Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sueno schreef:Ik raad iemand pas een hengst aan als diegene weet waar die aan begint en sterk in zn schienen staat.
Dus nee, ik raad niet iedereen een hengst aan, en dat geldt ook voor een merrie of ruin.
In ELK paard schuilt potientieël gevaar als je hem niet de baas bent, daarom zeg ik ook dat niet iedereen voor een paard geschikt is.
Maar goed, je leest zoals je het zelf lezen wilt.
Sueno schreef:Tuurlijk heeft een hengst ook zijn uitspatting, ik beweer ook nergens dat dit niet zo is.
Maar die hebben merrie's en ruinen ook. Wat word hiervan dan gezegd? Het is gewoon een rotpaard?

Citaat:Mindim, ligt het volgens jou dan ALTIJD aan de hormonen wat hengsten ook doen? Terwijl merries en ruinen dit soort gedrag ook vertonen. Lijkt mij eerder dat het een karakter trek is en met hoe men met paarden omgaat ipv hormonen. Vooral dat laatste.

(daarom is hij ook nog hengst, hij is 1,70 en een slungeltje ben bang dat nu castreren hem nog meer slungel maakt)
maar met buitenritten langs een wei met rennende paarden gaan of gewoon 1 wat drukker paard tegenkomen is toch ineens een stuk minder grappig 

Mindim schreef:Sueno schreef:Tuurlijk heeft een hengst ook zijn uitspatting, ik beweer ook nergens dat dit niet zo is.
Maar die hebben merrie's en ruinen ook. Wat word hiervan dan gezegd? Het is gewoon een rotpaard?
Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen naar mijn idee, merries wel vanzelf en dat is dan soms ook even een hand vol. Ze hebben niet de neiging indruk te maken op de ruin over het algemeen, dus hoeven wat dat betreft niet zo opvallend te doen, en een hengst met testosteron daarentegen wel.

)
ik ben een beetje sado masochistisch
Vind het gewoon lekker. Sueno schreef:Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen, maar ruinen hebben wel degelijk hun uitspattingen.
En een paard nemen vanwege het uiterlijk? Tja, valt wat over te zeggen. Een wijs persoon neemt geen paard vanwege zijn uiterlijk, alhoewel, het oog wil natuurlijk ook wat. Een paard moet bij je passen. ken zat merrie's en ruinen die qua uiterlijk niet onderdoen van een hengst, die óók een flinke nek op hebben, goed bespierd zijn. Ook heb ik al hengsten gezien die in volwassen toestand onzettend sjlemielerig zijn, zou je zeggen das een merrie. Dus daar kun je niet op bouwen als je voor het uiterlijk wilt gaan.
En iemand die geen ervaring heeft met een hengst kan die ervaring altijd nog opdoen, ook daar ben ik het mee eens.. Al blijf ik bij mijn mening dat het geen drol uitmaakt of je merrie, ruin of hengst hebt, tis de opvoeding die telt.
Ik heb dus wel al mensen gelanceerd zien worden van een merrie.
Ik heb wel al een merrie zien maaien naar mensen.
Merrie's , ruinen die iemand gewoon vierkant de stal uitschopt.
Een merrie die het leuk vond zijn eigenaar een stuk uit de schouder te happen.
Zijn dit allemaal hormonen???? Zijn het gewoon rotpaarden?? Of kunnen de mensen er domweg niet mee overweg.
Ik heb tot nu toe alleen maar hengsten gehad , tuurlijk proberen ze wel es uit, maar kon me geen bravere beesten wensen als de hengsten die ik gehad heb.
Mijn dochter heeft dus die Pinto Merrie... op zich een braaf paardje, maar jong oh jong, wat een eigenwijs stuk, snel beledigd, weet dat ze kracht heeft en gebruikt die ook (bij mijn dochter !!) Niet bij mij..
Goed voorbeeld van consequent zijn.
Maar goed, een merrie hoeft voor mij niet zo, ben meer een hengstenmens en heb daar al de nodige ervaring mee... en nóg leer je altijd weer bij
aikon schreef:Mindim schreef:Ruinen hebben geen uitspattingen vanwege hormonen naar mijn idee, merries wel vanzelf en dat is dan soms ook even een hand vol. Ze hebben niet de neiging indruk te maken op de ruin over het algemeen, dus hoeven wat dat betreft niet zo opvallend te doen, en een hengst met testosteron daarentegen wel.
Hier maak ik dat toch wel uit dat je gedrag van hengsten wijt aan hormonen. Dat elke hengst daardoor indruk moet maken op hun omgeving. Terwijl veel van het gedrag te wijten is aan karakter\opvoeding.
En ik steek mijn kop niet in het zand wat hormonen of gedrag betreft. Heb in mijn leven een paar honderd hengsten in handen\onder me\voor me gehad, jong tot oud en verschillende rassen, en waarvan er een aantal last had van hun hormonen en daarom gecastreerd waren. Het is jammer dat veel mensen hengsten gedrag als eerste wijten aan hormonen ipv dat ze naar hun gedrag\opvoeding\hoe er mee omgegaan word kijken. Ook paarden mensen die ervaring "zeggen" te hebben. Van die mensen die standaard een ketting door de mond doen en een zweep mee nemen en zeggen dat dat moet omdat het een hengst is
Ik moet zeggen dat mijn hengsten beter opgevoed zijn dan de 2 merries waar ik op stal sta. De merrie vertonen mee brul en piep gedrag dan die hengsten van mij.
Verkeerd gedrag dat komt door een niet consequente opvoeding is geen hengstengedrag, maar gewoon vervelend gedrag veroorzaakt door de mens en komt bij alle paarden voor. Gedrag dat voortkomt uit testosteron is hengstengedrag en hoeft niet perse verkeerd te zijn, alleen niet op alle tijden wenselijk.
Sueno schreef:@Aikon, ach joh verdedig je toch niet zo (zei de gek) hahaha.
Iedereen lijkt hier zijn gelijk te willen halen of een bepaalde mening iemands strot doordrukken.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ervaringen. Ik durf te wedden dat het gross van de mensen die reageren nog nooit een hengst gehad hebben maar hun "ervaringen" van horen zeggen hebben , Of mss een etter van een hengst op stal hebben staan of zien staan en dan die dieren bestempelen met gevaarlijk of monsters etc.
Als TS zich perse een hengst wilt aanschaffen moet ze dat lekker doen, gaat ze op dr waffel ermee dan lezen we over een tijdje een ander topic dat de truuk misluuk is.. Gaat het goed , dan zullen we ook dat wel weer lezen. Laat dr lekker dr eigen ervaring opdoen, lukt het haar niet kan ze nog altijd hulp van buitenaf zoeken of de hengst laten castreren. Als ze maar beseft dat elk dier een potentieel gevaar kan zijn al dan niet door de "hormonen" .. Je kan namelijk een dier wel tegen de kop kijken maar niet erin.
Ariebren schreef:Dit is een hele lieve hengst.
Heeft gelukkig heilig ontzag voor de stroom draadjes.
Maar een Quarter merrie aan de andere kant moet je even gedag zeggen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JUM6MMNM.jpg
Maar goed, ik heb ook zoiets.