Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:30

ik ga ook mee volgen,aan net filmpje te zien moet ze toch echt drachtig zijn.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:31

vrouwke schreef:
met de hoeveel maanden kan je het veulen zien bewegen?

Als je zoals in dit filmpje al echt omtrekken van benen kan zien, is mijn ervaring dat het veulen binnen 2 maanden wordt geboren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:35

wintersky schreef:
vrouwke schreef:
met de hoeveel maanden kan je het veulen zien bewegen?

Als je zoals in dit filmpje al echt omtrekken van benen kan zien, is mijn ervaring dat het veulen binnen 2 maanden wordt geboren.

ok

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:44

Goyha,

Even vooropgesteld en dat wil ik wel gezegd hebben.. ik heb waardering voor mensen die dieren opvangen die er slecht aan toe zijn.

Maar ik denk wel dat je een keuze moet gaan maken. Je zit met deze merrie namelijk niet helemaal meer op het spoor denk ik. Er is misschien over 1 tot 2 maanden een veulen op komst. Daarom moet je nu op dit moment als je geen voldoende antwoord krijgt van de veearts beslissingen gaan maken.

Dit is NIET de tijd van het jaar om een merrie met amper beschutting een veulen te laten krijgen ergens op een open landje. Jij hebt de keuze gemaakt om haar mee te nemen. In voor en tegenspoed is het dan. Met alle bijkomende kadootjes, zoals wellicht een veulen. Jij moet dus nu ook de beslissing nemen om je merrie ergens te plaatsen waar ze dus kan gaan bevallen MOCHT ze zwanger zijn. Wanneer je zeker weet dat ze leeg is, dan is een landje op zich uiteraard niet verkeerd, maar in die positie zit je nu duidelijk niet.

Ik heb persoonlijk moeite met het feit dat je dezelfde dierenarts laat komen waar je de eerste keer ook je twijfels had over de uitkomst van het onderzoek. Waarom laat je dan dezelfde arts weer opvoelen.

Een andere arts bellen na 1 Januari pas vind ik een dier medische zorg onthouden. Medische zorg is wat jij op je hebt genomen de seconde dat jij dit dier nam. Het is geen auto die zijn grote beurt of zijn APK iets later krijgt dan gepland. Dit is een dier, en dit dier, mocht ze niet drachtig zijn, heeft iets heel vreemds dan in haar buikje, en dat moet dan ook utigezocht worden.

Mocht ze drachtig zijn, en over een tweetal maanden moeten bevallen, op een landje wat waarschijnlijk juist dan zeiknat is, of bevroren, waar geen schuilstal aanwezig is, geen warmte, dan onthoud je haar ook de juiste zorg.

Ik ben van mening dat er uiterlijk maandag nog een dierenarts moet komen. Een andere dierenarts dan deze. Zodat je de juiste weg kunt gana bewandelen. Het is niet zo dat een dierenarts met een natte vinger roept ik kom Donderdag of Vrijdag.. Als ik mijn veearts bel, dan weet ik dat hij komt op het aangegeven tijdstip. Daarom maak ik een afspraak. Mijn veearts belt wanneer er een spoedgeval tussendoor komt. Maar die roept niet, ik kom wanneer ik tijd heb en dat kan wel s dan of dan zijn. Die geeft duidelijk aan, ikben er die datum, tussen die en die tijd.

Misschien komt dit rauw op je dak, en dat begrijp ik. Maar het zit me dwars en ik vind dat ikhet dan beter kan uitleggen waarom ik zoiets vind.

Ik ben misschien een muts.. maar zwangere dieren, dieren met weinig weerstand, etc etc daar ben ik juist extra voorzichtig mee. Mijn paarden idem. Ik bel niet snel een dierenarts, maar wanneer het om medische zaken gaat laat ik het ook niet afhangen van een forum en wat mensen denken wat het zou kunnen zijn. Dan ben ik zelf een wijf met ballen en dan zorg ik dat er een arts komt. Om het even hoe ze moeten komen, maar zorg is zorg en dat heeft zij nu nodig. Jij MOEt weten hoe het ervoor staat zodat JIJ de juiste keuzes kan maken.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:52

Ceriadwen schreef:
Goyha,

Even vooropgesteld en dat wil ik wel gezegd hebben.. ik heb waardering voor mensen die dieren opvangen die er slecht aan toe zijn.

Maar ik denk wel dat je een keuze moet gaan maken. Je zit met deze merrie namelijk niet helemaal meer op het spoor denk ik. Er is misschien over 1 tot 2 maanden een veulen op komst. Daarom moet je nu op dit moment als je geen voldoende antwoord krijgt van de veearts beslissingen gaan maken.

Dit is NIET de tijd van het jaar om een merrie met amper beschutting een veulen te laten krijgen ergens op een open landje. Jij hebt de keuze gemaakt om haar mee te nemen. In voor en tegenspoed is het dan. Met alle bijkomende kadootjes, zoals wellicht een veulen. Jij moet dus nu ook de beslissing nemen om je merrie ergens te plaatsen waar ze dus kan gaan bevallen MOCHT ze zwanger zijn. Wanneer je zeker weet dat ze leeg is, dan is een landje op zich uiteraard niet verkeerd, maar in die positie zit je nu duidelijk niet.

Ik heb persoonlijk moeite met het feit dat je dezelfde dierenarts laat komen waar je de eerste keer ook je twijfels had over de uitkomst van het onderzoek. Waarom laat je dan dezelfde arts weer opvoelen.

Een andere arts bellen na 1 Januari pas vind ik een dier medische zorg onthouden. Medische zorg is wat jij op je hebt genomen de seconde dat jij dit dier nam. Het is geen auto die zijn grote beurt of zijn APK iets later krijgt dan gepland. Dit is een dier, en dit dier, mocht ze niet drachtig zijn, heeft iets heel vreemds dan in haar buikje, en dat moet dan ook utigezocht worden.

Mocht ze drachtig zijn, en over een tweetal maanden moeten bevallen, op een landje wat waarschijnlijk juist dan zeiknat is, of bevroren, waar geen schuilstal aanwezig is, geen warmte, dan onthoud je haar ook de juiste zorg.

Ik ben van mening dat er uiterlijk maandag nog een dierenarts moet komen. Een andere dierenarts dan deze. Zodat je de juiste weg kunt gana bewandelen. Het is niet zo dat een dierenarts met een natte vinger roept ik kom Donderdag of Vrijdag.. Als ik mijn veearts bel, dan weet ik dat hij komt op het aangegeven tijdstip. Daarom maak ik een afspraak. Mijn veearts belt wanneer er een spoedgeval tussendoor komt. Maar die roept niet, ik kom wanneer ik tijd heb en dat kan wel s dan of dan zijn. Die geeft duidelijk aan, ikben er die datum, tussen die en die tijd.

Misschien komt dit rauw op je dak, en dat begrijp ik. Maar het zit me dwars en ik vind dat ikhet dan beter kan uitleggen waarom ik zoiets vind.

Ik ben misschien een muts.. maar zwangere dieren, dieren met weinig weerstand, etc etc daar ben ik juist extra voorzichtig mee. Mijn paarden idem. Ik bel niet snel een dierenarts, maar wanneer het om medische zaken gaat laat ik het ook niet afhangen van een forum en wat mensen denken wat het zou kunnen zijn. Dan ben ik zelf een wijf met ballen en dan zorg ik dat er een arts komt. Om het even hoe ze moeten komen, maar zorg is zorg en dat heeft zij nu nodig. Jij MOEt weten hoe het ervoor staat zodat JIJ de juiste keuzes kan maken.

Amen!

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:04

Gek trouwens, dat iemand die een paardenopvang heeft zo naïef is....die vragen over wormenkuren enz.....
Hier zit een luchtje aan. Neem je ons in de maling Goyha?

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:51

Ceriadwen
hier ben ik het wel mee eens :) mooi verwoord.

Vind het wel goed wat je doet met die paarden, zit echt super vebetering in! mijn compliment.

Maar voor het paard zou ik echt een stal gaan regelen nu.. want hij lijkt me echt hoogdrachtig..
en anders zou ik niet weten wat er zo in zit te bewegen

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:52

wintersky schreef:
Gek trouwens, dat iemand die een paardenopvang heeft zo naïef is....die vragen over wormenkuren enz.....
Hier zit een luchtje aan. Neem je ons in de maling Goyha?

zo'n filmpje kun je niet zomaar namaken :P
zoals je ziet heeft ze meerdere paarden opgevangen dat geloof ik ook echt wel.
Heb het verhaal van isabel toen ook gevolgd

ze wil graag zoveel mogelijk informatie samen krijgen zodat ze beter weet waar ze aan toe is.
Maar daarvoor zou ik toch echt even een andere DA regelen om te weten waar je aan toe bent.
En al helemaal voor het paardje

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:56

Ik zou NOOIT iemand in de maling nemen,dat voorop gesteld.
Ik heb een schuilstal gemaakt op het land,een dak,zijwand en achterwand van stevig zeil.Zo kunnen ze het volgens mij geen bouwwerk noemen en ik heb een andere stal achter de hand,een open én een dichte stal.
Natuurlijk laat ik een andere veearts komen,dat zei ik al eerder in dit topic,ik heb een goed adresje gehad van "Brainless".Ik weet aardig wat van paarden af,maar ik kan altijd iemands mening vragen toch?meerdere weten meer dan één.Ik run de opvang in me eentje,ik heb 1 verzorgster van 13 die me wat helpt.
Ook ik bel atijd een veearts als er iets is wat ik niet vertrouw.Fyanne zóu in febr./maart een veulen kunnen krijgen,ik check haar elke dag na.Ik wil a.s. maandag die ene Paarden D.A. bellen en vertel hem het hele verhaal.Hij zal me dan wel zeggen wat we gaan en kunnen doen.
Natuurlijk laat ik de merrie zo niet rond lopen,maar je hoeft niet op 1 week later te kijken,ik bedoel ze kan niet elk moment bevallen.Fyanne krijgt een [schuil] stal met heel veel stro erin om eventueel te kunnen bevallen lekker warm.Ook heb ik een stalling opgeslagen speciaal voor merrie's die moeten bevallen,deze stal is extra ruim én heeft een camera.En ik weet nu al bijna zeker dat fyanne daar dan heen gaat,daar is tenslotte alles aanwezig.We wachten nu eerst het gesprek en consult van de andere D.A. af,kijken wanneer die kan komen.Ik snap jullie wel hoor dat ik er zo relaxt over doe,maar zo ben ik meestal als er geen spoed bij is.
Laatst bijgewerkt door gohya op 10-12-10 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:03

Fyanne vandaag.
Afbeelding
Ik vind op deze foto dat haar achterhand kleiner/smaller is,staart ligt ook erg plat.
Weet niet of dat ook zo is?
Afbeelding

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:08

gohya schreef:
Ik zou NOOIT iemand in de maling nemen,dat voorop gesteld.
Ik heb een schuilstal gemaakt op het land,een dak,zijwand en achterwand van stevig zeil.Zo kunnen ze het volgens mij geen bouwwerk noemen en ik heb een andere stal achter de hand,een open én een dichte stal.
Natuurlijk laat ik een andere veearts komen,dat zei ik al eerder in dit topic,ik heb een goed adresje gehad van "Brainless".Ik weet aardig wat van paarden af,maar ik kan altijd iemands mening vragen toch?meerdere weten meer dan één.Ik run de opvang in me eentje,ik heb 1 verzorgster van 13 die me wat helpt.
Ook ik bel atijd een veearts als er iets is wat ik niet vertrouw.Fyanne zóu in febr./maart een veulen kunnen krijgen,ik check haar elke dag na.Ik wil a.s. maandag die ene Paarden D.A. bellen en vertel hem het hele verhaal.Hij zal me dan wel zeggen wat we gaan en kunnen doen.
Natuurlijk laat ik de merrie zo rond lopen,maar je hoeft niet op 1 week later te kijken,ik bedoel ze kan niet elk moment bevallen.Fyanne krijgt een [schuil] stal met heel veel stro erin om eventueel te kunnen bevallen lekker warm.Ook heb ik een stalling opgeslagen speciaal voor merrie's die moeten bevallen,deze stal is extra ruim én heeft een camera.En ik weet nu al bijna zeker dat fyanne daar dan heen gaat,daar is tenslotte alles aanwezig.We wachten nu eerst het gesprek en consult van de adnere D.A. af,kijken wanneer die kan komen.Ik snap jullie wel hoor dat ik er zo relaxt over doe,maar zo ben ik meestal als er geen spoed bij is.
Je spreekt jezelf tegen...

gohya schreef:
Ja het is wel een teleurstelling dat ik nu nog geen zekerheid heb.
Ik heb nog geen rekening ontvangen v.d. veearts,de vorige ook nog niet,dus weet niet wat het gaat kosten.Ik wacht nog even met een andere Paarden veearts bellen tot na 1 januarie.

Dit is toch ook jouw post? Waarin je zegt dat je na 1 Januarie gaat bellen?

Is het wel eens in je opgekomen dat een merrie die verwaarloosd is geweest, die wat ouder is, dat het wel heel veel energie kost? Dat ook een paard een vroeggeboorte kan krijgen, dat er andere complicaties bij kunnen komen? Dat als dit geen dracht is,dat het dan iets anders is, en dat dat dan wel heel idioot is om er niet a la minuut een veearts bij te halen?

Stel je voor dat jij ineens a la gremlins een bewegende buik hebt. Denk jij dan ach we gaan over een maand of 3 wel 's een keer naar een huisarts?

Een schuilstal van zeil is prima, maar met een flinke storm houd dat ook niks meer tegen. Een merrie die ouder is, drachtig is, een achterstand in de zorg heeft opgelopen, die merrie hoort zolang je niet weet of ze uberhaupt aan het einde van haar dracht zit NIET tussen een paar zeiltjes te staan. Dus misschien klinkt dit heel bot nu.. maar wat is het nou? Komt er nou wel een dierenarts of niet? Gaat ze nou wel of niet op tijd naar een stal?

Ik vind dit een beetje vreemd Goyha en vind dus ook dat als je die merrie niet op tijd wil laten controleren door een veearts, je nalatig bent aan zorg.

Dat is mijn mening.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:21

@Ceriadwen

1) Hier mijn stukje over een andere veearts bellen!

2)[Citaat] Ik heb van "brainless" info gehad van een échte paarden arts.
En daar zal ik binnenkort contact mee opnemen.

3)Er komt dus wél een andere D.A.zoals ik gister al zei [zie citaat].

4) Na contact/afspraak met deze D.A.word met hem besproken wat ik moet doen.
Wat hij me aanraad te doen vanaf dat moment.

En ik ben nalatig aan zorg voor mijn paard? sorry maar ik zie hier geen nalatigheid in hoor.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:24

bokt is en blijft bokt :roll:

is de urinetest niets? is wel wat aangenamer voor het paard dan opvoelen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:26

xElienx schreef:
bokt is en blijft bokt :roll:

is de urinetest niets? is wel wat aangenamer voor het paard dan opvoelen

Nee ik laat die andere D.A. komen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:27

Ik volg dit topic al een tijdje en wat ik me dan afvraag: als je zo'n merrie opvangt, drachtig of niet, laat je dan niet gelijk een algehele check up doen door een PAARDEN arts?

Want buiten dat ze drachtig is, kan ze vanallerlei andere en veel ernstigere ziekten onder de leden hebben maar ze staat wel gewoon bij de rest van de paarden.

Dit topic loopt al van oktober en mijn bek valt open van verbazing als ik lees hoe dit allemaal maar op z'n beloop wordt gelaten.

De constatering dat je jezelf tegenspreekt in de post van Ceriadwen hierboven heb ik ook al moeten constateren in een eerder verkoop/herplaatsingstopic van je, dit komt de geloofwaardigheid ook niet helemaal ten goede.

Conclusie: Ik maak me (terecht of onterecht, dat laat ik in het midden want ik ken je opvang verder niet) zorgen over de manier waarop de dieren opgevangen worden. Er staan ook oudere dieren op je land, er is geen schuilmogelijkheid behalve het zeil waar je het nu over hebt en ze worden zoals ik het lees niet standaard medisch even gecheckt als je ze opvangt. Dat is hoe ik het lees, correct me if i'm wrong.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:30

@ goyha Was het niet jij die zei dat je in januari weer 's ging bellen met een veearts?

Dan kan er nu mooi wat anders gezegd worden, maar het kwam jou niet op een weekje aan zei je. Ik vind het moeilijk te verkroppen dat iemand die zo haar best doet dan de medische zorg maar 50/50 doet.

ALS ze NIET drachtig is, dan is er iets anders aan de hand en dus zou je JUIST spoed moeten hebben om erachter te komen wat er aan de hand is. Duidelijk is wel dat dat verder niet van belang is voor jou. Althans, zo komt het op mij over. VInd het erg jammer want ik had er eerst positieve gedachtes over en ik heb nu een naar gevoel ervan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:41

@maikeltje
Alle pony's die hier binnen komen worden eerst na gekeken door een D.A.
Fyanne is ook na gekeken door de D.A.ze was gezond,alleen te mager.
Ik ga dit topic sluiten,want ik hoef maar verkeerd met me vinger te knippen en het is niet goed of ik zou iedereen in de maling nemen.Ik stel veel vragen ja,wat is daar mis mee? Nobody is Perfect toch.
Daarom lijkt het me beter om dit topic te sluiten,mocht het niet gesloten worden,jammer maar ik zal hier niet meer zijn dan.
Kinderachtig?kán en mag iemand vinden.Ik heb er zo geen zin meer in.
Iedereen zegt wel eens wat verkeerd,iedereen bedoelt het wel eens anders.
Ik weet,dit is bokt en zo is bokt.
Ik weet in ieder geval dat de pony's die bij mij staan volkomen gezond zijn en niets tekort komen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:48

Goyha ik vind het heel jammer dat als er gerichte vragen worden gesteld dat je dan uit het topic verdwijnt.
Mijn mening is, dat als je bepaalde zaken zo kan zeggen, je er ook tegen moet kunnenw anneer daar vragen bij gesteld worden.

Vind het ook niet nodig dat je dan ineens gaat verdwijnen. Dat is voor jou ook niet leuk en absoluut onnodig. Als ik het verkeerd heb, prima, maar dan zou ik toch graag willen weten hoe ik het dan verkeerd zie omdat ik me toch eenbeetje zorgen maak om die merrie.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:50

Oke ik lees al een lange tijd mee, ben super nieuwschierig hoe dit verhaal af gaat lopen en dan ga je je topic sluiten? Negeer gewoon de reacties van de onwetenden. Jij bent de enige die weet wat goed is voor dit paard, daar ben ik van overtuigt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:50

Gohya, ik kan er niets aan doen dat jij tegenstrijdige berichten schrijft en dat daar dan vragen over komen.

En als iemand er dan naar vraagt moet het topic op slot :?

Verder is er volgens mij niemand die jou het verwijt maakt dat je teveel vragen stelt. Maar ik krijg zo wel de indruk dat alleen oooohhh's en aaaahhhh's en berichten van bewonderaars in jouw topic toegestaan zijn en zodra er wat kritische vragen komen dan moet het topic opeens van de ene op de andere minuut op slot.
Jammer en het zet me wel aan het denken moet ik eerlijk toegeven. Want dit is niet het eerste topic waarbij dit gebeurt.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:54

mocht dit topic gesloten worden en je paard blijkt drachtig te zijn, voor vragen en tips mag je mij iig altijd pben

Verder laat ik me niet uit of iets wel of niet kinderachtig is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:59

@maikeltje
Er denkt iemand dat ik jullie in de maling neem omdat ik zoveel vragen stel [o.a. over wormenkuur].
Ik wil gewoon heel veel andere meningen horen,daar kan ik van leren.
En als ik dan iets verkeerd heb gezegd of iets niet gelijk goed doe,dan ben ik nalatig aan de zorg v.d. merrie?iedereen mag best kritiek of commentaar geven,maar vind het l*lig als ik probeer zo goed mogelijk dingen te regelen voor de merrie en er dan gezegd word:je bent nalatig.Ik kan niet alles op staande sprong regelen.Fyanne is verder niet ziek,ik heb het nog speciaal gevraagd,ook gevraagd of ze niet schijndrachtig kan zijn of dat ze miss. ergens een onsteking zou kunnen hebben.Nee want de merrie oogt gezond en ziet er goed uit.Iemand zegt:je moet a.s. maandag de D.A. bellen,hallo,ik weet heus wel wat ik doe hoor.
Ook neem ik tips en bepaalde dingen aan,zoals o.a. een ander D.A nemen,een stal regelen,ben ik allemaal al mee bezig.Soms kán het niet sneller.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:03

Maar waarom zeg je dat dan niet gewoon. Zeg dangewoon ik wil wel, maar ik kan niet sneller. Dat komt anedrs over als dat je eerst het een zegt, dan het ander, en vervolgens erachter aan te gooien, ik heb geen haast.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:08

aan de buik te zien zeg ik drachtig, aan de andere kant, er heeft twee keer een veearts in zitten vroeten, die is of mega onhandig of ze is niet drachtig, dit moet je kunnen voelen

met 18 dagen kan je je vergissen, maar daarna lijkt mij ehh stug

ik zie dat je in ermelo woont, daar zitten toch ook wel goede paardenartsen ???

succes ermee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:12

Ceriadwen schreef:
Maar waarom zeg je dat dan niet gewoon. Zeg dangewoon ik wil wel, maar ik kan niet sneller. Dat komt anedrs over als dat je eerst het een zegt, dan het ander, en vervolgens erachter aan te gooien, ik heb geen haast.

Het komt miss. verwarrend over maar ik ben zelf [sinds gister] ook niet helemaal helder denk,druk en dan weer een hoop ellende erbij.Ik wil te veel en te snel denk ik,en ik wil teveel andere helpen waardoor ik zelf in de problemen kom.Maar das weer een heel ander verhaal, "Maikeltje" weet wel wat ik bedoel [andere topic].
Ik ga me volledig op fyanne en mijn andere paardjes richten en probeer het zo goed mogelijk te doen.
Luister naar andere meningen en tips,neem er ook vele aan en probeer het allemaal te doen.Het gaat helemaal goed komen met fyanne,áls ze drachtig is zal ze een gezond veulen krijgen en goede verzorging.