werk kom, haha. Voor het gemak heb ik meestal wel laarzen of jodhpurs aan want je zou maar in de mest stappen.

En hoera, ik ben niet de enige met een aparte typ techniek.

Ik vond deel 2 ook beduidend sterker! Ergens jammer dat ze dan met een zwakkere aflevering beginnen, want dan haken sommige mensen misschien toch af.
Morgen om 15:30 deel 3 op NPO 2.
Omrop Fryslân heeft vandaag deel drie al geüpload:
Waarschuwing: zonder ondertiteling bij het Fries.
De ondertitels bij anderstalige stukken zijn wel in het Nederlands (en dus niet in het Fries).
ieris: wat leuk dat je er ook een foto van hebt gemaakt!

Solleke_Noah: extra gangen zijn niet ineens opgedoken. In de Klassieke Oudheid en in de Middeleeuwen bestonden er al gangenpaarden en zelfs al eerder. Sterker nog, een paard was van grote toegevoegde waarde voor lange afstanden wanneer hij beschikte over extra (fijne) gangen. Een theorie waarom het op het Europese vasteland is verdwenen heeft te maken met de vraag naar fraai dravende koetspaarden in de achttiende en negentiende eeuw toen er ook betere veringen in koetsen kwamen en het fraai draven ook beter mogelijk was voor de koets. In Noord en Zuid-Amerika speelde dat veel minder, omdat daar veel minder die typische opkomst van de burgerij was die vroeg om fraai dravende paarden. Het vermoeden bestaat ook dat de fraaie verheven draf van het Friese paard er in die tijd is ingefokt. Gangenpaarden waren dus juist vrij gewoon onder rijpaarden, maar veel rijpaarden werden steeds meer gefokt als koetspaarden tijdens de lange negentiende eeuw. Die kentering begon trouwens al in de zeventiende eeuw en misschien zelfs al eerder, maar daar zou ik me dan in moeten verdiepen.
Iberische paarden die werden meegenomen naar de Amerika's waren veelal gangenpaarden, vandaar dat lokale rassen daar over allerlei extra gangen beschikken. Tegenwoordig zie je dat nauwelijks nog onder Iberische paarden al duikt het zeker nog af en toe op.
Bij sommige rijpaarden bleven de gangen wel bestaan of veel langer bestaan waardoor ze zelfs nu nog af en toe opduiken.
Een goed voorbeeld is de Akhal-Teke. Tot de jaren zestig bestonden er in Rusland speciale gangenpaardenrennen (wat een woord) naast de reguliere rennen die gehouden werden en beschikte de AT o.a. over de perestrup, die wat lijkt op een tölt. Vanaf de jaren 70 is dat rigoureus weggefokt en zijn veel perestruppers op transport naar Europa gezet en zo in o.a. de VS terechtgekomen. Daar duikt nog best wel eens een Teke op met extra gangen, waaronder telgang en perestrup.
In Turkije en Centraal-Azië zie je het veel meer en worden er nog steeds speciale races gehouden. Daar zijn, net als in Amerika, de enorme voordelen van een gangenpaard nog bekend.

VWestra: graag gedaan! Ben heel benieuwd wat jullie van het boek vinden!

Leprycorn: komt helemaal goed! Je boek gaat vanmiddag op de post.
Zo, ik ben geloof ik weer bij!
Heb het weer even heel druk gehad en worstel ondertussen met het verdere onderzoek. Zaterdag een lezing bijwonen en dan weer braaf verder.
Ondertussen ben ik zelfs benaderd door mensen met de vraag of ik van de docu op tv ben. Oh wauw, dat had ik dus niet verwacht.

Friezen hebben soms van die mooie manieren om zich uit te drukken.