[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:17

Balou_k schreef:
Miejmoon haasten moet natuurlijk nooit!

Is het weer bijna nieuwe foto's tijd?

Oepss.. hurry had worry moeten zijn. :o telefoon maakt zijn eigen feestje ervan

_Ananas_

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:48

Wauw wat een gave laatste posts in je Frummel topic! Vanaf het begin heb ik het zo'n leuk dier gevonden en dan zal je altijd zien... Maar wat gaaf waar je nu bent!! Geniet!!!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:10

Super! :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:20

Muziekje past qua tekst wel mooi bij mijn gevoel, dus vond het leuk om die onder het filmpje te zetten. Met als bijkomend voordeel dat je niet ons "Jaaa, goedzo Frummel!", "Frummel, wat ben je knap!", "Braaf, kereltje" en "Toe maar, vent, hup!" (want hij is zo nuchter dat het gas er niet vanzelf opzit) hoort. :Y)

Heb afgelopen nacht de oranje terrorist nog staan poetsen. :+ Hij belaagde me tijdens de avond-/nachtronde. Dan probeer ik zijn bed op te maken voor de nacht (mest eruit en eventueel vlas glad trekken), maar dan komt hij met zijn hoofd en hals over mijn schouder en dan brengt hij de kin naar zijn borst. Ik word dan achterover tegen hem aangedrukt en in een reflex zwaai ik met mijn armen voor mijn evenwicht, maar aan die armen zitten op dat moment een bakje en een harkje, dus dan vliegt alles in het rond....... *zucht* Voor hem is het een zeer effectieve houtgreep. Ik noem het uitmesten voor gevorderden. "FRUM, toe nou even!! Ben bijna klaar." *worstelt zich los* Vervolgens lebbert hij mijn jas, mijn gezicht en mijn haar af en kriebelt hij enthousiast met zijn bovenlip over mijn gezicht en nek. Zou niet zo erg zijn, als hij geen mond van schuurpapier had... Dat voelt niet heel prettig :Y) Dus ik probeer zo goed en zo kwaad als dat kan zijn neus te ontwijken, terwijl ik uitmest en zijn water ververs. Tegen die tijd gaat hij meestal over op Plan C: steel mestbakje OF poep in waterbak (geen mestbal ernaast, ik snap niet dat hij die coordinatie dan weer wel heeft :roll: ), want dan ben ik langer in de stal om alles schoon te maken.
Gisteren was hij zo extreem dat ik hem eerst ben gaan poetsen, want de kriebelnood was blijkbaar errrrrug hoog. Hij verhaarde, dat verklaart zijn gedrag.

Misschien ga ik er morgen nog even op. Weet het nog niet zeker. Anders volgend weekend of zo. Vaker hoeft van mij niet. Hij hoeft niet voor een bepaalde tijd ingereden te zijn en hij is nog jong zat.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:14

Wauw, wat tof dat jullie dit punt hebben bereikt! Ik ben blij met je filmpje, midden in de opleiding voor paardensportmassage is dit geweldig kijkvoer voor mij :Y) Maar ik zie hier geen atactische verschijnselen in terug, anderen wel?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:18

Juut schreef:
Wauw, wat tof dat jullie dit punt hebben bereikt! Ik ben blij met je filmpje, midden in de opleiding voor paardensportmassage is dit geweldig kijkvoer voor mij :Y) Maar ik zie hier geen atactische verschijnselen in terug, anderen wel?

nee hoor, 0 komma nada noppes niks :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:29

_Lorette_ schreef:
Muziekje past qua tekst wel mooi bij mijn gevoel, dus vond het leuk om die onder het filmpje te zetten. Met als bijkomend voordeel dat je niet ons "Jaaa, goedzo Frummel!", "Frummel, wat ben je knap!", "Braaf, kereltje" en "Toe maar, vent, hup!" (want hij is zo nuchter dat het gas er niet vanzelf opzit) hoort. :Y)

Heb afgelopen nacht de oranje terrorist nog staan poetsen. :+ Hij belaagde me tijdens de avond-/nachtronde. Dan probeer ik zijn bed op te maken voor de nacht (mest eruit en eventueel vlas glad trekken), maar dan komt hij met zijn hoofd en hals over mijn schouder en dan brengt hij de kin naar zijn borst. Ik word dan achterover tegen hem aangedrukt en in een reflex zwaai ik met mijn armen voor mijn evenwicht, maar aan die armen zitten op dat moment een bakje en een harkje, dus dan vliegt alles in het rond....... *zucht* Voor hem is het een zeer effectieve houtgreep. Ik noem het uitmesten voor gevorderden. "FRUM, toe nou even!! Ben bijna klaar." *worstelt zich los* Vervolgens lebbert hij mijn jas, mijn gezicht en mijn haar af en kriebelt hij enthousiast met zijn bovenlip over mijn gezicht en nek. Zou niet zo erg zijn, als hij geen mond van schuurpapier had... Dat voelt niet heel prettig :Y) Dus ik probeer zo goed en zo kwaad als dat kan zijn neus te ontwijken, terwijl ik uitmest en zijn water ververs. Tegen die tijd gaat hij meestal over op Plan C: steel mestbakje OF poep in waterbak (geen mestbal ernaast, ik snap niet dat hij die coordinatie dan weer wel heeft :roll: ), want dan ben ik langer in de stal om alles schoon te maken.
Gisteren was hij zo extreem dat ik hem eerst ben gaan poetsen, want de kriebelnood was blijkbaar errrrrug hoog. Hij verhaarde, dat verklaart zijn gedrag.

Misschien ga ik er morgen nog even op. Weet het nog niet zeker. Anders volgend weekend of zo. Vaker hoeft van mij niet. Hij hoeft niet voor een bepaalde tijd ingereden te zijn en hij is nog jong zat.

Niet practisch, wel heel schattig, zo'n ik sta in de weg en loop in de weg :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:50

Vanochtend voor de 2e keer gereden:

Afbeelding

Ik vond het wat minder fijn gaan dan de eerste keer. Het gas werkt, maar verder was het wat ongecontroleerd. Ik snap niet dat de meeste mensen last hebben van paarden die aan de bakrand/omheining plakken. Welk paard ik ook zadelmak maak, het gaat de eerste paar keren gemakkelijker zonder aanleuning dan met, want ze lopen liever van de omheining/bakrand af. :7 Zo ook bij Frum. Zijn stuur werkt wat minder dan bij het gemiddelde paard. Was het niet mijn eigen paard, dan had ik hem waarschijnlijk eerst aan de lange lijnen/dubbele longe wat beter bekend gemaakt met het principe, maar Frums moeder was net zo met inrijden en die was daarvoor al goed bekend met dubbele lijnen. Zij was ook nergens van onder de indruk met rijden, maar het duurde wat langer dan normaal voor het kwartje viel wat sturen betreft.
Hij springt wel weer gemakkelijk aan op mijn hulp en hij vindt de galop niet eng. Dat is wel wat anders dan de eerste paar keren galop met Sam, zijn grote vriend. Maar goed, die is voor hij bij mij kwam al bij twee africhtingsstallen geweest waar het zadelmak maken niet is gelukt, dus ik mag nergens over zeuren! Het is al een wonder dat Sam zo enorm braaf en gemakkelijk te rijden is. Altijd leuk als je heel verschillende paarden te rijden hebt. :)

Misschien later een filmpje. Het zijn allemaal korte fragmentjes, dus het kijkt wat irritant.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-06-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:52

Ziet er goed uit. Gewoon lekker de tijd nemen. Ben heel benieuwd waar dit gaat eindigen. Denk dat je heel ver met hem kunt komen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:54

Check die oortjes dan op standje happy staan :D Da's toch prachtig? Gewoon lekker rustig de tijd nemen, volgens mij komt het vanzelf wel goed met die Frummel van jou!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:56

Wat doet 'ie het goed!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:04

Dit keer geen passend muziekje. Ik heb een zweepje vast om eventueel druk op zijn schouder te kunnen geven om de bocht om te komen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:08

Wat gaaf Lorette! Wat een gaaf paard is het toch.
Ik rij mijn jonkie ook nog zo met zweepje, ik kom anders in de bak ook de bocht niet door.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:31

Haha, gelukkig! Ben ik niet de enige :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:33

Ziet er goed uit Lorette. En wij gebruiken ook altijd een zweepje voor de bochten bij de jonkies.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:35

Gaaf zeg! hij vind het volgens mij helemaal prachtig!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:48

Frummetje toch <3

Wat een geweldig beeld weer, als hij maar wat kan doen dan vind ie alles best volgens mij :j
Hoe gaat het nu verder met hem, spelen zijn klachten nog wel eens op ?
Misschien een hele rare vraag, ben nl niet heel erg thuis erin maar stel hij heeft dat dus niet en met rijden gaat het ook super goed, vraag je dan een second opinion of is het zeker dat ie er last van heeft ?
Hij doet het nl zo onwijs goed !!!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:58

Hij moet nog steeds 2x 'mikken' voordat hij met zijn neus in zijn voerbak zit als hij krachtvoer krijgt. Of als hij tussen de omheining van de paddock door grasjes wil pikken. Alleen als hij stilstaat en hij naar een vast punt op de grond moet dus. In beweging heeft hij nooit last. Al met al gaat het veel beter dan een jaar geleden, maar hij is nooit zo als een normaal paard. Van de week stond mijn oma hem even te aaien en dan stapt hij voor 1x gekruist, omdat het voor hem een vreemd persoon is. Als je nergens van weet en je Frum niet kent, dan zou best kunnen denken dat hij gewoon wat onbenullig doet. Of je ziet het helemaal niet. Voor ons valt het wel op, maar dat is omdat wij hem twee jaar lang hebben gekend als goed paard en daardoor zagen we die ene keer bij de opfok al direct dat het foute boel was. Second opinion zou hooguit de diagnose kunnen veranderen, maar Frum wordt er niets anders van, dus ik denk niet dat ik dat ooit nog eens zal doen...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:00

Ok dus toch nog last van inderdaad :j Ik vroeg het me af maarja ik zie hem natuurlijk ook niet elke dag.

Maare ga zo door saampjes :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:03

Het veranderd idd niets....je kan beter naar je paard kijken als naar wat X-rays :7

Die van mij loopt in de wei in telgang, vergeet wel eens zijn achterbenen en krampt ook gigantisch,
zeker met zijn hoofd laag, maar met rijden spettert hij in de 20 x 60 baan 8-) Frum wordt su6 story 2 {:}

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:23

Ik ga een foto van jouw vos in zijn stal hangen, misschien helpt dat :P

Hij is overigens wel veel minder kramperig. Voorheen trok hij om de zoveel tijd een keer een achterbeen op tijdens het grazen, maar dat heb ik hem al een heeeeeele poos niet zien doen. Ik besef dat nu pas!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:35

Training doet hem echt goed Lorette! Je ziet gewoon echt dat hij er enorme lol in heeft dat hij nu eindelijk voor "groot paard" mag spelen. Ik kan inderdaad nog steeds geen rare tactfouten ontdekken in het filmpje, en heel eerlijk, ik heb paarden met een slechtere balans/coördinatie gezien die de tweede keer onder het zadel waren (en gezond) :D

Ben het helemaal eens met Listigliesje dat je je niet blind moet staren op een diagnose en gegeven prognose. Frummel geeft echt wel aan wat echt en niet kan, en zelf ben je verstandig genoeg +:)+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:43

Lorette komt er nog af en toe een osteopaat bij? Jij hebt Steffi er toch bijgehad?
Ik vind het zo gaaf om jullie zo te zien. Echt genieten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:50

Michael Hamerslag heeft hem in het begin om de paar weken behandeld en dat ging allemaal in overleg met Steffi. Frum is eigenlijk verrassend sterk en soepel. Het is nu een 'jaarlijkse onderhoudsbeurt', meer bleek geen toegevoegde waarde te hebben. Ergens jammer, want het is natuurlijk handig als je iets kan ondernemen om hem te verbeteren.

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:33

Het is dat je hele topic lezen heb, maar ik zie op jouw filmpjes een gezond jong paard!!Ik heb menig "gezond" paard/pony niet zo goed als Frum zien lopen voor de 1e 2x onder het zadel. En wat is hij ongelofelijk braaf, het plezier straalt van jullie beiden af.
Ik geloof dat jij hem op deze manier ook plezier doet, door "gewoon" lekker aan de gang te gaan. Volg je gevoel, hij heeft echt wel aan wat wel of niet kan!
Kan het niet zijn dat die reacties (bijv dat gekruist staan), aangeleerd of aangeboren gedrag is? Omdat hij dit bij spanning doet, biv bij een vreemd persoon zoals jij zegt?