Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:40

chelle_dora schreef:
Is allemaal net zo erg, maar als je zwaarder bent en dan toch gaat paardrijden op een dier wat niet op jouw gewicht berekend is, is dat blijkbaar minder erg als je paard op een stal zetten.. Handig om te weten :+

Let op, bovenstaande is een persoonlijke mening.

Niet minder erg, allebei fout !!! :o
Dus ik te zwaar? Oke daar kan ik wat aan {gaan} doen....

Paard 22/7 op stal? Oke wat word daar aan gedaan?

Hoe velen van jullie die roepen dat volslanke mensen niet mogen rijden kunnen dan beamen dat ze er ook alles aan doen om hun paard gelukkig te maken? Want daar gaat het toch uiteindelijk om , om het welzijn van het paard?
Want roepen dat het scheef is dat men ervan alles bij haalt is net zo scheef als roepen dat wij verkeerd bezig zijn en zelf je paard {voel je enkel aangesproken als je je paard dit aandoet}per dag 2 uurtjes laat "luchten". Misschien dat daar ook over na gedacht kan worden net zoals ik over mijn gewicht ben gaan nadenken naar aanleiding van dit topic...... ik kan nu zeggen oke ik stap er niet meer op. Maar zijn er dan ook mensen die door dit topic zijn gaan nadenken en zeggen oke ik ga nu opzoek naar ruimte en buitenlucht voor mijn paard zodat hij ook geestelijk gelukkig zal zijn? En dan nu niet meteen gaan roepen ohhhh tuurlijk kom je daar mee aan je bent te dik blablabla {kan niemand beoordelen van achter zijn ppc} dus zoek je andere argumenten. Nee ik ben eerlijk tegen over mijzelf en mijn paard geweest en hierdoor gaan nadenken, maar doen andere dat ook als het gaat om het welzijn van onze trouwe viervoeters. Gewoon een vraag....... En let op ik val niemand aan.....en veroordeel ook niemand maar vraag me af als ik door dit topic ben gaan nadenken of mensen dit dan ook doen die hun paard niet goed huisvesten, zadels die niet passe n enz enz enz. Of is het zo.....dit topic gaat over gewicht we uiten ons even flink maar denken niet na over onze eigen situatie?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:41

An_J schreef:
Beste Fiffill,

Het filmpje wat je laat zien is een man met een extreme vorm van morbide obesitas. Ik kan je verzekeren dat de ruiters waar we het over hebben misschien wat extra rolletjes hebben tov van anderen van ons... maar dat dat (gelukkig) niet in verhouding staat tot wat jij laat zien.

Begrijp me goed, ik ga ook niet op een e-pony of klein paard zitten. Maar het beeld wat op deze manier geschept wordt is ook wat overdreven.
Ik denk niet dat ze dat filmpje heel serieus bedoelde. Ik heb trouwens wel een aantal ruiters/amazones gezien die echt niet een paar rolletjes hebben hoor.

5 kilo overgewicht vind ik op zich oké. Maar of het nou een welsh a of een shire is, het blijft een paardenrugje en die kunnen niet oneindig veel dragen. Ze blijven natuurlijk wel hun best doen maar dat is absoluut niet goed voor de rug.
Daarnaast vind ik dit nog steeds een nette discussie hoor. Heb meer het idee dat degene met overgewicht zich een beetje aangesproken voelen. Maar hé, ik heb geen overgewicht maar zeg ik dat ik dan gelijk een perfecte houding heb? Nee hoor want dat heb ik ook zeker niet.

Wat ik wel vind is dat je boven de 100 kilo sowieso niet meer op een paard moet stappen, ook al is het een shire of trekpaard. Of die 100 kilo nu 20 kilo overgewicht is of het normale gewicht voor een atletisch gebouwde man.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:44

Ik heb geen paard.

En nogmaals binky ik heb het NIET over volslanke mensen/mensen met een paar kilo'tjes teveel/mollige mensen. Hoe vaak moet ik dat nog gaan herhalen? Ik vind het niet eerlijk naar het paard toe als er iemand met véél overgewicht op z'n rug zit. Je zit jezelf gewoon in de weg. Als ik mensen met flink wat overgewicht zie sporten zie je gewoon dat ze moeite hebben met bepaalde dingen (logisch), laat staan als je op een paardenrug zit.
Dat bijna iedereen met ook maar een beetje overgewicht zich schijnbaar meteen aangesproken voelt kan ik ook niks aan doen.

Dit topic gaat inderdaad over gewicht, daarom hebben andere situaties hier niks mee te maken. In elk geval zeker niet op de manier waarop ze tot nu toe steeds werden aangedragen (als een soort excuus).

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:49

binky schreef:
chelle_dora schreef:
Is allemaal net zo erg, maar als je zwaarder bent en dan toch gaat paardrijden op een dier wat niet op jouw gewicht berekend is, is dat blijkbaar minder erg als je paard op een stal zetten.. Handig om te weten :+

Let op, bovenstaande is een persoonlijke mening.

Hoe velen van jullie die roepen dat volslanke mensen niet mogen rijden kunnen dan beamen dat ze er ook alles aan doen om hun paard gelukkig te maken? Want daar gaat het toch uiteindelijk om , om het welzijn van het paard?
Want roepen dat het scheef is dat men ervan alles bij haalt is net zo scheef als roepen dat wij verkeerd bezig zijn en zelf je paard {voel je enkel aangesproken als je je paard dit aandoet}per dag 2 uurtjes laat "luchten". Misschien dat daar ook over na gedacht kan worden net zoals ik over mijn gewicht ben gaan nadenken naar aanleiding van dit topic...... ik kan nu zeggen oke ik stap er niet meer op. Maar zijn er dan ook mensen die door dit topic zijn gaan nadenken en zeggen oke ik ga nu opzoek naar ruimte en buitenlucht voor mijn paard zodat hij ook geestelijk gelukkig zal zijn? En dan nu niet meteen gaan roepen ohhhh tuurlijk kom je daar mee aan je bent te dik blablabla {kan niemand beoordelen van achter zijn ppc} dus zoek je andere argumenten. Nee ik ben eerlijk tegen over mijzelf en mijn paard geweest en hierdoor gaan nadenken, maar doen andere dat ook als het gaat om het welzijn van onze trouwe viervoeters. Gewoon een vraag....... En let op ik val niemand aan.....en veroordeel ook niemand maar vraag me af als ik door dit topic ben gaan nadenken of mensen dit dan ook doen die hun paard niet goed huisvesten, zadels die niet passe n enz enz enz. Of is het zo.....dit topic gaat over gewicht we uiten ons even flink maar denken niet na over onze eigen situatie?

Ok, mij paard staat 24/7 buiten met vriendjes, heeft een goed passend zadel en ik rijd regelmatig les. Mag ik nu een mening hebben?

Tuurlijk hoort een paard niet de hele dag binnen staan, maar dat heeft toch niets me deze discussie te maken? Je weet helemaal niet hoe iedereen in dit topic zijn paard heeft gehuisvest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:50

binky: ik zeg ook niet dat een van de twee minder erg is, ik zeg alleen dat het LIJKT alsof de dikkere ruiters onder ons het mínder erg vinden juist omdat er paarden zijn die opgehokt worden en dat is zielig.

Tuurlijk, paarden ophokken is zielig, maar dat is een totaal andere discussie en ik vind het dus een beetje onzinnig argument om hiermee goed te praten dat je met een te zwaar gewicht op een paard (of pony) gaat zitten.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij fourseasons en Fiffill.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:52

Wil er wel nog even aan toevoegen dat ik het heel goed van je vindt binky dat je erover na hebt gedacht +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:54

Fiffill schreef:
Wil er wel nog even aan toevoegen dat ik het heel goed van je vindt binky dat je erover na hebt gedacht +:)+

Dat zéker, ook daar kan ik me alleen maar bij aansluiten! :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:55

Fiffill ,Je hebt geen paard? Goh ik zoek nog een superslanke den die mijn tinker wil gaan rijden. :')

Precies Petra_O ik weet niet hoe een ieder zijn paard heeft gehuisvest net zoals als velen van jullie niet weten hoe "dik" iemand is die hier reageerd maar waar wel tegen word gezegt dat je op een loopband thuis hoort. En dat kan wel?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:56

Ik ben met jullie eens dat die er heus wel tussen zitten. Uitzondering bevestigd de regel.
Maar goed er wordt een extreem voorbeeld gegeven en ik nuanceer hem even.

Maar omdat er toevallig, stel 10, dames hier op bokt zijn die op het randje morbide obesitas zitten maakt dat de rest van ons maar moet stoppen met rijden omdat ons vet achter ons aanhobbelt ? Kom op! Als iedereen hier op bokt nou keurig in de beweging van z'n paard meezit heb je wat over te bakkeleien, maar we weten allemaal dat dat niet zo is.

Het is toch ook niet zo dat als er 10 jonge slanke blonde dames zitten te rukken en te plukken met rijden, dat geen enkele jonge blonde dame nog op haar paard mag stappen zonder veroordeeld te worden?

Het venijn van een discussie als deze is dat vaak de dames die het zich aantrekken niet in de genoemde categorie vallen, maar vaak wel een lager zelfbeeld hebben dan de anderen. Ik vind gewoon dat we ons allemaal best eens in een ander mogen verplaatsen voor we iets op internet kwakken.

Ikzelf voel me overigens helemaal niet aangevallen en stap dan ook echt zonder schroom op mijn paard vanavond (inclusief mijn rollen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:57

binky schreef:

Ik probeer dat wel. Ze staan zoveel mogelijk buiten en 's zomers 24/7 (met altijd toegang tot een afdak).
Ze krijgen onbeperkt ruwvoer.

binky schreef:
Misschien dat daar ook over na gedacht kan worden net zoals ik over mijn gewicht ben gaan nadenken naar aanleiding van dit topic...... ik kan nu zeggen oke ik stap er niet meer op. Maar zijn er dan ook mensen die door dit topic zijn gaan nadenken en zeggen oke ik ga nu opzoek naar ruimte en buitenlucht voor mijn paard zodat hij ook geestelijk gelukkig zal zijn?

Ja daar wordt al veel over nagedacht en daar zijn ze zelfs de wet voor aan het aanpassen.
Ook lopen daar andere topics over waar over dit specifieke onderwerp wordt gediscussieerd.

binky schreef:
En dan nu niet meteen gaan roepen ohhhh tuurlijk kom je daar mee aan je bent te dik blablabla {kan niemand beoordelen van achter zijn ppc} dus zoek je andere argumenten

Het gaat niet alleen over of je te dik bent, maar ook dat er mensen zijn die te zwaar zijn voor hun paardje.
Het is wel zo dat als je 1.65 bent of 1.75 en beide 80 kilo weegt even goed kunnen rijden enz; die van 1,60m meer vet/overtollig vlees heeft wat achter de beweging aan gaat en daardoor (bij hetzelfde rijden) meer druk veroorzaakt bij het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:59

An_J schreef:
Ik ben met jullie eens dat die er heus wel tussen zitten. Uitzondering bevestigd de regel.
Maar goed er wordt een extreem voorbeeld gegeven en ik nuanceer hem even.

Maar omdat er toevallig, stel 10, dames hier op bokt zijn die op het randje morbide obesitas zitten maakt dat de rest van ons maar moet stoppen met rijden omdat ons vet achter ons aanhobbelt ? Kom op! Als iedereen hier op bokt nou keurig in de beweging van z'n paard meezit heb je wat over te bakkeleien, maar we weten allemaal dat dat niet zo is.

Het is toch ook niet zo dat als er 10 jonge slanke blonde dames zitten te rukken en te plukken met rijden, dat geen enkele jonge blonde dame nog op haar paard mag stappen zonder veroordeeld te worden?

Het venijn van een discussie als deze is dat vaak de dames die het zich aantrekken niet in de genoemde categorie vallen, maar vaak wel een lager zelfbeeld hebben dan de anderen. Ik vind gewoon dat we ons allemaal best eens in een ander mogen verplaatsen voor we iets op internet kwakken.

Ikzelf voel me overigens helemaal niet aangevallen en stap dan ook echt zonder schroom op mijn paard vanavond (inclusief mijn rollen).

Dus omdat mijn slanke buurvrouw haar paard in de bek sjort, mag ik met 95 kilo op pony klimmen van 1,40m ??

An_J

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:05

Dat zeg ik toch niet? Ik lees het niet...
Ik heb het in die alinea over meezitten in de beweging.

appels met appels vergelijken en peren met peren.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:07

chelle_dora schreef:
binky: ik zeg ook niet dat een van de twee minder erg is, ik zeg alleen dat het LIJKT alsof de dikkere ruiters onder ons het mínder erg vinden juist omdat er paarden zijn die opgehokt worden en dat is zielig.

Tuurlijk, paarden ophokken is zielig, maar dat is een totaal andere discussie en ik vind het dus een beetje onzinnig argument om hiermee goed te praten dat je met een te zwaar gewicht op een paard (of pony) gaat zitten.

Het is ook een heel andere discussie, maar wel zo eerlijk naar je paard toe toch? Of kunnen we het nu ineens omdraaien en mag jij dan bv zeggen zij zit met haar dikke kont op een paard dus ik mag de mijne 23/7 laten afstompen in een stal van 3 bij 3? Daar gaat het mij om, jullie willen mij aan het nadenken zetten, en ik jullie........

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:09

An_J schreef:
_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:10

binky schreef:
chelle_dora schreef:

Het is ook een heel andere discussie, maar wel zo eerlijk naar je paard toe toch? Of kunnen we het nu ineens omdraaien en mag jij dan bv zeggen zij zit met haar dikke kont op een paard dus ik mag de mijne 23/7 laten afstompen in een stal van 3 bij 3? Daar gaat het mij om, jullie willen mij aan het nadenken zetten, en ik jullie........

Oh, ik snap dat je het aan het nadenken wilt krijgen, máár het argument slaat als een tang op een varken in deze discussie.

Zoals Brainless zegt, als iemand anders z'n paard met pizzasporen in stukjes snijdt tijdens het rijden, mag ik dan op een shetlander zitten?

Nogmaals, ik snap je punt maar het komt er ontzettend krom uit en is ook niet relevant als argument. Zo kun je ook de wereldpolitiek bij het paardrijden gaan betrekken, er zal vást een argument zijn wat daar ook vast heel relevant bij is.

De discussie over 24/7 binnen of buitengang wordt al op meerdere plaatsen gevoerd, als je daar je ei over kwijt wilt en mensen aan het denken wil zetten kan je beter naar die topics verhuizen. Ik zet hier immers ook geen mensen aan het denken over de kindertjes in afrika omdat ik dat een zorgwekkende situatie vind, en daar ook mensen graag over aan het denken wil zetten en hier toevallig dikkere mensen in meekijken. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:11

@Binky
Mij hoef je niet meer aan het nadenken te zetten hoor... ik ben 30 kilo afgevallen, zodat ik weer lekker kon gaan rijden op mijn Fjord.
En ja ze staan lekker buiten, worden volledig verzorgd, de hoefsmid komt regelmatig, 2x per jaar de tandarts en 1x per jaar de DA voor een check-up.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:18

binky schreef:
Fiffill ,Je hebt geen paard? Goh ik zoek nog een superslanke den die mijn tinker wil gaan rijden. :')

Precies Petra_O ik weet niet hoe een ieder zijn paard heeft gehuisvest net zoals als velen van jullie niet weten hoe "dik" iemand is die hier reageerd maar waar wel tegen word gezegt dat je op een loopband thuis hoort. En dat kan wel?

Dat is geen nette uitspraak dat ben ik met je eens. Maar wat jij nu aanhaalt heeft gewoon helemaal niets met de discussie te maken, dat is wat ik probeer te zeggen. En volgens mij is er tegen niemand persoonlijk gezegd dat hij/zij niet op een paard mag. Er word nu van alles in de schoenen van de 'slanke' ruiter geschoven en dat slaat nergens op.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:23

Er wordt letterlijk gezegd dat je boven de 95 kg niet op een paard thuishoort... hoe direct wil je hem hebben?

Laat ik nou 96 wegen .... O:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:24

Ik vind dat je met dat gewicht er wel eens twee keer over na mag denken ja. Maar dan alsnog is dat een algemene uitspraak die persoonlijk aangetrokken word. Niemand heeft je naam er voor gezet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:25

Tja, dan ben ik een zeikerd en een spriet die vind dat je dan inderdaad beter eerst een of meerdere kilo's eraf kan gaan werken. Want tja, als je 96 dan ook 'goedkeurt'... Dan komt er weer een die weegt 897, 98, 99, en zo blijf je het 'omhoog schroeven'. Maar als je er zelf blij mee bent, moet je het vooral blijven doen, als je paard het aankan. En dat is gewoon wat veel wordt vergeten; kan je paard het aan.

Maar hey, what do I know, ik ben een spriet. :+

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:27

Ik blijkbaar ook :D. Best wel eens leuk om te horen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:28

Nee, inderdaad, ik vind de discussie moeilijk worden omdat er dingen bijgehaald worden die volgens mij nooit gezegd geweest zijn.
Het gaat hier over een ruitergewicht en een paard. Kruipt een persoon van 95 kilogram op een pony van 1.45m? Nee toch? Net zomin als een ruiter van 60 kg op een pony van 1.10m kruipt. Logisch toch?
En ja, volgens mij is er een grens aan wat een paard kan torsen en ja, als je gewicht tegen de drie cijfers aan gaat zitten, zou je je daar bewuster van mogen zijn.
Want het is net zoals bij mensen. Het is niet dat ik 39 kilo nog met gemak boven mijn hoofd kan tillen en 40 kilo amper van de grond krijg. Vanaf 30 kilo krijg ik het gewoon telkens iets moeilijker en moeilijker en kan ik het al minder lang volhouden en bij 40 zal ik moeten opgeven.
Bij een (willekeurig) paard net zo, die zal niet met 99 kilo nog vrolijk soepel en met veel schwung kunnen rondlopen en bij 100 door zijn benen zakken. Die zal vanaf gewicht X (opletten dat ik niemand voor de kop stoot) best al wel moeite hebben om vlotjes zonder ongemak rond te lopen en die moeite stijgt dan alleen maar.
Of om de zwaardere mensen niet te viseren, maar eigenlijk zeg ik hetzelfde. Stel een smalle Welsh kan met gemak 30 kilo dragen, zijn max is 50 kilo. Zet je daar iemand op van 45 kilo, dan zal die niet met zijn benen uiteen neervallen, maar aangenaam zal die het ook niet meer vinden. Het zou net zijn alsof ik 35 kilo moet dragen, het zal wel lukken, maar ik zal toch blij zijn wanneer ik het neer kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Gini op 10-03-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:29

An_J schreef:
Er wordt letterlijk gezegd dat je boven de 95 kg niet op een paard thuishoort... hoe direct wil je hem hebben?

Laat ik nou 96 wegen .... O:)

En als ik zeg dat iemand van 50 kilo niet op een shet thuis hoort en jij weegt 51... is dat dan ook te direct?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:29

Whahaha .... Het was een grapje dames...

Overigens is mijn paard een getrainde sportruin van 1.80 met een rug waarvan al menig dierenarts heeft gezegd "God, ik wou dat ze zo nog gefokt werden", heeft een passend zadel en staat 24/7 buiten ... dus ik zet daar met gerust hart een volwassen ruiter van 96 kg op. Sterker nog 105 zou ik ook aandurven en dan mogen ze ook een sprongetje doen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:33

Of je nou op een Shet stapt of op een shire, 100 kilo vind ik echt het maximum. Paarden zijn niet van beton en dat zul je zelf na een tijdje ook wel merken aan zijn rug. Paarden zijn harde dieren en zullen zo lang mogelijk door blijven werken maar is dat ook goed? Vind het argument van de stal erg raar. Als iemand met overgewicht zijn paard 24/7 buiten heeft en een sprietje niet mag dat sprietje dus geen mening hebben over jullie? Hm, erg vreemd. Je hebt een keuze, je kan ook eerst afvallen zoals binky (?) deed, erg knap! Ik vind niet dat je de keuze moet maken om op een paard te stappen boven de 100 kilo, wat ook echt het maximum is imo. (En dan heb ik het niet persé over een shire want die hebben ook maar een paardenrugje)