[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:34

Vandaag kreeg ik natuurlijk de aanmeldmail van Steef voor de les a.s. zondag. Dat was nog wel even moeilijk voor mij om zo'n zeer gewaardeerde les af te moeten zeggen. Dat ligt niet zo in m'n aard. Had me bijna TOCH weer opgegeven, maar ik dacht: Doedatnouniet, stuk eigenwijs .Heb ook geen reden opgegeven, gewoon alleen dat we even pauze nodig hadden, Jaopie en ik.
Is momenteel echt 't beste.

Nou heb ik even rustig de tijd.

@martie: goed en toepasselijk stukje heb je uit die Blog gelicht.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:52

Dat je even een pauze nodig hebt,begrijpt Steef best wel :j
Ik heb het zelf ook gehad,ben toen 1x per maand gaan lessen,na een poosje ben ik weer iedere
2 weken gaan rijden...

Vind het wel (grappig is niet het juiste woord) om te zien hoe jij nu even "vastloopt" met jezelf,mijn pony waar ik mee bij Steef les heeft een vergelijkbaar iets op het moment :j
Bij haar zat er een dikke kluis deur op slot,die ging stiekempjes aan een beetje open,maar door
alle veranderingen is hij nu weer even dicht gegaan.

In overleg met Steef doen we het nu ook even rustig aan.
Mijn vriend lest nu met haar en doen ze lange teugelwerk (bij Steef ook) En straks voor de wagen...
Ik mag haar ook even niet in de bak rijden,alleen maar buitenritjes maken...
En langzaam gaat het deurtje weer open.

Natuurlijk heel iets anders als waar jij mee kampt op het moment,maar zo zie je dat het zowel
voor paard als mens veel impact kan hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 15:21

Ik heb er in totaal 15 veertiendaagse lessen bij Steef opzitten, dat stelt nog niks voor natuurlijk, als je alles opeens heel anders moet gaan doen.

Gooide al m'n energie en aandacht erin, elke keer naar een volgende les toewerken, en opeens was het op. OP. Opééns is natuurlijk niet waar, zoiets gaat geleidelijk, maar ik zag dat gewoonweg niet, en maar doorstomen.

Ik kon mezelf en de ontwikkelingen (mens, paard, mens als ruiter) simpelweg niet bijhouden. Niet alleen rijtechnisch, als gehéél begon ik langzaam "uit het rechte spoor" (hahaha) te raken. Alleen Jaopie niet, die is juist IN het "rechte spoor"gaan lopen. Kon ik ook allemaal niet goed tijdig bijbenen

Run too fast, you burn too fast... you burn out.

Met wat afstand nemen en rust komt het allemaal wel weer op z'n juiste plekje terecht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:17

Afbeelding

Steef op Jaopie: voordoen vierkant staan, ik meen in de 8ste of 10de les (nu zitten we bij les 15 inmiddels).

Dit was een probéérsel om te kijken of ik voortaan zelf foto's kan plaatsen via het nieuwe Bokt-systeem voor foto's in posts te plaatsen....

Lijkt gelukt dus *\o/* .
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-03-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:22

Jaopie lijkt wel te kijken: baas wat doe je me aan zo die vent op mijn rug te laten plaats nemen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:28

Whahaha! Dat dácht-ie ook, elke keer als Steef er op ging, want dan moest die héél hard en serieus aan het werk. Want dat is geen watje met hem. Hij bleef dan ook niet mooi rond maar komt duidelijk omhoog met z'n hoofd, later ging dat wel beter, toen Jaopie ook een betere balans kreeg en wat sterker werd.

Nou ik nog es beter kijk denk ik zelfs dat het niet de 8ste of 10de les was, maar een véél eerdere les er, hij was hier nog niet eens geschoren (Jaopie dan, whahaha). En ook aan de kleding (handschoenen) van Steef zie ik dat dit nog aardig in het begin geweest moet zijn.

Ben ik elk geval blij dat ik nou zelf ook foto's kan plaatsen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:38

Valt me op dat Steef een behoorlijke stoelzit heeft

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:51

Is geen "mooi" plaatje inderdaad maar wel leuk dat het foto's uploaden nu lukt.

Ik denk dat Steef door zijn postuur niet zo lekker in dit zadel past...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:55

Nee, zo was het ook, hij riep die dag ook twee dingen toen hij net "zat":Getverdemme wat een rotzadel" (want te klein voor hem en beugels ook niet op fijne lengte voor 'm) en "Jakkes wat een vreselijke teugels". (zitten aan dat hoofdstel geen stopjes, is geheel glad leer).
Ja, hij kan nog wel eens errug tactvol zijn.... :Y)

Maar ik heb 't hem maar vergeven... :7
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-03-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:56

Tactvol gaat bij jou ook niet werken want dan komt de boodschap niet aan.

Hij doet het precies goed, anders zou je niet zo van het paadje zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:58

Is waar . Niks aan toe te voegen. Dit keer...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:52

Zondag jl, de 29ste was eigenlijk weer les, maar ik deed dit keer dus niet mee. Steef had me nog wel de lestijden gemailed, voor het geval ik toch wilde komen kijken zonder verder iets te hoeven.

Dat was wel een tactische zet van hem, want hoewel ik het niet van plan was, begon het toch te kriebelen, dus een kwartier voordat er les begon bij stal vd Bos even verderop (buitenbak) stapte ik toch op de fiets en ging er heen. Kwam gelijk aan met Steef die meteen vroeg "hoe het nu ging". Blalabla en de les begon. Ik probeerde alles mee te volgen tussen neus en lippen door, maar raakte ook in een interessant gesprek met iemand die met de amazone en haar paard was meegekomen. Deze dame had berhoorlijk wat ervaring en een interessante visie op correct paardrijden en het hedendaagse beeld in de top.
Voor ik het wist zaten we al koffiedrinkend op een bankje in het overdekte huisje aan de rand van de bak inzichten uit te wisselen. Leerzaam! Ook de les was weer leerzaam, ook hier zag ik weer dat het paard in kwestie al op stukken enorm veel beter en losser bewoog. Amazone zat er met brede grijns op, ik kon duidelijk zien dat daar ook een stuk zelfvertrouwen was gegroeid.

Toen amzone en haar paard na de les uitstapten vroeg Steef of ik met hem mee wilde rijden naar de volgende les, dat was vlak in de buurt, Maarten (van KoudbloedKim) op zijn Fries Elske, met daarachteraan de allereerste puppyles van de deels Noriker Lana met Rosan er op. Vooral dat laatste leek me superinteressant, dus geheel tegen mijn plannen in zei ik Ja okee (valt ook niet mee om Nee tegen Steef te zeggen, vooral omdat ie het een paar keer vroeg) en reed ik mee.

Was alweer een hele tactische aanpak van hem, want het was súperinteressant om lessen en lescommentaar vanaf de grond eens te volgen, stak er ook weer een en ander van op, en raakte er zelf ook weer door geinspireerd. Gaf ook een zekere mate van gemoedsrust: was je er toch, maar hóéfde je zelf niks.

Daarna ging Steef door naar volgende lesklant elders en ik reed met Maarten mee naar het huisje waar hij samen met Tineke (KoudbloedKim) woont. Ontzettend gezellig, daar, en zeer gastvrij, paardenpraat over de lessen, en ik besloot zo gauw mogelijk weer Jaopie op te pakken. Later bracht Maarten me met de auto weer naar m'n huis.

Door het beestenweer gisteren en vandaag (regen, storm) is daar nu natuurlijk nog niets van gekomen, want alleen buitenbak, maar dat maakt niet uit. Door alleen al het er bij aanwezig zijn maar niks te hoeven kreeg ik er weer zin in.

Zodra het weer even wil dimmen stap ik weer op. Overigens heb ik Jaopie wel van z'n krachtvoer de Omega Power muesli afgehaald inmiddels, want die heeft twee weken alleen in de wei staan "niksen"dus dat leek me dan redelijk overdone om dat door te blijven voeren.

Binnenkort dus weer rijtechnische updates! Met dank aan slimme aanpak van meneer Steef...die ook geen moment heeft gevraagd wanneer ik weer ging rijden of lessen en daarmee dus iedere druk vermeed.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-03-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:57

Gaaf om te lezen hoe je je weg aan het zoeken bent en hoe Steef je daarbij helpt zonder dat het ongemakkelijk of gedwongen voelt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:01

Het kan ook alleen maar goed gaan als je het uit vrij wil doet!
Elke vorm van druk zal alleen averechts werken :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:54

Hè, fijn hoor! Wat is die Steef een pientere kerel zeg! Fijn dat je er weer zin in hebt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:15

Ja geniaal van die man he, die is echt wel meer dan een lesgever, echt wel een soort coach, en dat ik er dan nog intrap ook (nou ja, intrap, ik had zelf natuurlijk ook ergens wel zin om "onder de paarden" in een soort van lesverband te verkeren). Wel knap dat iemand dan kennelijk aanvoelt precies hoe ver wel en hoe ver niet te gaan. Zo help je iemand die de moed verloren heeft wel weer een beetje op weg naar: in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:16

Herkenbaar! :j

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:16

+:)+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:11

Vanmorgen wilde ik weer es Jaopie op gaan pakken, maar de buitenbak was door het leuke baggerweer nog niet fatsoenlijk gedroogd.

Ik voelde er weinig voor op een raket met straalaandrijving meteen vanuit de wei eens een stukje buitenrit te gaan ondernemen. Ik heb hem overigens wel 1.5 week geleden al van zijn krachtvoer afgehaald uiteraard.
Morgen zal de bak wel een stuk droger zijn, gezien de hele dag al zonnig hier... dan ga ik weer beginnen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:45

Vandaag weer de aanmeldmail gehad voor de les van 19 januari (a.s. zondag) maar ook maar aan me voorbij laten gaan.

Ging toch niet zo goed met mij, dus nog steeds niet op Jaopie gereden, of ook maar iets anders met hem gedaan. Ik neem het me dan steeds voor maar dat is mentaal, de gevoelswil (motivatie) is gewoon totaal afwezig. Ik kan het gewoon niet. Het gaat niet en het wil niet.

Het begint nu wel problematische vormen aan te nemen... -O-

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:58

Je bent duidelijk van de wijs, aan de datum te zien :(:).

Wat is er problematisch en voor wie?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:09

Wat? Datum? O ik zie het... ik bedoel natuurlijk april, hahaha!

Problematisch? Nou die dip van mij en het maar totaal niks willen met de paarden e.d. Dat duurt nou toch al even en het wil maar niet beteren. Dat bedoel ik. Word er moedeloos van.... :( waar is m'n energie, kracht en enthousiasme heen gevlogen?!?

Ik ben totaal leeg, en depri. Soms begint het in de ochtend als als ik opsta, na vijf minuten (sta ik koffie te zetten) wil ik het liefst een potje janken. Dan denk ik: Nee he niet weer zo'n ellendige dag. Wáárdeloos dit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:16

Dus je wilt niets met de paarden ... Misschien is dit wel het moment om minder met Jaopie te willen en meer met Khavanna te gaan doen omdat je huidige staat van zijn beter bij haar past? Alles op een iets lager pitje en tempo? Iets meer lol met je knol dan moeten?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:18

geen idee, ik zie het morgen wel weer, heb altijd m'n Dobers nog.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:19

Zat ik ook te denken.ga haar lekker spelenderwijs longeren! Misschien haal je daar zin vandaan! En wordt je wat gemotiveerd! 1e keer je gewoon er toe zetten ook al heb je geen zin.