ikke schreef:[Welke referentie is dit?
Paarden Kennis Centrum (omdat daar een samenvatting stond). Maar heb het ook nagevraagd bij 2 dierenartsen net (heb 2 kinders die dat zijn).
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) maken ze hier gewoon erg graag gebruik van de schuilstal, ongeacht de temperatuur. (ok, als ze een winterpels hebben en het is echt heel zacht, willen ze evt wel nog naar buiten) Ze wandelen wel regelmatig even eruit en maken een ronde in de wei om ff een frisse neus te halen of eenvoudigweg omdat ze blijkbaar de behoefte voelen om even te bewegen
)ikke schreef:Netje schreef:Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.
Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).
Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...
Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.
En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.
In de basis heb je gelijk, echter, in de praktijk kun je het zo niet generaliseren. Per individu zul je nuances aan moeten brengen, wil je het individuele paard comfortabel laten leven en daarmee jezelf onnodige toestanden besparen.
Ik merk aan onze paardengroep bijvoorbeeld dat de meesten het op prijs stellen als ze in een periode van aanhoudende regen af en toe een nacht binnen mogen staan (ze hebben helaas niet zelf die keuze).
De comforttemperatuur van een paard ligt grofweg tussen 5 - 15°C.
In tegenstelling tot wat sommigen menen te moeten beweren; niet elke paardenvacht is waterdicht!! Heb daar oog voor en neem maatregelen waar nodig!
Datzelfde geldt voor onweer: het ligt eraan hoe en waar je je paarden houdt en of je in een inslaggevoelig gebied staat. Op sommige plekken slaat het namelijk altijd in, op andere plekken zelden of nooit. Waar dat precies aan ligt, is niet bekend, maar je zult maar op zo'n plek staan.......
Ceriadwen schreef:Maar dat zou impliceren dat er een groot grijs gebied is en dat mensen zelf moeten nadenken. Toch?
xSlvna schreef:Die onzekere types komen ook gewoon de box uit als de weide groot genoeg is. Die staan sowieso minder graag binnen en opgesloten, want als die zelfverzekerde types aankomen kunnen ze geen kant op.

Waratje schreef:Op het moment dat je staldeuren open laat en de paarden in een groep lopen, hebben de L*lletjes Rozenwater er niets meer aan. Die weten dat als ze op stal staan de andere paarden ze niet aankunnen en dat geeft ze rust.
Dus staldeur openlaten is leuk voor paarden die zelfverzekerd zijn, maar niet voor de watjes die voor alles en iedereen opzij gaan.
Gypsy schreef:Waratje schreef:Op het moment dat je staldeuren open laat en de paarden in een groep lopen, hebben de L*lletjes Rozenwater er niets meer aan. Die weten dat als ze op stal staan de andere paarden ze niet aankunnen en dat geeft ze rust.
Dus staldeur openlaten is leuk voor paarden die zelfverzekerd zijn, maar niet voor de watjes die voor alles en iedereen opzij gaan.
Dan is je stal te klein en niet goed ingericht, of de samenstelling van de groep onjuist/te groot.
Gypsy schreef:Natuurlijk, dat kan. Maar geef dan eerlijk toe dat je concessies doet aan het welzijn van je paard, gewoon voor je eigen plezier. (Omdat je geen geschikte stalling/groep op een juiste afstand kunt vinden en toch een paard wil hebben.)
En daarna moet je jezelf af gaan vragen, is het dan wel eerlijk om een paard te hebben?
Word het dan niet tijd dat paardrijden weer gewoon of voor mensen op het platteland word, of voor mensen die weliswaar in de stad wonen maar veel geld hebben?

Gypsy schreef:Dat doe ik niet, dat doen mensen die de deur dicht doen.
Als mijn paarden plots besluiten 24/7 op stal te willen staan, dan gaan ze hun goddelijke gang maar. Nuja 23/7 dan, ik wil nog wel een uurtje rijden.
Overigens heb ik dat niet verzonnen, paarden hebben zichzelf ooit zo'n leefstijl aangemeten.
En dan is er nog de hit actief, paddock Paradise, uitloopstal, grote kudde, of een paard in combi met een mini paardje op een privé paddock en overdag op de wei, etc. etc.
De keuze is reuze!