GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:36

Oooh die shet is echt schattig.. :(:)

Ik heb nog wel een voorbeeld van een wat minder perfecte bespiering denk ik. (voor zover je van bespiering kan spreken hahaha _O- )
Dat is chubs, sinds kort mijn pony. :D

Op de foto's ziet hij er te dun uit maar is ondertussen heel netjes aangekomen. Hij kan heel ruim bewegen maar het lijkt altijd alsof hij zijn rug zo strak houdt. En die ondernek drukt ie er als ie gespannen is ook heel erg uit. :+

De rechterkant:
Afbeelding
Hier stond hij wel sinds kort snachts op een harde ondergrond en zn hoeven waren anders bekapt dan normaal (hij heeft een beetje platvoeten en hij staat week, platvoeten worden gecorrigeerd en hopelijk wordt het weke wat minder erg met wat training)

Afbeelding
Ik heb om de een of andere reden geen goede standfoto van de linkerkant.. :+

Draf:
http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... chub23.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... /chub5.jpg
Bij deze kan je goed een rechte streep over zn rug zien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYEYP4LP.jpg

Na drastisch bekappen en toevallig een foto waar hij mindr zn hals eronder zet: (ziet er toch al gelijk een stuk minder gespannen uit)
http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... juli32.jpg

De rest van de fotos staan hier:
[ITP] Chubs de arabier actiefoto's
(in in die in mijn onderschrift)

Ik ben benieuwd, paard wordt nog niet getraind maar ik vind het wel nuttig om te weten waar zn zwakke punten zitten, al heb ik wel een vermoeden. :P :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:43

unamie schreef:
bokbenigheid zie je vaak bij (oudere) springpaarden
Door de landing na de sprong (over) strekken ze de buigers van het voorbeen waardoor ze kunnen gaan verkorten (als dit niet onderhouden wordt met masseren)

Juist verkorten door overstrekken? Een functionele verkorting door bv een gewrichtsprobleem kan ik me wel voorstellen, maar verkorten terwijl er een andere functie gevraagd wordt lijkt me niet logisch, hoe komt dat, welke spier is dan verkort?

Mijn pony is ook licht bokbenig, volgensmij al zo lang ik haar ken (ca 12 jaar). Bij haar is het wel puur arthrogeen.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van Evita vinden? Ze heeft wel snel spierproblemen, als gevolg van de ziekte v Cushing en misschien ook wel een beetje haar leeftijd.
Ik heb wel een idee van waar haar probleemgebieden zitten, maar ben heel benieuwd naar jullie (andere?) visie?
Haar schouder/hals is helaas niet zo goed zichtbaar op de foto

Afbeelding

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 030499.jpg

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:25

Dinsdag komt Ellen (van Happy Athlete) mijn haflinger weer masseren. Ik zal na afloop foto's maken en die dan even plaatsen. Dan zet ik de foto's van voor de 2 massages er ook op. Ik merk na één behandeling al verschil. Ze springt niet meer aan in de verkeerde galop (rechtsom), staat vierkant en haar lijnen zijn vloeiender en ook haar bewegingen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:45

Ik weet niet of dit hier op zijn plaats is. Maar gisteren vielen mij plots een paar dingen op aan Nilay. Ten eerste droeg hij zijn staart veel naar links. Daarnaast zette hij zijn rechterachterbeen wat verder naar voren in stilstand. Zijn linkerheup leek hoger en hij stond iets naar rechts gebogen. Met lopen aan de hand op de cirkel ging hij rechtsom wel aardig goed. Zijn achterhoeven in het spoor van zijn voorhoeven. Linksom zette hij ze op de volte wat meer aan de buitenzijde en soms iets achter die van de voorhoeven. Zijn spieren voelde rechtsachter wat harder dan links.

Dit alles is me niet eerder opgevallen. Het is ook niet heel erg opvallend voor iemand van 'buitenaf'. Maar mij viel het wel direct op. Zal dit iets zijn dat hij in de paddock heeft opgelopen?
Eergisteren heeft hij stil gestaan en de dag ervoor hebben we een hele flinke rit gemaakt door het bos. Gisteren heb ik hem rustig in de bak gereden. Hij was behoorlijk gespannen dus vooral naar beneden gereden. Ondanks dat we in de bak nog maar pas aan de galop werken galopeerde hij wel beide kanten op direct goed aan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik weet wel wat van spieren maar niet zo enorm veel.

Hoipiepeloii

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:59

Klinkt als een scheef bekken (of eventueel scheefzittende wervels).
Geen spierenkwestie dus en wanneer dit echt het probleem blijkt te zijn, ook niet op te lossen met massages.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:06

Daar dacht ik ook al aan. Morgen komt de paardenarts om ze te enten en om bloed af te nemen bij mijn andere paard (valt sinds kort onverklaarbaar veel af). Dus dan vraag ik hem daar ook maar even naar.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:13

sjaantje schreef:
Geen spierenkwestie dus en wanneer dit echt het probleem blijkt te zijn, ook niet op te lossen met massages.

Mee eens vooral als het van de een op de andere dag is. Waarschijnlijk is je paard uitgegleden of heeft vastgelegen op stal. Goede osteopaath/chiropractor bij halen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:22

Phen schreef:
Zit mijn paard een beetje in de juiste bespiering?

Afbeelding

Afbeelding

Er zit wel wat tijd tussen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:39

Malenka schreef:
Ik weet niet of dit hier op zijn plaats is. Maar gisteren vielen mij plots een paar dingen op aan Nilay. Ten eerste droeg hij zijn staart veel naar links. Daarnaast zette hij zijn rechterachterbeen wat verder naar voren in stilstand. Zijn linkerheup leek hoger en hij stond iets naar rechts gebogen. Met lopen aan de hand op de cirkel ging hij rechtsom wel aardig goed. Zijn achterhoeven in het spoor van zijn voorhoeven. Linksom zette hij ze op de volte wat meer aan de buitenzijde en soms iets achter die van de voorhoeven. Zijn spieren voelde rechtsachter wat harder dan links.

Dit alles is me niet eerder opgevallen. Het is ook niet heel erg opvallend voor iemand van 'buitenaf'. Maar mij viel het wel direct op. Zal dit iets zijn dat hij in de paddock heeft opgelopen?
Eergisteren heeft hij stil gestaan en de dag ervoor hebben we een hele flinke rit gemaakt door het bos. Gisteren heb ik hem rustig in de bak gereden. Hij was behoorlijk gespannen dus vooral naar beneden gereden. Ondanks dat we in de bak nog maar pas aan de galop werken galopeerde hij wel beide kanten op direct goed aan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik weet wel wat van spieren maar niet zo enorm veel.

Als dit sinds kort is, zou ik inderdaad de ostheopaat erbij halen, maar als dit al langer is, lijkt jouw paard scheef te zijn en zul je met rijden moeten rechtrichten.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:49

Ook als dit al langer is kan het een SI probleem zijn. Dan kun je wel een beetje hulp van een osteopaat/manueel therapeut gebruiken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:30

sjaantje schreef:
Ook als dit al langer is kan het een SI probleem zijn. Dan kun je wel een beetje hulp van een osteopaat/manueel therapeut gebruiken.

Absoluut :j eerst het paard op de botten laten checken, dan pas trainen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:23

Helemaal mee eens.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:42

Met het nieuwe paardje gaat het iets beter. Zelfs zo goed dat hij kon bokken. In stap en draf kan ik hem wel goed rijden, lange teugel en laag. In galop trekt hij me bijna uit het zadel. Ook aan de longe vindt hij dat moeilijk. Denk dat hij daar dus niet echt beter van wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:41

sjaantje schreef:

wel met rijden 8-) of longeren

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:02

Nee, ook niet met rijden of longeren.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:29

Lijkt me erg sterk dat een scheefstand in het skelet door rijden opgelost kan worden. Je rijdt er eerder een probleem bij dan eraf.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:01

DendroFleur schreef:
Met het nieuwe paardje gaat het iets beter. Zelfs zo goed dat hij kon bokken. In stap en draf kan ik hem wel goed rijden, lange teugel en laag. In galop trekt hij me bijna uit het zadel. Ook aan de longe vindt hij dat moeilijk. Denk dat hij daar dus niet echt beter van wordt.

Ik zeg, foto!

Heb je de site al gezien.. je staat er ook op 8-)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:43

Hij is er nog lang niet maar merk met masseren dat ik steeds meer kan voelen. Ipv een harde bult, voel ik nu wel vezels. En hij gaat ook meer reageren.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:06

@meisjedatdrfotossteedskopieert.....
Doe eens niet. :(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:09

DendroFleur schreef:
Lijkt me erg sterk dat een scheefstand in het skelet door rijden opgelost kan worden. Je rijdt er eerder een probleem bij dan eraf.

als je begrijpt hoe een paard beweegt, (of mens) kan je bij een iets scheef staand werveltje recht krijgen.
als nl een wervel iets scheef staat, zijn de spieren daaromheen aangepast aan deze stand.
zet je de wervel recht, zal deze weer in de ouder verkeerde stand gaan staan, als de spieren hierop niet worden aangepast, losgemaakt.
door een paard aan de longe , heel langszaam te laten stappen, draven, komen de spieren veelal los, waardoor bij juist kijken, de wervel weer goed kan komen.
je kan het ook voelen.
het kost de juiste training en begeleiding dit voor elkaar te krijgen.
als je je realiseerd, dat een wervel van een paard behoorlijk groot is, hebben wij een beetje vertekend beeld van scheefstand van wervel.
eigenlijk wordt het door te strakke spieren eromheen niet helemaal recht gehouden.

een mens kan elke keer naar een chiropractor of osteo, dit zal tijdelijk verlichting geven , maar veelal moet je regelmatig terug. als je dus je loop en bewegen niet traint, of aanpast, zal dit zo blijven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:12

Nee, je moet het laten corrigeren door een fysio en dán met goede training aan de slag gaan. Met alleen training kom je niet ver hoor :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:19

sjaantje schreef:
Nee, je moet het laten corrigeren door een fysio en dán met goede training aan de slag gaan. Met alleen training kom je niet ver hoor :n

hmmm...kheb in mijn leven al heel wat fisio's laten passeren. (voor mijzelf)
maar ik heb er nooit baat bij gehad helaas.

wel door sporten....., dat zou dus hetzelfde moeten gelden voor paarden.

ooit een kat gezien, die fisio nodig had?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:29

Nee, want als een mens een scheefzittende wervel heeft, gaat die ook niet weg door sporten.
Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met zaken als hernia's, want dan heeft trainen wel zin (spiercorset versterken, zodat de de uitpuiling van de tussenwervelschijf wordt opgevangen). Maar bij een paard een scheefzittend bekken of wervel is iets héél anders.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor blessures gehad hebt, wat voor fysio je ervoor gehad hebt en waarom het niet werkte.

Overigens hoeven katten geen wedstrijden te lopen en wordt er niet op gereden. Daarbij hebben die een compleet ander lichaam en beweeglijkheid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:40

sjaantje schreef:
Nee, want als een mens een scheefzittende wervel heeft, gaat die ook niet weg door sporten.
Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met zaken als hernia's, want dan heeft trainen wel zin (spiercorset versterken, zodat de de uitpuiling van de tussenwervelschijf wordt opgevangen). Maar bij een paard een scheefzittend bekken of wervel is iets héél anders.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor blessures gehad hebt, wat voor fysio je ervoor gehad hebt en waarom het niet werkte.

Overigens hoeven katten geen wedstrijden te lopen en wordt er niet op gereden. Daarbij hebben die een compleet ander lichaam en beweeglijkheid.

katten hebben ook een bekken /balans en wervels.... :+
alleen enorm lenige spieren...
als er dus aan de souplesse en lenigheid van de spieren wordt gewerkt, zal dit nl niet ontstaan.

wat wedstrijden betreft? als er dus problemen ontstaan door het rijden, ben je dus niet goed bezig toch?
en zal er een andere manier moeten zijn je paard te rijden en lenig te maken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:14

Bij mij is ooit mijn SI recht gezet en dat is wel goed op zijn plek gebleven. Daarna ook alla spierklachten (pijnlijk bij bekkenkantelen, regelmatig door mijn rug) gelijk over. Maar ik heb waarschijnlijk ook iets scheefs in mijn nek en dat wordt door de spieren na correctie toch weer scheef getrokken. Dan zou je dus eerst de spieren weer losser moeten maken voordat er gecorrigeerd kan worden.
Maar door training een scheefstand in het skelet oplossen lijkt me toch sterk.