Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:16

Danika dit weekend niet gereden maar meegenomen als hand pony. Begin braaf maar moest ik haar mee slepen. Eind netjes ernaast aan los touwtje stap en draf. Wel jammer dat zij en mijn. Rijpony voor dezelfde dingen bang zijn. Heb er zelfs eens af moeten stappen voor de veiligheid, maar hier zijn ook maar weinig weggebruikers die rekening met je houden. Zelfs als ik de rijpony dwars op straat zet omdat ik weet dat hij elk moment opzij kan springen gaan ze er nog omheen rijden... Maar de eendjes in het riet waren ook wel heel eng.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 22:40

Lailapri, soms is afstappen idd beter dan door blijven rijden en jezelf + de pony's in gevaar brengen. Fijn dat ze op het einde toch zo braaf was!

Ik heb vandaag hinde lekker gelongeerd, ze liep zo ontzettend fijn, dat ik een paar foto's heb genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg trots op haar en op deze foto's is duidelijk te zien dat ze mooier wordt in haar bespiering. Voor haar hals begint vorm te krijgen en het kuiltje voor de schoft is al mooi gelijk aan het worden.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:54

Wat een vooruitgangen allemaal! Leuk om te lezen. Hier gaat het ook goed, Happy groeit weer keihard, zowel in de hoogte als in de breedte.
Over een week (13 april) wordt ze 3. :) Het longeren gaat ook fijn. We longeren haar nu 2 keer in de week 10 tot 15 minuutjes, nu loopt ze ook in de buitenbak netjes rondjes om mij heen zonder naar de andere kant van de bak te racen, een longeercirkel maken is dus niet meer nodig.
Vandaag heb ik haar eens geknot (want ja, wat doe je op een onverwachte vrije middag) en heb ik weer even geoefend met het hoofdstel, allemaal geen probleem!
Ik heb een poging gedaan tot foto's maken, maar het is niet echt gelukt :')

Afbeelding
Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:57

Wat zijn jullie allemaal al druk bezig met de jonkies! Mijn H-tje gaat deze zomer nog lekker de wei in en dan maak ik hem daarna zadelmak.

Ben er maandag even geweest en hij zag er super uit! Nog wel een beetje buikig, maar dat trekt wel bij straks in het werk. Lekker lopen voor een springpaard en nog steeds makkelijk springen. Heel veel zin om daar straks mee aan het werk te gaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 06:26

Gomir, die van mij doet ook nog niets hoor. Ik vind haar veel te jong, ze wordt pas in juni 3. Wil graag net zo lang van haar genieten als van haar moeder en als van m'n oudje ;) Ze is verkeersmak, ze staat stil naast krukje als ik erop sta en dat zijn haar "kunstjes".
Eerst nog maar eens een jaar met moeders crossen en dan zien we wel weer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:34

Roos en gomir: en daar is zeker niets mis mee. Maar het zegt ook niet alles. Mijn owen is ook met 3 ingereden (en die was een heel stuk slapper en meer puppy als de oaarden die ik hier voorbij zie komen) en die loopt ook nog niet echt gebrekig en oud te wezen op zijn 19e.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:39

Gaat goed met History hier. Ik denk nog een weekje en dan is ie voldoende zadelmak voor nu. Het plan is om hem dit seizoen op de wei te zetten en er niet meer aan te komen tot september. Helaas moeten we nog een dikke maand overbruggen, want de natuur is een maand "achter" en nu mogen ze pas per 1 juni op de wei. Moet ie dus maar (net als van de winter) los in de paddock en in de molen en af en toe longeren. Jammer dat het niet aansluit nu (plannetje was zo mooi)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:53

Roos en Gomir, hartstikke lekker dat die van jullie nog niks hoeven te doen. Mijn merrie krijgt 2x in de week haar beweging, dit kan onder de man zijn, maar dit kan net zo goed 2x aan de longe zijn. Ik ben niet van mening dat dit mijn paard dusdanig zal beschadigen dat zij als 19-jarige niet meer te rijden zal zijn.

Ook ga ik 9 juni naar de merriekeuring met haar en daar moet ze wel goed getraind verschijnen. Vandaar ook dat ik haar vaker longeer dan rijd.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:57

het verschilt heel erg per paard of ze met 3 jaar er al aan toe zijn om wat werk te gaan doen en dan hebben we het niet over 30 min flink trainen maar 15 min aan de longe of erop. In mijn opinie kan dit echt geen kwaad.

Mijn merrie is al vrij af met haar 3 jaar terwijl een andere van deze leeftijd echt nog een jaar nodig heeft. Die van mij werkt 2 a 3x per week aan de longe op het moment 15 minuutjes.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:21

Mijn merrie was 6 dat ze zadelmak werd gemaakt en 1,5 jaar later had ze der punten voor het Z SGW, dus daarvoor hoef je ook geen haast te maken.
Inderdaad ieder zijn ding, alleen merk ik hier dat het laten staan en wachten tot ze uitgegroeid zijn veel minder geaccepteerd wordt dan op een 2,5 jarige te gaan zitten.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:29

gr_roos schreef:
Mijn merrie was 6 dat ze zadelmak werd gemaakt en 1,5 jaar later had ze der punten voor het Z SGW, dus daarvoor hoef je ook geen haast te maken.
Inderdaad ieder zijn ding, alleen merk ik hier dat het laten staan en wachten tot ze uitgegroeid zijn veel minder geaccepteerd wordt dan op een 2,5 jarige te gaan zitten.

Ik accepteer altijd ieder z'n keuze wat paarden betreft. Uiteindelijk ben je zelf degene die erop moet rijden. Mijn merrie hoeft niet op 7-jarige leedtijd Z te lopen, maar ze moet wel mooi getraind op de keuring verschijnen. Van de zomer krijgt ze 2 maanden vakantie. Ieder zn ervaring is ook anders. Ik heb altijd veel profijt gehad aan het zadelmak maken op 3-jarige leeftijd en ze daarna een paar maanden de wei op gooien. Vervolgens zijn ze heel makkelijk op te pakken zonder stress.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:38

Hmmmm zo komt het niet over, enne punten voor het Z wil niet zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk op 8 jarige leeftijd liep ;) daarnaast kan je met sgw niet zoveel starten.

Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt, maar 4 of 5 vind ik prettiger en ook dan krijgen ze rust, zelfs nu m'n wedstrijdpaard "oud" is krijgt ze 1,5-2 maanden vrij per jaar.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:51

gr_roos schreef:
Hmmmm zo komt het niet over, enne punten voor het Z wil niet zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk op 8 jarige leeftijd liep ;) daarnaast kan je met sgw niet zoveel starten.

Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt, maar 4 of 5 vind ik prettiger en ook dan krijgen ze rust, zelfs nu m'n wedstrijdpaard "oud" is krijgt ze 1,5-2 maanden vrij per jaar.

Het is zeker niet mn bedoeling geweest om iemand af te katten op het feit dat degene zijn/haar paard later zadelmak maakt. Ik heb ook even terug gelezen en kan in geen enkel berichtje ontdekken waar dat wel zo over heeft kunnen komen.

Zoals ik al zei, ieder zijn keuze qua leeftijd om te gaan beleren. Maar aangezien ik me bezig houd met de keuringen en een merrie op 3-jarige leeftijd nou eenmaal het best voorgesteld kan worden, ben ik al bezig met licht trainen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:06

Voor een keuring kun je beter nog niet gaan rijden. ZE krijgen dan toch een andere balans. En zeker als ze net zadelmak zijn voor een keuring kun je daar nadeel aan ondervinden

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:07

Denk dat je ook vnl moet kijken naar je paard.
Mijn beide merries zijn pas zadelmak gemaakt op 3,5.
Met de oudste weet ik dat ik het eerste half jaar tot haar 4 ook maar 2 à 3 keer per week een 20 minuutjes reed. Gewoon vw nw en niks moeilijks.
En toen ze 5 was, zeiden er vaak mensen "wordt het niet eens tijd dat je toch wat gaat rijden. Ze is geen 3 meer hoor" haha.

Mijn jongste wordt 4 eind juli, zijn er nu mee bezig ze zadelmak te maken. Ook met haar ga ik rustigaan doen.

De hengst is 3 van in februari en wordt nu ook zadelmak gemaakt. Is paard van mijn vriend. Hij gaat er eerste tijd toch ook alleen maar beetje basis mee doen en wil graag gaan wandelen haha. Dus die wordt ook niet overvraagd.

Ik ben er zelf ook geen voorstander van om op hun 2,5 al te beginnen. Ondanks dat veel grote stallen dat doen. Dat is toch echt nog erg jong!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:14

lailapri schreef:
Voor een keuring kun je beter nog niet gaan rijden. ZE krijgen dan toch een andere balans. En zeker als ze net zadelmak zijn voor een keuring kun je daar nadeel aan ondervinden

Daarom ben ik ook meer aan het longeren zoals ik al eerder aangaf. Ze wordt ongeveer 2x in de week gelongeeerd. Tevens is teveel longeren ook niet goed voor het keuringsklaar maken. Het beste is om lange rechte lijnen op het harde te draven, helaas zijn daar weinig mogelijkheden voor bij ons in de omgeving.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:45

Nee hoor roos. Ik heb er ook alle waardering voor als je ze langer laat staan. Ook veel voor te zeggen.
En waarschijnlijk kunnen ze dan ook gelijk fijn aan het werk.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:00

Yentl, anders moet je ook maar gelijk beginnen met hardlopen :D

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:04

Coberlina schreef:
Yentl, anders moet je ook maar gelijk beginnen met hardlopen :D

Hahahaha, dat zeiden stalgenootjes ook al! En nu wil het zo zijn dat ik over 2 maanden op vakantie ga en ik best wel 2 kilootjes kwijt kan :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:41

Fietsen of als handpaard O:)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:09

Haha denk dat wanneer ik op de fiets ga met een van onze jonge paarden, dat dat geen goed plan is :')

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 22:35

Fietsen gaat m hier ook niet worden denk ik! Hahaha. Gelukkig hebben we een knoeperd van een longeerbak, waar ik redelijk rechte lijnen in kan lopen met haar aan de dubbele longe. De maand voor de keuring zal ik haar alleen maar op de dubbele lijnen pakken.

Net echt weer een heerlijke rondje kunnen rijden op d'r!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een filmpje voor de geïnteresseerden, stuur maar een pb voor interesse!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:49

Ik ben ook absoluut niet tegen zadelmak maken op drie-jarige leeftijd, maar dan kun je er zo weinig mee. Die van mij mogen toch pas na 1-4 van het jaar dat ze vier worden op concours :+

Vandaar dat ik Hurricane nu nog lekker een zomer in de wei laat lopen!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 05:50

Dat heb ik ook Gomir, maar die van mij gaat toch echt binnenkort onder het zadel ;)
Dan kan ik hem mooi al meenemen eind van het jaar om een keer ergens ander te gaan rijden, gezien het nog al 1 is die erg onzeker is :D

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:28

hier ook een aan beleren
Truus komt van zuidlaren markt ze zal vast dit jaar nog pranken voor de sulky en of ook marathon wagen

eerste foto hadden we haar net gekocht ze had bij trailer zo'n dorst en honger en sprong ook meteen onze trailer op :(:)

Afbeelding

tot nu..
Ze had geen manen ma die zijn nu heel stuk bij aan gegroeit de arme schat had ook luizen natuurlijk meteen behandeld! ze doet het Tot nu echt perfect en ze vind het ook nog eens heel leuk !

Truus is nu 3 jaar :)

De foto's van nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zal binnenkort weer wat nieuwe foto's plaatsen *D