Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:30

[Wat bedoel je daar precies mee? Dat je je het niet kunt voorstellen of dat je denkt dat het niet gebeurd?
In het laatste geval? Gebruik dan de zoekmachine maar eens. Meestal zal het idd niet om de hoek zijn om dat export voor slacht in het buitenland meer oplevert. Mag paardlief eerst nog even op een mooie vrachtwagen met heel veel paardenvriendjes en met aardige mannen met stokken. Als je weet dat je een uitzondering bent(overigens respect daarvoor) dan WEET je toch dat dat soort dingen gebeuren of niet?[/quote]

natuurlijk weet ik dat dat gebeurt ben niet gek
ik bedoelde te zeggen dat dat idee bij mij dus niet zou opkomen als het gaat om bv . financiële redenen of omdat er geen zadel meer op kan
ook daar natuurlijk zoals ik al zei de uitzonderingen daar gelaten(lijdensweg)

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:36

Pauline schreef:
Dat komt geetje o,dat veel mensen ervaring met een dame hebben die paarden zielig opneemt en dan duur verkoopt. Of een stichting die het paard na adoptie in de ellende achterliet. Of mensen die ..enzovoorts.
Dat is waar we voor willen waarschuwen en wat mij persoonlijk betreft, me ook tegenstaat in de handel in kapotte paarden.
De merrie waar ik over vertelde, ik wilde dat ook voor haar, natuurlijk! Maar dat plekje was er. Niet zonder risico om toch bereden te worden ( kon niet) of te fokken ( kon niet). Wat zij kon was perfect grondwerk enen kudde leiden. Dat was niet genoeg...
Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen om haar veel meer leed te besparen. Ik hield echt zielsveel van mijn merrie ( in mijn profiel, Mek) maar nog altijd heb ik geen spijt. Het leven is niet altijd mooi.. Ik heb al die praatjes toen gehoord, gegoogled, ben zonder vooraankondiging naar stallen gegaan. Het was nooit zoals beloofd. Nooit. En die uitzondering, die is zo graag gewild dat je moet concurreren met erg veel andere mensen. Heel veel geluk hebben. Ik hoop het oprecht voor iedereen. :)

geeft nog steeds niemand het recht mij als deelnemer van dit topic en aan de andere kant staande af te zeiken
ik heb al die tijd respect gehad voor ieders mening heb niemand ergens van beschuldigd voor zo ver ik weet
heb alleen mijn mening vertelt maar dat wordt zo ver onderuitgehaald dat er zefs gesuggereerd moet worden dat je kinderrijlessen iets anders zijn dan dat

als je ooit slachtoffer van misbruik bent geweest accepteer je dit soort beschuldigen niet

de geen die aan de andere kant staan worden in dit topic behoorlijk gekwetst
en dat is niet eerlijk gezien ook wij een mening en doelstelling hebben

geetje1

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:46

en toen was het ff stil :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:48

Niet vreemd gezien t tijdstip. ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:48

Heel erg voor je, maar dat heeft hier niks mee te maken. Niemand zeikt je af. Helemaal niemand. Jammer dat je dat zo ervaart als mensen simpelweg een andere mening hebben dan jij. zou je, ook voor jezelf echt niet druk gaan maken om wat mensen hier zeggen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 21-10-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:50

Aikon respect!
En wat irritant dat er dan toch nog mensen denken dat het wel meevalt....

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:07

Esmeej333 schreef:
Heel erg voor je, maar dat heeft hier niks mee te maken. Niemand zeikt je af. Helemaal niemand. Jammer dat je dat zo ervaart als mensen simpelweg een andere mening hebben dan jij. zou je, ook voor jezelf echt niet druk gaan maken om wat mensen hier zeggen.

zat je gister zeker niet in dit topic?
en helaas ook veel via pb hoor
heb het ook niet zo zeer over de mensen die vanavond mee praten
wilde alleen duidelijk maken dat kamy niet geheel ongelijk heeft
heb het gister ook ervaren en dat is zeker niet leuk
zodra je een uitzondering blijkt te zijn ben je al veroordeeld als onmogelijk ,leugenaar enz want het bestaat niet volgens de meeste
en al zijn er mensen die het absoluut niet zo bedoelen er zitten er een paar bij die dat wel doen
dat het schaars is dat weet ik ook wel ben ik met iedereen eens
maar als er dan een paar zijn die die uitzondering zoeken of zijn en daar openlijk voor uitkomen
worden er geen oprechte vragen over gesteld om te kijken of het echt zou kunnen zijn het wordt gelijk weggewuifd als onmogelijk
als er iemand die uitzondering zoekt krijgt die persoon te horen dat tie realistisch moet zijn
het grote gros van de bokkers geloofd niet meer in herplaatsing en daardoor krijgen de goedwillende ook geen kans meer om die uitzondering te zijn . en dat is echt jammer voor die paarden vind ik

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:14

en nu ga ik slapen want ik moet om 7 uur weer gaan voeren
welteruste allen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:16

Ze krijgen kans genoeg hoor, half bokt markt staat vol, sla je slag zou ik zeggen. Ik heb alles prima gelezen maar niemand noemt je regelrecht leugenaar. Er worden twijfels uitgesproken en dat mag.

Als er iemand komt wordt er niet weggewuifd maar men is hier blij mee, echter blijft het grote plaatje gewoon dat het in 90% procent van de gevallen gewoonweg niet gaat gebeuren. Dat is de realiteit. En aangezien het gros dus misgaat, wordt er aan het gros ook meer aandacht besteed. Het gebeurd namelijk meer dus wordt er meer over gepraat, is volkomen logisch. Dat er veel gesproken wordt over de gevaren is juist zo belangrijk. Ik hoop dat mensen na het lezen van dit topic heel goed gaan nadenken en heel selectief zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:05

XoNo schreef:
[
Hoe is eventueel iemand selecteer, geen idee...dat moet ik bekijken wanneer de situatie zich voordoet.

.

Vraag referenties. Betrouwbare referenties zoals een (onafhankelijke)dierenarts en liefst nog een beetje meer. En speur internet af; stel vragen aan andere paardenmensen. Als ze geen betrouwbare referenties kunnen geven, heb je een goede reden om te wantrouwen.

Ik heb hier, langere tijd geleden, een draversmerrie gehad lopen, die volledig kapotgereden bleek door de vele voorgaande eigenaars. Zij was echter van zeer goede afkomst; haar opa was Nevel Pride, een legende in de drafsport.
Ze was niet meer rijdbaar. Eigenlijk al jaren niet meer toen ze hier kwam, maar dat werd dus toch gedaan. Typisch voorbeeld van een wisselbeker, zoals ze dat hier noemen.
Toen in een advertentie iemand op zoek was naar een dergelijke merrie, uitlegde waarom ze zo'n merrie zocht (opvoeding van veulens) , foto's plaatste van haar paradijs op aarde, omschreef hoe de paarden werden verzorgd en ook nog aangaf dat je het paard zelf kon brengen en mocht komen kijken wanneer je wilde, heb ik daadwerkelijk contact met haar opgenomen.
Maar toch... kamie zou mij negatief noemen, maar ik ben een realist (en in het dagelijks leven positief ingesteld) Ik deed dus navraag. Ging op zoek naar referenties en deed navraag op het forum hier in zweden.
Ik kreeg ook de info. De aardige dame in kwestie bleek handelaar. Als een paard eenmaal in haar handen was, had je als eigenaar uiteraard niets meer te vertellen en werd er kleingeld van gemaakt; door de handel in te sturen of door op internationaal transport te zetten.
Heb verschillende pbs gekregen van eigenaars die de haren uit hun hoofd trokken van ellende.

Vandaar mijn waarschuwing. Ik begrijp heel goed dat je graag een perfect plaatsje vindt voor je paard, maar doe navraag als iemand zich meldt. En niet zomaar ergens, maar bij onafhankelijke instanties.

Je zit in een moeilijke situatie en dat begrijp ik. Dus ik hoop dat je een goede oplossing vindt.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 22-10-13 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:12

geetje1 schreef:
liljebo schreef:
. Maar je gelooft hopelijk niet oprecht dat de gemiddelde paardenliefhebber bereid is om een dergelijk paard aan te schaffen om mee te gaan wandelen e.d.? Daar voldoet tenslotte een hond of shet ook prima voor en die zijn niet zo duur.

de gemiddelde niet nee
maar ik dus wel
de uitzondering dus ik knuffel, troetel, wandel ,verzorg ,schep stront ,bel een DA een hoefsmid ,rijd naar de kliniek indien nodig
doe alles wat de paarden nodig hebben geef ze alle liefde die ik voor ze kan missen maar 1 ding doe ik niet...RIJDEN
want het grote gros wat bij mij staat mag nooit meer een zadel op maar zijn de liefste ,leukste, beste , kapotte paarden die er zijn

Maar Geetje, hier zijn ook drie van de vier ongeschikt om te werken. Eentje kan zelfs niet op straat wandelen vanwege panische angst en de ander niet omdat ze niet op het harde mag lopen. En mijn astmatischische lilliput... nou ja... (die is overigens niet echt van mij... idd gezelschapspaardje, maar dan ter levenslange verzorging) Verder heb ik nog een (hopelijk) gezonde shet, waarmee ik wil mennen omdat ik het rijden na 8 jaar pech heb opgegeven.
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat hier niet om mij. (al zal ik echt nooit meer een paard met gebreken kopen, gezien het mij aan de afgrond bracht) Het gaat ook niet om jou.
Het gaat hier over het lot van het merendeel van de gebrekkige paarden die te koop worden aangeboden. Alleen daarover.
En je noemt zelf al dat mensen die een dergelijk paard opnemen een uitzondering zijn. Dan zeg je toch feitelijk exact hetzelfde als de meeste mensen hier?
Ik snap niet daarom niet al die emoties? -O-

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:40

geetje1 schreef:
zat je gister zeker niet in dit topic?
en helaas ook veel via pb hoor
heb het ook niet zo zeer over de mensen die vanavond mee praten
wilde alleen duidelijk maken dat kamy niet geheel ongelijk heeft
heb het gister ook ervaren en dat is zeker niet leuk
zodra je een uitzondering blijkt te zijn ben je al veroordeeld als onmogelijk ,leugenaar enz want het bestaat niet volgens de meeste
en al zijn er mensen die het absoluut niet zo bedoelen er zitten er een paar bij die dat wel doen
dat het schaars is dat weet ik ook wel ben ik met iedereen eens
maar als er dan een paar zijn die die uitzondering zoeken of zijn en daar openlijk voor uitkomen
worden er geen oprechte vragen over gesteld om te kijken of het echt zou kunnen zijn het wordt gelijk weggewuifd als onmogelijk
als er iemand die uitzondering zoekt krijgt die persoon te horen dat tie realistisch moet zijn
het grote gros van de bokkers geloofd niet meer in herplaatsing en daardoor krijgen de goedwillende ook geen kans meer om die uitzondering te zijn . en dat is echt jammer voor die paarden vind ik

Geetje, voor mij de grootste reden om heel argwanend te zijn naar jouw idealen is omdat het economisch en logistiek onmogelijk is om hetgeen je verkondigd waar te maken. Je hebt een mooi ideaal, echt waar. Maar in de praktijk is dit verre van haalbaar.

Als jij 40 uur per week bij een baas werkt en je moet daarnaast EN daarvan 15 (kapotte) paarden onderhouden waarbij je ook nog grondig onderzoek doet naar de adressen voor herplaatsers dan gaat er bij iedereen een alarmbelletje af want er zitten nou eenmaal maar 24 uur in een dag en je moet wel een godsvermogen verdienen met die baan om 15 paarden te kunnen onderhouden. In de zomer op een landje pleuren gaat nog wel, maar in de winter hebben ze echt wel meer nodig dan alleen dat stukje land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:12

En vaak gaat het door dat idealisme volkomen fout....geen geld en ruimte om de winter goed voor die dieren te zijn..

Dit soort projecten lukken wel als je inFrankrijk woont, waar ruimte is en weidegrond amper wat kost, hooi zelfs gratis is te verkrijgen omdat er nu eenmaal gemaaid moet worden en er zo veel is dat het amper wat kost...

Hier in Nederland is hooi de laatste jaren schreeuwend duur geworden, natte winters, sompige drassige weides, wat goede schuilstallen vereist om nog droog te kunnen liggen en droog te kunnen voeren...

Voor 15 paarden kost dat alleen al 90 kg hooi per dag en dat zijn al gauw 4 grote pakken hooi per maand...of 15 stallen te doen en een paddock te onderhouden...

Veel van dit soort idealistische stallen komen in de problemen...en de paarden raken dan de dupe...

Mocht ik ooit tig hectare natuurgrond in Frankrijk erven, dan mogen de gedumpte paarden bij mij gratis lopen...middels wat giften kan ik wellicht ontwormingapsmiddelen en wat extra supplementen kopen.

Maar speciaal beslag, bijzondere suplementen zullen wellicht wat te kostbaar worden, dito dekens voor de magere en oude dieren?? Korrom kost een godsvermogen.

En in de adelijke tijden werden inderdaad paarden opgevangen door grootgrond bezitters met een paardenhart, denk bv aan de oorlogspaarden die na een slagveld aan hun lot werden overgelaten...maar in deze tijd van crisis waar de paarden bloedje snel te veel gaan kosten, tref je niet zo snel meer geld toe aan...

De asiels puilen uit, marktplaats staat er vol van, dat je bijna niet durft in te gaan op mooie, goed ogende paarden als je voor gezond gaar, want ze kosten nog maar een stuiver. Zie zelfs prachtige Andalusiers voor weggeefprijzen......gezond of overschot of geldgebrek? Wie zal het zeggen.

In mijn direkte kring iemand in opperste nood, kan altijd bij mij terecht met een kapot paard, maar van marktplaats? No way! Houden en weitje zoeken of spuitje vind ik uit liefde voor zo een dier...verplaatsen is nl ook stress...en veel kapotte paarden gaan na een lange tijd weidegang weer goed lopen, totdat de belasting weer zijn tol eist...vaak genoeg worden ze dan steeds weer even op rust gezet...super zielig...want dan doet hij het weer even....kijk ook eens wat er in maneges rondloopt, veel daarvan zijn ook onregelmatig tot dat ze weer stokkreupel zijn en weer een week of twee stil worden gezet...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:34

liljebo schreef:
XoNo schreef:
[
Hoe is eventueel iemand selecteer, geen idee...dat moet ik bekijken wanneer de situatie zich voordoet.

.

Vraag referenties. Betrouwbare referenties zoals een (onafhankelijke)dierenarts en liefst nog een beetje meer. En speur internet af; stel vragen aan andere paardenmensen. Als ze geen betrouwbare referenties kunnen geven, heb je een goede reden om te wantrouwen.

Ik heb hier, langere tijd geleden, een draversmerrie gehad lopen, die volledig kapotgereden bleek door de vele voorgaande eigenaars. Zij was echter van zeer goede afkomst; haar opa was Nevel Pride, een legende in de drafsport.
Ze was niet meer rijdbaar. Eigenlijk al jaren niet meer toen ze hier kwam, maar dat werd dus toch gedaan. Typisch voorbeeld van een wisselbeker, zoals ze dat hier noemen.
Toen in een advertentie iemand op zoek was naar een dergelijke merrie, uitlegde waarom ze zo'n merrie zocht (opvoeding van veulens) , foto's plaatste van haar paradijs op aarde, omschreef hoe de paarden werden verzorgd en ook nog aangaf dat je het paard zelf kon brengen en mocht komen kijken wanneer je wilde, heb ik daadwerkelijk contact met haar opgenomen.
Maar toch... kamie zou mij negatief noemen, maar ik ben een realist (en in het dagelijks leven positief ingesteld) Ik deed dus navraag. Ging op zoek naar referenties en deed navraag op het forum hier in zweden.
Ik kreeg ook de info. De aardige dame in kwestie bleek handelaar. Als een paard eenmaal in haar handen was, had je als eigenaar uiteraard niets meer te vertellen en werd er kleingeld van gemaakt; door de handel in te sturen of door op internationaal transport te zetten.
Heb verschillende pbs gekregen van eigenaars die de haren uit hun hoofd trokken van ellende.

Vandaar mijn waarschuwing. Ik begrijp heel goed dat je graag een perfect plaatsje vindt voor je paard, maar doe navraag als iemand zich meldt. En niet zomaar ergens, maar bij onafhankelijke instanties.

Je zit in een moeilijke situatie en dat begrijp ik. Dus ik hoop dat je een goede oplossing vindt.

ja, jij bent een realist want jij doet onderzoek naar hetgeen je geboden al dan niet gevraagd wordt. En dat doen wij met andere idealen voor ogen zeker niet?
dat is wederom aanname zoveel in dit topic.
Ik ben heel blij dat we gewaarschuwd worden, maar we zijn niet achterlijk. wij weten ook dat de wereld niet zo ideaal is als we zouden willen.
En ergens werd ook gezegd dat ik er een was van de harde leerschool, iets in die context. Aanname zoveel.....
Mijn conclusie uit dit topic is:
Als je gelooft in een happy end zeg maar. Dan ben je een slechte paardeneigenaar, je leeft in een droomwereld, je leurt met je paard, je stelt je eigen belang voor die van het paard, en je bent niet realistisch.
Statistisch gezien zijn de "happy end" storys inderdaad in de minderheid. Maar ze zijn er wel, dus zijn ze OOK realiteit. Net als de niet happy ending storys.
Ik stoor mij vooral aan de vele aannames die gemaakt worden in dit topic. En daar verweer ik me tegen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:50

Brainless schreef:
@Geetje1
Maar waarom zouden mensen een "kapot" paard kopen, als ze ook een "goede" kunnen kopen?

Wauw, gezien je deze vraag stelt snap ik wel waarom jij denkt dat die paarden in de handel komen. Er zijn zat mensen die niet fanatiek willen rijden of niet eens willen rijden, en dan een paard de kans geven die anders naar de slacht moet. Gelukkig maar. Zo'n instelling zie ik nou niet bepaald in dit topic en dat verklaart ook wel deels waarom iedereen zo hamert op het houden of slachten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:04

XoNo schreef:
Noem het hard, maar ik heb mijn paard voor de sport, om mee te rijden. Als hij dat niet meer kan, dan zoek ik een andere oplossing. Ik heb geen geld voor twee paarden.

En juist die 'sport' (wat natuurlijk een hobby is, en geen dagelijks brood) zorgt vaak voor blessure-leed.
9 uit 10 blessures vinden hun oorsprong in een verkeerde wijze van trainen, dit overkomt veel mensen en is geen doodzonde.
Maar hoeveel van deze paarden worden terzijde geschoven terwijl de eigenaar juist verantwoordelijkheid zou moeten nemen?

Krijg je niet vaak een herhaling van zetten wanneer je het 'kapotte' paard vervangt voor een nieuwe zonder een stuk reflectie?

En tot slot: in deze tijd is een paard toch meer dan een vervoersmiddel? Heeft dier dan echt afgedaan als het geblesseerd is? Je kunt het dier toch ook zelf in een goedkopere setting een mooie oude dag gunnen?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:07

Wat een strijd lijkt het nu te worden in dit topic, jammer...
Ik denk ook dat alles nu wel zo een beetje gezegd is en dat de 'happy end stories' maar sporadisch voorkomen. Iedereen moet en zal zijn eigen keuzes maken voor zijn eigen paard, en of hij/zij dat paard houd/op een weitje zet/laat hemelen/weggeeft is ieders eigen beslissing maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en dus moet zorgen dat zo'n dier niet meer in de sport of bijvoorbeeld een manege terecht komt wat uitmond in een lange lijdensweg.

Wat ik mij nu dus afvraag is er een mogelijkheid dat zoiets bijvoorbeeld in het paardenpaspoort word gezet door bijvoorbeeld de verzekering of dierenarts? Ik denk dat zoiets best wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor het eindeloos doorverhandelen van 'kapotte paarden'

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat als je een dier aanschaft je weet dat die oud en of geblesseerd gaat/kan raken en dat je er van te voren dan ook over moet denken hoe je dat tegen die tijd gaat aanpakken. Ik vind niet dat je daarmee verplicht altijd eigenaar van je dier moet blijven oid maar veel mensen denken er gewoon niet over na wat te doen als het paard niet meer geschikt is voor wat zij ermee willen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:07

Geryon schreef:
Brainless schreef:
@Geetje1
Maar waarom zouden mensen een "kapot" paard kopen, als ze ook een "goede" kunnen kopen?

Wauw, gezien je deze vraag stelt snap ik wel waarom jij denkt dat die paarden in de handel komen. Er zijn zat mensen die niet fanatiek willen rijden of niet eens willen rijden, en dan een paard de kans geven die anders naar de slacht moet. Gelukkig maar. Zo'n instelling zie ik nou niet bepaald in dit topic en dat verklaart ook wel deels waarom iedereen zo hamert op het houden of slachten.

Omdat het hier de werkelijke wereld betreft, en niet een gezellig pastelkleurig dromenland waar eindeloze reeksen mensen honderden paarden willen opvangen en ze willen voorzien van dure medicijnen, voer en beslag en er alleen naar mogen kijken...
Ik zou willen dat de wereld zo in elkaar zat....

In voor- en tegenspoed jongens.... Neem zelf verantwoordelijkheid.
Paarden zijn vreselijk duur, en wanneer je zelf niet eens bereid bent jouw trouwe vriend die alles voor je deed terug te betalen met goede zorg.... waarom zou een ander dat dan doen?
Verwacht geen gouden hart van derden wanneer je het zelf ook niet hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:23

Geryon schreef:
Brainless schreef:
@Geetje1

Waar zeg ik dat ik denk dat deze paarden de handel inkomen (heb hier in dit topic nog weinig gemeld).
Ik heb ook regelmatig een paardje overgenomen waar je weinig/niets mee kon, maar dat doe ik alleen van/via bekende.

Maar ik moet eerlijk zijn, ik koop geen ellende meer van een ander. Krijgen van bekende en waar ik de achtergrond van weet...prima.
Maar niet meer van een onbekende. Hoe lief een paard ook is en ook erg het voor de eigenaar is dat hij zijn paardje weg moet doen.
Ik zou mijn paardje (stel hij is geblesseerd en ik kan hem niet houden) nooit naar een onbekende doen, alleen naar bekende die ik ken (en zij mijn paard).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:48

Ninx schreef:

Waarom is alles hier zo zwart-wit? Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten denk ik maar.

Alleen omdat ik de financiële middelen niet heb om mijn paard zelf die oude dag te geven, wil ik dus kijken of een ander wel die middelen heeft. Als jij dat meteen wilt bestempelen als harteloos of niet verantwoording nemen voor mijn paard, dan moet jij dat lekker doen :)

Overigens, for your information, is de kans vrij groot dat mijn paard naar een goede kennis gaat, waar hij aan huis kan staan en de juiste verzorging krijgt. Of is dit niet mogelijk, stelletje pessimisten? :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:49

Vivat schreef:
Ik denk ook dat alles nu wel zo een beetje gezegd is en dat de 'happy end stories' maar sporadisch voorkomen. Iedereen moet en zal zijn eigen keuzes maken voor zijn eigen paard, en of hij/zij dat paard houd/op een weitje zet/laat hemelen/weggeeft is ieders eigen beslissing maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en dus moet zorgen dat zo'n dier niet meer in de sport of bijvoorbeeld een manege terecht komt wat uitmond in een lange lijdensweg.

Wat ik mij nu dus afvraag is er een mogelijkheid dat zoiets bijvoorbeeld in het paardenpaspoort word gezet door bijvoorbeeld de verzekering of dierenarts? Ik denk dat zoiets best wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor het eindeloos doorverhandelen van 'kapotte paarden'

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat als je een dier aanschaft je weet dat die oud en of geblesseerd gaat/kan raken en dat je er van te voren dan ook over moet denken hoe je dat tegen die tijd gaat aanpakken. Ik vind niet dat je daarmee verplicht altijd eigenaar van je dier moet blijven oid maar veel mensen denken er gewoon niet over na wat te doen als het paard niet meer geschikt is voor wat zij ermee willen

Vroeger kregen kapotte paarden een A op hun schouder gebrandmerkt. Totdat men vond dat dit sielug was, vanaf die dag zijn kapotte paarden vogelvrij verklaard met alle gevolgen van dien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:51

XoNo schreef:
Alleen omdat ik de financiële middelen niet heb om mijn paard zelf die oude dag te geven, wil ik dus kijken of een ander wel die middelen heeft. Als jij dat meteen wilt bestempelen als harteloos of niet verantwoording nemen voor mijn paard, dan moet jij dat lekker doen :)

Die middelen heb je wel, maar wil je niet aan dit paard uitgeven, dat schreef je toch zelf? Je wilt rijden, dus gebruik je dat geld voor een ander, gezond paard. Dáárom krijg je dat commentaar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

Ah we gaan op die toer :) Dus als ik mijn geld liever aan een gezond paard besteed, ben ik een egoïst en neem mijn verantwoording niet, zelfs als ik met de beste wil een geschikte plek voor mijn paard zoek. Nee het is veel beter als ik zonder enige moeite een pen in zijn hoofd laat schieten bij een slager, om dan alsnog mijn geld aan een ander paard te besteden.

Weet je wat, ik had nooit iets in dit topic moeten schrijven, want men heeft zijn oordeel veel te snel klaar. Ik heb mijn zegje gedaan, ik wens jullie nog veel plezier hier! :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:00

Ceriadwen schreef:
Vivat schreef:

Vroeger kregen kapotte paarden een A op hun schouder gebrandmerkt. Totdat men vond dat dit sielug was, vanaf die dag zijn kapotte paarden vogelvrij verklaard met alle gevolgen van dien.

Aha ok dat wist ik niet! tja dat was misschien niet de meest vriendelijke manier maar wel duidelijk voor iedereen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:01

XoNo schreef:
Ninx schreef:

Waarom is alles hier zo zwart-wit? Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten denk ik maar.

Overigens, for your information, is de kans vrij groot dat mijn paard naar een goede kennis gaat, waar hij aan huis kan staan en de juiste verzorging krijgt. Of is dit niet mogelijk, stelletje pessimisten? :)

Ik heb het niet rechtstreeks tegen jou, maar richt me in zijn algemeenheid tegen de mensen die al die honderden advertenties opstellen waarin men zijn of haar oude of geblesseerde dier van de hand wil doen.

En zoals de waard zijn gasten vertrouwd? Tja... ik heb al ziektekosten aan mijn duurgekochte merrie vanaf het moment dat ik haar kocht (beter gezegd: een korte poos nadat ik haar kocht).
Eindeloos veel geld, tijd en zorg zitten erin. Maar ze geniet van het leven en heeft een prachtig karakter.
Door veel zelf te doen spaar ik geld uit, en heb ik er een tweede paard bij.
Als ik echt niets meer kan betalen gaat het gezonde paard weg, en niet het zieke paard.
Een gezond paard komt wel goed terecht immers......

Ik hoop echter dat het NOOIT zover zal komen.... Het betekent wel dat ik veel offers maak, maar ik heb het er voor over! Ik moet er niet aan denken dat er met mijn dier gesleept wordt |(