Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:39

Dat scheelt idd,maar komt vast goed.
Ben benieuwd hoor!Ik wil zo graag ook gaan kijken,maar iedereen belt maar af omdat ze niet bij een binnenbaan kunnen komen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:40

Dat is wel jammer nu ambre!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:41

Zat al even te neuzen bij hippo, maar die verzekert alleen castratie bij 1 en 2 jarigen.

@ambre, is toch ook geen weer om paarden te gaan kijken :+ Misschien moet je hier in de buurt gaan kijken. alles sneeuwvrij.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:46

Ja balen is dat voor je Ambre! Ik hoop ook dat het snel weer opgehouden is met de vorst en de sneeuw!

@Johnnydepony: ik had mijn verzekering (Equine Risk) ook al gebeld en Evander is een jaar te oud om voor die verzekering in aanmerking te komen. Ze hebben dat net voor 2012 veranderd. Een maand geleden kon viel elke leeftijd nog onder de verzekering. Nu moet ik er speciaal een voor afsluiten, maar dat is behoorlijk duur. Dus dat doe ik niet en hoop er het beste van, meestal gaat het goed, dus ik ga er vanuit bij mij ook.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:50

kreeg onlangs de rekening van de keuring van mijn paard bij de watermolen. Nou daar ga ik dus noooooooooit weer naartoe.
Een klinische keuring is 178 ex btw. absurd gewoon.
Ben dus 350 euro kwijt voor een klinische keuring en 5 rontgenfoto. Belachelijk :(

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:01

@pollux, ja dacht al dat het wel duur zou zijn om dat apart te verzekeren. Heb ook nog nooit een hengst in de verzekering gehad.

@Adin, das wel behoorlijk aan de prijs ja. Had ik nog eens over gebeld. Hoe lang deden ze daarover ?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:02

Oh, dat is inderdaad aardig aan de prijs!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:05

@Johnnydepony: en dan te bedenken dat medische kosten naar aanleiding van complicaties niet eens zijn meeverzekerd. Alleen als het dier dood gaat door de castratie, heb je wat aan die verzekering. Nou, ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt! :\

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:07

Adin schreef:
kreeg onlangs de rekening van de keuring van mijn paard bij de watermolen. Nou daar ga ik dus noooooooooit weer naartoe.
Ben dus 350 euro kwijt voor een klinische keuring en 5 rontgenfoto. Belachelijk :(

jeetje zeg.. wat een belachelijk bedrag! Meende dat ik nog geen 100 kwijt was..
Dat er zo'n verschil in zit zeg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:46

Adin schreef:

Zo dat is nog eens een bedrag!!

Ik was bij mijn vorige paard €520 euro kwijt voor klinisch en röngologische keuring (28 foto's) incl, 21% btw (belgie)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:03

Ja de Watermolen is duur :j

Pollux gefeliciteerd! T is echt een leuk paard. En de castratie zal vast wel goed verlopen ;)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:06

Pollux schreef:
@Johnnydepony: en dan te bedenken dat medische kosten naar aanleiding van complicaties niet eens zijn meeverzekerd. Alleen als het dier dood gaat door de castratie, heb je wat aan die verzekering. Nou, ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt! :\

Nee dat mag je idd niet hopen, maar staand in de kliniek dan zijn de risico's wel redelijk beperkt. Maar blijft spannend. Ik heb maar een keer een paard laten castreren, staand, paar uurtjes op stal gehad en toen weer naar buiten in de wei. Ging perfect, maar die was 2.

@ Adin, hoe gaat het verder met je grote vos ?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:07

Poeh,das geld zeg voor een keuring.
Hier kan ik 20 foto's en klinisch keuren voor 300 euro.

Ik kijk me rot naar paaren,maar of de verhalen kloppen niet of ze zijn te duur of er ligt sneeuw of of of....
Geduld hebben dus,ik heb er nog een paar op stapel alleen staan ze een eind uit elkaar en ik heb zondag om 14 uur wedstrijd dus kan alleen zaterdag een verre gaan kijken en dan zondag 1 dichtbij.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:11

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:21

@Meredith: yep, dat is hem :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:25

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:05

Knapperd hoor!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:15

Hallo allemaal,

mag ik me ook melden onder de zoekers?
Mijn naam is Kim en ben 27 jaar. Ik ben ook opzoek naar een paard.
Zojuist dit topic aangemaakt : [RPA] Paardenrassen uitgelicht: Welk paard past bij mij?

Welke karaktereigenschappen van een ras het beste bij mij past en of ik het uiterlijk dan ook mooi vind...ook niet geheel onbelangrijk toch?
Karaktereigenschappen wat ik belangrijk vind : betrouwbaar, lief, teamplayer, rustig. Ik ben ook wel rustig, maar dit heeft soms tijd nodig, en dan moet ik een paard hebben die mij die rust ook kan geven.
Minimaal 1,50 / 1.55 hoog en een mooie verschijning.. nou ga d'r maar aan! ;) ondertussen druk aan het zoeken hier en daar.

gr Kim

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:16

Ik zou vooral naar de karaktereigenschappen kijken maar deze niet 'plakken' op een bepaald ras. Ieder dier is namelijk anders.
Uiteraard kun je wel voorkeur hebben voor een bepaald ras. :j

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:23

Pion schreef:
Ik zou vooral naar de karaktereigenschappen kijken maar deze niet 'plakken' op een bepaald ras. Ieder dier is namelijk anders.
Uiteraard kun je wel voorkeur hebben voor een bepaald ras. :j

ja dat vroeg ik mij af inderdaad. Ik zit voornamelijk in de honden en hier kan je dus wel bepaalde karaktereigenschappen aan een ras toekennen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar over het algemeen houdt een retriever wel van rennen en water, dus moet je wel een actief baasje zijn voor zo'n hond. Met een rottweiler, deense dog of een bloedhond kan je best hele dagen op je kont zitten, die ligt wel aan je voeten ;) zoek je een drukke hond, neem een dobermann of een Mechelse herder enz. Is dit bij paarden ook zo?
* moet je veel mee bewegen
* heeft veel verzorging nodig
* druk type paard
* eigenwijs
enz?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:29

Bij paarden is dat ook zo, maar niet persee rasgebonden.
Je moet echt kijken naar het paard zelf :j

Uiteraard kun je wel een beetje generaliseren; fjorden zijn over het algemeen wat koeler in het hoofd dan een KWPN-er.
Echter, sommige KWPN-ers zijn koeler in het hoofd dan een fjord.

Net als friezen, sommige zijn super koel, maar je hebt ze ook behoorlijk heet!

Zoek dus een paard wat aan je eisen voldoet. :)
Je kunt jezelf natuurlijk wat 'beperken' door graag een warmbloed te willen, of een koudbloed en dan bijvoorbeeld een tinker.
Echter is dit meer omdat dat type je erg aanspreekt of meer geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:37

mja, ehh.. Dit betekend dus eigenlijk dat je niet specifiek op eigenschappen kan zoeken wat in een ras veel voorkomt. Lastig zoeken dus. Je moet dus eigenlijk een mooi paard zien, in de hoop dat hij nog de eigenschappen heeft die je zoekt :S

lastig dus

maar wat is het verschil in een warmbloed en een koudbloed? Hoor het al jaren voorbij komen, maar snap er eigenlijk niks van :o

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:44

koudbloedpaarden
weinig temprament,
over het algemeen heel rustig en koel
sterk en degelijk gebouwd
werkpaarden
bv. belgische trekpaarden, fjorden, shetlanders etc.

warmbloedpaarden:
meer temprament
heter en gevoeliger
gestroomlijnd gebouwd
paarden voor de sport
bv. kwpn'ers, welsh etc.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 06-02-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:46

Een koudbloed is bijvoorbeeld een haflinger, fjord, tinker. De wat robustere rassen.
Koudbloed wordt over het algemeen gezien als 'koeler' in het hoofd.

Een kwpn-er is bijvoorbeeld een warmbloedtype. Warmbloeden stammen af van oosterse paarden (dacht ik).
Warmbloed wordt over het algemeen gezien als 'heter' in het hoofd.

Echter hoef je, je daar niet op vast te pinnen. Je hebt koele KWPN-ers en hete haflingers.

Laat ik de vraag zo stellen:
Zoals ik het lees zoek je een recreatiepaard voor heerlijke bostochten en heb je niet echt wedstrijdambities?
Ga dan opzoek naar een paard wat verkeersmak is, braaf, veel op buitenrit is geweest.
Daarnaast; heb je voorkeur voor een ras? Vind je een bepaald type mooi waarvan je denkt 'zo'n paard wil ik graag'?
Ja? zoek dan binnen dat ras naar een paard wat bij je wensen past.
Nee? zoek dan in het algemeen naar een paard wat bij je wensen past.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:47

thnx Mw De Ruigter en Mw Pion ;)
wist ik niet

@ Pion: tja, zat naar een arabier te kijken bijvoorbeeld, alleen vind die dunne staart niet zo mooi...
Tinker vind ik heel mooi, maar wil liever een wat slanker type. Ben wel visueel ingesteld, erg he? Maar goed, moet echt verliefd worden op een paard.. 'love at first sight' dus
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 06-02-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt