Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:52

@huertecilla, ben het met je eens dat het gevaarlijk kan zijn, maar gezien het aantal ongelukken dat er gebeurt denk ik dat als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt het best mogelijk om met je paard de weg op te gaan.

Rocamor

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:25

@[***], inderdaad, als je rekening met elkaar houdt. Maar dat betekent ook, dat je zelf bewust moet zijn van het feit dat je met een paard op de weg bent en dat niet elke andere weggebruiker zich bewust is / kan zijn van de "gebruiksaanwijzing van het paard". Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Net zoals je geen kleine slingerende kinderen alleen op pad stuurt en daarna een andere weggebruiker de schuld geeft dat die kleine een ongeluk heeft gehad omdat ie met zijn geslinger op de verkeerde weghelft kwam.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:32

Stok in het wiel drukken... :x
Haha, grapje natuurlijk... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:59

Rocamor schreef:
@[***], inderdaad, als je rekening met elkaar houdt. Maar dat betekent ook, dat je zelf bewust moet zijn van het feit dat je met een paard op de weg bent en dat niet elke andere weggebruiker zich bewust is / kan zijn van de "gebruiksaanwijzing van het paard". Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Net zoals je geen kleine slingerende kinderen alleen op pad stuurt en daarna een andere weggebruiker de schuld geeft dat die kleine een ongeluk heeft gehad omdat ie met zijn geslinger op de verkeerde weghelft kwam.

Klopt! Ben ik helemaal met je eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:51

Okee, ik zal even heel beleefd opschrijven wat ik gister heb meegemaakt.
Ik reed op de fiets naar de paardjes.
Komt er een groep wielrenners aan.
Ik reed gewoon op mijn eigen weghelft.
'AAN DE KAAANTT' 'OPGEROTTTTTTT'
En de voorste van de groep dacht grappig te zijn om gewoon op mij in te rijden.
Het respect voor wielrenners is weer gedaald.
Sorry, ze maken het er gewoon zelf naar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:58

Als de wielrenners in jouw regio zich inderdaad zo onbeleefd en gevaarlijk gedragen kun je natuurlijk eens met de politie melding maken. Wanneer er meer klachten binnenkomen krijgen ze beeld bij de overlast die wordt veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:04

Heeft mn moeder laatst al eens gedaan. Toen zeiden ze dat er inderdaad al een aantal klachten binnen waren gekomen. Ze zeiden dat ze in de buurt gingen rondrijden om ze in de gaten te houden, eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit gezien.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:50

Huertecilla schreef:
Nee, dat dénken de meest mensen met een paard.
Dat is een fundamenteel probleem.
Met dergelijk fundamenteel onveilig onbenul hoor je niet op de weg.

Dat onbenul en de vluchtdier-discussie vallen onder (interessante) meningsverschillen. Het evidente gebrek aan Bokt-kennis omtrent de verkeersregels in dit land en de definitie van relevante begrippen zoals weg, fietspad en rijbaan zijn wat mij betreft minstens zo kwalijk. Deelnemers aan het verkeer dienen op de hoogte te zijn van het verkeersreglement. Wie dat niet is en door een handeling die strijdig is met dat reglement een ongeval/schade veroorzaakt, is ten minste financieel aansprakelijk voor de gevolgen. Onwetendheid wordt namelijk niet geaccepteerd als excuus voor verkeersovertredingen. Iedereen moet wat mij betreft lekker zelf de keuze maken om met welk vervoermiddel dan ook te gaan rijden op een voor een andere groep bestemde route, maar het kan bepaald geen kwaad om op te houden met absolute nonsens verkopen. Zoals het Belgische verkeersreglement aanhalen alsof daar ook maar één woord van rechtsgeldig is in Nederland 8)7 .

Amykimmie, de aanhoud(st)er wint. Ook politiemensen zijn net gewone mensen, als ze duizend dingen te doen hebben beginnen ze bij de dingen die het meest dringend zijn (of lijken). Hoe meer meldingen zij krijgen (en dan helpt het ze ook om details te krijgen, zoals of het groepjes renners in een clubshirt zijn, hoe groot de groep ongeveer is, de tijd waarop ze rondrijden enz. ) hoe hoger dit onderwerp op de prioriteitenlijst komt. Los daarvan, als je weet of het om clubs gaat dan zou je ook eens kunnen overwegen om rechtstreeks contact op te nemen met zo'n club. Kun je vragen of ze open staan voor een presentatie met discussie over paarden en wielrenners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:02

Ik begrijp heel goed dat de politie het druk heeft en andere dingen eerst komen!
Het 'nadeel' van de wielrenners is dat je ze a) nooit op een vaste tijd tegenkomt, b) ze geen lid zijn van een club oid (ze dragen vrijwel allemaal verschillende shirts) en c) het er zoveel zijn dat ik eigenlijk geen kenmerken kan onthouden (afgezien van een racefiets en een strak pakje). Ik bedoel dat je ze 1 keer tegenkomt, ze drukken je plat. De volgende keer kom je ze weer tegen, maar dan weet ik echt niet of hun mij nou hebben plat gedrukt of niet. Ik zou ze er namelijk best eens op aan willen spreken, en dan niet zo zeer over het gedrag naar paarden toe, maar gewoon het gedrag in het algemeen. Ik zou nmlk best eens een discussie met ze aan willen gaan.

Ik vind het echt niet erg dat ze daar rijden, ieder zn hobby of sport. Maar ik ben het gedrag van de meesten gewoon beu, ze denken dat het hele fietspad van hunzelf is, en al rijd je op de fiets nog zo langs de kant, ze moeten en zullen je er af jagen.
En dat schreeuwen is meestal geen "PAARD PAARD PAARD" Als ze dat zouden doen, vind ik dat juist goed, is het voor mij duidelijk dat er wielrenners aan komen, voor de wielrenners duidelijk dat er een paard in de berm loopt en ze dus even een klein bochtje moeten maken. Maar het is gewoon "OPGEROT, OPGEDONDERD MET DIE POEDERSUIKER KNOL, AAN DE KANT MET DIE BENDE, VUILE KL*TE KNOLLEN" en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met zulke woorden daalt mijn respect voor wielrenners toch echt wel.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:17

Ben als klein kind eens gaan fietsen met mijn opa. Ik sorteer netjes voor, steek mijn hand uit (beide nadat ik eerst achterom had gekeken) en op het moment dat ik af wil slaan word ik ondersteboven gereden door een ploeg wielrenners! En dan echt letterlijk ondersteboven.... En ik was misschien 6 of 7 jaar oud, erg gezellige mense :n NOT!

Op de boulevard: Ik stop netjes voor een zebrapad, een gezin steekt over... ZOEF! ZOEF! Aan twee kanten, TWEE!, komen de wielrenners voorbijgesjeesd en rijd vervolgens één van de kinderen aan.

Hier in de buurt: 80km per uur weg met daarnaast 2 fietspaden, ieder aan een kant. Waar rijden de wielrenners? Juist.... midden op de 80km per uur weg, maar niet met 80km per uur, maar hooguit 50. Resultaat: Opstoppingen, files, geïrriteerde autobestuurders en gevaarlijke inhaalmenouvres.

Industrieterrein: Doodstil, geen verkeer te bekennen, ik rijd met mijn vriendin en de paarden naast elkaar. Zij in de berm, ik op het rode gekleurde fietsgedeelte van de weg. Komt er een peloton wielrenners aan. Ipv dat ze even achter elkaar gaan fietsen en met 2 meter ruimte er tussen inhalen.... welnee, gewoon met z'n 5en naast elkaar je langs het paard wurmen en dan nog schelden omdat meneer de zweep in zijn gezicht krijgt of een been tegen zijn arm! Sorry hoor, moet je maar met wat afstand passeren. (is het niet zo dat het wettelijk 1,5m moet zijn?)

Nog meer voorbeelden nodig?

Tuurlijk zijn er meerdere asociale bestuurders en weggebruikers, maar met wielrenners is het echt heel erg. Ze zitten zogenaamd in hun 'ritme' en willen dan liever niet remmen. Jammer dan, als ik in z'n 5 rijd schakel ik liever ook niet terug en wil ik liever niet stoppen om weer op te trekken, kost extra benzine enzo 8)7

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:24

Als de overlast van die fietsende bende daar bij jou zo groot is zou je misschien eens kunnen overwegen de boel 's op camera vast te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:25

Nee, ik wil ook liever niet remmen als ik het kruispunt oversteek. Zucht. Remmen, stilstaan, weer hard trappen om op tempo te komen...
Imo moet je gewoon kunnen remmen, ook wielrenners. Stel dat er een klein kind oversteekt, plotseling? Of er vliegt een haas over het fietspad? En dan kun je wel een racefiets hebben, je moet gewoon kunnen remmen, punt uit. Ik snap heus wel dat je dan uit je ritme bent, maar dat ben ik dan ook als fietser.
Mijn vriend gaat met zn racemotor toch ook niet 200 op de snelweg? Ja maar oom agent, ik heb een race motor. Ik beoefen ook mijn sport! Dan zegt oom agent; ga naar het circuit.
Je hoort gewoon rekening met elkaar te houden, of je nou bezig bent met je sport, hobby of gewoon van a naar b wil komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:32

Sorry maar ik heb echt het idee dat een aantal verhalen hier ter plekke verzonnen worden om wielrenners maar in een kwaad daglicht te kunnen zetten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:35

Tsja stef, het zijn hier ook verreweg de meest irritante weggebruikers voor iedereen, kan er ook niks aan doen... en ik heb zelf niks tegen wielrenners in het algemeen want er zitten heus prima mensen tussen maar er is een hele grote groep die echt bizar asociaal is. Het is echt opvallend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:39

Wel opvallend dat mensen de laatste dagen ineen aanvaringen hebben gehad. Zo best fietsweer is het nu ook weer niet.
En ja, hier rijdt ook weleens een pelotonnetje dat de hele weg gebruikt...
Ach, krijg je niks van.
Maar de scheld kanonnades die hier beschreven worden, spontaan nadat er weereens een wielrentopic loopt, nee, sorry

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:40

Dat er een paar verhalen verzonnen zijn, tsja misschien, wie zal het zeggen?
Maar ik heb het ook vaak zat meegemaakt dat ik ook bij mezelf dacht, serieus??
Dat wil niet zeggen dat ik er ook een paar ben tegengekomen die wel netjes waren. Netjes bellen van een afstand, zodat ik wist dat er iemand aan kwam. Gewoon met afstand passeren :j Dan bedank ik ook vriendelijk!

Maar dat verhaal wat ik hier had over dat bruggetje, en het ruiterpad, dat is in ieder geval niet verzonnen :') Ik verbaas me er zelf ook nog steeds over. _O-
Maargoed dit was ook weer een paar jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:41

Er zijn ook wielrenners die wel beleefd zijn hoor!
Ik wil ze niet over 1 kam scheren, maar toch is driekwart hier asociaal.
En stef, ik weet niet of je op mij doelt, maar mijn verhalen zijn niet verzonnen. Ik wil ze niet in een kwaad daglicht zetten, maar de meesten maken het er toch echt zelf naar.
En ze rijden hier elke dag wel, slecht of goed weer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:42

stef schreef:
Wel opvallend dat mensen de laatste dagen ineen aanvaringen hebben gehad. Zo best fietsweer is het nu ook weer niet.
En ja, hier rijdt ook weleens een pelotonnetje dat de hele weg gebruikt...
Ach, krijg je niks van.
Maar de scheld kanonnades die hier beschreven worden, spontaan nadat er weereens een wielrentopic loopt, nee, sorry

Ik ben de laatste dagen niet op pad geweest in het "wielergebied" hier, dus ik weet niet hoe het de laatste dagen ermee gesteld is... maar met het mooie weer laatst waren er weer hele kuddes op pad :j wielertopic? Niet gezien :)
Het zal niet voor niets zijn dat er van alle kanten veel klachten komen over wielrenners (dus niet alleen van ruiters - ik ben zelf ook geen ruiter tenslotte) :j

Je hebt natuurlijk overal rotte appels tussen zitten... maar wielrenners staan wel in de top 3 :j

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:46

Ik heb zelf veel slechte ervaringen met wielrenners, maar niet te paard. Wel met mijn kinderen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:48

Ik moet eerlijk zeggen meer last van fietsers en fietserinnen te hebben in de auto dan te paard,en je kan van iemand anders toch niet verwachten dat hi weet hoe jou paard reageerd
voorbeeldje....ik haal van de week een groenpaard uit de wei,en moet de weg oversteken naar stal....er passeren twee motorrijders,,,paardje schrikt van de eerste,waarop nr twee in de remmen gaat en aan de kant gaat staan.....paard helemaal opstinaat van dat vreemde ronkende ding in de berm,,,,heel goed bedoeld dus,maar hij had beter gewoon door kunnen rijden,,,,,,,dat gaat ook op voor fietsers,,,,paardje moet er maar gewoon aan wennen,en doet hij dat niet....dan is het gewoon geen geschikt wegpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:51

Tuurlijk weet een ander niet hoe je paard reageert! Maar vooralsnog kun je er rekening mee houden.
Als er een klein kind op het fietspad loopt, dan ga ik ook zachter fietsen. Je weet nooit wat ze doen. Zelfde als kinderen aan het voetballen zijn, voetbal op de weg. Als automobilist zie je dat, dan rem je toch ook? Grote kans dat een kind er achter aan rent. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:56

iedereen kan zich voorstellen wat een kind doet,,,,,voor paarden is dat een tikkeltje anders,bovendien gaat de gemiddelde nederlander er van uit dat op de weg uitsluitend ervaren ruiters,en dito paarden rondlopen,en eerlijheids halve moet ik zeggen dat dat ook zo zou moeten zijn.
Dan kun je zeggen,hoe moet je dan ervaren worden....simpel weg door eerst uitsluitend buiten te rijden tussen twee of meer ervaren combinaties in.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:57

Een en ander zal misschien een beetje aangedikt worden, maar ik heb dergelijke ervaringen ook wel meegemaakt.. zie het dan meestal gewoon gebeuren vanaf m'n eigen fietsje ;) Zo lang het niet regent of heel hard waait zie je ze gewoon hier hoor! Vooral in de zomermaanden. Net dazen :P ;)
Nee als je geen rekening wilt houden met anderen, ga dan op een wielrenbaan rijden.. of op een dinsdagochtend om 6 uur, niet op zondag om 11 uur in een recreatiegebied waar het stikt van de fietsers, wandelaars, kinderen, honden etc. dan weet je dat je af en toe zult moeten anticiperen en dat je niet steeds over de breedte van het fietspad met 50 km/uur kunt blijven rijden.
Vraag me sowieso af of de gefrustreerde typetjes er wel lol in hebben zo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:00

stef schreef:
Sorry maar ik heb echt het idee dat een aantal verhalen hier ter plekke verzonnen worden om wielrenners maar in een kwaad daglicht te kunnen zetten.

Ach ja en verder; perceptie is realiteit.

Ik woon aan de route waar jaarlijks een wedstrijd voor het ATB kampioenschap wordt gereden. Dat is een nationaal bekende zware route dus er komen veel écht snelle jonngens en nog meer hobbyisten trainen; in een ´rennershigh´ vol adrenaline/endorfines met de blik op oneindig.
Desondanks te paard alleen maar neutraal tot positieve ervaringen. Ik, mijn paard én de fietser(s) schrikken regelmatig als we om een hoek ineens elkaar tegenkomen. Ik heb een instant = kortste stopafstand en kan instant = het snelste ontwijken. Bijna altijd een ´gracias´, niet zelden ´perdon, gracias´ en klaar.

Er is niets onverwachts aan wát dan ook tegenkomen. Je wéét dat onvoorziene dingen zúllen gebeuren. je behoort daar met je rijdier op voorbereid te zijn. Wanneer je daar niet betrouwbaar vlot en veilig met je paard effectief op kan reageren heb je niets te zoeken in de openbare ruimte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:00

Ik vind het een lastig iets. Zo waren we toevallig zondag lekker een buitenrit aan het maken, met 2 paarden. Beiden verkeersmak (groot verkeer even daargelaten, maar fietsers en auto's zijn ze kuikenmak bij). We reden op een vrij smal landweggetje, met af en toe een inham, maar verder aan weerskanten een sloot. We gaan meesal op het gemakje aan de kant als er verkeer aankomt. Zo moeten zij afremmen, maar kunnen ze er wel langs. Vriendelijk bedanken aan weerszijden, geen probleem.

Maar zondag kwam er een ouder echtpaar op de fiets van achter. Wij weer langzaam achter elkaar gaan rijden, zodat ze konden passeren. Bleven ze er in eerste instantie achter hangen, maar wel heel driftig bellen. Op een gegeven moment werden de paarden er wel onrustig van, waarop wij riepen: "Ga er alstublieft langs, de paarden vinden dit niet fijn."

Mensje beledigd dat wij dit riepen, zij was bang van paarden, durfde er niet langs, wij hoorden daar niet (waar dan wel?), enz.
Nou snap ik dat echt, het is ook best spannend als je bang bent van paarden. Maar zo idioot bellen is ook niet bevorderlijk voor de rust. Ik heb er echt begrip voor dat iemand bang is, maar er was ruimte zat, 1x bellen is ook voldoende om ons even alert te maken en schelden omdat je er niet langs durft vond ik niet zo heel netjes.

Het werkt vaak van 2 kanten. Wij waren geïrriteerd omdat ze als een idioot bleef bellen, haar angst werd bevestigd omdat ze de paarden druk zag worden, waarop zij weer begon te schelden.
Een verhaal heeft meerdere kanten. Wielrenners willen lekker op tempo fietsen, gaan er dus snel voorbij. Omdat ze redelijk geruisloos zijn en voorbij schieten, kunnen paarden daar van schrikken, ze horen ze immers niet aankomen. Andersom begrijpen wielrenners 9 van de 10x niet hoe paarden werken, dus zal jij er als ruiter op moeten trainen. Ik draai bijvoorbeeld zijn hoofd al richting wielrenners als ik ze wel aan hoor/zie komen, zodat hij ze ook ziet aankomen. Dan schrikt hij niet en is er niks aan de hand als ze voorbij schieten. En tsja, soms schrikt hij toch. Maar doordat hij mij vertrouwt is het niets meer dan even op de plaats springen, snuiven en weer verder lopen.
Kortom: jij moet je paard leren hiermee om te gaan :j
Je kan niet van een ander verwachten dat hij dat doet.