Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:08

Aqua8horse schreef:
[
Ik heb met Professor Weiler meerdere malen gesproken. Onder andere over onze methode waar dus niet achter de loodlijn wordt getraind of gereden. .
[/quote]

Jij hebt het steeds over achter de loodlijn, maar gaat het onderzoek niet over LDR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:12

Idd samsam

Ik loop tegen het probleempje ontspanning aan op concours terrein.
dan wil hij idd in het begin zijn rug spannen.
Maar je hebt het dan wel over een karakter paard wat veel bloed voert.
En alles ziet om zich heen.
En dan is het lossrijden ook echt lossrijden

Ik blijf 2 ons in mijn handen houden, maar dat wil niet zeggen dat hij dan perfect loopt.

Maar ik heb meer aan het compliment van de gebroeders Hendrix, die zeiden dat ze het knap vonden dat ik dat paard zo goed rond kon krijgen.
Hun hadden immers, moeder en een volle broer en zus op stal staan en wisten dus wat voor karakter mijn paard had.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:18

Dierenarts Wim Back van de Faculteit der Diergeneeskunde.

"Ik ben niet de persoon die een oordeel kan geven over wat wel en wat niet goed is in de hedendaagse dressuur.
Paarden dienen heel goed voorbereid te worden op datgene wat we van ze verlangen.
De begeleiding van sportpaarden is wat dat betreft bij veel ruiters ontoereikend.
Mede gezien de beperkte kennis die we met z'n allen nog hebben op dat gebied.

Op de faculteit hebben we het idee dat zich tegenwoordig meer paarden met problemen in de hals en nek in de kliniek aandienen dan vroeger.

Dat kan komen doordat er meer problemen zijn door het huidige gebruik van het paard of omdat we gewoon beter kijken dan vroeger.

Blijft een feit dat we paarden kennen waarbij de afwijkingen in de hals/nekregio een niet te onderschatten probleem vormen voor de prestaties van het desbetreffende paard.

De consequentie is dat het paard pijn heeft in dat gebied hals en nek.

Van daaruit ontstaan verschillende problemen,zoals een afwijkende halshouding tot en met bewegingsstoornissen elders in het lijf."

-----------------------
-------------------------

De foto reportage van het keuren zal nu wel uitgebreider worden.

En de fokkerij zal waarschijnlijk een ander soort paard moeten gaan fokken met meer kap en minder ruimte om af te buigen.
Het laatste is weggefokt door dat men riep:
Weg die grote kaken want dan is er geen ruimte meer. Haha!

[FA] K.W.P.N. Competitie paarden-beoordelen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:43

aqua mag ik svp jouw reactie op mijn stukje onderaan pag.17? het is allemaal wat snel gegaan misschien heb je er overheen gelezen.

als de prof. niet spreekt over dat achter de ll rijden verkeerd is, neem ik aan dat dat onderzoek dat niet uitgewezen heeft. dat hij jullie onderzoek als aanvulling ziet is mooi voor jullie, maar zegt niets over laag trainen achter de loodlijn waarbij de hoek niet scherper wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:14

ceasario schreef:
Dierenarts Wim Back van de Faculteit der Diergeneeskunde.

"Ik ben niet de persoon die een oordeel kan geven over wat wel en wat niet goed is in de hedendaagse dressuur.
Paarden dienen heel goed voorbereid te worden op datgene wat we van ze verlangen.
De begeleiding van sportpaarden is wat dat betreft bij veel ruiters ontoereikend.

Op de faculteit hebben we het idee dat zich tegenwoordig meer paarden met problemen in de hals en nek in de kliniek aandienen dan vroeger.

Dat kan komen doordat er meer problemen zijn door het huidige gebruik van het paard of omdat we gewoon beter kijken dan vroeger.

Blijft een feit dat we paarden kennen waarbij de afwijkingen in de hals/nekregio een niet te onderschatten probleem vormen voor de prestaties van het desbetreffende paard.

De consequentie is dat het paard pijn heeft in dat gebied hals en nek.

Van daaruit ontstaan verschillende problemen,zoals een afwijkende halshouding tot en met bewegingsstoornissen elders in het lijf."

-----------------------
-------------------------

De foto reportage van het keuren zal nu wel uitgebreider worden.

En de fokkerij zal waarschijnlijk een ander soort paard moeten gaan fokken met meer kap en minder ruimte om af te buigen.
Het laatste is weggefokt door dat men riep:
Weg die grote kaken want dan is er geen ruimte meer. Haha!

[FA] K.W.P.N. Competitie paarden-beoordelen

Afbeelding

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:00

ceasario schreef:

Altijd die kort door de bocht conclusies

A Er dienen zich er meer aan omdat er veel meer paarden op steeds hoger niveau gereden worden.
B Het is juist de fokkerij die zich aanpast aan het gebruik.
Op F&A zijn al ellenlange topics met deze beweringen geweest die weerlegt zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:04

Het blijft een interessante discussie, maar ik krijg het idee dat er nu steeds meer over hetzelfde wordt gezegd, dus misschien is het een optie om het topic te sluiten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:24

DePennyBitch schreef:
Het blijft een interessante discussie, maar ik krijg het idee dat er nu steeds meer over hetzelfde wordt gezegd, dus misschien is het een optie om het topic te sluiten?

Waarom ik wacht nog steeds tot iemand het artikel hier plaatst, heb het niet voor niets aan zo'n 10 man toegestuurd.
Ik zie alleen maar stukken eruit die de eigen mening onderschrijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:44

sarabande schreef:

Waarom ik wacht nog steeds tot iemand het artikel hier plaatst, heb het niet voor niets aan zo'n 10 man toegestuurd.

Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:50

Wat ik me afvraag naq het lezen van hewt stuk of hij met "het knikje"nu het nageven van het paard op een ophouding bedoeld. Als dat idd zo is, blijft er mi weinig van de sport over.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:27

Samsam"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Pipo schreef:
Samsam......ik heb het erover dat als het waar zou zijn. Ik zeg niet dat het waar is.

Maar wat nou..............als het echt waar is? Wat dan?

Dan heb ik geen problemen Lachen Knipoog Haha!

En jullie zijn welkom hoor, allemaal! *LOL*
[/quote]

Ik heb ook geen problemen hoor, dus ik ga lekker door met lessen bij mijn gediplomeerde, succesvolle instructrice.
[/quote]

Ik dacht dat jij ook iin het LDR-systeem rijdt, gezien jouw instructrice.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:31

gijsenkim schreef:
Als je nou eens op dezelfde manier met ons de methode bespreekt dan zien wij het misschien ook als een aanvulling

Ik heb Professor Weiler niet meer veteld dan dat ik hier op bokt heb geschreven, eerder nog minder.
Misschien moeten jullie het dan gewoon eens ervaren om er een duidelijk beeld bij te krijgen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:31

Aqua8horse schreef:
ik rij ook geen LDR maar wel laag en iets achter de loodlijn. volgens de prof. ben ik niet fout, hij heeft het over een scherpe hoek, maar volgens jou wel. voor de 3e keer, mag ik nog een antwoord op mijn vragen aqua?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:32

Maaike schreef:
Iemand gelezen?
Eerder dit jaar heeft er in de BIT een artikel gestaan over "het knikje", met medewerking van professor Horst Weiler, die onderzoek heeft gedaan naar het LDR en achter de LL rijden. Het artikel dat nu in de Paardenkrant staat gaat daar ook over en hierin staan meer voorbeelden en quotes van oa Arjen Teeuwissen en Albert Voorn.

Nu ik de auteur van het stuk in de Paardenkrant lees, verbaas ik me hier dus niet meer over. Fabian Brockkotter is toch van de Bit?
Wie had het stuk in de Bit geschreven?
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat het stuk in de Paardenkrant van een ander persoon was.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:33

Volgens mij wordt er iets door elkaar gehaald je kan een training op B tot M niveau toch niet vergelijken met het werk dat een Grand Prix paard dagelijks verricht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:36

Idem hier SP. En dat antwoord wil ik ook wel eensweten.
In sommige gevallen vraag ik ze net dat tikkie achter de LL samen met een tikkie dieper.
Ik rij ook graag vwnw, dan weer niet achter de LL
Net wat je voelt aan je paard, daar speel je op in

Ik heb wel altijd paarden die maar een paar ons gewicht in mijn handen hebben, dus dat ligt dan niet aan die 2 cm achter de LL.

Toch heb ik altijd les gehad via de klasieke manier.

En idd er is een verschil tussen basis en GP, maar toch beginnen we allemaal bij het begin bij elk paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-03 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:37

sarabande schreef:
[

[/quote]

Blijkbaar mag je geen eigen mening hebben,trouwens waar is jouw mening.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:39

sarabande schreef:
Volgens mij wordt er iets door elkaar gehaald je kan een training op B tot M niveau toch niet vergelijken met het werk dat een Grand Prix paard dagelijks verricht?

Ze hebben waarschijnlijk ook geen meer dan duizend GP -paarden onderzocht. Haha!

In ieder geval heeft de nummer 1 geen last gehad van een woekering.

GP-Mechelen
RK CNR HORSE RIDER EUR E H C M B Total Perc.
1 512 GESTION SALINERO - HANN
Gelding\Bay\1994\Salieri\ Anky VAN GRUNSVEN (NED) 334
(1) 356
(1) 345
(1) 348
(1) 348
(1) 1731.00 72.12
2 542 GESTION LINGH - KWPN
Stallion\Bay\1993\Flemmingh\ Edward GAL (NED) 325
(3) 334
(2) 325
(5) 345
(2) 341
(3) 1670.00 69.58
3 513 JARWO - KWPN
Gelding\Bay\1991\Ferro\ Antoinette FALANDT (NED) 328
(2) 321
(8) 341
(2) 329
(3) 347
(2) 1666.00 69.42
4 514 IDOCUS - KWPN
Stallion\Bay\1990\Equador\ Marlies VAN BAALEN (NED) 325
(3) 326
(6) 331
(4) 320
(5) 325
(6) 1627.00 67.79
5 516 BARCLAY II - HANN
Gelding\Chestnut\1992\Brentano II\ Sven ROTHENBERGER (NED) 316
(7) 332
(3) 333
(3) 313
(9) 328
(4) 1622.00 67.58
6 502 PAGANINI
Gelding\Bay\1994\Pavarotti vd Helle\ Jeroen DEVROE (BEL) 317
(5) 324
(7) 315
(9) 316
(7) 325
(6) 1597.00 66.54
7 536 REGENT - DWB
Gelding\Bay\1992\Resident\ Christian PLäGE (SUI) 308
(11) 331
(4) 320
(7) 306
(11) 328
(4) 1593.00 66.37
8 515 BROERE JAZZ - KWPN
Stallion\Chestnut\1991\Cocktail\ Tineke BARTELS (NED) 316
(7) 313
(12) 315
(9) 322
(4) 319
(9) 1585.00 66.04
9 526 AMANDO - SWB
Gelding\Bay\1990\Amiral\ Gina CAPELLMANN-LüTKEMEIER (GER) 304
(12) 309
(14) 321
(6) 320
(5) 310
(13) 1564.00 65.17
Laatst bijgewerkt door ceasario op 28-12-03 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:39

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waarom niet? Ik denk namelijk van wel. Ik begrijp hier van bokt dat een groot aantal wedstrijdruiters kleine probleempjes hebben. Het gaat hier dan oa. over ruggebruik, tempowisselingen, nageeflijkheid. In mijn beleving zie ik dit als basisonderdelen. Vier van mijn paarden, die overigens allemaal probleem paarden waren, hebben deze problemen allemaal niet. Ze gebruiken hun rug op het moment dat je er op gaat zitten, zijn vrijwel uitzichzelf nageeflijk en goed aan de hulpen. Ze hebben schwung en tact en met ongeveer 2 ons in je hand. Verzamelen hebben ze geen problemen mee.

Tja, en dit vind ik nu verheerlijken van jezelf, constant kom je met deze praat en nooit kan daar ook maar een fotootje of filmpje bij, zodat we ook kunnen zien wat hij onder verzameling,swung en takt verstaat.

Op het moment dat jij gaat beweren dat jouw paarden nooit last hebben van bovenstaande "probleempjes" heb je voor mij alle geloofwaardigheid verloren. Iedereen kampt met zulke "probleempjes" omdat ze nl bij de opleiding van een sportpaard horen, op het moment dat je een stap verder gaat in de training kun je soms weer tijdelijk wat probleempjes in bv de aanleuning krijgen. Dit zie je op elk niveau, een b paard dat in het begin wat aanleuningsproblemen heeft in het wijken tot een GP paard dat sterk wordt in bep. oefeningen
[/quote]

Ik antwoord gewoon als een reactie. Dat heeft niet met verheerlijking te maken. Dat jullie het niet kunnen of willen begrijpen is natuurlijk niet mijn probleem en dat zie ik zeker niet als reden om een ander af te katten, zoals jij dat nu wel doet.

Als je de geloofwaardigheid verliest in mij is dat jammer. Ik denk eerder dat je de geloofwaardigheid in jezelf moet verliezen omdat je niet objectief kan kijken naar een andere methode.
En neem nou maar van mij aan dat ik echt wel weet hoe een verzameld paard voelt, eruit ziet en beweegt. Als je je paard correct heb getraind is de aanleuning niet zon groot probleem meer. Die kan je met een enkele ondersteuning, ongeacht de oefening, 'weer precies afstemmen. Omdat het paard heeft leren dragen. Natuurlijk moet je trainen met je paard als je naar een hoger niveau wil dat is niet meer dan normaal. Maar dat moet je netjes rijtechnisch kunnen oplossen. Het mag dus geen gevecht worden waarbij de ruiter kracht moet gebruiken.
Een basis gang met schwung en tact is en ideaal uitgangspunt voor wedstrijdruiter. Overigens voor alle ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:43

Ik heb nooit meer dan een beetje gewicht in mijn handen.
nooit gebruik ik kracht als middel.
Ik heb wel een verzamelde galop, maar geen verzamelde draf.
Ik word bijna geneigd om jou te vragen dat er ff op te zetten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:44

Samsam schreef:
Wat ik me afvraag naq het lezen van hewt stuk of hij met "het knikje"nu het nageven van het paard op een ophouding bedoeld. Als dat idd zo is, blijft er mi weinig van de sport over.

Wat bedoel je nu eigenlijk?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:47

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
ik rij ook geen LDR maar wel laag en iets achter de loodlijn. volgens de prof. ben ik niet fout, hij heeft het over een scherpe hoek, maar volgens jou wel. voor de 3e keer, mag ik nog een antwoord op mijn vragen aqua?
[/quote]

Daar heb ik al antwoord op gegeven. Ik denk dat hij wel het lopen achter de loodlijn bedoeld, dan wordt namelijk de hoek scherper. Maar de hoek kan je als je op je paard zit niet precies meten, je kan wel zien wanneer je paard achter de loodlijn loopt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:48

Aqua8horse schreef:
Daar heb ik al antwoord op gegeven. Ik denk dat hij wel het lopen achter de loodlijn bedoeld, dan wordt namelijk de hoek scherper. Maar de hoek kan je als je op je paard zit niet precies meten, je kan wel zien wanneer je paard achter de loodlijn loopt.

Het tekeningetje van SP bewijst al het tegendeel...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:49

sarabande schreef:

Nee maar alle paarden moeten dragen en alle paarden moeten dus in balans lopen. Daar zit dus geen verschil in of je b of GP rijdt. De nageeflijkheid blijft de basis en die is goed zoalng de bewegingen van het paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:50

Kan er geen boktmeeting met de prof geregeld worden
Kan iedereen daar met zijn vragen heen Lachen
Lijkt me veel nuttiger Haha!