Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pauline schreef:Dat komt geetje o,dat veel mensen ervaring met een dame hebben die paarden zielig opneemt en dan duur verkoopt. Of een stichting die het paard na adoptie in de ellende achterliet. Of mensen die ..enzovoorts.
Dat is waar we voor willen waarschuwen en wat mij persoonlijk betreft, me ook tegenstaat in de handel in kapotte paarden.
De merrie waar ik over vertelde, ik wilde dat ook voor haar, natuurlijk! Maar dat plekje was er. Niet zonder risico om toch bereden te worden ( kon niet) of te fokken ( kon niet). Wat zij kon was perfect grondwerk enen kudde leiden. Dat was niet genoeg...
Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen om haar veel meer leed te besparen. Ik hield echt zielsveel van mijn merrie ( in mijn profiel, Mek) maar nog altijd heb ik geen spijt. Het leven is niet altijd mooi.. Ik heb al die praatjes toen gehoord, gegoogled, ben zonder vooraankondiging naar stallen gegaan. Het was nooit zoals beloofd. Nooit. En die uitzondering, die is zo graag gewild dat je moet concurreren met erg veel andere mensen. Heel veel geluk hebben. Ik hoop het oprecht voor iedereen.
Esmeej333 schreef:Heel erg voor je, maar dat heeft hier niks mee te maken. Niemand zeikt je af. Helemaal niemand. Jammer dat je dat zo ervaart als mensen simpelweg een andere mening hebben dan jij. zou je, ook voor jezelf echt niet druk gaan maken om wat mensen hier zeggen.
XoNo schreef:[
Hoe is eventueel iemand selecteer, geen idee...dat moet ik bekijken wanneer de situatie zich voordoet.
.
geetje1 schreef:liljebo schreef:. Maar je gelooft hopelijk niet oprecht dat de gemiddelde paardenliefhebber bereid is om een dergelijk paard aan te schaffen om mee te gaan wandelen e.d.? Daar voldoet tenslotte een hond of shet ook prima voor en die zijn niet zo duur.
de gemiddelde niet nee
maar ik dus wel
de uitzondering dus ik knuffel, troetel, wandel ,verzorg ,schep stront ,bel een DA een hoefsmid ,rijd naar de kliniek indien nodig
doe alles wat de paarden nodig hebben geef ze alle liefde die ik voor ze kan missen maar 1 ding doe ik niet...RIJDEN
want het grote gros wat bij mij staat mag nooit meer een zadel op maar zijn de liefste ,leukste, beste , kapotte paarden die er zijn
geetje1 schreef:zat je gister zeker niet in dit topic?
en helaas ook veel via pb hoor
heb het ook niet zo zeer over de mensen die vanavond mee praten
wilde alleen duidelijk maken dat kamy niet geheel ongelijk heeft
heb het gister ook ervaren en dat is zeker niet leuk
zodra je een uitzondering blijkt te zijn ben je al veroordeeld als onmogelijk ,leugenaar enz want het bestaat niet volgens de meeste
en al zijn er mensen die het absoluut niet zo bedoelen er zitten er een paar bij die dat wel doen
dat het schaars is dat weet ik ook wel ben ik met iedereen eens
maar als er dan een paar zijn die die uitzondering zoeken of zijn en daar openlijk voor uitkomen
worden er geen oprechte vragen over gesteld om te kijken of het echt zou kunnen zijn het wordt gelijk weggewuifd als onmogelijk
als er iemand die uitzondering zoekt krijgt die persoon te horen dat tie realistisch moet zijn
het grote gros van de bokkers geloofd niet meer in herplaatsing en daardoor krijgen de goedwillende ook geen kans meer om die uitzondering te zijn . en dat is echt jammer voor die paarden vind ik
liljebo schreef:XoNo schreef:[
Hoe is eventueel iemand selecteer, geen idee...dat moet ik bekijken wanneer de situatie zich voordoet.
.
Vraag referenties. Betrouwbare referenties zoals een (onafhankelijke)dierenarts en liefst nog een beetje meer. En speur internet af; stel vragen aan andere paardenmensen. Als ze geen betrouwbare referenties kunnen geven, heb je een goede reden om te wantrouwen.
Ik heb hier, langere tijd geleden, een draversmerrie gehad lopen, die volledig kapotgereden bleek door de vele voorgaande eigenaars. Zij was echter van zeer goede afkomst; haar opa was Nevel Pride, een legende in de drafsport.
Ze was niet meer rijdbaar. Eigenlijk al jaren niet meer toen ze hier kwam, maar dat werd dus toch gedaan. Typisch voorbeeld van een wisselbeker, zoals ze dat hier noemen.
Toen in een advertentie iemand op zoek was naar een dergelijke merrie, uitlegde waarom ze zo'n merrie zocht (opvoeding van veulens) , foto's plaatste van haar paradijs op aarde, omschreef hoe de paarden werden verzorgd en ook nog aangaf dat je het paard zelf kon brengen en mocht komen kijken wanneer je wilde, heb ik daadwerkelijk contact met haar opgenomen.
Maar toch... kamie zou mij negatief noemen, maar ik ben een realist (en in het dagelijks leven positief ingesteld) Ik deed dus navraag. Ging op zoek naar referenties en deed navraag op het forum hier in zweden.
Ik kreeg ook de info. De aardige dame in kwestie bleek handelaar. Als een paard eenmaal in haar handen was, had je als eigenaar uiteraard niets meer te vertellen en werd er kleingeld van gemaakt; door de handel in te sturen of door op internationaal transport te zetten.
Heb verschillende pbs gekregen van eigenaars die de haren uit hun hoofd trokken van ellende.
Vandaar mijn waarschuwing. Ik begrijp heel goed dat je graag een perfect plaatsje vindt voor je paard, maar doe navraag als iemand zich meldt. En niet zomaar ergens, maar bij onafhankelijke instanties.
Je zit in een moeilijke situatie en dat begrijp ik. Dus ik hoop dat je een goede oplossing vindt.
Brainless schreef:@Geetje1
Maar waarom zouden mensen een "kapot" paard kopen, als ze ook een "goede" kunnen kopen?
XoNo schreef:Noem het hard, maar ik heb mijn paard voor de sport, om mee te rijden. Als hij dat niet meer kan, dan zoek ik een andere oplossing. Ik heb geen geld voor twee paarden.
Geryon schreef:Brainless schreef:@Geetje1
Maar waarom zouden mensen een "kapot" paard kopen, als ze ook een "goede" kunnen kopen?
Wauw, gezien je deze vraag stelt snap ik wel waarom jij denkt dat die paarden in de handel komen. Er zijn zat mensen die niet fanatiek willen rijden of niet eens willen rijden, en dan een paard de kans geven die anders naar de slacht moet. Gelukkig maar. Zo'n instelling zie ik nou niet bepaald in dit topic en dat verklaart ook wel deels waarom iedereen zo hamert op het houden of slachten.
Geryon schreef:Brainless schreef:@Geetje1
Wauw, gezien je deze vraag stelt snap ik wel waarom jij denkt dat die paarden in de handel komen. Er zijn zat mensen die niet fanatiek willen rijden of niet eens willen rijden, en dan een paard de kans geven die anders naar de slacht moet. Gelukkig maar. Zo'n instelling zie ik nou niet bepaald in dit topic en dat verklaart ook wel deels waarom iedereen zo hamert op het houden of slachten.
Ninx schreef:Verwacht geen gouden hart van derden wanneer je het zelf ook niet hebt.

Vivat schreef:Wat een strijd lijkt het nu te worden in dit topic, jammer...
Ik denk ook dat alles nu wel zo een beetje gezegd is en dat de 'happy end stories' maar sporadisch voorkomen. Iedereen moet en zal zijn eigen keuzes maken voor zijn eigen paard, en of hij/zij dat paard houd/op een weitje zet/laat hemelen/weggeeft is ieders eigen beslissing maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en dus moet zorgen dat zo'n dier niet meer in de sport of bijvoorbeeld een manege terecht komt wat uitmond in een lange lijdensweg.
Wat ik mij nu dus afvraag is er een mogelijkheid dat zoiets bijvoorbeeld in het paardenpaspoort word gezet door bijvoorbeeld de verzekering of dierenarts? Ik denk dat zoiets best wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor het eindeloos doorverhandelen van 'kapotte paarden'
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat als je een dier aanschaft je weet dat die oud en of geblesseerd gaat/kan raken en dat je er van te voren dan ook over moet denken hoe je dat tegen die tijd gaat aanpakken. Ik vind niet dat je daarmee verplicht altijd eigenaar van je dier moet blijven oid maar veel mensen denken er gewoon niet over na wat te doen als het paard niet meer geschikt is voor wat zij ermee willen
XoNo schreef:Alleen omdat ik de financiële middelen niet heb om mijn paard zelf die oude dag te geven, wil ik dus kijken of een ander wel die middelen heeft. Als jij dat meteen wilt bestempelen als harteloos of niet verantwoording nemen voor mijn paard, dan moet jij dat lekker doen
Dus als ik mijn geld liever aan een gezond paard besteed, ben ik een egoïst en neem mijn verantwoording niet, zelfs als ik met de beste wil een geschikte plek voor mijn paard zoek. Nee het is veel beter als ik zonder enige moeite een pen in zijn hoofd laat schieten bij een slager, om dan alsnog mijn geld aan een ander paard te besteden.
Ceriadwen schreef:Vivat schreef:Wat een strijd lijkt het nu te worden in dit topic, jammer...
Ik denk ook dat alles nu wel zo een beetje gezegd is en dat de 'happy end stories' maar sporadisch voorkomen. Iedereen moet en zal zijn eigen keuzes maken voor zijn eigen paard, en of hij/zij dat paard houd/op een weitje zet/laat hemelen/weggeeft is ieders eigen beslissing maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en dus moet zorgen dat zo'n dier niet meer in de sport of bijvoorbeeld een manege terecht komt wat uitmond in een lange lijdensweg.
Wat ik mij nu dus afvraag is er een mogelijkheid dat zoiets bijvoorbeeld in het paardenpaspoort word gezet door bijvoorbeeld de verzekering of dierenarts? Ik denk dat zoiets best wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor het eindeloos doorverhandelen van 'kapotte paarden'
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat als je een dier aanschaft je weet dat die oud en of geblesseerd gaat/kan raken en dat je er van te voren dan ook over moet denken hoe je dat tegen die tijd gaat aanpakken. Ik vind niet dat je daarmee verplicht altijd eigenaar van je dier moet blijven oid maar veel mensen denken er gewoon niet over na wat te doen als het paard niet meer geschikt is voor wat zij ermee willen
Vroeger kregen kapotte paarden een A op hun schouder gebrandmerkt. Totdat men vond dat dit sielug was, vanaf die dag zijn kapotte paarden vogelvrij verklaard met alle gevolgen van dien.
XoNo schreef:Ninx schreef:Verwacht geen gouden hart van derden wanneer je het zelf ook niet hebt.
Waarom is alles hier zo zwart-wit? Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten denk ik maar.
Alleen omdat ik de financiële middelen niet heb om mijn paard zelf die oude dag te geven, wil ik dus kijken of een ander wel die middelen heeft. Als jij dat meteen wilt bestempelen als harteloos of niet verantwoording nemen voor mijn paard, dan moet jij dat lekker doen
Overigens, for your information, is de kans vrij groot dat mijn paard naar een goede kennis gaat, waar hij aan huis kan staan en de juiste verzorging krijgt. Of is dit niet mogelijk, stelletje pessimisten?