Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:12

Maar dan heb je het al de hengsten staan op stallen waar men al profesioneel in de sport/paarden wereld bezig is.
En hengsten zijn wel degelijk tijdbommen...
Weleens een hengst een mens zien bespringen?? Niks leuks aan hoor....hengst was prima opgevoed....
Een hengst op wedstrijd zijn ruiter zien lanceren....
Een hengst op een stagiare zien inbeuken?

Het zijn geen moord lustige monsters nee.......
Maar sommigen vertellen het zo dat het lijkt alsof een kind er zelf mee om kan gaan...

Ik vind het onverantwoordelijk als je denkt dat het niet potensieel gevaarlijk kan zijn.....

Edward Gal zegt dat niet voor niets in de intervieuw....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:31

Sueno schreef:
Tis zelfs niet voor een ieder weggelegd om überhaupt een paard te houden.

Wat een dooddoener :')

Jij kan dus elk en een hengst aanbevelen? Maakt niet uit wie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:32

bij ons op stal loopt van alles rond, is lang niet alles professioneel. En ook hier staan zat hengsten.
Een hengst heeft dezelfde opvoeding nodig dan een merrie of ruin.
Als je een hengst hebt en je gaat wat spastisch lopen doen als ie een sprongetje opzij maakt, of eens schraapt of zich groot maakt dan is het logisch dat hij over je heen probeert te gaan NET als een merrie of ruin dat zal doen. Een dier voelt je gemoedstoestand namelijk feilloos aan en speelt hier ook op in.
En professionele stallen ???? Heb ZAT "professionele stallen gezien waar het goed fout ging.. die zogenaamde "professionelen" kunnen misschien wel rijden, maar wil NIET per defenitie zeggen dat ze ook met paarden kunnen omgaan. Niet elke goede ruiter kan inspringen op het gedrag van een paard of hoe ze opgevoed moeten worden en vice versa, dus ook niet iedereen die een paard perfect kan opvoeden is een goed ruiter.

Hoe een paard, hond , papegaai, kanarie zich ontwikkeld ligt puur aan hoe de mens ermee omspringt.

tja, dooddoener, ik geef mn mening, niet meer en niet minder ...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:34

Heb zat mensen gezien die ik hoop nooit met een hengst te zien :+

En van dat soort mensen krijgen hengsten dus wel een slechte reputatie...

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:36

Ik raad iemand pas een hengst aan als diegene weet waar die aan begint en sterk in zn schienen staat.
Dus nee, ik raad niet iedereen een hengst aan, en dat geldt ook voor een merrie of ruin.
In ELK paard schuilt potientieël gevaar als je hem niet de baas bent, daarom zeg ik ook dat niet iedereen voor een paard geschikt is.
Maar goed, je leest zoals je het zelf lezen wilt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:39

Maar toch is een hengst net wat anders...
Ik heb ook 2 brave hengsten ....Waarvan Barc soms werd gedacht dat het een ruin was.
Maar eens in de zoveel tijd kwamen die hormoontjes toch even naar boven

Sueno

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:42

Tuurlijk heeft een hengst ook zijn uitspatting, ik beweer ook nergens dat dit niet zo is.
Maar die hebben merrie's en ruinen ook. Wat word hiervan dan gezegd? Het is gewoon een rotpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:42

Sueno schreef:
Ik raad iemand pas een hengst aan als diegene weet waar die aan begint en sterk in zn schienen staat.
Dus nee, ik raad niet iedereen een hengst aan, en dat geldt ook voor een merrie of ruin.
In ELK paard schuilt potientieël gevaar als je hem niet de baas bent, daarom zeg ik ook dat niet iedereen voor een paard geschikt is.
Maar goed, je leest zoals je het zelf lezen wilt.

Maar Sueno, je zegt nu toch precies wat bijna iedereen hier zegt?
Ik heb helemaal niets tegen hengsten, ik vind ze prachtig. En vanzelf heeft elk paard goede begeleiding nodig, maar een hengst daar mag je het niet laten indutten en moet je net even sterker in je schoenen staan wat betreft consequentie. Ben je dat, heb je genoeg ervaring met paarden en sta je flink stevig in je schoenen, maar hebt nog geen ervaring met hengsten, ga ervaring op doen. En als je wat ervaring hebt opgedaan en weet wat een hengst kan inhouden en je denkt dat aan te kunnen, koop dan pas een hengst.

Maar niet als je zoals TS zegt eentje te willen nemen puur om uiterlijk, maar eigenlijk geen idee hebben wat het kan inhouden. Want dan kan een hengst even een straatje te ver zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:45

Sueno schreef:
Tuurlijk heeft een hengst ook zijn uitspatting, ik beweer ook nergens dat dit niet zo is.
Maar die hebben merrie's en ruinen ook. Wat word hiervan dan gezegd? Het is gewoon een rotpaard?

Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen naar mijn idee, merries wel vanzelf en dat is dan soms ook even een hand vol. Ze hebben niet de neiging indruk te maken op de ruin over het algemeen, dus hoeven wat dat betreft niet zo opvallend te doen, en een hengst met testosteron daarentegen wel.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:50

Heb dood brave merries zien veranderen in onhandelbare draken, puur omdat men het dier anders behandelt.

Weleens een hengst een mens zien bespringen?? Niks leuks aan hoor....hengst was prima opgevoed....
ja, vaak genoeg ook zelf gevoeld. Ligt aan het wel of niet opletten van de mens en consequent optreden, ik lette niet op was nog jong.

Een hengst op wedstrijd zijn ruiter zien lanceren....
ja, en veel vaker dat een merrie dit deed

Een hengst op een stagiare zien inbeuken?
het woord stagiaire zegt al veel, moet het vaak nog leren. Ook mee gemaakt op de stallen waar ik was. Stommigheid van de stage begeleider, deze had beter moeten inschatten wat en welk paard een stagiaire aan kan. Heb ook een merrie een stagiaire de baan zien aanvegen, kon afgevoerd worden de stagiaire dus. Ligt niet aan het hengst zijn wat je noemt, merries en ruinen maken zich hier ook schuldig aan.

Mindim, ligt het volgens jou dan ALTIJD aan de hormonen wat hengsten ook doen? Terwijl merries en ruinen dit soort gedrag ook vertonen. Lijkt mij eerder dat het een karakter trek is en met hoe men met paarden omgaat ipv hormonen. Vooral dat laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:05

Citaat:
Mindim, ligt het volgens jou dan ALTIJD aan de hormonen wat hengsten ook doen? Terwijl merries en ruinen dit soort gedrag ook vertonen. Lijkt mij eerder dat het een karakter trek is en met hoe men met paarden omgaat ipv hormonen. Vooral dat laatste.

Zeg ik dat ergens, iets minder selectief lezen graag en anders even quoten waar ik dat dan zeg.

Van hormonen is het algemeen bekend dat het de stemming kan veranderen en gedrag. Dus ook een prima opgevoede hengst kan hier last van hebben, niet meer dan natuurlijk. Als je dat ontkent, steek je je kop in het zand.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:14

Los van dat TS een hengst wil ivm zijn uitstraling, wil ze ook geen flegmatiek paard maar ik heb in t verleden op mn werk veel hengsten gereden(voornamelijk kwpn en bwp) en juist de hengsten waren wat meer plakkerig aan je been en minder onder de indruk van een keer bijtikken om ze alerter te krijgen op je been dan de ruinen.

Neemt niet weg dat ik nu zelf ook een hengst op stal heb staan hoor, een friese sterhengst van bijna 4 jaar.
Er staat ook een 8 jarige ster ruin en die heeft én meer nek dan de hengst, is vele malen vlugger en heter zowel in de omgang als met rijden, scherper aan mn been en heeft een mooiere uitstraling...en is toch echt ruin maar vaak zien ze hem aan voor de hengst ;)

Dit is niet om mn hengst af te kraken hoor, die is een laatbloeier en moet nog de tijd krijgen tot uitzwaren en mooier worden :) (daarom is hij ook nog hengst, hij is 1,70 en een slungeltje ben bang dat nu castreren hem nog meer slungel maakt)

Maar dit najaar, of later als hij dan nog braaf is maar nog niet ontwikkeld genoeg is, laat ik de hengst alsnog castreren hoor.
Hij is wel heeeeeeeeeeeel braaf en echt een sulletje in de omgang, beetje happen maar niks extreems gewoon goed opgevoed ;) maar met buitenritten langs een wei met rennende paarden gaan of gewoon 1 wat drukker paard tegenkomen is toch ineens een stuk minder grappig :=
De ruin wordt dan ook wat vlug en heet en hinnikt eens een keer, maar de hengst begint te brullen en wordt een redelijk oncontroleerbaar bommetje op zulke momenten.

Kortom ik heb liever een ruin die goed aan de hulpen staat en dus met een wat wakkerder alerter karakter, dan een hengst die hoe braaf hij ook is, toch op sommige momenten ineens wel heel erg hengst kan worden en je dringt op dat moment ook níet meer tot hem door.
Maar ik ken zeker bij de friezen veel ontzettend brave goed opgevoedde hengsten die leuk in de sport lopen dus ja t kan absoluut wel, maar t is met sommige dingen toch net wat handiger om een ruin te hebben, die ook die extra uitstraling kunnen hebben :D

voor t plaatje even de hengst en de ruin op de foto ;)

ruin
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8683_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3407_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4382_n.jpg

hengst
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1861_n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0045_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7926_n.jpg

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:21

Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen, maar ruinen hebben wel degelijk hun uitspattingen.
En een paard nemen vanwege het uiterlijk? Tja, valt wat over te zeggen. Een wijs persoon neemt geen paard vanwege zijn uiterlijk, alhoewel, het oog wil natuurlijk ook wat. Een paard moet bij je passen. ken zat merrie's en ruinen die qua uiterlijk niet onderdoen van een hengst, die óók een flinke nek op hebben, goed bespierd zijn. Ook heb ik al hengsten gezien die in volwassen toestand onzettend sjlemielerig zijn, zou je zeggen das een merrie. Dus daar kun je niet op bouwen als je voor het uiterlijk wilt gaan.
En iemand die geen ervaring heeft met een hengst kan die ervaring altijd nog opdoen, ook daar ben ik het mee eens.. Al blijf ik bij mijn mening dat het geen drol uitmaakt of je merrie, ruin of hengst hebt, tis de opvoeding die telt.

Ik heb dus wel al mensen gelanceerd zien worden van een merrie.
Ik heb wel al een merrie zien maaien naar mensen.
Merrie's , ruinen die iemand gewoon vierkant de stal uitschopt.
Een merrie die het leuk vond zijn eigenaar een stuk uit de schouder te happen.
Zijn dit allemaal hormonen???? Zijn het gewoon rotpaarden?? Of kunnen de mensen er domweg niet mee overweg.

Ik heb tot nu toe alleen maar hengsten gehad , tuurlijk proberen ze wel es uit, maar kon me geen bravere beesten wensen als de hengsten die ik gehad heb.
Mijn dochter heeft dus die Pinto Merrie... op zich een braaf paardje, maar jong oh jong, wat een eigenwijs stuk, snel beledigd, weet dat ze kracht heeft en gebruikt die ook (bij mijn dochter !!) Niet bij mij..
Goed voorbeeld van consequent zijn.
Maar goed, een merrie hoeft voor mij niet zo, ben meer een hengstenmens en heb daar al de nodige ervaring mee... en nóg leer je altijd weer bij

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:25

@Renske
Prachtpaarden.. mn complimenten ;-)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:31

Mindim schreef:
Sueno schreef:

Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen naar mijn idee, merries wel vanzelf en dat is dan soms ook even een hand vol. Ze hebben niet de neiging indruk te maken op de ruin over het algemeen, dus hoeven wat dat betreft niet zo opvallend te doen, en een hengst met testosteron daarentegen wel.

Hier maak ik dat toch wel uit dat je gedrag van hengsten wijt aan hormonen. Dat elke hengst daardoor indruk moet maken op hun omgeving. Terwijl veel van het gedrag te wijten is aan karakter\opvoeding.
En ik steek mijn kop niet in het zand wat hormonen of gedrag betreft. Heb in mijn leven een paar honderd hengsten in handen\onder me\voor me gehad, jong tot oud en verschillende rassen, en waarvan er een aantal last had van hun hormonen en daarom gecastreerd waren. Het is jammer dat veel mensen hengsten gedrag als eerste wijten aan hormonen ipv dat ze naar hun gedrag\opvoeding\hoe er mee omgegaan word kijken. Ook paarden mensen die ervaring "zeggen" te hebben. Van die mensen die standaard een ketting door de mond doen en een zweep mee nemen en zeggen dat dat moet omdat het een hengst is 8)7

Ik moet zeggen dat mijn hengsten beter opgevoed zijn dan de 2 merries waar ik op stal sta. De merrie vertonen mee brul en piep gedrag dan die hengsten van mij. :Y)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:41

@Aikon, ach joh verdedig je toch niet zo (zei de gek) hahaha.
Iedereen lijkt hier zijn gelijk te willen halen of een bepaalde mening iemands strot doordrukken.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ervaringen. Ik durf te wedden dat het gross van de mensen die reageren nog nooit een hengst gehad hebben maar hun "ervaringen" van horen zeggen hebben , Of mss een etter van een hengst op stal hebben staan of zien staan en dan die dieren bestempelen met gevaarlijk of monsters etc.

Als TS zich perse een hengst wilt aanschaffen moet ze dat lekker doen, gaat ze op dr waffel ermee dan lezen we over een tijdje een ander topic dat de truuk misluuk is.. Gaat het goed , dan zullen we ook dat wel weer lezen. Laat dr lekker dr eigen ervaring opdoen, lukt het haar niet kan ze nog altijd hulp van buitenaf zoeken of de hengst laten castreren. Als ze maar beseft dat elk dier een potentieel gevaar kan zijn al dan niet door de "hormonen" .. Je kan namelijk een dier wel tegen de kop kijken maar niet erin.

Shake__13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:56

als je het wilt zou ik het doen!!!
bij mij op de manege is een best kleine dunne vrouw en die heeft ook een hengst en kan die prima aan!! :)
ze heeft nu gescheurde enkelbanden en alsnog heeft ze hem totaal in de hand!!
ik zou wel vantevoren een ritje maken enzo en kijken of je hem echt aankan!! :P
(zij heeft ook de moeder van de hengst en ze zegt zelf dat dievervelender is!!! zo zie je maar ;) )
mvg

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:47

Sueno, ja waarom ik dat blijf doen %) ik ben een beetje sado masochistisch :D Vind het gewoon lekker.

Maar je hebt gelijk, er zijn hier mensen bij die zeggen hengsten te hebben waar ik die 2 van mij niet aan toe zou vertrouwen gewoon weg door wat ze hier melden.

TS Een jonge onervaren hengst raad ik je eigenlijk af zeker omdat je zelf geen ervaring hebt, ga eerder voor een ervaren hengst waar je van kan leren. O ja, leer mams af dat ze paarden steeds lekkers geeft, niks zo irritant als schooiende knollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:56

Sueno schreef:
Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen, maar ruinen hebben wel degelijk hun uitspattingen.
En een paard nemen vanwege het uiterlijk? Tja, valt wat over te zeggen. Een wijs persoon neemt geen paard vanwege zijn uiterlijk, alhoewel, het oog wil natuurlijk ook wat. Een paard moet bij je passen. ken zat merrie's en ruinen die qua uiterlijk niet onderdoen van een hengst, die óók een flinke nek op hebben, goed bespierd zijn. Ook heb ik al hengsten gezien die in volwassen toestand onzettend sjlemielerig zijn, zou je zeggen das een merrie. Dus daar kun je niet op bouwen als je voor het uiterlijk wilt gaan.
En iemand die geen ervaring heeft met een hengst kan die ervaring altijd nog opdoen, ook daar ben ik het mee eens.. Al blijf ik bij mijn mening dat het geen drol uitmaakt of je merrie, ruin of hengst hebt, tis de opvoeding die telt.

Ik heb dus wel al mensen gelanceerd zien worden van een merrie.
Ik heb wel al een merrie zien maaien naar mensen.
Merrie's , ruinen die iemand gewoon vierkant de stal uitschopt.
Een merrie die het leuk vond zijn eigenaar een stuk uit de schouder te happen.
Zijn dit allemaal hormonen???? Zijn het gewoon rotpaarden?? Of kunnen de mensen er domweg niet mee overweg.

Ik heb tot nu toe alleen maar hengsten gehad , tuurlijk proberen ze wel es uit, maar kon me geen bravere beesten wensen als de hengsten die ik gehad heb.
Mijn dochter heeft dus die Pinto Merrie... op zich een braaf paardje, maar jong oh jong, wat een eigenwijs stuk, snel beledigd, weet dat ze kracht heeft en gebruikt die ook (bij mijn dochter !!) Niet bij mij..
Goed voorbeeld van consequent zijn.
Maar goed, een merrie hoeft voor mij niet zo, ben meer een hengstenmens en heb daar al de nodige ervaring mee... en nóg leer je altijd weer bij

Ik ben het met je eens hoor, ik heb een draak van een merrie en mijn ruin is een duveltje en een puber. Niet bij mij, ze weten waar bij mij de grenzen liggen. Toch ben ik van mening dat je met een hengst iets meer paard in handen hebt en dat bedoel ik helemaal niet negatief. Hormonen zijn vervelend en een hengst heeft ze, de een doet er wat mee, de ander niet, maar vlak de hormonen niet uit. Weet je daar mee om te gaan wanneer het paard daar last van heeft, dan is er geen probleem, wordt je er niet angstig van als hij zich even wil tonen aan de merries, prima. Maar niet iedereen durf dat of kan corrigeren op momenten dat het moet, niet het verschil maken tussen show naar de merries of domineren over de baas.
En tuurlijk hebben de merries ook last van hormonen en kunnen ze vreselijke hittepetiitten zijn, een pismerries zou ik dus ook niet een ieder aanraden, maar het gaat hier om de hengst.
En natuurlijk komen niet alle streken vanuit hormonen, maar sommige wel.

Mijn ruin staat niet aan huis en hengsten zijn hier over het algemeen niet welkom. Hij hoefde niet te dekken, dus ik koos voor een sociaal leven. Dat was hier anders niet mogelijk. Maar ik ben ook meer van het manlijke geslacht dan het vrouwelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:06

aikon schreef:
Mindim schreef:

Hier maak ik dat toch wel uit dat je gedrag van hengsten wijt aan hormonen. Dat elke hengst daardoor indruk moet maken op hun omgeving. Terwijl veel van het gedrag te wijten is aan karakter\opvoeding.
En ik steek mijn kop niet in het zand wat hormonen of gedrag betreft. Heb in mijn leven een paar honderd hengsten in handen\onder me\voor me gehad, jong tot oud en verschillende rassen, en waarvan er een aantal last had van hun hormonen en daarom gecastreerd waren. Het is jammer dat veel mensen hengsten gedrag als eerste wijten aan hormonen ipv dat ze naar hun gedrag\opvoeding\hoe er mee omgegaan word kijken. Ook paarden mensen die ervaring "zeggen" te hebben. Van die mensen die standaard een ketting door de mond doen en een zweep mee nemen en zeggen dat dat moet omdat het een hengst is 8)7

Ik moet zeggen dat mijn hengsten beter opgevoed zijn dan de 2 merries waar ik op stal sta. De merrie vertonen mee brul en piep gedrag dan die hengsten van mij. :Y)

Dat lees je dan verkeerd. hengstengedrag komt voort uit hormonen. Niet al het verkeerde gedrag is echter hengstengedrag ;) Verkeerd gedrag dat komt door een niet consequente opvoeding is geen hengstengedrag, maar gewoon vervelend gedrag veroorzaakt door de mens en komt bij alle paarden voor. Gedrag dat voortkomt uit testosteron is hengstengedrag en hoeft niet perse verkeerd te zijn, alleen niet op alle tijden wenselijk.

Dat mensen een hengst beschouwen als een freak dat is triest en dat wanneer hengsten in goede en bekwame handen worden opgevoed ze heel fijne dieren zijn. Dat ze gewoon tussen/ naast andere paarden kunnen leven dat dat een heel stuk gefrustreerd gedrag kan voorkomen. Want laten we wel wezen, een gefrustreerde hengst wordt gecreeerd door de mens en vandaar dat ik een hengst liever in bekwame handen zie, met begrip voor zijn hengst zijn, dan bij iemand die dat niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:07

En nog iets, wat jij vind dat mensen hier in het topic doen, de hengst verkeerd neer zetten, dat doe je zelf ook, maar dan met de merrie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:12

Sueno schreef:
@Aikon, ach joh verdedig je toch niet zo (zei de gek) hahaha.
Iedereen lijkt hier zijn gelijk te willen halen of een bepaalde mening iemands strot doordrukken.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ervaringen. Ik durf te wedden dat het gross van de mensen die reageren nog nooit een hengst gehad hebben maar hun "ervaringen" van horen zeggen hebben , Of mss een etter van een hengst op stal hebben staan of zien staan en dan die dieren bestempelen met gevaarlijk of monsters etc.

Als TS zich perse een hengst wilt aanschaffen moet ze dat lekker doen, gaat ze op dr waffel ermee dan lezen we over een tijdje een ander topic dat de truuk misluuk is.. Gaat het goed , dan zullen we ook dat wel weer lezen. Laat dr lekker dr eigen ervaring opdoen, lukt het haar niet kan ze nog altijd hulp van buitenaf zoeken of de hengst laten castreren. Als ze maar beseft dat elk dier een potentieel gevaar kan zijn al dan niet door de "hormonen" .. Je kan namelijk een dier wel tegen de kop kijken maar niet erin.

Waarom ga je toch zo in de aanval? Omdat sommigen het niet met je eens zijn, hebben ze maar een etter van een hengst op stal of geen ervaring? Kan het toevallig niet zo zijn dat men gewoon een andere ervaring heeft dan jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:14

Ariebren schreef:
Dit is een hele lieve hengst.
Heeft gelukkig heilig ontzag voor de stroom draadjes. :7
Maar een Quarter merrie aan de andere kant moet je even gedag zeggen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JUM6MMNM.jpg

Hij is mooi hoor :D Maar goed, ik heb ook zoiets.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:21