Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:29

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 00:32

Is het dus toch mogelijk? Ik las eerder in dit topic dat dit niet mogelijk was, of begrijp ik het nu verkeerd?

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:59

Verwarrend.. Op internet kom je zowel berichten tegen die beweren dat roan x roan aborteert, maar aan de andere kant zijn er mensen die beweren een homozygote roan te hebben. Zegt de laatste groep mensen dit omdat het ''wel interessant'' klinkt of kan het ook echt?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 01:02

terlygert schreef:
Verwarrend.. Op internet kom je zowel berichten tegen die beweren dat roan x roan aborteert, maar aan de andere kant zijn er mensen die beweren een homozygote roan te hebben. Zegt de laatste groep mensen dit omdat het ''wel interessant'' klinkt of kan het ook echt?

Of het echt kan weet ik niet, maar dat mensen dat beweren zal vast. . . ik denk vanwege het geld.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:05

DubbelDun schreef:
Hypp is een kalium'probleem' waardoor de spieren afgebroken worden. Dit kan in meer of mindere mate gebeuren. Heeft niets met leeftijd of geslacht te maken. Homozygoten hebben het vaak wel erger/eerder als heterozygoten.
Stress is een trigger-faktor.
Met de juiste regelmatige verzorging en laag-kalium kunnen sommige paarden een redelijk leven hebben. Maar de kans bestaat ook dat ie onder het zadel ineens dood neervalt.

Ik wil hier even op reageren: HYPP is inderdaad een kaliumprobleem, maar de spieren worden niet afgebroken. HYPP staat voor hyperkaliemische periodische paralyse en is een autosomaal dominant overerfbare myopathie (spieraandoening) bij Amerikaanse paardenrassen. Het is gekoppeld aan een specifieke hengst die deze aandoening doorfokt (zoals de hengst die hier al genoemd wordt). Ik weet niet hoe jullie kennis van spieren is, maar door problemen in kanaaltjes van ionen in de spieren krijg je hyperexcitatie van de spier, dit wil zeggen dat de spier teveel getriggerd wordt om samen te trekken. Dit leidt tot spiertremoren, contracties van kleine spieren en spierzwakte en in sommige gevallen leidt het tot een dodelijke afloop.

Het heeft inderdaad niets met leeftijd of geslacht te maken en stress is inderdaad een triggerfactor. Het gehalte aan kalium in de voeding is ook een factor die meespeelt.

Verder wil ik zeggen dat ik het zeker niet eens ben met dit soort praktijken. Het lijkt mij helemaal niet bevorderlijk voor de spieren en pezen in de benen met die blokken eronder en het lijkt mij vanaf de foto op pagina 1 (en op de volgende pagina's ;) ) dat deze paarden erg zwakke ruggen hebben, evenals buikspieren. En dat er dan toch mensen op die ruggen gaan zitten, pff wil me niet voorstellen hoe die paarden er van binnen uit zien.

Maarja, in NL komt ook veel voor wat niet goed te praten valt. Dit is niet alleen bij de paarden te zien, maar kijk eens naar onze hondenrassen, waar gaat dat heen?

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:09

Ailill: Dat leek me ook. Betrouwbare bronnen zijn echter niet (makkelijk) te vinden die hier uitsluitsel over kunnen geven. Ben aan het zoeken in onderzoeksartikelen, maar daar kan ik zo gauw ook niks vinden

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:01

Ik meen dat er een aantal geneticafreaks op bokt zitten. Misschien is er vraag naar een dergelijk topic, nu domineren vnl de topics : wat voor kleur krijgt mijn veulen :Y)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:25

na de inmiddels 20 pagina's te hebben doorgelezen en dingen te hebben gezien die imo het daglicht niet kunnen verdragen ben ik zelf eens gaan nadenken over hoe ik daar nu precies over denk.

ik vind dat rassen veranderen niet iets slechts hoeft te zijn mits de gezondheid van de paarden niet in het gedrang komt.
een ras veranderen ter goede van het paard, dus sterker maken in rug, benen, achterhand, vind ik iets goeds.
puur fokken en veranderen voor de look die iemand wil zien ben ik absoluut tegen, zowel in bouw als kleur.

ook de dingen die hier besproken zijn (de meest erge manieren van martelen) vind ik absoluut niet kunnen. ik denk dat elke ruiter het beste uit zijn paard wil halen, maar waar is de grens gebleven?
blijkbaar zijn er dus dingen die als "heel normaal" worden beschouwt, waar ik spontaan misselijk van wordt (en dan lees ik het alleen nog maar).
ik kan me er (gelukkig) geen voorstelling van maken dat je zulk soort praktijken gaat gebruiken bij je paard om betere punten te behalen op een wedstrijd, maar ja daar komt het fenomeen geld weer om de hoek. we weten inmiddels dat bij veel mensen hun gevoel accuut uit gaat wanneer er geld bij komt kijken, en dat is niet alleen in amerika, maar wereldwijd.

en het is ook maar net wat je gewend bent en van huis uit mee hebt gekregen, hier in nederland zijn we allemaal heel zuinig op onze paarden, en worden er veel maatregelen getroffen dat alle paarden het goed hebben/krijgen, maar in veel landen zijn dieren in het algemeen just a way to make money.

ik hoop alleen altijd maar als ik zulk soort enge dingen zie en lees dat het maar een heel klein aantal mensen zijn die zich met zulk soort praktijken inlaten, en het merendeel van de dieren hier niet onder hoeft te lijden, en dus het merendeel van de mensen nog wel een gezond stel hersens heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:25

Mooi standpunt Mister01 en goed verwoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:55

@Careano : mooi verwoord :) Ik ben er mee bekend , maar heb het even in jip&janneke-taal gezegd :)

Wat homozygote roan betreft: er is geen test om homozygoot aan te tonen. Wat men zegt is zygosity. Dat is 'wat er zichtbaar is' en wat voor kenmerk men er dan aan hangt; niets wetenschappelijk dus.
Net als met dun/wildkleur. Die kán wel homozygoot zijn, maar is ook niet te testen, terwijl wel altijd duidelijk is dat een paard dun is (meest bekend is de aalstreep) :D
Van de Roan in de link zou je eigenlijk een foto van zijn staartaanzet moeten zien. Als daar duidelijk wit zit is hij dus Rabicano/Roan.
Wetenschappelijk zou hij van 100 veulens allemaal roans moeten geven om homozygoot genoemd te moegen worden.

@Ailill: een van de laatste wetenschappelijk bevindingen is dat een paard wat Roan is nooit homo-Sabino kan zijn omdat die 2 gelinkt zijn.

Qua Frame-Overo...er zijn idd 1 a 2 fokkers die bewust Frame x Frame fokken (of hebben gefokt). Wezenlijk maakt het niet uit in de kans op een frame-veulen.
Bij Fr x Fr heb je 25% op een Lethal Overo. Dua áls er een veulen kom is het óf solid óf frame.
Als je Frame x niet-frame fokt heb je diezelfde kans, maar wel een grotere kans op een levend veulen.

Overigens is Frame geen 'leuk kleurtje' maar een bontpatroon en eigenlijk dus het ontbreken van kleur ;)

Inteelt en lijnteelt liggen erg dicht naast elkaar. Je versterkt bepaalde eigenschappen, maar dat kunnen ook foute eigenschappen zijn ;)

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:02

ElineS schreef:
Zo heb je ook de Tenessee Walking Horse. Op zich, prima normaal ras, maar er word van alles voor aan de benen gezet, zodat ze 'mooi' gaan lopen :n Hele verhogingen, die met kettingen worden vast gemaakt, met spijkers, of nog erger, met olie, dan verband eromheen zodat het in de huid vast 'cooked'.

Afbeelding

ik krijg hier serieus tranen van in mn ogen.. vooral bij dat filmpje je ziet gewoon dat het paard moeite heeft vooruit te komen.. echt sneu!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:37

Over de Tennessee Walking Horses gesproken, ik heb vorig jaar met school twee filmpjes gekeken over hoe ze die 'hoefijzers' vastmaken enzo. Echt heel gruwelijk..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:54

Even zodat ik het goed begrepen heb, omdat ik de Engelse termen niet allemaal even goed ken. In het 2e filmpje hierboven, zo rond de 2 minuten en net iets daarvoor, zeggen ze daar nou dat als een paard met die blokken onder de hoeven struikelt en dat blok zegmaar per ongeluk afschopt, dat er kans is dat die ijzeren greep om de hoef, in de hoef snijd en zo de hoef én de teen van het paard geheel af kan snijden? en dat die man die dat uitlegt, dat ook een keer heeft zien gebeuren en dat je zo het bot kon zien zitten? :r

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:03

Walgelijk ....
Waarom niet laten lopen zoals ze lopen een TWH loopt van nature heerlijk comfortabel .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:15

ik zag gister een filmpje over saddlebreds (dacht ik dat het waren), hier liep op een gegeven moment een veulen/jaarling in de wei, met al uitstekende ijzers onder :? Kan natuurlijk iets medisch zijn, maar gezien de strekking van het filmpje leek me dat een beetje stug.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:49

Telpeva schreef:
Even zodat ik het goed begrepen heb, omdat ik de Engelse termen niet allemaal even goed ken. In het 2e filmpje hierboven, zo rond de 2 minuten en net iets daarvoor, zeggen ze daar nou dat als een paard met die blokken onder de hoeven struikelt en dat blok zegmaar per ongeluk afschopt, dat er kans is dat die ijzeren greep om de hoef, in de hoef snijd en zo de hoef én de teen van het paard geheel af kan snijden? en dat die man die dat uitlegt, dat ook een keer heeft zien gebeuren en dat je zo het bot kon zien zitten? :r

Dat zegt hij inderdaad. . . waarschijnlijk is dat staal op zich al sherp en dat in combinatie met die blokken en de kracht die een paard sowieso al heeft, kan voor ernstige problemen zorgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:49

stef schreef:
ik zag gister een filmpje over saddlebreds (dacht ik dat het waren), hier liep op een gegeven moment een veulen/jaarling in de wei, met al uitstekende ijzers onder :? Kan natuurlijk iets medisch zijn, maar gezien de strekking van het filmpje leek me dat een beetje stug.

Jong geleerd. . . ;)

Heb je die site over kleuren nog bekeken? Klopt het een beetje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:52

site over kleuren? ik heb wat gemist geloof ik....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:56

We hadden het eerder over roan/sabino en ik kwam een paar maanden terug een site tegen over kleurvererving.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:03

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:26

Net als je denkt al veel te hebben gezien van zieke geesten in de paardenwereld, dan kom je zulke dingen tegen. 8)7
Hier moet toch ièts tegen gedaan kunnen worden?! Ergens moet toch iemand zijn die dit allemaal zomaar toe laat...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:29

Ailill schreef:
cheyentic schreef:
Vind het ook een rar plaatje, weet wel dat ze met rare maatstaven rekenen daar, de staart van het paard word bij deze paarden gebroken en omhoog opgebonden in de stal... Ben op zo'n stal geweest in Kentucky maar daar zagen ze er verder wel normaler uit dan deze foto

Nu begrijp ik deze foto ook direct, zat al vreemd naar die staart te kijken:

Afbeelding

Wat hebben ze op die foto vast die man voor t paard? :oo

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:30

T lijkt op de huid van een coyote oid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:31

waarschijnlijk iets van een dood stinkdier ofzo. Gebruiken fotograven vaker, werkt super :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:34

Zeker bij hengsten :D die ruiken alleshahaha