Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:13

juleke schreef:
smouffies schreef:
Hoi, wat vinden jullie van deze merrie? gangen, bouw etc... (ik zoek een eventingpaard voor alle duidelijkheid)
http://www.staljeroenheijmans.com/springpaarden/dior/

Laat maar horen :-)

Stille meelezer meldt zich :D :o
Ik vind dat het heel erg opvalt dat de standfoto's wel met een bijzonder scheve horizon getrokken zijn...

dat vind ik ook, denk ook dat hij wat overbouwd is.
aan het rij filmpje te zien denk ik dat hij ook erg lastig op de achterhand te rijden is..
ik vond hem een beetje "tam" lopen maar was toch redelijk verrast door zijn springtechniek.

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:16

Seven schreef:
Heb dr ook 1 gereden toen ik nog sprong etc geweldig dier ook een vosse merrie (vreemd al mn dieren waren bijna merries en vos := ) zo wat kon die fel zijn maar ging echt voor je door t vuur.

inderdaad zo was mijn ruin ook :-) ontzettende deugniet en serieus wat gehobbel in de wintermaanden, maar heb er zoveel plezier aan gehad :-) was zo gek op hem!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:18

nog terug komend over Jeroen Heijmans, ik weet niet of iemand hier ervaring met hem heeft?
hij heeft meestal wel het een en ander te koop staan maar heb ook gehoord dat hij samen werkt met andere handelaren dus dat er ook vaak genoeg paarden staan die van handelaar naar handelaar gaan omdat ze lastig te verkopen zijn ofzo..
ik heb wel een paar keer contact met hem gehad toen ik nog zoekende was maar kreeg vaak geen reactie meer dus toen dacht ik, als je geld wilt verdienen had je beter je best mogen doen, dan geef ik het liever aan iemand anders:-)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:19

Ik vind dat keuren zowieso nooit een garantie geeft,
Tuurlijk je weet zeker op dát moment dat het paard gezond is,
Maar wat een dag later gebeurd weet je nooit,
Een vriendin van mij heeft afgelopen december een Fries gekocht goed gekeurd en al,
2 weken geleden lag hij met 5-jarige leeftijd dood op stal, gesprongen aorta,
Ik heb 6 jaar geleden mijn pony gekocht, zonder laten keuren,
Achter af denk ik wel wat had er wel niet allemaal mis kunnen zijn..
Maar goed met 13 denk je daar niet overna,
Hij heeft nog nooit wat raars gehad, vorrig jaar een week kreupel gelopen door vallen,
En afgelopen winter veel schuren door stress, verder is die oer sterk :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:20

Ik vond het ook een geweldig dier ben er ooit eens mee over een flinke sloot gesprongen was dr aan de andere kant een fazant, toen we lande vloog die net op. Paard schrok zich kapot, ik viel hield de teugel vast en had daardoor mn arm uit de kom. Ze was noooooooit rustig aan de hand buiten maar toen liep ze ineens zeer braaf met me mee.
Goh wat kon ze een draak zijn maar als je dr voor je had gewonnen was ze een geweldig dier echt een vechter, wou altijd meer.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met jeroen want hij nam inderdaad nooit een tel op of mailde niet terug :=

smouffies

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:23

haha inderdaad :-) van mij ook.. slim dier niet te doen! en een springBOM hohooo... super sensibel ook :-)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:24

Die schimmel zou ik persoonlijk laten staan. Die loopt niet tof. Goed nu ben ik niet verder gekomen dan 1 jaar diergeneeskunde maar rechtsachter lijkt niet helemaal super.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:24

Inderdaad zelfde type paard dus :j
Jammer dat ze ooit is verkocht maar heb wel heel veel geduld en rijden met een zachte hand van dr geleerd als jong meisje.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:25

smouffies: Het is idd een duurder paard. En geloof dat ze dressuurmatig nog wel wat bijgespijkerd kan worden.
Maar vriendin van mij heeft r gereden en had haar graag op stal gehad.

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:32

Ohja ik ben zelf ook geen dressuurtalent, dus dan kunnen we er samen aanwerken :-) Ik heb een mailtje gestuurd , we zien wel wat het geeft dan!
@ Seven : ik ook, heeft mij super veel geleerd.. Hij is momenteel 17 jaar en gaat nog steeds elke week op jumping en wint zo goed als alles nog altijd haha :-) Als die jongen die er nu mee rijdt (en hem dus ook heeft overgekocht van mij) vindt dat hij wat te oud wordt, komt hij terug bij mij te staan, dan ben ik zeker dat hij een leuk huisje heeft voor altijd :-)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:34

Super :j
Dit paard was nooit van mij jammer maar wel goed voor me direct jong geleerd dat de betere dieren verkocht worden :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:36

Sythaa schreef:
Pinda Dipje klopt de meeste kopers zijn zeer onzeker. Heb zelf recent een fijn rijpaard verkocht en zei wel eens gekscherend meer dan de helft van de kijkers is lid van de consumentenbond, vereniging eigen paard en heeft de inboedel oververzekerd ;)
Desalniettemin stond het gros maar onzeker te kijken en was zeer afwachtend.
De communicatie omvatte in de meeste gevallen niet meer dan een beetje naar het paard te kijken, aai over de bol.
"Hij is wel mooi. Wat is hij braaf". Zal ik hem zadelen? "eeh ja graag". Moet ik hem voorrijden of wil je zelf eerst rijden? "doe maar voorrijden".
Nu zal ik niemand belazeren, en net als wat Dees net aangaf, ik wilde een superthuis voor dit paard. Maar toch. Deze kopers zijn heel makkelijk om de tuin te leiden.

Zo was ik dus ook eerst altijd.. :o Maar gelukkig waren mijn ouders mee plus een paardenkenner. Veel dingen durf ik nu wel, maar ik ben nog steeds niet helemáál veranderd, omdat ik zelf héél erg onzeker ben (het is zeer extreem), en me dus snel schaam en denk dat mensen me raar vinden.

Zou iemand misschien willen beoordelen of ik het een beetje goed aanpak en wat ik beter kan doen? Wij zoeken een leuke kinderpony voor de recreatie en de 'leuk'.

Mijn ervaring is dat de verkoper het paard altijd pakt. Dan let ik op hoe het paard reageert enz.
Dan bekijk ik het paard eerst, ga ik het paard aaien en probeer allerlei dingen uit, bekijk benen, rug, zit aan de staart, oren en allemaal dat soort dingen. Dan vraag ik of de verkoper borstels heeft. En dan kijk ik hoe hij reageert op de borstels.

Dit doe ik allemaal terwijl mijn nichtje ernaast staat en dit laat ik aan haar zien. Daarna zeg ik tegen haar dat zij hetzelfde moet doen.

Ik neem een snoepje mee om te kijken of het paard lief blijft en niet bijt, een 9jarige moet het paard natuurlijk wel goed kunnen verwennen :D Blijft hij braaf, mag mijn nichtje een snoepje geven.

De ouders van mijn nichtje vragen aan de verkoper zoals of hij is ingeent, ontwormd, hoe vaak naar de hoefsmid etc. Ze vragen dan ook of ze het paspoort in mogen zien.

Dan vraag ik mijn nichtje of ze nog wat wil zien/uitproberen. Zo niet, zeg ik op de een of andere manier tegen de koper dat hij braaf genoeg is en dat ik zo wel genoeg gezien heb (maar dan op een positieve manier, ik heb geen idee hoe ik het op dat moment zeg eigenlijk, gaat vanzelf :P) waarop die eigenlijk meteen vraagt: zal ik hem zadelen? En als ze oke zegt dan vraag ik of ze hem wil zadelen.

Dan let ik op hoe het dier reageert op het zadelen, of hij stil blijft staan, of hij vriendelijk blijft, singeldwang heeft enz. Na het hoofdstel ingedaan te hebben vraagt de verkoper vaak meteen al of ze hem moet voorrijden. Doet ze dat niet, vraag ik of ze hem voor wil rijden.

Als de verkoper op gaat stappen, zorg ik dat wij er niet bij staan. Ik wil zien of hij anders weg loopt ofzo. Dan gaat ze hem voorrijden en let ik goed op. Of hij stijf is, goed loopt, niet te sterk is, en voornamelijk op de manier waarop de verkoper hem rijdt.

Als ze niet alles heeft laten zien wat ik wil zien, vraag ik bepaalde dingen, zoals tempowisselingen, en bij een pony met ervaring ook zijgangen.

Wanneer de eigenaar het nog niet heeft gedaan, vraag ik of ze een sprongetje wilt maken, vanuit draf en vanuit galop.

Dan wil ik er zelf op zo'n 10 minuutjes. Als hij toch sterk blijkt te zijn, dan laat ik mijn nichtje er niet op en wordt het hem niet. Ik maak ook een sprongetje.
Is het dier braaf met rijden, laat ik mijn nichtje erop. Ik help haar met opstappen (vaak de verkoper ook) en dan stap ik eerst een rondje ernaast, en vertel haar hoe de pony rijdt.

Dan ga ik in het midden staan en geef ik haar les. Ik laat haar stappen, draven, galoperen, bochtjes maken, harder gaan, langzamer gaan, en als dat goed gaat een sprongetje. Tussendoor vraag ik steeds aan haar of ze het wel leuk vind en durft.

Met afzadelen en in stal zetten helpt mijn nichtje vaak mee. Dan nog even een praatje met de verkoper en aan het eind zeggen we de verkoper dat wij thuis nog even goed gaan nadenken en dan telefonisch contact opnemen.

Doe ik het een beetje goed, of verkeerd? Ben ik te afwachtend? Thanks!

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:36

@ seven: :(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:40

Volgens mij heb je heel goed in je hoofd wat je wil zien geryon :j
Ik ben zelf niet zo'n fan van snoepjes geven dus dat zou ik zelf niet doen, je kan een dier eren dat niet elk handje snoep betekend maar veel mensen geven enkel het snoepje :=

Wat voor vragen stel je normaal gesproken over het dier?
edit: omdat het om een kinder pony gaat zal ik ook zeker een kindje dr op willen zien rijden, je kan natuurlijk zelf proberen maar sommige dieren zijn heelll anders met een jonge ruiter dan met een volwassene.

Edit:
Thanx ja t was niet altijd leuk dat ze weer evrkocht werden maar heb daardoor wel de eer gehad veel leuke dieren te rijden.

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:47

Uhu ja das waar.. Had ik ook vroeger, mocht op privé-manege dikwijls op de eigenaarspaarden rijden en de betere paarden, tot ze weg moesten of verkcoht of etc, ook veel geleerd daardoor :-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:55

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:57

KarinvdM schreef:
Dees schreef:
Nog een tipje: als het paard uit zijn box komt en hij strekt zelf zijn achterbeen nog even naar achteren - dat is héél goed! Dat zijn paarden die zichzelf fit kunnen houden. Ik zie dat heel graag in een paard!
Dat doet de mijne regelmatig, ik moet wel eens staan wachten tot hij klaar is. :))

Hier altijd met hoeven uitkrabben, dan moet hij eerst zijn achterbenen strekken :D Nooit geweten dat dat goed was _O-
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-06-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:58

Geryon ik denk dat je dat best goed aanpakt zo. Misschien zou je aan verkoper kunnen vragen of je nichtje de pony uit de stal mag halen en mag poetsen, dan kan je gelijk beoordelen of het een volgzaam en fijn diertje voor haar is.
En net als Seven zou ik vragen of het huidige ruitertje het diertje voor wil rijden. Dan zie je meer dan bij een ervaren groter kind of een volwassene hoe het is.
Snoepjes zou ik niet aan beginnen, daar is niet iedereen van gecharmeerd. Ik ook zeker niet, ik voer mijn paarden nooit uit de hand, heb echt een vreselijke hekel aan schooiers. Voer en lekkernijen krijgen ze, ook na het rijden, in de voerbak.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:05

Ik kom hier ook weer eens binnenvallen, helaas geen zoektocht naar een nieuw paard meer voor mij.

@Geyon; Jammer van het budget, anders had ik een pony geweten die écht de halve wereld heeft gezien (Nederland, Griekenland en Turkije) én een echte blikvanger is :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:05

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:41

Seven schreef:
Volgens mij heb je heel goed in je hoofd wat je wil zien geryon :j
Ik ben zelf niet zo'n fan van snoepjes geven dus dat zou ik zelf niet doen, je kan een dier eren dat niet elk handje snoep betekend maar veel mensen geven enkel het snoepje :=

Wat voor vragen stel je normaal gesproken over het dier?
edit: omdat het om een kinder pony gaat zal ik ook zeker een kindje dr op willen zien rijden, je kan natuurlijk zelf proberen maar sommige dieren zijn heelll anders met een jonge ruiter dan met een volwassene.

Dankjewel voor je reactie. Ja klopt, maar ik had eens een pony die echt serieus hard hapte als je een snoepje gaf (was gewoon erg lomp, niet expres enz.) en omdat mijn nichtje een snoepje wilde geven beet hij in haar hand. Daarom wil ik dat altijd even uitproberen voordat zij thuis daarlijk gebeten wordt :=

Tja, wat voor vragen ik stel.. Ik heb eigenlijk geen idee! Terwijl we gewoon aan het praten zijn vraag ik gewoon veel over wat ze aan het vertellen is. Ik en de ouders bespreken het meeste eigenlijk al via de mail en telefoon.

Sythaa schreef:
Geryon ik denk dat je dat best goed aanpakt zo. Misschien zou je aan verkoper kunnen vragen of je nichtje de pony uit de stal mag halen en mag poetsen, dan kan je gelijk beoordelen of het een volgzaam en fijn diertje voor haar is.
En net als Seven zou ik vragen of het huidige ruitertje het diertje voor wil rijden. Dan zie je meer dan bij een ervaren groter kind of een volwassene hoe het is.
Snoepjes zou ik niet aan beginnen, daar is niet iedereen van gecharmeerd. Ik ook zeker niet, ik voer mijn paarden nooit uit de hand, heb echt een vreselijke hekel aan schooiers. Voer en lekkernijen krijgen ze, ook na het rijden, in de voerbak.

Ook bedankt! Ik zal voortaan vragen of mijn nichtje hem eruit mag halen. Poetsen doet ze wel meteen en ze helpt ook met afzadelen en in stal zetten :j

Oké, dan zal ik het voortaan van te voren vragen!

Roxxxhorses schreef:
Ik kom hier ook weer eens binnenvallen, helaas geen zoektocht naar een nieuw paard meer voor mij.

@Geyon; Jammer van het budget, anders had ik een pony geweten die écht de halve wereld heeft gezien (Nederland, Griekenland en Turkije) én een echte blikvanger is :)

Dat is dan inderdaad jammer! Maarja, helaas beslis ik daar niet over :P Hoezo geen nieuw paard meer voor jou? (ben nieuw in dit topic)

Hier een update! De opa van mijn nichtje (de eigenaar van de stallen hier thuis) heeft altijd in de dravers gezeten. Heeft nu iets van twee jaar een draver (die hij zelf heeft beleerd), maar hij gaat met de drafsport stoppen. De draver is 5 jaar oud, mooie draver om te zien, heeft Frans bloed. Zij staat nu bij ons thuis en we gaan haar beleren.
Zadelmak is ze waarschijnlijk meteen, wegens het tuig van de drafsport, maar we nemen de tijd en over een tijdje ga ik erop.
Vandaag heeft mijn nichtje er gewoon op gezeten, gewoon terwijl de opa haar gewoon vast hield aan het halstertje :=

Na het beleren wordt ze verkocht, maar heel heel héél misschien blijft ze voor mijn nichtje. Wij en zij wilden absoluur geen draver, maar omdat het een super braaf en vriendelijk paardje is, die niks kwaad doet en al veel gewend is, ontzettend kindvriendelijk in de omgang.
Maar het hangt van veel dingen af.
Het kost natuurlijk ook veel tijd om het paardje zadelmak te maken en door te gaan rijden, en de galop neemt nog veel meer tijd in beslag, en wie weet is dat niet eens te bevestigen.
Ze mag er van mij ook pas (soms) op rijden als ze een maand goed onder het zadel is (dus wanneer het sturen enz al een maand lang is bevestigd). Dus wie weet duurt het nog wel een half jaar voordat ze er echt wat mee kan, en misschien blijkt daarna dat hij niet zo braaf is onder het zadel enz.

Dusja, over een paar maandjes zien we wel of het wat voor haarzelf is, maar we blijven gewoon doorzoeken naar een 'normale' pony.
Pff, waarom moet dit beestje nou weer zo ontzettend lief zijn, het is een DRAVER := Als ze niet zo lief was hadden we er niet eens aan gedacht om haar te houden.

Heb al eens een draver (die onder het zadel niet eens kon draven, alleen maar telgangen en geen galop) doorgereden (en ook wat pony's en paarden die net onder het zadel waren doorgeleerd), dus de ervaring is er! We zien wel :j

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:58

Leuk te lezen dat ieder zijn eigen ding heeft bij het kijken.
Ik vraag nooit zo heel veel. Wie zegt dat ik de waarheid hoor, ik zie het graag zelf.

Daarom stap ik ook zo snel mogelijk op het paard af en haal hem het liefst zelf uit de box of loop mee de weide in. Zo laat ik mijn paarden ook altijd zien. Ik wil zien hoe het paard op de eventuele nieuwe eigenaar reageert, of ik dat nu ben of iemand die mijn paard koopt. Er hoeft niet direct een klik te zijn, maar als paard mij niet leek vind of ik hem niet, is het snel klaar. Er moet wel een soort van nieuwschierigheid zijn: '''he wie ben jij? wat kom je doen?'' Dat zie ik graag in een paard. Als ze in de hoek van de box blijven staan, hoeft hij ervan mij al niet uit. Als hij al op de poetsplaats staat en stoicijns de andere kant op loert, hoef ik ook niet meer te zien.

Ik wil ze ook even op het harde zien stappen en draven en natuurlijk even los. Heel even onder het zadel, niet te lang, indien mogelijk, heb vaker onbeleerde paarden gekocht dan beleerde, dus ja....

En ik raak ze overal aan, til de voeten op, trek aan staart, druk op de heupen, even nek inbuigen. Gewoon om te kijken wat het paard toe wil laten. Ze mogen dan best even wat spanning hebben en reageren, maar de mate van reactie vind ik belangrijk. Is de reactie voor mijn smaak te heftig, laat ik het dier ook staan.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:14

Iemand ervaring met die brave paarden site? Ziet er op zich leuk uit.

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:46

Misschien weet ik voor iemand wel een leuk paardje.
Een 3 jarige dressuur gefokte merrie. Is zadelmak en wordt nu verder getraind.
En een 4 jarige spring gefokte ruin. Is al mee in het bos gereden en laat goede sprong zien. Wordt nu ook verder getraind.
Vallen in de normale prijsklasse!

Wie weet is het iets voor iemand. Voor meer info kun je altijd pben

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:03

Johnnydepony schreef:
Die schimmel zou ik persoonlijk laten staan. Die loopt niet tof. Goed nu ben ik niet verder gekomen dan 1 jaar diergeneeskunde maar rechtsachter lijkt niet helemaal super.

zie er nix aan. Lijkt me een fijn springpaard. Een beetje hoger gaat ie echt springen :D :D