Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:09

Leuk dier Seven hoop en duim voor je dat de keuring goed gaat.

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:25

Maar Alane je laat toch geen dier keuren zonder de kopers?? Is hij goed op die keuring gaat hij gelijk mee met de kopers tenminste zo hebben wij dat altijd gedaan :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:35

Over keuren: je kunt alle benen laten nakijken en kennelijk zelfs foto's van de rug nemen en toch thuiskomen met een paard met een conformatiegebrek. Als je zelf geen kijk hebt op de conformatie van een gezond paard, dan kan en zal het je overkomen. Een paard gaat zoals het staat: de conformatie zal de doorslag geven, ziekteverschijnselen zijn dikwijls het gevolg van een gebrekkige conformatie.
Je eigen gezonde paardenverstand meenemen is daarom veel belangrijker dan welke keuring dan ook.

De keuringsintensiteit moet passend zijn bij de verkoopprijs.
Voor de fokkerij hecht ik waarde aan PROK. Niet omdat het zaligmakend is, maar het is beter dan helemaal niets.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:53

Ben ik met je eens Dees maar ook van fouten leerd men, niet iedereen is een geboren paardenmens het gros moet hard werken om dit te worden. Daarbij is je doel met het dier ook van groot belang ik wil de sport weer in evt een een veulen fokken dus ik wil een goed fundament een functionele bouw maar kan dan wel over een iets stijlere schouder heen komen als deze is beweging wel goed word gebruikt :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:01

Wat Alane zegt heb ik ook al zovaak mee gemaakt.
Ik sta er gerant voor dat mijn paarden gezond zijn. Dus als een koper wil keuren en hij is klinisch niet goed wil ik die kosten wel betalen. Rontgen ten alle tijden mag de koper betalen. Ik heb wel een aantal keren al gehad dat iemand een paard liet keuren en ondanks goedkeuring zich toch bedacht. Maar zij was opdrachtgever en mocht toen wel zelf betalen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:15

De rontgenfoto die ik jullie gister beloofd heb.

Afbeelding

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:22

Ik lees al langere tijd mee. Zelf niet opzoek naar een paard, maar wel naar een baasje
voor een van mijn paarden. Daarom hier toch maar een berichtje. Begreep dat dat mocht?
Het gaat om de friese merrie in mijn onderschrift. Luxe fries met maat. Slim dier en ik denk
dat je er heel veel plezier mee kan beleven. Helaas heb ik geen tijd en mogelijkheden om haar
in de sport uit te gaan brengen. En zoek daarom een baasje die met haar het avontuur aan wil gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:39

Voor de nieuwe posters ter info: de insteek van dit topic is dat mensen een paard zoeken. Dat ze dus soms ook een paard in de aanbieding hebben voor iemand is niet erg om te vermelden. Ook is het niet erg dat er een verkoper reageert op een specifieke zoektocht van een gebruiker (Marietje meldt dat zij een Fries zoekt, en Pietje zoekt niets maar reageert op Marietje dat hij die Fries voor haar heeft) maar het is niet de bedoeling dat dit een verkooptopic of gespamd wordt. Daarvoor hebben we de Bokt Markt.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:41

Amarial, heb je ook nog de normale opname van het straalbeen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:20

Vn dat straalbeen wordt ik ook niet zo vrolijk...
Wel beetje overbelicht..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:00

Een paard kan volgens een DA geschikt zijn voor een bepaald doel, die de koper bekend maakt. Als het paard na keuren er geschikt voor wordt bevonden maar de koper toch afhaakt... Kun je niets mee.
Als je dan bepaald hebt dat jij de kosten draagt als de koop niet doorgaat....
Dan heeft een volgende koper 'geleerd' nooit op de blauwe ogen van de verkoper te vertrouwen en over te laten keuren...

PROK zegt me helemaal niets.... De foto's mogen niet ouder zijn dan 3 maand.... Het certificaat is levenslang :? Waarom dan de foto's niet?

Merries die worden geopereerd en vervolgens een PROK certificaat krijgen omdat de foto's 'schoon' zijn..
Welke meerwaarde heeft het dan? Voor mij niet veel, tenzij de foto's niet meer dan 3 maand oud zijn.
Daarnaast is niet te bepalen of hetgeen op de foto's te zijn erfelijk is of trauma.
En als de moeder PROK heeft en de vader dus ook, zouden de kinders zonder uitzondering PROK goedgekeurd moeten worden... En laat dat dus niet zo zijn.

*zucht* en de ellende is nog niet voorbij... Mijn broer heeft nek en rugklachten, met uitvalverschijnselen.. MRI niets op te zien... Zit het waarschijnlijk in zijn hoofd... Deze week gaan ze een scan doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:15

Alane schreef:
Er is immers niet voor niets een antidateringstermij cq geldigheidstermiijn van foto's
Prok idem: laat ik op 3 jarige leeftijd foto's maken voor prok en peerd zou het certificaat krijgen adhv de foto's heb ik toch maar 3 maand de tijd om de foto's aan te leveren, prok certificaat is levenslang geldig :?

tja, zo heb ik voor mijn paard bij aankoop een sport en tevens prok keuring laten doen. als ik dan toch foto's liet maken dan maar meteen twee in één. DA raadde af de foto's op te sturen voor prok, ivm hele lichte afvlakking.
krijg ik 3 maanden later een brief in de bus dat ze ivm nieuwe eisen prok wel in aanmerking komt voor prok. als ik de foto's destijds aan had geboden had ik nu een her overweging aan mogen vragen, maar omdat ik ze niet aan heb geboden moest ik ff nieuwe foto's maken -O-

die foto's heb ik dus nooit meer laten maken, ik ga toch niet in drie maanden tijd m'n paard twee keer laten rontge keuren. :n

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:16

bah alane wat een rotnieuws zeg :(:)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:24

Maar stel he, jij wilt je paard verkopen! prijsklasse >10.000 je zet hem van te voren bij een gerenormeerde paarden kliniek helemaal op de foto inclusief rug/hals want dan weet je wat je verkoopt. Paard krijgt op basis van deze uitslag (allemaal 1 en 2tjes) een positief advies (maw geschikt voor de "hogere" sport). Na een tijdje komt er een mogelijke koper die wil het paard opnieuw keuren (dus echt alle foto's opnieuw trekken).

Betalen de mensen (die nu dus de verkoper zijn..)die zo hard schreeuwen ggk:koper afgekeurd verkoper..nog steeds die fijne keurings kosten als er een andere paarden arts is die zegt dat stukje vind ik toch een 3 waard...
(zo kun je bezig blijven hoor, jij laat als verkoper je paard uigebreid keuren bij een dito kliniek en vervolgens zegt een andere flip dat ie toch niet goed is...)

@Prok...(tis ook een trend om de merrie's zo snel mogelijk als het kan op de foto te hebben (dus Prok..) wellicht zijn die paarden op 8 jarige leeftijd niet meer zo goed, dus prok zegt mij niet zo bizar veel. (en volgens mij is het ook niet wetenschappelijk aangetoond dat je er een betere fokkerij van krijgt)

@Seven leuk beestje! kom maar op met je filmpje

AnneV76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:29

Ik lees al heel lang mee. En koop al 20 jaar lang af en aan paarden, maar volgens mij is het toch de normaalste zaak om klinisch en rontgenologisch te keuren en bij afkeuring kosten verkoper.

Hoe goedkoop een paard ook is, gezond moet hij zijn.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:30

NathalieW schreef:
Oh my god in ben verliefd!! Al dat wit!! Iemand ervaring met een tuigpaard onder het zadel? (voor de basis dressuursport tot z2 dus). Kwijl... http://link.marktplaats.nl/599865688

Je kan ok es bij afstammelingen kijken van Zhivago als je van veel wit houdt.
Ik heb er hier 2 in de opfok lopen met net zo veel wit, zelfs met half wit hoofd.
Rijdt natuurlijk allicht fijner dan een tuiger, al worden de gangen bij een tuiger onder het zadel wel snel veel vlakker.
Tis inderdaad als ze hectisch worden dat je dan de gang weer terug ziet, maar voordeel is weer dat ze van nature veel front hebben en vaak een sterk achterbeen.

Studiemiep, ik ben het helemaal met je eens!
Als ik een paard verkoop dat ik zelf al heb laten keuren, mag de koper best opnieuw keuren maar wel op z'n eigen kosten!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:38

Ik vind veel wit super ! 3 jaar geleden liep er bij ons een vos veulen met hoge witte benen en veel wit in het hoofd. Je moet ervan houden maar ik was er fan van.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:41

@covergirl :D *\o/*

Het is gewoon keuren is gewoon behoorlijk subjectief en daar zit het hele probleem en daar zullen we nooit gaan uitkomen.

@AnneV nee hoor, maar helaas vinden dan wel heel veel mensen dat je een onbetrouwbare verkoper bent want je hebt toch niets te verbergen als jouw keuring goed was uitgevoerd en daar ben ik het ook niet mee eens. (maar wellicht is dat ook een reden waarom sommige mensen zo lang doen om een paard te vinden..als je alleen bij paarden wilt kijken die jij zelf als verkoper voor een 2de x op de foto wilt hebben en alles kk is...).

Gelukkig ben ik een heel behoorlijke statisticus en ken ik de begrippen inter en intra observer variability aardig (denk wel meer mensen ) op basis daarvan is het bij mij toch echt paard keuren op koper zijn kosten (paard is dan van te voren wel al door mij op de foto gezet bij een goed bekend staande kliniek).

en je moet ook echt niet aankomen bij die boertjes met goede merrie's om op hun kosten te keuren hoor, tis graag of niet :D

@NathalieW wat een prachtig paard om te zien...dat wit heerlijk zo apart *\o/* (wil ik ook!!!)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:44

AnneV76 schreef:
Ik lees al heel lang mee. En koop al 20 jaar lang af en aan paarden, maar volgens mij is het toch de normaalste zaak om klinisch en rontgenologisch te keuren en bij afkeuring kosten verkoper.

Hoe goedkoop een paard ook is, gezond moet hij zijn.

Maar ik ga toch echt niet de kosten betalen van hele uitgebreide onderzoeken zoals foto's vd rug. Ze mogen bij mij de paarden helemaal binnenste buiten keren, maar wel kosten koper.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:47

Seven hoop voor je dat het wat word.

Persoonlijk vind ik het paardje zo minder, jammer van het kleine rams hoofdje. ach elk paard heeft wat toch, als jij er blij mee bent!

Keuren ongeacht de prijsklasse doen wij ook. Wel is het heel DA gebonden, wat de ene DA goed vind keurd de andere DA af.

NathalieW, oude vriendin van me heeft een tuiger in de sport gehad. Ze heeft het enorm zwaar gehad om de punten bij elkaar te sprokkelen, paard kon leuk lopen maar miste gewoon dat beetje voor de M en Z klasse na 10 jaar heeft ze het maar opgegeven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:50

Nadeel vd tuigers id dat ze vaak een minder goede galop hebben. Daar loop je dan in de M en Z zeker weten tegen aan.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:52

Bij ons is het keuren kosten koper. Wij laten van te voren altijd zelf ook foto's maken zodat wij weten hoe of wat . Als de eventuele koper dan nog een keer wilt keuren is dat prima maar dan wel op zijn kosten.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:53

Galop was bijzonder goed van de tuiger van mijn vriendin, de zijgangen en het verzamelen had ze enorm veel problemen mee, ze heeft er 4 jaar over gedaan om in de M 1 puntje te halen zodat ze de jury cursus mocht doen, lood zat der in de schoenen en voor haar nooit weer een tuiger in de sport.

vip hier net zo.

AnneV76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:54

Hier is het altijd bij afkeuren kosten verkoper en bij goedkeuren kosten koper. En in de hele handel is dat wel een beetje de normale gang van zaken. Zie alleen dat het in dit topic niet zo is, maar zie wel meer bijzondere meningen voorbij komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:55

Het verzamelen in de galop zeker? In de M1 red je het nog best met een arbeidsdraf namelijk. Tuigers en ook Friezen galopperen vaak in 4tact. Krijg dat maar eens klein en snel door gesprongen van achteren..